Ovatko ihmiset todella näin rikkaita? Miten teidän perheessä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olemme keskituloinen perhe. Meidän perheen nettotulot sis. lapsilisät ovat 4600e kuukaudessa. Tytöt ovat 9v ja 6v. Eskarilaisesta menee puolipäivähoitomaksu. Muita menoja ovat asuntolaina, kodin, kahden auton ja ihmisten vakuutukset. Tottakai myös bensa, ruoka, sähkö, vesi, netti, puhelimet, terveydenhuoltomenot jne.. Harrastuksista ja ruuasta emme tingi. Mulla ja miehellä salikortti ja tytöillä harrastuksina pianonsoitto ja kuoro toisella ja toisella futis. Autot ovat vuosimallia -97 ja 2010. Tavallisia autoja.

Mun näkökulmasta me eletään muihin verrattuna aika vaatimattomasti. Joskus ihmettelen sitä, miten ihmisillä on oikeasti varaa asua viimeisen päälle sisustetussa uudessa asunnossa, harrastaa, syödä hyvin, on hienoja vaatteita ja merkkilaukkuja ja käydään usein ulkona syömässä, leffassa, huvipuistossa jne... Ulkomailla käydään vähintään kerran vuodessa ja useimmat useamminkin. On kaikenlaist nykyaikaista tekniikkaa ja kaikki on viimeisen päälle.

Me emme ainakaan pystyisi millään tuohon. Ei yksinkertaisesti ole varaa. Me olemme valinneet, että panostamme asumiseen, ruokaan ja harrastuksiin. Matkustaa haluaisin, mutta ei olisi rahaa käydä joka vuosi. Oltiin vuosi sitten koko perhe 5pv Lontoossa ja seuraavan kerran ulkomaille aikaisintaan kahden vuoden päästä ja siihen meillä todellakin säästetään. Kesällä tehdään joku pieni ja edullinen reissu kotimaassa.
Mulla ei olisi varaa ostaa mitään merkkikamoja. Jonkun random laukun voisin joskus ostaa, mutta se olisi jostain pois. Joka kuukausi jää säästöön rahaa mutta joulu ja erääntyvät vakuutusmaksut ja kiinteistövero vie yleensä säästöt. Rahaa on pakko olla sivussa, koska joskus voi pesukone, auto tms hajota ja talo pitää maalata uudelleen ensi kesänä.

Ymmärrän, että työssäkäyvät voivat valita muutaman asian mihin panostaa.. Mutta että kaikkeen..
 
vierailija
Meillä on vain yksi lapsi ja siis vain yhden lapsen menot. Mun ja miehen nettotulot lapsilisän kanssa 5800e/kk ja pääomatuloja vuodessa noin 20.000. Rahaa on säästössä, mutta on myös paljon omaisuutta, jonka voi realisoida joskus.

Panostetaan ruokaan, harrastuksiin, elämyksiin, matkustamiseen, sisustukseen, vaatteisiin ja mulla on jonkun verran kalliita laukkuja. Sisustaminen on mulle suuri intohimo ja omalla tavallaan harrastus ja meillä on laadukas talo, mutta nykyajan mittapuun mukaan "pieni". Neliöitä 120m2. Kolme henkeä ei todellakaan tarvitse isompaa taloa. Yksi iso rahasyöppö ihmisillä varmaan on asuminen, sillä moni uusi tai uudehko omakotitalo on sen 140m2-210m2.
 
Minulla hyvin samankaltainen elämänasenne ja voin sanoa, että se palkitsee, kun olette maksaneet lainanne ja rahaa jää jossain vaiheessa sijoitettavaksi. Yritä nähdä itsesi 10-15 vuoden päähän.

Vertaat ehkä itseäsi (ja varallisuuttasi) niihin, jotka pistää kaiken menemään?

Ne, joihin nyt itseäsi vertaat, voivat olla niitä, joilla hyvin harvoin on mitään kiinteää omaisuutta ja usein he elävät velaksi. Hieno ja kallis auto ei tarkoita nykyisin enää välttämättä sitä, että on rikas. Merkkivaatteetkin ovat pääosin turhia. Laatu ja käytännöllisyys sen sijaan ovat tärkeitä.

