Orkidea ei avaa nuppujaan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minulla on ongelma orkidean kanssa. Ostin talvella neljä tavallista orkideaa Hong Kongista (perhoskämmeköitä taisivat olla ja siis se Hong Kong kauppa). Kolme muuta orkideaa kukkivat ostohetkellä ja ovat nyt tiputtaneet kukat mutta pukkaavat uusia lehtiä eli niillä menee hyvin.

Tämä murheenkryyni orkidea oli kuitenkin ostohetkellä avannut vasta kaksi nuppua ja muut kuusi suurta nuppua olivat vielä kiinni. Pian orkidea tiputti nämä avatut kaksi kukkaa ja sen jälkeen yhden haaran kaksi nuppua kuolivat. Nyt jäljellä on jo hyvin pitkään (ainakin neljä kuukautta) ollut neljä nuppua. Ne ovat vihreitä ja suuria ja hiukan raollaan, mutta eivät kuitenkaan aukene.

Mikä orkideaa oikein vaivaa, sillä eihän nuppujen aukeamisen pitäisi näin kauaa kestää? Muuten sillä on kaikki mielestäni hyvin: valoista paikka ikkunan äärellä, vihreät pulleat juuret, ei sammalta ruukussa, kastelu säännöllisesti, veden mukana lannoitetta (jotta avaisi ne nuput) ja nyt se pukkaa uutta lehteäkin.

Päätin nyt kysäistä neuvoa, koska yksi niistä jäljellä olevasta nupusta on alkanut ruskistua ja tippuu varmaan kohta pois. Pystynkö mitenkään pelastamaan jäljellä olevia nuppuja tai saamaan kukkaa aukaisemaan ne?
 
vierailija
Hei, tuon viestikejutn olen jo lukenut, mutta ongelmani ei ole se, että orkidea tiputtaisi nuppujaan huonoista olosuhteista johtuen. Minun orkideani ei vain jostain syystä avaa niitä.
 

Yhteistyössä