Päiväkodissa ei ollut tänäön yhtäkään talon omaa hoitajaa...

  • Viestiketjun aloittaja vierailijaaas
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaaas
Lapsemme päiväkoti on yksi kunnan päivystävistä hoitopaikoista...

Tänään ei ollut yhtäkään talon omaa hoitajaa.. Eilen oli yksi..
Kukaan ei tunne lapsia, eikä lapset hoitajia.. Lapsiakin on neljästä eri päiväkodista..

Lapsille on laitettu paitaan maalarinteippiin nimet näkyviin....

On tämä aikamoista... :(

Miten muissa kunnissa...?
 
Meillä tyttö on jo kyllä isompi, 7v. Mutta joutui maanantaina ihan vieraaseen päiväkotiin, tuon naapurikylän pk:hon. Viime viikolla sanottiin, että tulee pari tuttua lasta ja hoitajaa, mutta ihan vieraaseen paikkaan, outojen lasten ja outojen hoitajien kanssa joutui olemaan nämä 2 päivää.
Onneksi ei tarvitse enää mennä, kun mulla alkoi loma.
Meidän tyttö on hirmu arka ja hitaastilämpiävä, ajattelin hänellä olevan tosi paha olla siellä, mutta loppujen lopuksi hyvin oli pärjännyt, omien sanojensa mukaan. Eilen aamulla jäi kyllä niin orvon näköisenä sinne pönöttämään keskelle huonetta.
 
vierailijaaaas
Meillä lapsi taas menee ihan ylikierroksille... Protestoi, kapinoi, kiukuilee, kiusaa ja touhuaa.. :/ seitsemältä jo tänään nukahti, kaiken mahdollisen taistelun jälkeen.. :/
 
vierailijakin
Teillä on sentään tuttu päiväkoti, mieti minkälaista niillä on ketkä tulee toisesta päiväkodista eikä ole yhtään tuttua hoitajaa ja päiväkotikin on uusi.
Meillä oli viime keväänä ona hoitopaikka 6 viikkoa kiinni, kaksi viikkoa tuli varahoidossa oloa. Ekalla viikolla onneksi oli yksi vähän tutumpi hoitaja siinä ryhmässä ja lapset onneksi pääsi samaan pienten ryhmään vaikka isompi oli jo lähes 4v.
Mä olin varannu aikaa että istuin lassten kanssa aamupalan siellä ja läksin sitten vasta töihin. Mies haki lapset ajoissa ja itse tein pitkiä iltoja sit kun menin niin myöhään.

Miten itse ajattelisit että varahoito pitäisi järjestää?
 
vierailijaaaas
Teillä on sentään tuttu päiväkoti, mieti minkälaista niillä on ketkä tulee toisesta päiväkodista eikä ole yhtään tuttua hoitajaa ja päiväkotikin on uusi.
Meillä oli viime keväänä ona hoitopaikka 6 viikkoa kiinni, kaksi viikkoa tuli varahoidossa oloa. Ekalla viikolla onneksi oli yksi vähän tutumpi hoitaja siinä ryhmässä ja lapset onneksi pääsi samaan pienten ryhmään vaikka isompi oli jo lähes 4v.
Mä olin varannu aikaa että istuin lassten kanssa aamupalan siellä ja läksin sitten vasta töihin. Mies haki lapset ajoissa ja itse tein pitkiä iltoja sit kun menin niin myöhään.

Miten itse ajattelisit että varahoito pitäisi järjestää?

Niin, olinkin ihan hyvilläni siitä että lapsemme päiväkoti pysyy auki koko kesän.. Onhan se kunnan ainut vuoropäiväkoti.. Hirveän tuttu paikka se ei silti meillekään ole, kun vasta kuukaus sitten aloitti päiväkodin..

