Pakolaistulijat ala-asteelle lasten sekaan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miten mulla on sellainen kutina, että tällainen ei oikein kannattaisi.(n)


Tajukangas: Aikuiset pakolaistulijat ala-asteelle lasten sekaan

Ruotsin koulutusministeri Gustav Fridolin lupasi vaalien alla ratkaista ruotsalaisen koululaitoksen alamäen, jos hän pääsee päättäville paikoille.
13.10.2015 17:56, 138 lukukertaa


Nyt tämä Miljööpuolueen ministeri on käärinyt hihat ja alkanut hommiin. Nimittäin Fridolin kaavailee, että yksintulleet pakolaislapset laitetaan ala- asteelle luokille 1-2 ruotsalaislasten sekaan.



Ajatuksessa ei muuten olisi mitään ihmeellistä, mutta nämä pakolaislapsukaiset ovat liki aikuisia miehiä 15 ikävuodesta ylöspäin. Tarkasti ottaenhan miehet ovatkin aikuisia, sillä Ruotsissa pakolaislapsukaisella on uusi laajempi merkitys sitten vuoden 1939.

Ruotsi on täynnä naurettavia ehdotuksia. Haluaisitko sinä lapsesi käyvän samaa luokkaa aikuisten kehitysmaamiesten kanssa?

Tarkoittaako tämä nyt myös sitä, että Afrikasta ja Lähi-idästä tulleet kehitysmaalaiset eivät olekaan korkeastikoulutettuja, kuten Ruotsissa väitetään?

Jos teini-ikäiset ja sitä vanhemmat miehet laitetaan ruotsalaiseen kouluun ensimmäisille luokille, joissa opetetaan kirjoituksen alkeita ja pluslaskua tasolla 5+5=10, missä ovat ne aivokirurgit ja insinöörit?

http://avpixlat.info/2015/10/13/fridolins-senaste-skolinitiativ-placera-vuxna-invandrare-i-svenska-lagstadieklasser/

Lähde: Paavo Tajukangas
 
En nyt jaksa avata noita linkkejä, kun vaikuttavat niin epämääräisiltä. En usko, että tuollainen idea menisi läpi sen enempää Ruotsissa kuin Suomessakaan.

Ja ei, en haluaisi 1-2-luokkalaisten sekaan yli 10-vuotiaita. Periaatteessa 10-vuotias voisi vielä olla, koska ikäero ei ole liian suuri. Mutta yleensä kai käytäntö on, että käydään tietyn aikaa jotain valmistavaa koulua (onko näin? en muista nyt tarkkaan) ja siirrytään sieltä sitten tavalliseen kouluun. Ensin kun pitää opetella kieli yms perusasiat.

Alaluokilla opetellaan paljon muutakin kuin tavaamaan ja laskennon alkeita, ja se opetussuunnitelma on suunnattu juuri sen ikäisille. Aikuisille ja teineille on omat opetussuunnitelmansa ja kokonaan erilainen pedagogiikka, joten osoittaa melkoista tietämättömyyttä koulusta edes ehdottaa mitään tuollaista.

Mutta näinä aikoina saamme lukea paljon älyttömyyksiä. Osa aivopieruja, osa trolleja. Ei voi mitään.
 
vierailija
En nyt jaksa avata noita linkkejä, kun vaikuttavat niin epämääräisiltä. En usko, että tuollainen idea menisi läpi sen enempää Ruotsissa kuin Suomessakaan.

Ja ei, en haluaisi 1-2-luokkalaisten sekaan yli 10-vuotiaita. Periaatteessa 10-vuotias voisi vielä olla, koska ikäero ei ole liian suuri. Mutta yleensä kai käytäntö on, että käydään tietyn aikaa jotain valmistavaa koulua (onko näin? en muista nyt tarkkaan) ja siirrytään sieltä sitten tavalliseen kouluun. Ensin kun pitää opetella kieli yms perusasiat.

Alaluokilla opetellaan paljon muutakin kuin tavaamaan ja laskennon alkeita, ja se opetussuunnitelma on suunnattu juuri sen ikäisille. Aikuisille ja teineille on omat opetussuunnitelmansa ja kokonaan erilainen pedagogiikka, joten osoittaa melkoista tietämättömyyttä koulusta edes ehdottaa mitään tuollaista.

