Pääseekö sikiöseulontoihin käymättä neuvolassa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Samoja kokemuksia neuvolan tädeistä täälläkin! Vaikuttaa siltä, että vain harvassa on ne hyvät ja asialliset. Nykyäänhän saa kyllä vaihtaa neuvolantätiä, ja jos sekään ei riitä, niin sinähän saat asioida vaikka toisella terveysasemallakin. Itse tiedän useamman tapauksen, jotka ovat valinneet toisen terveysaseman ihan kaikenlaisista erinäisistä syistä, että et ole mitenkään outo, mikäli tähän päädyt. Osalla siis on sama syy kuin sinulla, osalla toinen terveysasema onkin sijainnut lähempänä kuin automaattisesti itselle osoitettu, osa halusi vaihtaa kun toinen terveysasema vaikutti toimivan paremmin, osa siitä syystä, että se oli lähempänä työpaikkaa, ja näin ollen kätevämpi... ei syytä tarvitse edes selittää, mutta ehkäpä olet jo tietoinen tästä, eikä se ole sinulle syystä tai toisesta vaihtoehto... mutta eniwei, luulen, että ultriin kyllä tarvitsee lähetteen. Et voi tehdä itse itsellesi lähetettä, ainakaan ellet ole virallisesti terveydenhuollon ammattilainen. Ymmärtääkseni voit kuitenkin käyttää yksityistäkin neuvolaa (ei ole niin kallista kuin voisi kuvitella!) ja he voivat tehdä sinulle lähetteen julkiselle puolelle näihin perusultriin. Googletapa. Muista, että sinulla ei myöskään ole mikään velvollisuus olla siellä neuvolan tädin armoilla, vaan sinulla on ihan oikeus olla vastailematta kysymyksiin jotka koet turhiksi, voit myös kieltäytyä punnituksista, tai mistä ikinä. Sinun ei ole periaatteessa pakko siellä käydä lähes tulkoon laisinkaan. Sano vain, että haluat ultrat, ja todistuksen kelaa varten. Tuo todistus saattaa tosin vaatia lääkärin käynnin lisäksi, mutta lääkärin kanssa sinulla ei tainnut olla pahemmin ongelmaa... Tsemppiä!
 
Kai nyt yksityisellä pääsee mihin vaan.

Mut toisekseen, eikös nykyään saa valita, millä terveysasemalla asioi. Kai voi vaihtaa itsensä vaikka naapurikaupungin asiakkaaksi jos oma ei miellytä.
 

Yhteistyössä