Paljon teidän lapset pelaa?

Poika ei pelannut pelejä ollenkaan ennenkuin täytti kuusi ja sai pleikan. Se kiinnosti aika vähän. Tuskin pelasi joka viikko edes. Nyt sai 7v synttärilahjaksi minecraftin ja puhelimen johon on tilannut playkaupasta pelejä. On pelannut nyt enempi ja enempi pelejä kokoajan. Eilen katsoin kun pelasi pleikkaa ja kännykkää yhtäaikaa! Tänä aamuna syötin vauvaa klo 5.10 ja kurkkaisn pojan huoneeseen samalla. Tämä pelasi sängyssä puhelimella! Oli kuulema herännyt uneen jossa pelasi ja sitten oli alkanut pelata kun luuli että on aamu jo.. Joo-o, äkkiäpä nuo koukuttaa!! Nyt on pelikielto viikonlopun ajan, ei rangaistukseksi tai mitään sellaista, selitin pojalle että aivot tarvii nyt vähän lepoa peleistä.. Pitää sopia joku aika tuohon pelaamiseen.

Millaisia sääntöjä teillä muilla on/onko minkäänlaisia? Miten ne käytännössä onnistuu?
 
vierailija-tiukkis
Hyvin vähän. Olen tiukka tämän kanssa. En halua, että oppivat vain pelaamaan ja mikään muu ei onnistu. Minusta esim automatkoja ei tarvi vain pelata vaan lapsen on hyvä oppia olemaan ja odottamaan. Toki nyt kun lähdemme lomareissuun ja autossa pitää olla koko päivä, voi olla että saavat jotain ajankulua.
Meillä on useita lapsia (5-16 v) ja pelaavat lähinnä mahjong tyylisiä hoksauspelejä. Nuorimmat muistipelejä yms.
 
vierailija33
Poika 8v. on nyt kesän aikana saanut pelata tunnin, jos on ollut vähintään 2h ulkona. Useampi kaveri saa pelata, vaikka koko päivän, ulos vaikea saada kaveria, kun kaikki muu paitsi pelaaminen on näiden muutamien mielestä tylsää. Ehdottomasti olen pelaamisen rajoittamisen kannalla.
 
Tunnustan, että meillä lapset saavat pelata ihan liikaa. :oops: Meillä Minecraft ja Lego-pelit suosiossa. Joskus harvoin pelailen lasten kanssa yhdessä, esim LBP:ia tai Blobia.
Itsekin kyllä pelailen aika paljon läppärillä. Olen ihan koukussa esinehakupeleihin.
 
Tuo poika on ihan hukassa pelien kanssa. Nyt kun ei oo saanut pelata, kävi äsken sanomassa että hyvä kun en nyt oo pelannut (on leikkinyt sotaukoilla ja legoilla terassilla koko päivän) niin ei oo niin sekava olo päässä.. :eek: Jotkut on vissii jotenkin herkempiä nuille peleille tai jotain..

Onko Feger teillä mitään ongelmia jos sanot kesken pelin että lähetään nyt vaikka kauppaan? Pystyvätkö lopettamaan pelin heti vaikka kesken vai meneekö aikaa että voi irrottautua pelistä?
Kysyn kun kaveri valittaa ettei lapsi ehdi kouluun kun ei malta lopettaa peliä ajoissa..
 
Tuo poika on ihan hukassa pelien kanssa. Nyt kun ei oo saanut pelata, kävi äsken sanomassa että hyvä kun en nyt oo pelannut (on leikkinyt sotaukoilla ja legoilla terassilla koko päivän) niin ei oo niin sekava olo päässä.. :eek: Jotkut on vissii jotenkin herkempiä nuille peleille tai jotain..

Onko Feger teillä mitään ongelmia jos sanot kesken pelin että lähetään nyt vaikka kauppaan? Pystyvätkö lopettamaan pelin heti vaikka kesken vai meneekö aikaa että voi irrottautua pelistä?
Kysyn kun kaveri valittaa ettei lapsi ehdi kouluun kun ei malta lopettaa peliä ajoissa..
Välillä saattaa tulla äänekäs "ÄÄÄÄH!", mutta yleensä se jää vaan siihen protestihuutoon ja lapset malttavat lopettaa pelin. Meillä tulisi välitön pelikielto, mikäli se menisi siihen, ettei maltettaisi lopettaa.
 
