opintotuen takaisinmaksusta (kun opintopisteitä ei ole tarpeeksi)?

pitääkö niitä olla just ja tasan sen verran ku on nostanut opintotukea? mulla puuttuu kaksi opintopistettä siitä ja en millään jaksais enää tehdä mitään sen eteen.. periikö kela kuitenkin opintotuen takaisin?
 
vieras
meillä ainakin opo lupasi puhua puolesta jos tuli jotain esteitä, ja sen vuoksi opintopisteitä ei kertynyt tarpeeksi. tilapäinen opintopisteiden puute ei siis johtanut takaisinperintään, mutta jos opintopisteet ovat reilusti miinuksella niin sitten tulee takaisinperintä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Öh...mitä ihmeen opintopisteitä? :/
ootko noin tollo?
Näköjään ;) On itelläkin opintotukea pari tonnia vaan en muista että siihen ois mitään pisteitä tarvinnut :|
Vai opintolainaa???
mullekin kyllä ihan uus termi toi opintopisteet!! Taitaa olla opiskeluajoista jo liian kauan :LOL:
:LOL: Joo siis opintolainaa tietysti tarkoitin,en opintotukea :LOL: Mutta noista pisteistä en oo todellakaan kuullut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ei oo tarkka, varsinkaan ekakertalaiselle. Tekaiset jonkun sydäntä riipaisevan selityksen siitä kuinka et päässyt jostain kurssista läpi.
Peesi. Kelan kanssa voi neuvotella, varsinkin kun puuttuva määrä on noin pieni. Puuttuuko sulta suositusalarajan mukaan vai sen viimeisen alarajan mukaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ei oo tarkka, varsinkaan ekakertalaiselle. Tekaiset jonkun sydäntä riipaisevan selityksen siitä kuinka et päässyt jostain kurssista läpi.
Peesi. Kelan kanssa voi neuvotella, varsinkin kun puuttuva määrä on noin pieni. Puuttuuko sulta suositusalarajan mukaan vai sen viimeisen alarajan mukaan?
no kun en tiedä noita rajoja.. mun mielestä se oli vajaa 5 opintopistettä/opintotukikuukausi (oiskohan ollut jotain 4,8 opintopistettä ). ei mulla mitään syytä sinäänsä ole, muuta kuin laiskuus.. tosin LA on ylihuomenna, joten en kyllä todellakaan jaksa enää suorittaa yhtään mitään, vaikka olen ilmoittaunutkin 30.6. kesätenttiin..
:/
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ei oo tarkka, varsinkaan ekakertalaiselle. Tekaiset jonkun sydäntä riipaisevan selityksen siitä kuinka et päässyt jostain kurssista läpi.
Peesi. Kelan kanssa voi neuvotella, varsinkin kun puuttuva määrä on noin pieni. Puuttuuko sulta suositusalarajan mukaan vai sen viimeisen alarajan mukaan?
no kun en tiedä noita rajoja.. mun mielestä se oli vajaa 5 opintopistettä/opintotukikuukausi (oiskohan ollut jotain 4,8 opintopistettä ). ei mulla mitään syytä sinäänsä ole, muuta kuin laiskuus.. tosin LA on ylihuomenna, joten en kyllä todellakaan jaksa enää suorittaa yhtään mitään, vaikka olen ilmoittaunutkin 30.6. kesätenttiin..
:/
Eli oot raskaana? No sitten ei huolta, ihan saletin varmasti antavat anteeksi tuon kaks pistettä. :D Ei syytä huoleen. Jos ne edes kyselee perään, teet "valituksen" sillä mukana olevalla lomakkeella, ja sitten saat päätöksen. Ihan varmasti menee läpi. Eli kerrot vaan että olet ollut raskaana ja et ole jaksanut opiskella normaalitahdilla ihan viimeisilläsi. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Ei oo tarkka, varsinkaan ekakertalaiselle. Tekaiset jonkun sydäntä riipaisevan selityksen siitä kuinka et päässyt jostain kurssista läpi.
Peesi. Kelan kanssa voi neuvotella, varsinkin kun puuttuva määrä on noin pieni. Puuttuuko sulta suositusalarajan mukaan vai sen viimeisen alarajan mukaan?
no kun en tiedä noita rajoja.. mun mielestä se oli vajaa 5 opintopistettä/opintotukikuukausi (oiskohan ollut jotain 4,8 opintopistettä ). ei mulla mitään syytä sinäänsä ole, muuta kuin laiskuus.. tosin LA on ylihuomenna, joten en kyllä todellakaan jaksa enää suorittaa yhtään mitään, vaikka olen ilmoittaunutkin 30.6. kesätenttiin..
:/
Eli oot raskaana? No sitten ei huolta, ihan saletin varmasti antavat anteeksi tuon kaks pistettä. :D Ei syytä huoleen. Jos ne edes kyselee perään, teet "valituksen" sillä mukana olevalla lomakkeella, ja sitten saat päätöksen. Ihan varmasti menee läpi. Eli kerrot vaan että olet ollut raskaana ja et ole jaksanut opiskella normaalitahdilla ihan viimeisilläsi. :)
no kun nostin opintotukea syys-joulukuun 2007 ja silloin en edes koko aikaa ollut raskaana.. alkuraskaus oli siis menossa.. saa nähdä, pitää kysellä asiaa sieltä..
 