Mutta näinä aikoina saamme lukea paljon älyttömyyksiä. Osa aivopieruja, osa trolleja. Ei voi mitään.
Lapseni oli menossa luokalle jossa on luokat 1-6, suurin osa maahanmuuttajia ja tietysti se pieni vähemmistö suomalaisia lapsia, jota sitä tukea pienluokassa oikeasti tarvitsisi. Onneksi hän pääsi tavalliselle luokalle, hänen ongelmansa ei ollut väkivaltaisuus ja kielitaidon puute, niinkuin kovin monella tuolla luokalla. Säälin niitä pikkuisia jotka joutuivat tuolle luokalle, jonka isoimmat ovat 12-vuotiaita mamuja monet lähimmästä lastenkodista. Lapseni on ollut samantapaisella luokalla, jossa 90% oli mamuerityislapsia, tarkoittaa siis väkivaltaista käyttäytymistä. Tätä siis tapahtuu jo Suomessa, ei kannata sulkea silmiään. Kaverin lapsi on ysillä, sillä luokalla myös suurin osa on mamuja, yksi on jopa 17-vuotias.
Harmittaa että lapseni elävät tätä toisten niin haluamaa unelmaa.
 
vierailija
Tehkööt Ruotsissa mitä haluavat. Jos sama tapahtuisi Suomessa, niin kotikoulu olisi meidän ratkaisumme. Onneksi alueen mamut ovat varakkaita ja työssäkäyviä.
 
vierailija
Lapseni oli menossa luokalle jossa on luokat 1-6, suurin osa maahanmuuttajia ja tietysti se pieni vähemmistö suomalaisia lapsia, jota sitä tukea pienluokassa oikeasti tarvitsisi. Onneksi hän pääsi tavalliselle luokalle, hänen ongelmansa ei ollut väkivaltaisuus ja kielitaidon puute, niinkuin kovin monella tuolla luokalla. Säälin niitä pikkuisia jotka joutuivat tuolle luokalle, jonka isoimmat ovat 12-vuotiaita mamuja monet lähimmästä lastenkodista. Lapseni on ollut samantapaisella luokalla, jossa 90% oli mamuerityislapsia, tarkoittaa siis väkivaltaista käyttäytymistä. Tätä siis tapahtuu jo Suomessa, ei kannata sulkea silmiään. Kaverin lapsi on ysillä, sillä luokalla myös suurin osa on mamuja, yksi on jopa 17-vuotias.
Harmittaa että lapseni elävät tätä toisten niin haluamaa unelmaa.
Fridolins senaste skolinitiativ: placera vuxna invandrare i svenska lågstadieklasser
October 13, 2015

Foto: Almega AB

STOLLIGHETER Utbildningsminister Gustav Fridolin lovade lösa skolans problem på 100 dagar om han fick väljarnas förtroende. Det fick han men skolans förfall fortsätter i oförminskad, snarast ökad, takt medan ministern lägger huvudet på sned, pratar till lärarna som de vore dagisbarn och formar hjärtan med händerna. Nu har Fridolin fått en ny snilleblixt. Han vill placera näst intill vuxna invandrarmän med svenska 7-8-åringar i grundskolans 2:a klass.

Mer specifikt är det de många tusentals unga män från Somalia och Afghanistan, felaktigt benämnda “ensamkommande flyktingbarn”, som Fridolin insett inte är den högutbildade hjärntrust som hans parti med understöd från media framställt dem som. Nu har Fridolin insett att dessa män i genomsnitt har en utbildning motsvarande svenska grundskolans 1:a klass. De bör därför placeras ut tillsammans med svenska andraklassare. Förslaget lades fram av Fridolin under en intervju i Aftonbladet om hur den svenska skolan som redan går på knäna ska klara av det enorma ytterligare asyltryck som nu drabbat Sverige.

Till saken hör att dessa unga män ofta är betydligt äldre än vad de uppger för Migrationsverket. Fridolin talar i sitt förslag om 14-åringar men dessa är i normalfallet 18 år eller äldre. Det rör sig dessutom ofta om män med allvarliga beteendestörningar, vålds- och brottsbenägenhet, ibland krigstrauman osv, vilket är orsaken till att myndigheterna i Sverige valt att placera dem på s.k. HVB-hem anpassade för allvarligt socialt missanpassade och kriminellt belastade ungdomar.

Sådana män vill nu alltså utbildningsministern placera med svenska småknattar i grundskolans andra klass. Förutom den ökade arbetsbelastning på lärarna som detta innebär, medför det också uppenbara risker för de svenska barnen med dessa näst intill vuxna unga migrantmän med sina utagerande beteenden i sin omedelbara närhet. De somaliska och afghanska migrantmännens skolkunskaper må vara i nivå med svenska 8-åringar men i övriga hänseenden är de åldersrelaterade skillnaderna stora. Dessa skall dessutom adderas till de stora kulturella skillnaderna.

Fridolins förslag är bara det senaste i raden som illustrerar hans partis brist på politisk mognad och olämplighet att sitta i en regering. Sverigedemokraterna har länge krävt en regering som inte ger Miljöpartiet det oproportionella inflytande som de haft under såväl den förra borgerliga regeringen som under den nuvarande. Nyligen ställde Folkpartiets ledare, Jan Björklund, i en stund av politisk klarsyn, samma krav. Fridolins senaste utspel om vuxna invandrarmän i svensk grundskola visar med all önskvärd tydlighet hur angeläget det är med en MP-fri regering.
 