Ulkomailla matkustaminenkaan ei saisi olla itseisarvo (ja ne jotka matkustaa työkseen, inhoavat lentokentillä roikkumista). Monilapsiselle perheelle matkustelu voi olla todella kallista (etenkin jos joutuu ottamaan kaksi hotellihuonetta) verrattuna yksilapsiseen.

Helpoimmalla pääsee, jos ei vertaile. Pääasia, että selviää elämästä ja velvoitteista kunnialla.
 
vierailijaff
samaa minäkin joskus ihmettelen. siis me ollaan aika hyvätuloisia ja nuukia paitsi ruuassa ja voidaan tehdäkin juttuja aika vapaasti mut kyllä pitkälti raha menee kun tulee, en tiedä miten köyhemmät reissailee ja ajaa uusilla autoilla. Tietty Suomen ankara progressiivinen verotus tekee sen, että tekemäni työ näkyy palkkapussissa vähemmän kuin pienempituloisella ja tasaa elintasoa.
 
vierailija
Teidän elämä kuulostaa minun korvaan normaalilta hyvältä ja tasapainoiselta. Raha riittää ja vähän jää säästöön, että joskus voi tehdä ylimääräisiä hankintoja. Asumiskustannukset vaikuttaa tosi paljon käteen jäävään summaan. Kirjoitit, että teillä satsataan siihen. Ehkä maksatte paljon enemmän siitä kuin jotkut muut.

Meillä mies hyvätuloinen, minä opiskelija. Hyvin pärjäämme, rahaa jää säästöön. Emme matkustele (ei kiinnosta), autot ovat käytettyjä, harrastuksiin (urheilu) satsataan, koska ajattelemme sen olevan sijoitus tulevaisuuteen, asumme aika ahtaasti, enkä harrasta laukkuja/vaatteita/kestovärejä/kynsiä tms.

Jokainen kai valitsee omat rahareikänsä, pääasia ettei elä velaksi.
 
Opiskelija ja äiti
Olemme keskituloinen perhe. Meidän perheen nettotulot sis. lapsilisät ovat 4600e kuukaudessa. Tytöt ovat 9v ja 6v. Eskarilaisesta menee puolipäivähoitomaksu. Muita menoja ovat asuntolaina, kodin, kahden auton ja ihmisten vakuutukset. Tottakai myös bensa, ruoka, sähkö, vesi, netti, puhelimet, terveydenhuoltomenot jne.. Harrastuksista ja ruuasta emme tingi. Mulla ja miehellä salikortti ja tytöillä harrastuksina pianonsoitto ja kuoro toisella ja toisella futis. Autot ovat vuosimallia -97 ja 2010. Tavallisia autoja.

Mun näkökulmasta me eletään muihin verrattuna aika vaatimattomasti. Joskus ihmettelen sitä, miten ihmisillä on oikeasti varaa asua viimeisen päälle sisustetussa uudessa asunnossa, harrastaa, syödä hyvin, on hienoja vaatteita ja merkkilaukkuja ja käydään usein ulkona syömässä, leffassa, huvipuistossa jne... Ulkomailla käydään vähintään kerran vuodessa ja useimmat useamminkin. On kaikenlaist nykyaikaista tekniikkaa ja kaikki on viimeisen päälle.

Me emme ainakaan pystyisi millään tuohon. Ei yksinkertaisesti ole varaa. Me olemme valinneet, että panostamme asumiseen, ruokaan ja harrastuksiin. Matkustaa haluaisin, mutta ei olisi rahaa käydä joka vuosi. Oltiin vuosi sitten koko perhe 5pv Lontoossa ja seuraavan kerran ulkomaille aikaisintaan kahden vuoden päästä ja siihen meillä todellakin säästetään. Kesällä tehdään joku pieni ja edullinen reissu kotimaassa.
Mulla ei olisi varaa ostaa mitään merkkikamoja. Jonkun random laukun voisin joskus ostaa, mutta se olisi jostain pois. Joka kuukausi jää säästöön rahaa mutta joulu ja erääntyvät vakuutusmaksut ja kiinteistövero vie yleensä säästöt. Rahaa on pakko olla sivussa, koska joskus voi pesukone, auto tms hajota ja talo pitää maalata uudelleen ensi kesänä.