"vieras"
Olisi hyvä erottaa kaksi asiaa toisistaan, opintotuen lakkauttaminen ja opintotuen takaisinperintä. Ne ovat kaksi eri asiaa. Ensisijaisesti opintotuki lakkautetaan, ilman että sitä peritään takaisin. Tämä tarkoittaa sitä, että jos ei lukuvuoden aikana tule tarpeeksi opintopisteitä, niin opintotuki voidaan lakkauttaa. Opintotukea ei kuitenkaan peritä takaisin, mikäli on edes hieman opintopisteitä kasassa ja on kuitenkin opiskellut lukuvuoden aikana, vaikka opintopisteitä ei olisi tullutkaan. Opintotuki peritään takaisin yleensä vain silloin, jos ei ole lainkaan opintosuorituksia tai niitä on hyvin vähän tai jos ei ole ollut tarkoituskaan opiskella tai jos on tulorajat ylittyneet.

Jos lukuvuoden aikana ei ole tullut tarpeeksi opintopisteitä, tulee selvityspyyntö, johon kannattaa vastata, että olisi paremmat mahdollisuudet säilyttää tuet. Selvityspyyntöön sitten laitetaan niitä syitä, minkä takia opinnot ovat edenneet hitaasti. Jos on hyväksyttäviä syitä opintojen hitaalle edistymiselle, niin sitten opintotuen maksamista jatketaan. Jos taas ei ole hyväksyttäviä syitä, niin tuen maksaminen lakkautetaan. Jostain luin kerran, että raskaus ei olisi hyväksyttävä syy opintojen hitaalle edistymiselle.
 
.
[QUOTE="vieras";22997081]Olisi hyvä erottaa kaksi asiaa toisistaan, opintotuen lakkauttaminen ja opintotuen takaisinperintä. Ne ovat kaksi eri asiaa. Ensisijaisesti opintotuki lakkautetaan, ilman että sitä peritään takaisin. Tämä tarkoittaa sitä, että jos ei lukuvuoden aikana tule tarpeeksi opintopisteitä, niin opintotuki voidaan lakkauttaa. Opintotukea ei kuitenkaan peritä takaisin, mikäli on edes hieman opintopisteitä kasassa ja on kuitenkin opiskellut lukuvuoden aikana, vaikka opintopisteitä ei olisi tullutkaan. Opintotuki peritään takaisin yleensä vain silloin, jos ei ole lainkaan opintosuorituksia tai niitä on hyvin vähän tai jos ei ole ollut tarkoituskaan opiskella tai jos on tulorajat ylittyneet.

Jos lukuvuoden aikana ei ole tullut tarpeeksi opintopisteitä, tulee selvityspyyntö, johon kannattaa vastata, että olisi paremmat mahdollisuudet säilyttää tuet. Selvityspyyntöön sitten laitetaan niitä syitä, minkä takia opinnot ovat edenneet hitaasti. Jos on hyväksyttäviä syitä opintojen hitaalle edistymiselle, niin sitten opintotuen maksamista jatketaan. Jos taas ei ole hyväksyttäviä syitä, niin tuen maksaminen lakkautetaan. Jostain luin kerran, että raskaus ei olisi hyväksyttävä syy opintojen hitaalle edistymiselle.[/QUOTE]

peesi. jos on liikaa tuloja niin voi joutua maksamaan tukia takaisin. jos taas on liian vähän opintoja niin lakkautus on ainut keino. ja jos jokatapauksessa sulta tuki loppumassa ku jäät äitiyslomalle nii ei siis mittään hättää
 
"tuitui"
Ensin tulee selvityspyyntö. Jos selvitys ei ole riittävä, niin voidaan päätyä takaisin perintään.

Minä en saanut yhtään opintopistettä viime vuoden syksynä, enkä alkukeväästä. Sain selvityspyynnön ja ilmoituksen, että opintorahat saatetaan periä takaisin. Selvityksen tekee koulu, joka toimittaa sitten lausunnon Kelaan, joka perii rahat takaisin. Minun tapauksessani, vaikken siis yhtään kerännyt, selvitys riitti ja takaisinperinnästä luovuttiin.
 
"tuitui"
[QUOTE="tuitui";22997531]Ensin tulee selvityspyyntö. Jos selvitys ei ole riittävä, niin voidaan päätyä takaisin perintään.

Minä en saanut yhtään opintopistettä viime vuoden syksynä, enkä alkukeväästä. Sain selvityspyynnön ja ilmoituksen, että opintorahat saatetaan periä takaisin. Selvityksen tekee koulu, joka toimittaa sitten lausunnon Kelaan, joka perii rahat takaisin. Minun tapauksessani, vaikken siis yhtään kerännyt, selvitys riitti ja takaisinperinnästä luovuttiin.[/QUOTE]

Niin ja opintotuki jatkui normaalisti.
 
näinhän se on
[QUOTE="vieras";22997081]Jostain luin kerran, että raskaus ei olisi hyväksyttävä syy opintojen hitaalle edistymiselle.[/QUOTE]

Tottahan se on. Raskaus ei ole hyväksyttävä syy opintojen hitaalle edistymiselle.

http://www.sttk.fi/File/154b7476-c890-4ed3-86b2-c0aa8516922b/lapsellisten opas.pdf

"Mitä tukia raskauden aikana saa?
Opintoraha
Äitiys-, isyys- tai vanhempainraha maksetaan vähimmäismääräisenä,
jos saat samanaikaisesti myös opintorahaa. Opintorahaa saat normaalisti, mikäli opintopisteitä kertyy riittävästi."
 

Yhteistyössä