Lapseni oli menossa luokalle jossa on luokat 1-6, suurin osa maahanmuuttajia ja tietysti se pieni vähemmistö suomalaisia lapsia, jota sitä tukea pienluokassa oikeasti tarvitsisi. Onneksi hän pääsi tavalliselle luokalle, hänen ongelmansa ei ollut väkivaltaisuus ja kielitaidon puute, niinkuin kovin monella tuolla luokalla. Säälin niitä pikkuisia jotka joutuivat tuolle luokalle, jonka isoimmat ovat 12-vuotiaita mamuja monet lähimmästä lastenkodista. Lapseni on ollut samantapaisella luokalla, jossa 90% oli mamuerityislapsia, tarkoittaa siis väkivaltaista käyttäytymistä. Tätä siis tapahtuu jo Suomessa, ei kannata sulkea silmiään. Kaverin lapsi on ysillä, sillä luokalla myös suurin osa on mamuja, yksi on jopa 17-vuotias.
Harmittaa että lapseni elävät tätä toisten niin haluamaa unelmaa.
Tarkennusta: Kuka haluaa tällaista? Kenen unelma on sekoittaa koululuokkien ikäjakauma?

Missä tuollainen ratkaisu on tehty, onko jokin tosi pieni koulu? Kuulostaa tosi oudolta. Ei minusta varhaisteinit erityislapset todellakaan kuulu paljon nuorempien kanssa samalle luokalle, oli kyse sitten mamuista tai kantasuomalaisista.Mutta jos luokalla on luokat 1-6, kuulostaa joltain pikkukylän pieneltä koululta. Ratkaisu ei ole ihanteellinen edes kantaväestön keskuudessa, koska onhan nyt ekaluokkalainen ja kuudesluokkalainen monellakin lailla tosi erilaisia niin oppijoina kuin ryhmässä toimijoina. Ilmeisesti tuo ratkaisu johtuu koulun pienuudesta. Toinen vaihtoehto olisi varmaan sitten pitkä koulumatka isomman paikkakunnan isompaan kouluun. Arvaanko oikein?

Sen sijaan jos ysillä on 17-vuotias, se ei minusta ole yhtään paha. Sellainen tilannehan voisi tulla, jos joku jää kerran luokalleen tai aloittaa koulun myöhemmin. Ysiluokallahan ollaan normaalisti 15-16-vuotiaita.
 
vierailija
Tarkennusta: Kuka haluaa tällaista? Kenen unelma on sekoittaa koululuokkien ikäjakauma?

Missä tuollainen ratkaisu on tehty, onko jokin tosi pieni koulu? Kuulostaa tosi oudolta. Ei minusta varhaisteinit erityislapset todellakaan kuulu paljon nuorempien kanssa samalle luokalle, oli kyse sitten mamuista tai kantasuomalaisista.Mutta jos luokalla on luokat 1-6, kuulostaa joltain pikkukylän pieneltä koululta. Ratkaisu ei ole ihanteellinen edes kantaväestön keskuudessa, koska onhan nyt ekaluokkalainen ja kuudesluokkalainen monellakin lailla tosi erilaisia niin oppijoina kuin ryhmässä toimijoina. Ilmeisesti tuo ratkaisu johtuu koulun pienuudesta. Toinen vaihtoehto olisi varmaan sitten pitkä koulumatka isomman paikkakunnan isompaan kouluun. Arvaanko oikein?

Sen sijaan jos ysillä on 17-vuotias, se ei minusta ole yhtään paha. Sellainen tilannehan voisi tulla, jos joku jää kerran luokalleen tai aloittaa koulun myöhemmin. Ysiluokallahan ollaan normaalisti 15-16-vuotiaita.
Kyseessä on keskisuuri koulu Helsingissä. niin tämä multikuttuurisuuden ihanuus vaan yllättää, no ei meitä täällä enää mutta näköjään muita vielä kuplassa asuvia. Näin se todellisuus pidetään pimennossa, jotkut meistä, tai pahempi meidän lapsistamme vaan joutuvat sitä elämään. Ja tuo ysiluokan 17-vuotias ei tosiaan ole mikään ihannetapaus, mutta kiva että sitä mamutappeluseuraa kuitenkin luokalta hänellekin löytyy. Kivaa seuraa sille tavalliselle oppijalle, vai mitä?
 
Kyseessä on keskisuuri koulu Helsingissä. niin tämä multikuttuurisuuden ihanuus vaan yllättää, no ei meitä täällä enää mutta näköjään muita vielä kuplassa asuvia. Näin se todellisuus pidetään pimennossa, jotkut meistä, tai pahempi meidän lapsistamme vaan joutuvat sitä elämään. Ja tuo ysiluokan 17-vuotias ei tosiaan ole mikään ihannetapaus, mutta kiva että sitä mamutappeluseuraa kuitenkin luokalta hänellekin löytyy. Kivaa seuraa sille tavalliselle oppijalle, vai mitä?
Kokemuksesta tiedän, että ei varmasti ole kivaa. Itse jouduin käymään yläastetta luokalla, jossa oli useampi kouluhäirikkö. Nämä sekoilivat ja häiriköivät tunneilla ja olivat vieläpä koulukiusaajia. Ihan syntyperäisiä suomalaisia olivat, kuten melkein kaikki muutkin siihen aikaan.

