Paljonko haluaisit vuosittain maksaa maahanmuutosta?

Sampo Terho vaatii, että turvapaikanhakijoiden aiheuttamat menot katetaan velalla tai raippaverolla, eikä niiden vuoksi siis tehdä vähennyksiä valtion budjettiin.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1455343568771.html

Miten tuo raippavero hoidettaisiin? Vuotuisen potin keräämiseksi on blogissa Jaskan pauhantaa mielenkiintoinen ehdotus (vaikka hän arvioikin kulut todellista pienemmiksi, 500 miljoonaa ei riitä edes viime syksynä tulleiden kustannuksiin).

Jaska:

Sampo Terhon mukaan: "Kulut ovat ylittäneet moninkertaisesti kaikki odotukset. Meillä on satojen miljoonien kustannukset tänä vuonna ja tulevina vuosina tällä hallituskaudella." Tarkkaa lukua hän ei maininnut. Sitä tuskin tietää kukaan, ja todelliset henkiset kustannukset kansamme hyvinvoinnille ovat toki moninkertaiset rahallisiin kustannuksiin nähden. Mutta unohdetaan nyt ne ja sanontaan vaikka, että hintalappu on 500 miljoonaa euroa vuodessa. Suomen verokertymästä oli toissa vuonna tuloveroja 31 473 miljoonaa euroa, josta noin 90 % kotitalouksien tuloveroja. Lasketaan pyöreästi 500 / 25 000 = 0,02 eli kaksi prosenttia. Kriisi saadaan siis tämän laskelman mukaan kustannettua laittamalla jokaiselle veronmaksajalle lisävero, joka on suuruudeltaan kaksi prosenttia hänen maksamistaan tuloveroista. Esimerkiksi tuloistaan viisitoistatuhatta euroa veroa maksaneen osuus olisi 300 euroa.

Tämä kahden prosentin lisävero (vuoden 2014 veroista) otetaan perustasoksi. Oletetaan, että sen verran pitäisi saada rahaa kerättyä. Mutta sitten tuleekin jotain uutta. Jokaiselle äänioikeutetulle lähetetään verolippu, jossa on kuusi vaihtoehtoa A-F. Jokainen saa itse valita, minkä veromäärän ottaa maksettavakseen. Vaihtoehto määräytyy sen mukaan, millaista mamupolitiikkaa kannattaa. Jyrkin vaihtoehto on A, jossa lisäveroa ei tarvitse maksaa lainkaan. Vaihtoehdot B ja C tarkoittavat nykyisen politiikan kiristämistä, D sen säilyttämistä, E ja F nykyisen politiikan löysäämistä. Koska vaihtoehto D on nykytason kustannusten mukaan arvioitu, se olisi kaksi prosenttia henkilön vuonna 2014 maksamista tuloveroista. Vastaavasti E ja F olisivat kalliimpia, B ja C halvempia sekä A ilmainen. Jokaisessa maksuluokassa olisi minimisumma, joka on suunnilleen suuruudeltaan bruttona 20-25 tuhatta euroa vuodessa ansaitsevan henkilön maksumäärää vastaava summa. Veroluokassa D eli nykysysteemi se olisi 100 euroa.

Luettelo vaihtoehdoista, jokaisessa prosentuaalinen osuus vuoden 2014 veroista, minimisumma ja esimerkkinä vuodessa 15 000 euroa veroa maksavan henkilön lisävero:

A) Hyväksyn hallitukselta kaikki mahdolliset toimet humanitaarisen maahanmuuton vähentämiseksi nollaan, myös aseellisten voimakeinojen käytön rajojen vartioinnissa.
Lisäveroa ei tarvitse maksaa lainkaan.

B) Turvapaikkaoikeus on myönnettävä vain rajoitetulle määrälle äärimmäisessä hädässä olevia, hakemukset on käsiteltävä pikatahtia ja karkoitukset on toteutettava tarvittaessa voimakeinoin. Pakolaiskiintiötä ei saa kasvattaa.
Lisävero 0,5%, minimissään 25 euroa, esimerkkitapauksessa 75 euroa.