Ymmärrän, että työssäkäyvät voivat valita muutaman asian mihin panostaa.. Mutta että kaikkeen..
Me emme ole mitään rikkaita, mutta silti ihmettelen tuota sinun "listaasi" asioista, joihin vain rikkailla on varaa. Meillä on kaksi lasta, toinen vielä aika pieni, mutta isomman kanssa käyn kyllä leffassa (halvimmat liput ovat muuten 6 eur, eli ei kallista), lastenteatterissa, baletissa... Joskus käymme ulkona syömässäkin, n. pari kertaa kuukaudessa. Jos tarkoitat hyvin syömisellä terveellustä ja monipuolista ruokaa, jota on riittävästi, niin siinä tapauksessa syömme hyvin. Nyt kun toinen lapsi on pieni, on matkustaminen typistynyt Tukholmaan ja Tallinnaan, mutta kunhan lapsi hiukan kasvaa, voi mennä kauemmaskin. Ei se matkustaminen välttämättä niin paljon maksa, ja kyllä ainakin kerran vuodessa pystymme jonnekin matkustamaan. Ollaan käyty kesäisin parissa huvi- tai teemapuistossa.

Olemme opiskelijoita, tosin muitakin tuloja on kuin pelkät opintotuet. Emme siis ole niin köyhiä, mitä osa opiskelijoista. Mutta tulomme ovat paljon pienemmät kuin teillä. Itseäni eivät merkkilaukut tms kiinnosta ja hienoja vaatteita saa halvemmallakin. Ja autoja meillä ei ole, siinä ainakin säästyy rahaa muuhun. vakuutuksia on vain kotivakuutus ja matkustajavakuutus.

Kai siinä on kyse siitä, mihin haluaa laittaa rahaa. Minua kiinnostaa enemmän kulttuuri, liikuntaharrastukset ja matkailu kuin esim. talon laittaminen, autot, merkkivaatteet tai merkkilaukut. Kaikkeen ei toki raha riittäisi, mutta kyllä me niitä asioita saamme hankittua, mitä haluamme. Minusta iso osa noista luettelemistasi eivät edes ole mitään kalliita.
 
vierailija
Meillä on bruttotulot alle 3000e.Silloin kun molemmat ollaan töissä.Nyt kun olen kotihoidontuella on kaikki tulot yhteensä jotain 2000e. vähän päälle. Miehen kaikki tulot menee laskuihin ja velkoihin. Eli elämme todella pienellä.Me emme juo alkoholia,ei polteta,ei käytetä huumeita,ei matkustella.Suurin osa vaatteista on kirppikseltä.Vain vanhin saa uusia,koska on jo isompi,ja ostetaan vain välttämätön. Joskus käydään uimass,hesburgerissa tai hoplopissa..liian harvoin varaa tähän..Meillä on yksi auto ja 5 henkinen perhe.Tiukkaa tekee,aina.Kun olen töissä eletään kohtuullisesti.Nyt pysytään hengissä,muuhun ei ole varaa.Sossuun en mene koska miehellä on pieni sijoitustili esikoiselle,saa rahat aikuisena.Ne pitäis vissiin ensin käyttää elämiseen.En halua pilata lapseni tulevaisuutta,et on hälle edes jotain antaa kotoa.Jos me saatais toi raha,kun teillä on me elettäis kuin kuninkaalliset.
 
vierailija
Teillä on asuntolaina, joka rajoittaa kuluttamista. Niillä, joilla on vain pieni vuokra, on varaa heittää koko tili kuukausittain "kaikkeen kivaan." Se, tekeekö "kaiken kivan" ostaminen onnelliseksi, on jo toinen juttu.

Meillä on jo asuntolaina maksettu, mutta silti pitää olla pieni puskuri jos jotain yllättävää sattuu (lämminvesivaraaja rikkoutuu, pyykkikone ja tiskikone samaan aikaan uusiksi jne). Meillä ei ole liikaa rahaa, tosin tienaamme vähemmän kuin ap. Mellä on perheessä vain yksi tienaaja, itse teen osapäiväistä joten minun tuloni ovat aika heikot ja lisäksi kolme opiskelijaa joiden tulot ovat satunnaisia.
En valita. Raha riittää kun elää tulojen mukaan.
 