Ja jos kysyt miten se varahoito pitäisi järjestää, nii varahoito on varahoitoa, ja silloin hoitakoon kuka pystyy...
Mutta en tässä tilanteessa puhuisi varahoidosta, enkä päivystävistä päiväkodeista niin ku täällä kesän osalta puhutaan..
Haluaisin ennemmin ajatella, että lapset saisivat aina olla omissa päiväkodeissaan, pienemmässä lapsimäärässä, ja edes yhden tutun hoitajan kanssa, ja sielä lisäksi koko kesän olevat kesätyöntekijät. -Näin minä sen ajattelisin, kerta kysyit.
Tiedän toki, että näinhän se ei mene..
Mutta on se myös aikamoista, että koko kesän kokoajan on joka päivä eri hoitajat..ja eri lapset.
 
wauuuuu
Turha se on täällä huulipyöreänä kysellä ja kummastella! Tätä se lastenpäivähoito on kesäloman ajalla, näin on päättäjät suuressa viisaudessaan päättänyt...toivotaan et kaikkien lapset pysyy järjissään vaikka vanhemmat ei pysykkään koko kesäloman ajan <3 :) Tai jos oikeen hankalaksi menee, voi myös ottaa hoidosta pois kesän ajaksi!! :)
 
LaMamanMorbid harmaana
Kyllä, aikamoistahan se on...mutta ne säästöt, ne säästöt. Tätä tää on ja tulee olemaan tulevaisuudessa. Mutta älä huoli, kyllä me jotka hoidamme lapsia yritämme parhaamme ja ymmärrämme ihan hirmu hyvin pienten tilanteen...eihän se kiva ole kun ympärillä on uppo-outoja. :/ Kyllä me silti hommat hoidetaan. :)
 
hoitaja itse
Ideanahan tässä siis on se että me hoitajat pidetään kesälomamme juuri nyt kesällä milloin suurin osa lapsista on lomalla, niin ollaan silloin töissä kun suurin osa lapsista on hoidossa. Meidänkin on lomamme pidettävä ja kun ketään ei halua että me lomaa pidetään koska pitäisi muiden lapsia hoitaa, täytyy meidän pitää se silloin kun lapsia on kaikkein vähiten hoidosssa, eli kesällä. Meillä lasketaan tarkoin kuinka monta lasta on kesäaikaan hoidossa ja siihen suhteutetaan kuinka monta hoitajaa SAA olla töissä silloin. Halukkaat tekevät töitä ja muut saavat tai joutuvat lomailemaan.

Tämä on valitettavaa juuri niiden lasten osalta kenen vanhemmat joutuvat olemaan tällöin töissä, mutta näin tehdään myös siitä syystä että ilman tätä osalla lapsista ei olisi koskaan lomaa ja vanhemmat toisivat lapsiaan hoitoon että saisi itse nauttia kesästä ja lomastaan...
Valitettavaa mutta totta...
 
johtopäätöksiä
Lapsemme päiväkoti on yksi kunnan päivystävistä hoitopaikoista...

Tänään ei ollut yhtäkään talon omaa hoitajaa.. Eilen oli yksi..
Kukaan ei tunne lapsia, eikä lapset hoitajia.. Lapsiakin on neljästä eri päiväkodista..

Lapsille on laitettu paitaan maalarinteippiin nimet näkyviin....

On tämä aikamoista... :(

Miten muissa kunnissa...?
Täälläkin on ollut joskus kirjoituksia, joissa puolustetaan nimenomaan sitä, ettei kukaan lapsi tarvitsisi olla heinäkuussa hoidossa. Mutta kun jotkut joutuvat olemaan ja aika moni haluaa lapsensa päivystykseen joka tapauksessa, kaaos on valmis. Sekaannuksia tulee ja esim. erityislapsia hoidetaan ilman sitä tukea, jota tavallisesti saavat. Ilman lomaa jääneet lapset ovat väsyneitä ja hämmennyksissään siitä vilinästä, jota he joutuvat kestämään.

Heinäkuun hoito ei kuitenkaan missään tapauksessa toimisi jos lapsia ei kerättäisi yhteen ja ellei töihin määrätyt/haluavat hoitajat olisi kerätty yhteen.

Meidän kaupungissamme tunnetusti suurin ongelma ovat kuitenkin vanhemmat jotka varaavat päivystyspaikan lapsilleen, mutta eivät edes ilmoita, kun paikkaa ei käytetäkään. Ruokaa tilataan turhaan tosi paljon ja hoitajia on lopulta ylimääräisinä, koska on jouduttu varautumaan suureen lapsimäärään. Turhaan. Ja väsyneet hoitajat, jotka määrättiin töihin varmuuden vuoksi ovat aivan varmasti iloisia elokuussa, kun lomaa ei saanut joidenkin holtittomien takia.
 