C) Turvapaikkahakemusten käsittelyä ja palautuksia on nopeutettava, pakolaiskiintiötä voidaan tarvittaessa kasvattaa.
Lisävero 1 %, minimissään 50 euroa, esimerkkitapauksessa 150 euroa.

D) Kannatan nykyisen politiikan jatkamista.
Lisävero 2 %, minimissään 100 euroa, esimerkkitapauksessa 300 euroa.

E) Turvapaikkapolitiikkaa on löysättävä, pakolaiskiintiötä kasvatettava ja kielteisen päätöksen saaneiden palautuksessa pyrittävä vapaaehtoiseen palaamiseen.
Lisävero 4 %, minimissään 200 euroa, esimerkkitapauksessa 600 euroa.

F) Rajat on avattava vapaalle maahanmuutolle.
Lisävero 8%, minimissään 400 euroa, esimerkkitapauksessa 1200 euroa.

Hallituksen politiikka määräytyy sen mukaan, mihin kohtaan asettuu 50 % enemmistön raja. Kuvitteellinen esimerkki: vaihtoehdon F valitsee 5 % ja vaihtoehdon E 20 %. Tämä on yhteensä 25 %, mikä ei vielä riitä. Vaihtoehdon D valitsee 30 %, mikä yhteensä edellisten vaihtoehtojen kanssa tekee 55 %. Näin ollen raja tuli vastaan vaihtoehdon D kohdalla, joten jatketaan nykyistä mamupolitiikkaa.

Jutun juoni on siinä, että nämä maksut, kuten muutkin verot, ovat julkisia. Eli jokainen saa halutessaan tietää, kuinka paljon kukakin on ollut valmis maksamaan. Tällöin jokainen joutuu myös kantamaan vastuun päätöksestään. Jos valitsee vaihtoehdon A eli ei maksa mitään, on tällöin oltava valmis siihen, että tarvittaessa rajalla ammutaan konekiväärillä suoraan kohti ilman varoituslaukauksia. Tuskin kovin moni sentään tätä haluaa, vaan tyytyy vähintäänkin vaihtoehtoon B. Etenkin, kun tieto jokaisen verovalinnasta on kaikkien saatavilla.


http://jaskanpauhantaa.blogspot.fi/2016/02/ainahan-on-maksettava-eikos-juu.html#links
 
vierailija
En halua maksaa yhtään. Jos nämä eivät itse pysty (vaikka sitten pakkotyöllä) maksamaan itse elatustaan, niin käännytys takaisin Ruotsiin/Venäjälle. Fiksuinta olisi edes alunperinkään olla päästämättä näitä elintasopakolaisia suomalaisten riesaksi.
 
vierailija
Tosiaankin pitäisi olla niin, että kaikki laittomasti Suomeen pyrkivät ammutaan rajalla. Hädänalaisia tulee auttaa paikanpäällä ja lähellä sota-alueita, jotta pystyvät itse alkaa rakentamaan omaa maataan heti, kun se on mahdollista. Niin suomalaisetkin nousivat sotien jälkeen.
 
vierailija
F on minun valintani. Olen tottunut tulemaan toimeen vähällä. Tuloni saan työmarkkinatukena. Ja siitä olen kyllä valmis auttamaan muita.
Minä en pelkää! En pelkää jääväni tyhjänpäälle vaikka tulot pienenevät, olen ennenkin tiukanpaikan tullen saanut apua sosiaalitoimistosta. Ei sitä pidä hävetä! Se on tarvitsevia varten!
 
vierailija
F on minun valintani. Olen tottunut tulemaan toimeen vähällä. Tuloni saan työmarkkinatukena. Ja siitä olen kyllä valmis auttamaan muita.
Minä en pelkää! En pelkää jääväni tyhjänpäälle vaikka tulot pienenevät, olen ennenkin tiukanpaikan tullen saanut apua sosiaalitoimistosta. Ei sitä pidä hävetä! Se on tarvitsevia varten!
Sä joutaisit lähtemään palaavien mukana - suomalaisia loisiakaan ei enää täällä kaivata.msen verran huonossa jamassa tämä maa on.
 
