Onkos täällä maitoproteiiniallergisia?

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Mun pitäis leipoa jotain ja joukossa on yksi allerginen. Olisko jotain hyviä reseptejä? Esim. pullaa tai muuta semmoista helposti syötävää (kyseessä siis lapset). Vai onko helpompaa tehdä jotain tälle allergikolle ja muille muuta?

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)
 
pullan voit tehä veteen=)ja käyttää kasviöljystä tehtyy margariinia tai öljyy.
minä tein suklaakakun tossa(korvasin suklaan soijasuklaalla,sai sittarilta)
hedelmäsalaattia on useesti.ja jäätelöäkin voit tarjota ( tofu jädee saapi jo puolen litran pakkauksessa).
nyt ei tuu mieleen, että mitä muuta kun on niin "arkinen" asia=)
 
Turkilmas
Mä kävin Valion sivuilla ja sain listan reseptejä. Siellä oli Hyla maitojauhe ja Hyla-voi aineksina. Voiko tosiaan olla niin että noissa ei olis maitoproteiinia?
 

Kahvikakku

3 dl vehnäjauhoja
2 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
2 dl kylmää kahvijuomaa
2 rkl öljyä

Sekoita kuivat aineet hyvin keskenään. Lisää kylmä kahvi ja öljy. Kaada taikina rasvattuun ja mannaryyneillä jauhotettuun vuokaan. Paista 175 asteessa noin 40 minuuttia. Jos kakkuun haluaa pehmeämmän kuoren, se kannattaa peittää uunista ottamisen jälkeen esim. foliolla.


Marjamuffinit

4 dl riisijauhoja
1 1/2 dl sokeria
1 tl soodaa
1 banaani tai peruna soseutettuna
150 g maidotonta margariinia tai 1 1/2 dl öljyä
1 1/2 dl vichyä tai vettä

Kuorrutus:
1 1/2 dl mustikoita ja puolukoita
1 rkl perunajauhoja
1 rkl sokeria
1 rkl vettä

Sekoita muffiniainekset monitoimikoneella, sauvasekoittimella tai sähkövatkaimella. Nostele jähmeää taikinaa lusikalla muffinivuokiin. Älä täytä vuokaa kokonaan, sillä muffinit kohoavat hiukan uunissa. Valmista marjakuorrutus kulhossa sekoittamalla marjoihin vesi, perunajauhot ja sokeri. Jaa seos lusikalla muffinien päälle. Paista muffineita 200 asteessa noin 20 minuuttia.
 
Maidoton
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä kävin Valion sivuilla ja sain listan reseptejä. Siellä oli Hyla maitojauhe ja Hyla-voi aineksina. Voiko tosiaan olla niin että noissa ei olis maitoproteiinia?
Ei missään nimessä edes hyla/laktoosittomia maitoproteiiniallergiselle!!! Pitää olla MAIDOTON!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä kävin Valion sivuilla ja sain listan reseptejä. Siellä oli Hyla maitojauhe ja Hyla-voi aineksina. Voiko tosiaan olla niin että noissa ei olis maitoproteiinia?
hyla tuotteet ei käy maitoproteiiniallergiselle, ainoastaan maidottomat tuotteet, noi hyla tuotteet on vähälaktoosisia..edes laktoosittomat tuotteet ei käy maidottomille.
ja tosi tarkkana pitää olla, esim mehujäätelöissä saattaa olla maitoproteiinia :/
 
Vieras
Hyla tuotteet ovat maitoSOKERITTOMIA joka on aivan eri asia kuin maitoPROTEIINI. Hyla-tuotteet eivät sovellu maitoproteiiniallergiselle.

Minä olen aina leiponut pullan veteen ja lähes aina käyttänyt rasvana öljyä, vaikkei meillä ole ollut kuin 1.5 v maitoallergikko.

Hopeanvärisessä kääreessä oleva leivonta-Flora on muistaakseni täysin maidotonta. Kaupan pakastealtaasta saa maidotonta torttutaikinaa, piparitaikinaa, muumi-keksit ja carneval-keksit ovat maidottomia. Ja varsin monet leivontaohjeet voi toteuttaa maidottomana. Jopa suklaakakun, jos sen tekee kaakaojauheesta.
 
Turkilmas
Siellä Valion sivuilla oli tosiaan noin :( . Ja kirjoitin vielä selvästi hakua rajatessani että ei saa sisältää maitoproteiinia.

Onneks alkoi itseäkin epäilyttää...
 