Ei tuossa ole syy monikulttuurisuudessa, vaan huonosta suunnittelusta ja huonosta pedagogiikasta. Vai olisiko sinusta tilanne jotenkin siedettävämpi, jos tuo hankala oppilas vaan olisi suomalaistaustainen?

Et varmaan halua kertoa, mikä koulu on kyseessä? Kuulostaa nimittäin tosi omituiselta helsinkiläisen koulun järjestelyksi - jo se, että olisi luokat 1-6 samassa, kuulostaa kummalliselta. Onko kyseessä jokin erityisluokka? Mutta oli miten oli, jos juttu pitää paikkansa, niin todella tyhmästihän se on silloin järjestetty. Vai onko tuo siis sama koulu, josta se toinen esimerkki oli?
 
vierailija
Kokemuksesta tiedän, että ei varmasti ole kivaa. Itse jouduin käymään yläastetta luokalla, jossa oli useampi kouluhäirikkö. Nämä sekoilivat ja häiriköivät tunneilla ja olivat vieläpä koulukiusaajia. Ihan syntyperäisiä suomalaisia olivat, kuten melkein kaikki muutkin siihen aikaan.

Ei tuossa ole syy monikulttuurisuudessa, vaan huonosta suunnittelusta ja huonosta pedagogiikasta. Vai olisiko sinusta tilanne jotenkin siedettävämpi, jos tuo hankala oppilas vaan olisi suomalaistaustainen?

Et varmaan halua kertoa, mikä koulu on kyseessä? Kuulostaa nimittäin tosi omituiselta helsinkiläisen koulun järjestelyksi - jo se, että olisi luokat 1-6 samassa, kuulostaa kummalliselta. Onko kyseessä jokin erityisluokka? Mutta oli miten oli, jos juttu pitää paikkansa, niin todella tyhmästihän se on silloin järjestetty. Vai onko tuo siis sama koulu, josta se toinen esimerkki oli?
Molemmat tapaukset ovat samasta koulusta ja 1-6 on pienluokka, ja tosiaankin olen sitä mieltä että tiettyjen taustojen oppilaat tuovat niitä hankaluuksia. Ei ole mitenkään rasistista sanoa että joissakin kulttuureissa lapset, lähinnä pojat kasvatetetaan erilailla. Näin ovat todenneet tuttavat joiden puolisot ovat muslimeja. Lastani on mm pahoinpidelty tunnilla, ja jouduimme käymään lääkärissä. Jouduin erikseen kysymään koululta mitä oli tapahtunut, koulu tukee monikulttuurisuutta.

Tietysti olisi helpompi kohdata ongelmia jos nuo ongelmatapaukset olisivat suomalaisia, jotenkin suomalaisten vanhempien kiinnostus ja arvostus koulunkäyntiin on aivan eriluokkaa kuin monilla maaahanmuuttajilla, eikä tulkkeja tarvita tai pahimmassa tapauksessa se lapsi on se tulkki, mitä myöskin olemme todistaneet koulussamme. En tässä nyt mitenkään halua "ilakoida" miten kamalaa MEILLÄ on, mutta mielestäni on hyvä tuoda esille näitä ei kovin haluttuja tietoja monikulttuurisuuden iloista.
 
Tietysti olisi helpompi kohdata ongelmia jos nuo ongelmatapaukset olisivat suomalaisia, jotenkin suomalaisten vanhempien kiinnostus ja arvostus koulunkäyntiin on aivan eriluokkaa kuin monilla maaahanmuuttajilla, eikä tulkkeja tarvita tai pahimmassa tapauksessa se lapsi on se tulkki, mitä myöskin olemme todistaneet koulussamme. En tässä nyt mitenkään halua "ilakoida" miten kamalaa MEILLÄ on, mutta mielestäni on hyvä tuoda esille näitä ei kovin haluttuja tietoja monikulttuurisuuden iloista.
Ei välttämättä. Eivät kaikki suomalaisvanhemmat ole kiinnostuneita koulusta, saati arvosta sitä - kaikkia ei saa edes neuvotteluihin ja tapaamisiin, oli sitten kyse kiusaamisten selvittelyistä tai vanhempainilloista. Kaikenlaisia hiihtäjiä tänne Suomeenkin nimittäin mahtuu. Mutta toki sekin on totta, että maahanmuuttajiin mahtuu yhtä lailla kaikenlaista porukkaa - myös niitä, joiden kanssa toimiminen on ongelmallista. Koulun vika tuo silti pohjimmiltaan on, että joku häirikkö saa normaalissa luokkatilanteessa terrorisoida muiden oppimista ja olemista - kuten kirjoitin, meillä oli tuollaisia hulluja luokassa kun itse olin yläasteella, joten tiedän miten inhottavaa se on. Ihan suomalaispoikia olivat, mutta kuriin heitä ei viitsitty koulun taholta laittaa. Ilmeisesti vanhempansa eivät myöskään välittäneet, mitä jälkikasvu sekoili. Että siinä mielessä ei tuo kirjoittamasi mitään sellaista ole, mitä ei olisi ollut tai ei voisi olla ilman maahanmuuttajia. Mutta tietenkään sellaista ei pitäisi olla kenenkään lapsen luokassa, koskaan.
 