Hoitsu päivystyksestä
Stressaavaa on niin hoitajille kuin lapsille, eikä kovin turvallistakaan kun on vieraita aikuisia ja vieraita lapsia päiväkoti pullollaan, siksi toivoisinkin että vanhemmat ottaisi kaikki mahdolliset kummin kaimat hoitorinkiin että lapsilla olisi mahdollisimman lyhyet päivät.
 
klhglj
Meillä on ainakin yksi oma hoitaja ja sitten aika monta muutakin tuttua hoitajaa. Lapset ovat olleet molemmissa varahoitopaikoissa mitä noilla on, joten paikat ovat tuttuja ja ei ole mitään ongelmia ollut. Mun lapset ainakin ovat ihan innoissaan, kun ovat päässeet aina eri paikkaan hoitoon, se on vaihtelua ja onhan siellä eri lelutkin ja hoitajat olleet joka paikassa ihan mukavia. Nyt ovat tosin "vanhassa" hoitopaikassa, joka on molemmille tosi tuttu paikka.

Ja parasta tossa varahoitopaikassa on se, että saa uusia kavereita.
 
Raha raha raha
Stressaavaa on niin hoitajille kuin lapsille, eikä kovin turvallistakaan kun on vieraita aikuisia ja vieraita lapsia päiväkoti pullollaan, siksi toivoisinkin että vanhemmat ottaisi kaikki mahdolliset kummin kaimat hoitorinkiin että lapsilla olisi mahdollisimman lyhyet päivät.
No ei se sekään ole hyvä että hoitopäivän jatkeeksi hakijana on joku niistä kymmenestä sukulaisesta kohta tavataan muuten kerran vuoteen.

Ainoa inhimillinen ratkaisu olisi järjestää lapsille turvallinen, vakaa hoito myös heinäkuussa. Tarkoittaa että jokaiselle lapselle olisi vähintään yksi tuttu hoitaja ja muun myllerryksen keskellä huolehdittaisiin pienistä ryhmäkooista, että sillä tutulla hoitajalla olisi lapselle myös aikaa. Mutta raha raha raha, kyllä minä sen ymmärrän vaikka väärin onkin.
 
Meillä ainakin lasten hoitopaikassa hoitajien lomat on jaoteltu niin, että paikalla on aina vähintään se yksi tuttu hoitaja/ryhmä. Tietty lapset on siinä mielessä hyvässä asemassa, että sattuvat olemaan siellä päivystävässä päiväkodissa hoidossa muutenkin, kun vuorohoidossa ovat.
Outoa ettei ap:n lasten hoidossa ole kiertäviä lomia, vaan että kaikki lomailee samaan aikaan.
 
Jo yli viisitoista vuotta sitten oli päivystävä hoito aikamoista. Itse toimin silloin lastentarhanan opena ja vielä lapsettomana olin suosiolla töissä heinäkuut, että lapselliset hoitajat saavat lomansa. Vaikka silloin talouspaineet eivät olleet kovin hurjat, oli päivystysaika silti melkoista lasten säilytystä. Vieraat lapset, vieraat aikuiset, ikinä ei tiennyt, kuka kävelee sisään jne.

Omien lasten kanssa olen viimeiseen asti välttänyt kesäpäivystyshoitoa. Se on tarkoittanut mm. sitä, että olemme miehen kanssa pitäneet lomat peräkkäin niin, ettei perheellä ole ollut päivääkään yhteistä lomaa. Hulluutta sekin. Myös vähäiset mummolaresurssit on otettu käyttöön kesäisin ja lapset ovat viettäneet mummolassa viikon lähes joka kesä.

Nyt tuo aika on perheessämme ohi - koko sakki käy jo koulua. Kesäpäivystyksiin voisi ja pitäisi voida panostaa enemmän, kuin mitä nyt tehdään. Eivät vanhemmat lapsia sinne kiusallaan vie ja myös kesä on varhaiskasvatusaikaa eikä vain joku "lomaa odotellessa" -välitila.
 
jokukin
Meidän 6 v. (melkein 7v.) oli joulunaikaan päivystyshoidossa ja viihtyi erinomaisesti vaikka ei siellä ollut yhtaan valmiiksi tuttua lasta tai hoitajaa, sosiaalinen lapsi sujahti hyvin porukkaan. Sopivia kavereita oli paljon.

Nyt tämä kesäkuu loppu oli lapselle paljon tylsempi, omassa päiväkodissa olivat, lapsia n.10 ,eikä yhtään sopivia kavereita. Leikki kyllä pienten 4-vuotiaiden kanssa, mutta oli aika turhautunut.
 

Yhteistyössä