Muruomenapiiras

125 g maidotonta margariinia
1 1/2 dl sokeria
2 1/2 dl maissi- tai tattarijauhoja
2 dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 omenaa
2-3 rkl sokeria
1/2 dl perunajauhoja muruseokseen

Vaahdota margariini ja sokeri. Yhdistä keskenään maissijauhot, perunajauhot ja leivinjauhe. Sekoita jauhot rasvaseokseen. Ota 2/3 taikinasta ja laita se voideltuun tasapohjaiseen vuokaan. Pese, kuori ja raasta omenat ja mausta sokerilla. Laita raaste piiraspohjan päälle. Nypi lopputaikinaan loput perunajauhot ja ripottele omenaraasteen päälle. Paista 200 asteessa noin 30 minuuttia.
 
ooio
Nimenomaan maitoallergiselle EI käy vähälaktoosiset tai laktoosittomat tuotteet, vaan tuotteen tulee olla täysin MAIDOTON.

Vähälaktoosiset ja laktoosittomat tuotteet on laktoosi-intorelenssikoille, joita on suurin osa niistä joille tavallinen maito ei käy ja joista usein virheellisesti puhutaan maitoallergisina.

Leipomukset kannattaa tehdä veteen ja lukea tarkkaan kaikki tuoteselosteet. :)
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Hyla tuotteet ovat maitoSOKERITTOMIA joka on aivan eri asia kuin maitoPROTEIINI. Hyla-tuotteet eivät sovellu maitoproteiiniallergiselle.

Minä olen aina leiponut pullan veteen ja lähes aina käyttänyt rasvana öljyä, vaikkei meillä ole ollut kuin 1.5 v maitoallergikko.

Hopeanvärisessä kääreessä oleva leivonta-Flora on muistaakseni täysin maidotonta. Kaupan pakastealtaasta saa maidotonta torttutaikinaa, piparitaikinaa, muumi-keksit ja carneval-keksit ovat maidottomia. Ja varsin monet leivontaohjeet voi toteuttaa maidottomana. Jopa suklaakakun, jos sen tekee kaakaojauheesta.
Mun oli tarkoitus tehdä semmoisia vaniljakierrepullia, mutta nyt täytyy tosiaan se perua. Kiitos näistä tiedoista. Voihan sitä tosiaan tehdä vaikka ihan tavallisia pikkupullia tai sitten niitä korvapuusteja maidottomasta margariinista (siis täytteessä).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Hyla tuotteet ovat maitoSOKERITTOMIA joka on aivan eri asia kuin maitoPROTEIINI. Hyla-tuotteet eivät sovellu maitoproteiiniallergiselle.

Minä olen aina leiponut pullan veteen ja lähes aina käyttänyt rasvana öljyä, vaikkei meillä ole ollut kuin 1.5 v maitoallergikko.

Hopeanvärisessä kääreessä oleva leivonta-Flora on muistaakseni täysin maidotonta. Kaupan pakastealtaasta saa maidotonta torttutaikinaa, piparitaikinaa, muumi-keksit ja carneval-keksit ovat maidottomia. Ja varsin monet leivontaohjeet voi toteuttaa maidottomana. Jopa suklaakakun, jos sen tekee kaakaojauheesta.
Mun oli tarkoitus tehdä semmoisia vaniljakierrepullia, mutta nyt täytyy tosiaan se perua. Kiitos näistä tiedoista. Voihan sitä tosiaan tehdä vaikka ihan tavallisia pikkupullia tai sitten niitä korvapuusteja maidottomasta margariinista (siis täytteessä).
tee maidoton pullataikina, ja kauli se niinkuin korvapuusteja tehdessä, sit laita siihen kaneli-voi-sokerin tilalle vanilijasokeria ja sitä maidotonta margariinia :p
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Siellä Valion sivuilla oli tosiaan noin :( . Ja kirjoitin vielä selvästi hakua rajatessani että ei saa sisältää maitoproteiinia.

Onneks alkoi itseäkin epäilyttää...
Laita Valiolle palautetta tuosta! Tuohan on käsittämätöntä, jos peräti Valio väittää noin. Voi käydä jollekin huonosti, jos hyvää tarkoittava, mutta tietämätön uskoo tuollaisia ohjeita.
 
vieras
Testasin tuota Valion hakua. Se ei ilmeisesti tunnista ollenkaan raaka-aineita, vaan vain sen, onko reseptissä sanaa maito. Heti ensimmäiseksi nimittäin ehdottelee pitkää listaa ruokia, joissa on Aura-juustoa...

Eli allergiselle tuosta hausta ei ole mitään iloa, enemmänkin haittaa.
 

Yhteistyössä