vierailija
Ei välttämättä. Eivät kaikki suomalaisvanhemmat ole kiinnostuneita koulusta, saati arvosta sitä - kaikkia ei saa edes neuvotteluihin ja tapaamisiin, oli sitten kyse kiusaamisten selvittelyistä tai vanhempainilloista. Kaikenlaisia hiihtäjiä tänne Suomeenkin nimittäin mahtuu. Mutta toki sekin on totta, että maahanmuuttajiin mahtuu yhtä lailla kaikenlaista porukkaa - myös niitä, joiden kanssa toimiminen on ongelmallista. Koulun vika tuo silti pohjimmiltaan on, että joku häirikkö saa normaalissa luokkatilanteessa terrorisoida muiden oppimista ja olemista - kuten kirjoitin, meillä oli tuollaisia hulluja luokassa kun itse olin yläasteella, joten tiedän miten inhottavaa se on. Ihan suomalaispoikia olivat, mutta kuriin heitä ei viitsitty koulun taholta laittaa. Ilmeisesti vanhempansa eivät myöskään välittäneet, mitä jälkikasvu sekoili. Että siinä mielessä ei tuo kirjoittamasi mitään sellaista ole, mitä ei olisi ollut tai ei voisi olla ilman maahanmuuttajia. Mutta tietenkään sellaista ei pitäisi olla kenenkään lapsen luokassa, koskaan.
Ok. Ymmärrän. toisaalta ymmärrän ettei sinulla ole minkäänlaista tietämystä mitä se on joissain kouluissa ihan tänä päivänä. Tietysti haluat laittaa kaikki suomalaispoikien syyksi, mutta voitko mitenkään ymmärtää kun se enemmistö ei ole sitä suomailaiskantaväestöä, vaan oikeasti mamuja? Toinen lapsistani, poika, on ollut aina suomalaisenemmistöluokalla, kaikki on mennyt hyvin, nyt yläasteella suurin osa onkin mamuja, arvata saattaa kun joukossa on täydellisiä ummikkoja Kiinasta ja Thaimaasta, Sri Lankasta, Venäjältä, Virosta, Latviasta jne onkin vaikeampi hoitaa luokan asioita. Tosin ne ongelmat aiheuttavat melkein kaikki jotka tulevat muslimimaista. Nämä muut eivät aiheuta ongelmia, ainoastaan muslimit. Heidän kohdallaan on aivan erilaisia ongelmia kuin muiden ns tavallisten oppilaiden kohdalla. Väkivaltaisuus on se jota erityisesti haluaisin korostaa, koska yleisesti Suomessa ei koulussa asioita hoideta nyrkeillä, vai mitä?

Voisin tehdä tästä erikseen aloituksen, koska en usko että suuri osa suomalaisista ollenkaan tietää mitä koulu on nykypäivänä isoille ja pienille koululaisille, ja mitä se tulee olemaan, jokainen sen tulee näkemään lähivuosina. Olen itse melkein 50-vuotias äiti, joten tiedän minkälaista hiihtäjää tänne mahtuu tai ei mahdu. Edelleen harmittaa että monet lapset joutuvat tahtomattaan tämän unelman uhreiksi.
 
Ahaa, koulukiusaaminen johtuu huonosta pedagogiikasta.
Ei, mutta hyvällä sitä voidaan vähentää. Ja ongelmallisia asetelmia, kuten hullujen häiriköiden sijoittaminen normiluokkaan toisten riesaksi, pitäisi välttää - mikäli se normiluokassa oleminen ei onnistu. Koulukiusaaminen johtuu pohjimmiltaan siitä, että se kiusaaja on kusipäinen ja haluaa olla ilkeä muille.
 
Ok. Ymmärrän. toisaalta ymmärrän ettei sinulla ole minkäänlaista tietämystä mitä se on joissain kouluissa ihan tänä päivänä. Tietysti haluat laittaa kaikki suomalaispoikien syyksi, mutta voitko mitenkään ymmärtää kun se enemmistö ei ole sitä suomailaiskantaväestöä, vaan oikeasti mamuja? Toinen lapsistani, poika, on ollut aina suomalaisenemmistöluokalla, kaikki on mennyt hyvin, nyt yläasteella suurin osa onkin mamuja, arvata saattaa kun joukossa on täydellisiä ummikkoja Kiinasta ja Thaimaasta, Sri Lankasta, Venäjältä, Virosta, Latviasta jne onkin vaikeampi hoitaa luokan asioita. Tosin ne ongelmat aiheuttavat melkein kaikki jotka tulevat muslimimaista. Nämä muut eivät aiheuta ongelmia, ainoastaan muslimit. Heidän kohdallaan on aivan erilaisia ongelmia kuin muiden ns tavallisten oppilaiden kohdalla. Väkivaltaisuus on se jota erityisesti haluaisin korostaa, koska yleisesti Suomessa ei koulussa asioita hoideta nyrkeillä, vai mitä?