Pin
Ehkä tunnet keskimääräistä hyvätuloisempia/varakkaita ihmisiä? Minusta kuulostaa, että elätte noin yleisesti verraten keskimääräistä paremmin ja ns. "leveämmin" ja mun ystäväpiiri koostuu aika sekalaisesta porukasta.
 
vierailija
Mielestäni elämänne kuulostaa ihan normaalin perheen elämältä. Meillä samantyyppinen tilanne, paitsi tulot pari sataa euroa pienemmät, eikä panosteta ruokaan. Isoimmat rahareiät meillä ovat miehen ja lasten harrastukset. Ulkomaille ei ole mitään hinkua kenelläkään, mutta varmaan joskus sinnekin mennään.

Omaan tuttavapiiriini kuuluu eri elämänvaiheissa olevia ihmisiä. Osa on köyhempiä kuin me ja osa huomattavasti rikkaampia. Itse koen, että pärjätään ihan kivasti ja elämä on mukavaa. Mielellään aikaa saisi olla enemmän, jotta ehtisi itsekin harrastamaan. 3-4-päiväinen työviikko olisi oikein mukava.
 
En tiedä onko tämä vain illuusio, mutta minulla on tunne, että köyhempänä voi olla huomattavasti onnellisempi kuin "rikkaana".

Mitä mieltä on haalia mieletöntä omaisuutta (jota kaikki kuitenkin pyrimme haalimaan, itseni mukaanlukien)?
 
vierailija
En ihan täysin ymmärrä aloitusta. Mutta kait tää olikin provo?

No, anyway. Meillä on paljon pienemmät tulot, mutta matkustamiseen on varaa, jos niin halutaan. Ei tosin käydä joka vuosi Tukholmaa pidemmällä siltikään. Asuntolainaakin on, mutta ei todellakaan kahta autoa. Ei olisi kahdelle edes paikkaa. Jotta valinnoistahan se on kiinni.

Ei ap noilla tuloilla ja menoilla missään nimessä rikas ole, muttei ainakaan sen köyhempi mitä suurin osa tavallisesta kansasta.
 
vierailija
En minäkään oikein tajua, että miksi ap tekee tällaisen aloituksen, kun bruttotulot selvästi on kuitenkin melko hyvät. Aina näitä aloituksia lukiessa tulee mieleen, että tässä jotenkin haetaan sitä, että tällainen ap:n kaltainen ihminen hakee itselleen jonkinlaista moraalista selkääntaputusta, että hyvähyvä että ette turhia leveile.

Ihmisillä tuppaa olemaan varaa siihen minkä kokee tärkeimmäksi. Antaa niiden matkustella jotka siitä tykkää ja niiden laittaa rahansa ruokaan ja harrastuksiin jotka siitä tykkää. Ja jos talousasiat on hyvin, niin silloin pienikin lisätulo, kuten perintö, voidaan sijoittaa ja saada siitä pitkällä tähtäimellä tuloja. Ihmisillä on paljon tuloja, jotka eivät näy ulospäin, on sijoituksia, pääomatuloja ja todella moni aikuinenkin saa vanhemmiltaan useita tuhansia vuodessa aivan vaan järkevänä vero-ja perintösuunnitteluna.

Minä ja mieheni teimme alunperin väärät uravalinnat, eli niillä tutkinnoilla ei olisi saanut töitä. Uusien tutkintojen opiskelu perheellisenä vei esimerkiksi saamamme pienen perinnön, jonka olisimme voineet työssäkäyvinä laittaa johonkin muuhun, ylimääräiseen. Mut onpa nyt tutkinnot ja töitä. Joku muu olisi käyttänyt sen rahan johonkin muuhun, ehkä matkusteluun, autoon, saanut sitä vastaan lainaa sijoitusasuntoon jne. Ei ihmisten raha-asioista voi tehdä päätelmiä pelkästään sen perusteella mikä näkyy ulospäin.
 
vierailija
No me tehdään noita juttuja. ollaan ihan tavallisissa töissä olevia. Kaksi lasta. Matkustellaan, syödään ulkona, vähtään kerran kesässä huvipuistossa ym. Hieno auto ja vene. Omasta mielestäni kiva omistusasunto josta tosin lainaa vielä jonkin verran. Mutta tulot ovat yht. noin 8000 €/kk plus kelan rahat. Kyllä tuosta rahasta jää pakollisten menojen jälkeen vähän laittaakkin elämiseen.
 