  • Tykkää
Reactions: (Laura)
vieraisilla
Eivät yhtään. Toki katsovat sitten liikaa telkkua kyllä ja sitä olen rajoittanut. Meillä ei oo yhtään kannettavaa,tablettia tai mitään pelikonsoleita eikä ole aikeissa hommatakaan. Koukutun itse tosi helposti joten siksikään en anna lasten pelata.
 
äiti-82
Meillä on 7v tytöllä x-box, isänsä osti puoli vuotta sitten. Tyttö kerran koitti ja sen jälkeen se on toiminut vaan dvd-soittimena :ROFLMAO:

iPadilla sitten pelaakin jonkin verran, lähinnä mahjongia, "kuplanoitapeliä" jne.

Mitään aikarajaa en ole asettanut pelaamiselle. Mutta jos tuntuu että liian kauan viihtyy, niin ohjaan muihin puuhiin.

2v poika saa lähes päivittäin hetken aikaa iPadillä pelata palapelejä tai katsella eläinten/moottoriajoneuvojen kuvia.
 
vierailijakin.
Paljon pelaa meillä pojat 14v, 12v ja 9v. Välillä rajoitetaan jonkun verran, mutta itse ajattelen, että niin kauan kuin tekevät läksyt, ulkoilevat ja on kavereita niin ei syytä pelaamiseen kovin puuttua. Tv:ta eivät katso oikeastaan ollenkaan. Ehkä tunnin viikossa.
 
Ihmeellisesti tuota pelaamista jaksetaan vieläkin demonisoida, vaikka eletään jo 2010-lukua.

Johtunee kai siitä, että palstalla pyörii vanhempaa ja tietoteknisesti taitamatonta ikäluokkaa. Tuntuu ainakin, että monella ymmärrys ja priorisointi tekniikan suhteen on ihan männikössä.

Itse harrastan pelaamista (olen alle 30-vuotias nainen) ja omistan toista kymmentä pelikonsolia. Sain ensimmäisen pelikonsolini ala-asteella, mutta varsinaisen peliharrastuksen aloitin vasta aikuisiällä. Odotan jo innolla, että pääsen oman lapseni kanssa ajamaan Crash Team Racingia ja vaihtelemaan pokemoneja.

Sen sijaan en ymmärrä vanhempia, jotka ostavat pienille lapsille älypuhelimia ja tabletteja. Pelaamista ja television katsomista pidetään ihan hirveänä mörkönä, mutta muksuille ostetaan jo taaperoiässä ensimmäiset vauvatabletit tai -tietokoneet. Fisher Pricella on myös "kivoja" leluja, jotka ovat Applen laitteiden kanssa yhteensopivia. Niihin kun saa kivoja kehittäviä ohjelmia. Samalla unohdetaan, että lapselle ei ole missään määrin hyväksi altistua jatkuvasti laitteiden siniselle valolle tai verkon mikroaalloille ja säteilylle. Puhumattakaan siitä kuinka paljon tuollaiset laitteet passivoivat lasta.

Ja kyllä, itseltäni löytyvät sekä älypuhelin että tabletti. Ei, en aio hankkia lapselle vastaavia laitteita, eikä tule minun laitteitani käyttämään. Sen sijaan saa kyllä pelata ja katsoa televisiota, kunhan myös ulkoilee ja keksii välillä muutakin puuhaa (piirtäminen, soittaminen, palapelit, lautapelit, lukeminen, yms.)
 
vierailija-X
Minusta vanhempien kuuluu rajoittaa lasten pelaamista, koska se koukuttaa (kuten moni täälläkin myöntää) todella helposti. Tiedän useita poikalapsia, jotka eivät mitään muuta tekisikään kuin pelaisi ja minusta on hullua, että vanhemmat eivät puutu siihen.
Tekniikkaa nykylapset oppivat väkisinkin ja koulussakin jo eskarissa/ekaluokalla pääsevät tietokoneelle puuhailemaan, joten siitä en olisi huolissani.
 