Voisin tehdä tästä erikseen aloituksen, koska en usko että suuri osa suomalaisista ollenkaan tietää mitä koulu on nykypäivänä isoille ja pienille koululaisille, ja mitä se tulee olemaan, jokainen sen tulee näkemään lähivuosina. Olen itse melkein 50-vuotias äiti, joten tiedän minkälaista hiihtäjää tänne mahtuu tai ei mahdu. Edelleen harmittaa että monet lapset joutuvat tahtomattaan tämän unelman uhreiksi.
Mitä ihmettä tarkoitat, että haluan laittaa kaiken suomalaispoikien syyksi??? Mun luokalla yläasteella oli vain suomalaisia, joten kyllä siellä oli häiriköinti ja kiusaaminen ihan suomalaisten syytä. Mutta tottakai samaan paskaan muunkinmaalaiset kykenevät, enkä ole väittänytkään muuta. Mun kouluaikoina näyttivät kyllä suomalaispojatkin käyttäneen nyrkkejä, joku jopa joskus ala-asteella löi minua. Ja olin siis tyttö enkä harrastanut tappelua. Yläasteella joku hiljaisempi poika hakattiin. Ja en edes ollut missään ongelma-alueen koulussa, vaan kyseessä oli pienehkö, rauhallinen kaupunki.

Toki omista kouluajoistani on kauan enkä väitäkään tuntevani nykyisen koulumaailman kaikkia variaatioita.

Ihmettelen kyllä, miksi lapsesi luokalla on täysin ummikkoja?! Eikö maahanmuuttajien pitäisi ensin käydä jotain valmistavaa koulua, jossa opitaan kieli ja mm. suomalaisen koulun tavat?
 
vierailija
Ei, mutta hyvällä sitä voidaan vähentää. Ja ongelmallisia asetelmia, kuten hullujen häiriköiden sijoittaminen normiluokkaan toisten riesaksi, pitäisi välttää - mikäli se normiluokassa oleminen ei onnistu. Koulukiusaaminen johtuu pohjimmiltaan siitä, että se kiusaaja on kusipäinen ja haluaa olla ilkeä muille.
Sori sweetheart, sinulla ei ole minkäänlaista käsitystä miten määrärahoja yms on vähennetty. Elät ilmeisesti jossain unelmamaassa. En moiti sinua ollenkaan, me kaikki haluamme elää siellä. Ainoa asia mitä pyydän nyt sinulta, avaa silmäsi.
 
Niin, ja kuten tuolla aiemmin olen kirjoittanut - en todellakaan kannata sen enempää teinien sijoittamista ekaluokkalaisten pariin enkä häiriköiden sijoittamista tavallisten oppilaiden luokkaan. Ensisijaisesti koulun on tarjottava turvallinen tila ja oppimisrauha.
 
Sori sweetheart, sinulla ei ole minkäänlaista käsitystä miten määrärahoja yms on vähennetty. Elät ilmeisesti jossain unelmamaassa. En moiti sinua ollenkaan, me kaikki haluamme elää siellä. Ainoa asia mitä pyydän nyt sinulta, avaa silmäsi.
Kuule, kyllä on. Juurihan hallitus halusi leikata koulutuksesta ja perusopetuksesta. Eli kokoomus, keskusta ja perussuomalaiset. Joten äänestäkää vaan jatkossa näitä, niin koulujen taso, oppimistulokset ja koulurauha vähenee entisestään.
 
vierailija
Mitä ihmettä tarkoitat, että haluan laittaa kaiken suomalaispoikien syyksi??? Mun luokalla yläasteella oli vain suomalaisia, joten kyllä siellä oli häiriköinti ja kiusaaminen ihan suomalaisten syytä. Mutta tottakai samaan paskaan muunkinmaalaiset kykenevät, enkä ole väittänytkään muuta. Mun kouluaikoina näyttivät kyllä suomalaispojatkin käyttäneen nyrkkejä, joku jopa joskus ala-asteella löi minua. Ja olin siis tyttö enkä harrastanut tappelua. Yläasteella joku hiljaisempi poika hakattiin. Ja en edes ollut missään ongelma-alueen koulussa, vaan kyseessä oli pienehkö, rauhallinen kaupunki.

Toki omista kouluajoistani on kauan enkä väitäkään tuntevani nykyisen koulumaailman kaikkia variaatioita.