vierailija
Rikkaus/köyhyys Suomen maassa on kiinni asuinpaikasta:

1) Omakotitalo/erillistalo Itä-Helsingissä
http://www.etuovi.com/kohde/9624359?sc=LRhelsinki_marjaniemi&pos=3

2) Omakotitalo Raisiossa
http://www.etuovi.com/kohde/7654505?sc=LRraisio&pos=15

Olipas huonot vertailukohteet, toinen talo reilusti pienempi ja vanhempi ja talotekniikka huonompaa jne.... Ei noita kahta täysin erilaista taloa voi verrata. Me asutaan HElsingissä Puistolassa ja meidän talo maksoi 288.000
 
viera.s
Rikkaus/köyhyys Suomen maassa on kiinni asuinpaikasta:

1) Omakotitalo/erillistalo Itä-Helsingissä
http://www.etuovi.com/kohde/9624359?sc=LRhelsinki_marjaniemi&pos=3

2) Omakotitalo Raisiossa
http://www.etuovi.com/kohde/7654505?sc=LRraisio&pos=15
Onkos nämä talot sinusta samantasoisia? Uusi Lammin kivitalo kaikilla herkuilla porealtaasta, merinäköalan kautta jäähdytystoiminnalla varustettuun maalämpöön vrt. 50 % pienempi, puurakenteinen, yli 10 vuotta vanhempi perustönö suoralla sähkölämmityksellä?

Jos ottaisit oikeasti vertailukelpoiset talot, niin ei tuollainen uusi Lammin kivitalo merinäköalalla olisi Turun seudulla juurikaan halvempi kuin Helsingissä, kyllä ne lähes millin maksaa täälläkin. Ja uusi kivitalo merinäköalalla on rikkaan perheen talo, vanhempi perustasoinen puutalo tavisperheen tai jopa vähän keskimääräistä pienituloisemman talo niin pk-seudulla, kuin muuallakin.
 
vieraillen vaan
Me ollaan asuttu aina pääkaupunkiseudulla. Nyt asutaan Helsingissä Vesalassa ja meillä on omakotitalo 122m2. Vanhempi talo, mutta aina totaalisen remontin läpikäynyt joka puolelta. Me ostettiin tämä talo hintaan 255.000 ja remppaa tehtiin vielä itse kymppitonnilla. Tontti on 900m2 joka on Helsingissä iso tontti. Tätä ennen asuin exän kanssa Vantaalla 2006 rakennetussa omakotitalossa, jonka me ostettiin uutena hintaan 300.000
 
vierailija
Onkos nämä talot sinusta samantasoisia? Uusi Lammin kivitalo kaikilla herkuilla porealtaasta, merinäköalan kautta jäähdytystoiminnalla varustettuun maalämpöön vrt. 50 % pienempi, puurakenteinen, yli 10 vuotta vanhempi perustönö suoralla sähkölämmityksellä?

Jos ottaisit oikeasti vertailukelpoiset talot, niin ei tuollainen uusi Lammin kivitalo merinäköalalla olisi Turun seudulla juurikaan halvempi kuin Helsingissä, kyllä ne lähes millin maksaa täälläkin. Ja uusi kivitalo merinäköalalla on rikkaan perheen talo, vanhempi perustasoinen puutalo tavisperheen tai jopa vähän keskimääräistä pienituloisemman talo niin pk-seudulla, kuin muuallakin.

Etsipä sinä joutilaampana tosiaan samantasoiset... Asunnosta maksettu hinta joskus 10 vuotta sitten nousukautta odotellessa paikkakunnalla X ei ole yhtä korkea kuin jos myisit sen nyt (johtuen esim. alueen suurista työllistäjistä ja niissä tapahtuneista muutoksista). Asuntojen hinnat säilyvät ja nousevat ainoastaan täällä Suomen ainoassa kaupungissa; Helsingissä.
 