Melkein sama kun meillä mutta on vaan "luku nakki".
Minkä verran lukee niin sen verran saa pelata ( molemman kielisiä kirjoja lukee yleensä puol tuntia )
Hyvä tuokin. Meillä tosin pojat lukee muutoinkin paljon niin se ei meillä oikein onnistuisi. Meillä on myös aikoja jolloin pojat pelaa enemmän, normaalisti ei niillä ole juuri aikaa moiseen kun on harrastukset, koulu, päiväkoti, tyttöystävä, kaverit...Mutta isompi kyllä näpyttää puhelinta koko ajan...somettaa :D
 
Pin
Ihmeellisesti tuota pelaamista jaksetaan vieläkin demonisoida, vaikka eletään jo 2010-lukua.

Johtunee kai siitä, että palstalla pyörii vanhempaa ja tietoteknisesti taitamatonta ikäluokkaa. Tuntuu ainakin, että monella ymmärrys ja priorisointi tekniikan suhteen on ihan männikössä.

Itse harrastan pelaamista (olen alle 30-vuotias nainen) ja omistan toista kymmentä pelikonsolia. Sain ensimmäisen pelikonsolini ala-asteella, mutta varsinaisen peliharrastuksen aloitin vasta aikuisiällä. Odotan jo innolla, että pääsen oman lapseni kanssa ajamaan Crash Team Racingia ja vaihtelemaan pokemoneja.

Sen sijaan en ymmärrä vanhempia, jotka ostavat pienille lapsille älypuhelimia ja tabletteja. Pelaamista ja television katsomista pidetään ihan hirveänä mörkönä, mutta muksuille ostetaan jo taaperoiässä ensimmäiset vauvatabletit tai -tietokoneet. Fisher Pricella on myös "kivoja" leluja, jotka ovat Applen laitteiden kanssa yhteensopivia. Niihin kun saa kivoja kehittäviä ohjelmia. Samalla unohdetaan, että lapselle ei ole missään määrin hyväksi altistua jatkuvasti laitteiden siniselle valolle tai verkon mikroaalloille ja säteilylle. Puhumattakaan siitä kuinka paljon tuollaiset laitteet passivoivat lasta.

Ja kyllä, itseltäni löytyvät sekä älypuhelin että tabletti. Ei, en aio hankkia lapselle vastaavia laitteita, eikä tule minun laitteitani käyttämään. Sen sijaan saa kyllä pelata ja katsoa televisiota, kunhan myös ulkoilee ja keksii välillä muutakin puuhaa (piirtäminen, soittaminen, palapelit, lautapelit, lukeminen, yms.)
Puhut niin ristiin rastiin, etten saa selkoa mitä mieltä asioista edes olet. Tiedätkö itsekään?
 
Minusta vanhempien kuuluu rajoittaa lasten pelaamista, koska se koukuttaa (kuten moni täälläkin myöntää) todella helposti. Tiedän useita poikalapsia, jotka eivät mitään muuta tekisikään kuin pelaisi ja minusta on hullua, että vanhemmat eivät puutu siihen.
Tekniikkaa nykylapset oppivat väkisinkin ja koulussakin jo eskarissa/ekaluokalla pääsevät tietokoneelle puuhailemaan, joten siitä en olisi huolissani.
Jos lapsi urheilee, harrastaa muutakin, hoitaa hyvin koulunkäynnin ja omaa normaalin sosiaalisen elämän, eli ts. on kaikin puolin tasapainoinen, niin itse en näe tarvetta rajoittaa lapsen vapaa-ajan harrastuksia.

Miksi tietokoneella nyhjääminen tai älypuhelimen räpeltäminen on olennaisesti parempi tapa käyttää aikaa kuin pelaaminen?

Useissakin tutkimuksissa on todettu, että pelaaminen (riippuen toki peligenreistä) voi edistää lasten oppimista, kielitaitoa, loogista ajattelua, hahmotuskykyä, muistia, useita muita kognitiivisia taitoja ja jopa auttaa nykyään verkostoitumaan sosiaalisesti.

Selfieiden näpsyttely puhelimella taas ajankäyttönä..

Noh, kuten sanoin. Vanhempieni lapsuudessa kirjat olivat pahasta, omassa lapsuudessani telkku ja pelit ja itse pidän älylaitteita pahoina. Omat lapseni taas saarnaavat omille lapsilleen sitten aikaan eri asioista.
 

Yhteistyössä