Ihmettelen kyllä, miksi lapsesi luokalla on täysin ummikkoja?! Eikö maahanmuuttajien pitäisi ensin käydä jotain valmistavaa koulua, jossa opitaan kieli ja mm. suomalaisen koulun tavat?
Ei ainoastaan minun lasteni luokilla ole ummikkoja, vaan kaikilla muilla. Unohda nyt oma kouluaikasi ja siirry tähän nykyaikaan. Omien lasteni luokille tulee vähän väliä ummikkoja, joten voit kuvitella siellä viherkuplassasi mitä se tekee opetukselle. Näitä tulee siis joka vuosiluokalle, missä oikein asut?
 
Ei ainoastaan minun lasteni luokilla ole ummikkoja, vaan kaikilla muilla. Unohda nyt oma kouluaikasi ja siirry tähän nykyaikaan. Omien lasteni luokille tulee vähän väliä ummikkoja, joten voit kuvitella siellä viherkuplassasi mitä se tekee opetukselle. Näitä tulee siis joka vuosiluokalle, missä oikein asut?
Helsingissä. Mun lapsen luokalla ei ole yhtään ummikkoa, ei edes yhtään ulkomaalaistaustaista. Ei kun yhden äiti on ruotsinkielinen - eihän sitä tiedä, vaikka olisi peräti riikinruotsalainen...

Siitä olen samaa mieltä, että opetukseen vaikuttaa, jos kaikki oppilaat eivät pysy mukana. Eikä sellaista tilannetta saisi olla, että opetussuunnitelmassa ei pysytä mukana. Muistelen kyllä jonkun virallisen tahon antaneen lausunnon, että maahanmuuttajien mukaan ei hidasteta opetusta, vaan opetus etenee opetussuunnitelman mukaan. Ummikoilla ja muuten kieltä huonosti puhuvilla pitäisi olla joku koulunkäyntiavustaja.
 
vierailija
Helsingissä. Mun lapsen luokalla ei ole yhtään ummikkoa, ei edes yhtään ulkomaalaistaustaista. Ei kun yhden äiti on ruotsinkielinen - eihän sitä tiedä, vaikka olisi peräti riikinruotsalainen...

Siitä olen samaa mieltä, että opetukseen vaikuttaa, jos kaikki oppilaat eivät pysy mukana. Eikä sellaista tilannetta saisi olla, että opetussuunnitelmassa ei pysytä mukana. Muistelen kyllä jonkun virallisen tahon antaneen lausunnon, että maahanmuuttajien mukaan ei hidasteta opetusta, vaan opetus etenee opetussuunnitelman mukaan. Ummikoilla ja muuten kieltä huonosti puhuvilla pitäisi olla joku koulunkäyntiavustaja.
Meillä on vanhenpainiltoja joissa on mm kiinan kielen tulkki, kaikki wilmaviestit tulevat suomeksi sekä englanniksi, olemme siis epävirallisesti kaksikielinen koulu. Koulut saavat rahaa mamuoppilaista, joten toki ymmärrän, harmi vaan ettei se normikoululainen saa sitä tukiopetusta kun sitä tarvitsee, koska mamut. Koulun enemmistö kuitenkin on muslimit, joiden ehdoilla mennään. Ongelmista ei puhuta, koska koulu on monikulttuurinen. Ikävä kyllä. Tämä ei millään asteikolla ole unelmatilanne, vaikka kuinka sen siksi haluiaisi vääntää.
Toistan vielä että kesken kouluvuotta luokkaan tulee ummikko-oppilaita, joita luokalla jo on vaikka kuinka monta. Haloo.
 
viera.s
Tarkennusta: Kuka haluaa tällaista? Kenen unelma on sekoittaa koululuokkien ikäjakauma?
Erityiskouluissa ja tavallisten koulujen erityisluokilla tavallista ihan siitä syystä, että yhtä vuosiluokkaa saattaa edustaa vain 1-2 lasta. Tai joltain vuosiluokalta ei ole välttämättä yhtään lasta. Läheiseni työskentelee koulunkäyntiavustajana erityiskoulussa ja sielläkin on yleensä 3-4 vuosiluokkaa samassa ryhmässä. Tai siis voi olla esim. niin että ryhmässä on yksi ekaluokkalainen, ei yhtään tokaluokkalaista, viisi kolmosluokkalaista ja kaksi nelosluokkalaista. Yhteensä lapsia on ryhmässä vain 8 ja ryhmässä on siis kaksi aikuista, joten opetus on joka tapauksessa hyvin yksilöllistä.