PlättäÄ
Monilla on muitakin tuloja. Et voi ajatella, että työkaverisi on samassa taloudellisessa tilanteessa kuin sinä, koska tienaa saman verran. Työkaveri voi saada vanhemmiltaan vaikka kuinka paljon avustuksia, ennakkoperintöä jne. Moni on voinut saada perintöä vaikkapa sukulaisilta, vaikka vanhemmat olisivatkin elossa.
Mun mies on perinyt siskonsa kanssa yhden "sukulaismummelin", jolla ei ollut omia lapsia. Mies ja hänen siskonsa saivat noin 140.000 kumpikin.
Lisäksi mun miehen vanhemmat ostavat meidän lapsille kaikkea. Tabletti, vaatteita, legoja jne ja maksoivat meille kesällä ulkomaanmatkan jne.
Mun vanhemmat antaa kumpikin joka neljäs vuosi sen 4000e ja mun mummi antaa joka joulu ja synttärit muutaman satasen jne..
 
vierailija
Kivastihan teillä ap kuulostaa menevän! :) Tulotkin on keskivertoa paremmat jos vertaan omaan lähipiiriin.

Meillä nettotulot 3000€/ kk lapsilisineen, 2 lasta ja koira meillä on. Nyt kun olen hoitovapaalla päästään nipin napin 2200 euroon. Säästöön jää kuussa n. 100€ (asuntoa varten) ja ylimääräistä about 200€. Ei siis paljon mutta se riittää. Kun menen töihin niin helpottaa aika paljon, ja vielä kun sais sen oman kämpän joskus...

Meillä on kallis vuokra-asunto hyvällä alueella (liki 1000€/kk), joten panostetaan asumiseen. Ruokaan panostetaan ainakin omasta mielestä, siihen uppoaa 500€/kk. Yksi auto on, velaton. Ei matkusteta kun ei haluta. Kerran kesässä kyllä on varaa mennä särkkikseen ja talvella itämeren risteilylle, ei nuo niin kalliita reissuja ole. Meillä ei polteta eikä juoda viinaa, se lienee iso säästö. Toisaalta rahaa menee esim. "ylimääräisiin" vakuutuksiin (koira, hoitokulu, henki). Vaatteet ostan kirppiksiltä ja alesta, kulutan siihen kyllä aikaa kun tongin netistä ja kivijalkakirppareilta niitä halpoja helmiä... mutta kotiäidillähän on aikaa...

Mutta sanoisin myös että ihmisillä on monesti taustalla rahaa mistä muut ei tiedä. Me esim. itse saamme isoa rahallista tukea miehen suvulta. Esim. miehen vanhemmat osti juuri kymppitonnin auton meille, ennakkoperintönä ikäänkuin. Oma äitini halusi juuri ostaa molemmille lapsille talvikengät. Setä osti lapselle uuden turvaistuimen ja maksaa lapsen kerhomaksut joka kuukausi, hän on itse perheetön ja kovin innokas meidän lapsille kaikkea ostamaan. Joka juhlapäivä tulee sukulaisilta lapsille rahaa, jotka pistetään jemmaan lasten rahastotileille. Eihän näistä tietenkään julkisesti kellekkään huudella. Toisia ei haittaa, mutta osalle tulee katkeruutta ja aletaan puhua selän takana ikävästi.
 
Saksikäsi87
Mä olen syntynyt oikeaan sukuun. Mun vanhemmilla on aina ollut ihan tavallinen työpaikka ja mun lapsuudenkoti oli ihan tavallinen 120 neliöinen tiilivuorattu omakotitalo ja pihassa seiso ihan perus Ford. Kasvoin maalla ja maalla asun nyt taas. Eipä kovin moni olisi uskonut meidän olevan oikeasti aika rikkaita. Vanhempani ovat kumpikin rikkaasta suvusta ja saaneet isoja perintöjä ja lahjoituksia ja isä taas on tehnyt rahaa sijoituksilla.
Mä teen lähihoitajan töitä ja nettopalkka on aikalailla sen 1500e kuukaudessa. Mä saan silti pääomatuloja vuodessa noin 12.000 ja tähän mennessä olen saanut perintöä ja ennakkoperintöä melkein 200.000 edestä. Mä olen yhden lapsen yh ja mun vanhemmat ostavat mun lapselle paljon kaikkea. Äiti osti mulle juuri uudet sohvat ja maksoi kesällä mun reissu Berliiniin.

Eikä mun rahoista ja omaisuudesta tiedä kukaan ulkopuolinen. Töissä joskus joku ihmettelee millä rahalla yh ostaa kalliin laukun tai lähtee etelään
 

Yhteistyössä