Niin ja lasten taustoista. Juu, erilaiset etniset ryhmät ovat yliedustettuina, tosin kaikki näistä ei suinkaan maahanmuuttajataustaisia ja "tavallisia" suomalaisia lapsiakin on ainakin puolet. Mutta etenkin minua hätkähdytti tieto, että esim. nykyisessä ryhmässään yhdelläkään lapsista ei ole ydinperhettä vaan kaikki joko eroperheistä, alusta asti yksinhuoltajien lapsia tai sitten kodin ulkopuolelle sijoitettuja lapsia. Eikä tämä ryhmä ole poikkeus, vaan ylipäätään ao erityiskoulussa ei ole juuri lainkaan oppilaita, joilla olisi perheessään molemmat vanhemmat. Minulla on omat ajatukseni, mistä se kertoo, mutta ehkä jätän ne jakamatta.
 
Meillä on vanhenpainiltoja joissa on mm kiinan kielen tulkki, kaikki wilmaviestit tulevat suomeksi sekä englanniksi, olemme siis epävirallisesti kaksikielinen koulu. Koulut saavat rahaa mamuoppilaista, joten toki ymmärrän, harmi vaan ettei se normikoululainen saa sitä tukiopetusta kun sitä tarvitsee, koska mamut. Koulun enemmistö kuitenkin on muslimit, joiden ehdoilla mennään. Ongelmista ei puhuta, koska koulu on monikulttuurinen. Ikävä kyllä. Tämä ei millään asteikolla ole unelmatilanne, vaikka kuinka sen siksi haluiaisi vääntää.
Toistan vielä että kesken kouluvuotta luokkaan tulee ummikko-oppilaita, joita luokalla jo on vaikka kuinka monta. Haloo.
Onhan tuo varmasti hankalaa. Suomessa kuitenkin lapsen koulu määräytyy koulualueen mukaan, joten samalla alueella asuvia maahanmuuttajataustaisia ei voi hajasijoittaa muiden alueiden kouluihin. Miksi ongelmista ei puhuta - eivätkö edes vanhemmat puhu ja ota asiaa esiin?

Toisen lapseni päiväkodin vanhempainillassa on ollut eri kielten tulkkeja, mutta se ei kyllä ole aiheuttanut mitään ongelmia. Osa heistä on ilmeisesti väliaikaisella työkomennuksella Suomessa, joten on ymmärrettävää, että eivät osaa suomea - työssään ilmeisesti käyttävät englantia. Lapset kuitenkin osaavat suomea, mutta ehkä tuollaiset leikki-ikäiset oppivat kieliä helposti.
 
Erityiskouluissa ja tavallisten koulujen erityisluokilla tavallista ihan siitä syystä, että yhtä vuosiluokkaa saattaa edustaa vain 1-2 lasta. Tai joltain vuosiluokalta ei ole välttämättä yhtään lasta. Läheiseni työskentelee koulunkäyntiavustajana erityiskoulussa ja sielläkin on yleensä 3-4 vuosiluokkaa samassa ryhmässä. Tai siis voi olla esim. niin että ryhmässä on yksi ekaluokkalainen, ei yhtään tokaluokkalaista, viisi kolmosluokkalaista ja kaksi nelosluokkalaista. Yhteensä lapsia on ryhmässä vain 8 ja ryhmässä on siis kaksi aikuista, joten opetus on joka tapauksessa hyvin yksilöllistä.

Niin ja lasten taustoista. Juu, erilaiset etniset ryhmät ovat yliedustettuina, tosin kaikki näistä ei suinkaan maahanmuuttajataustaisia ja "tavallisia" suomalaisia lapsiakin on ainakin puolet. Mutta etenkin minua hätkähdytti tieto, että esim. nykyisessä ryhmässään yhdelläkään lapsista ei ole ydinperhettä vaan kaikki joko eroperheistä, alusta asti yksinhuoltajien lapsia tai sitten kodin ulkopuolelle sijoitettuja lapsia. Eikä tämä ryhmä ole poikkeus, vaan ylipäätään ao erityiskoulussa ei ole juuri lainkaan oppilaita, joilla olisi perheessään molemmat vanhemmat. Minulla on omat ajatukseni, mistä se kertoo, mutta ehkä jätän ne jakamatta.
Ok, kiitos infosta liittyen tuohon erityisluokkia koskevaan asiaan. En tosiaan ollut tiennyt, miten se järjestetään.

Miten muuten määrittelet ydinperheen? Jos perheen toinen vanhempi asuu työn vuoksi eri paikkakunnalla, luuletko sen perheen lapsilla olevan samoja ongelmia kuin nyt ilmeisesti uskot eronneiden vanhempien tai yksinhuoltajan lapsilla olevan? Entä, jos vanhemmat ovat eronneet, mutta lapset näkevät paljon molempia vanhempia ja välillä vietetään aikaa kokonaan yhdessä - uskotko, että lapsilla on silti ongelmia?

Minua kiinnostaisi nyt kovasti teoriasi, joten kertoisitko kuitenkin? Pidätkö siis tärkeänä nimenomaan kahta vanhempaa vai kahta eri sukupuolta olevaa vanhempaa vai sitä, ettei lapsen elämässä ole ollut ikäviä isoja muutoksia?
 

Yhteistyössä