vierailija
F on minun valintani. Olen tottunut tulemaan toimeen vähällä. Tuloni saan työmarkkinatukena. Ja siitä olen kyllä valmis auttamaan muita.
Minä en pelkää! En pelkää jääväni tyhjänpäälle vaikka tulot pienenevät, olen ennenkin tiukanpaikan tullen saanut apua sosiaalitoimistosta. Ei sitä pidä hävetä! Se on tarvitsevia varten!
Loiset eivät ymmärrä, ettei raha kasva puussa. Jonkun muun pitää tehdä töitä kustantaaksesi sinunkin loisimisesi sekä tänne haluamiesi muiden loisten.
 
vierailija
F on minun valintani. Olen tottunut tulemaan toimeen vähällä. Tuloni saan työmarkkinatukena. Ja siitä olen kyllä valmis auttamaan muita.
Minä en pelkää! En pelkää jääväni tyhjänpäälle vaikka tulot pienenevät, olen ennenkin tiukanpaikan tullen saanut apua sosiaalitoimistosta. Ei sitä pidä hävetä! Se on tarvitsevia varten!
Helppohan se on sanoa kun ei itse mistään mitään maksa.

Ensimmäisenä pitäisi leikata sosiaali ja toimmentulotukia. Sekä toki päivähoidon maksuja korotettava, koulut maksullisiksi. Samoin terveydenhuolto. Vasta sitten nämä pellet, jotka tänne onnavosylin väkeä ottamassa, alkaa tajuta ettei se raha kasva puussa. Vaan jonkun se onnaina ansaittava. Tällöin vaikutukset osuisi myös kaikkiin, eikä vaan niihin jotka nyt jo itsensä työllä elättää ja samalla kaltaisiasi loisia.

Turvaverkot pois, ne rahat partalapsiin ja väki oman onnen nojaan. Seuloutuu jyvät akanoista.
 
vierailija
Loiset eivät ymmärrä, ettei raha kasva puussa. Jonkun muun pitää tehdä töitä kustantaaksesi sinunkin loisimisesi sekä tänne haluamiesi muiden loisten.
Kyllä minä maksan verot työmarkkinatuesta! Ja sitäpaitsi rahat jotka turvapaikanhakijat saavat palautuvat suurimmaksi osaksi kiertoon heidän ostaessaan tuotteita tai palveluita paikallisilta yrittäjiltä.
Eli oikeasti he kyllä hyödyttävät meitä kun tuotteiden kysyntä kasvaa. Tätä ei vaan jostain syystä haluta nähdä vaan tuodaan esiin suurimmaksi osaksi keksittyjä uhkakuvia turvallisuudesta ja taloudesta.
Paljon on syntynyt uusia työpaikkoja myös meille suomalaisille.
Ihankuin nämä 30 tuhatta ihmistä nyt yhtä-äkkiä kaatoivat suomen talouden :D
 
Loiselle
Kyllä minä maksan verot työmarkkinatuesta! Ja sitäpaitsi rahat jotka turvapaikanhakijat saavat palautuvat suurimmaksi osaksi kiertoon heidän ostaessaan tuotteita tai palveluita paikallisilta yrittäjiltä.
Eli oikeasti he kyllä hyödyttävät meitä kun tuotteiden kysyntä kasvaa. Tätä ei vaan jostain syystä haluta nähdä vaan tuodaan esiin suurimmaksi osaksi keksittyjä uhkakuvia turvallisuudesta ja taloudesta.
Paljon on syntynyt uusia työpaikkoja myös meille suomalaisille.
Ihankuin nämä 30 tuhatta ihmistä nyt yhtä-äkkiä kaatoivat suomen talouden :D
No jopa. Ilmaisesta rahasta "maksat" veroja. Et ole tehnyt mitän noiden rahojen eteen.
 
vierailija
Pakolaiskriisin kustannukset on yksinkertaisesti pakko hoitaa velkarahalla. Tämä viilipytty ja kotona viihtyvä rauhallinen kansa ei muuten sitä olisi enää jatkossa. Jos tukia leikattaisi rajusti ja veroja korotettaisi tuntuvasti, kansa jopa näkisi että ihan vitustihan tämä maksaa. Mä luulen että osa jopa hyvin suvaitsevaisistakin ihmisistä raivostuisi, että "hei se oli jonkun muun tehtävä kyl maksaa tää lysti."
 
vierailija
Öö 0€. Miksi pitäisi maksaa toisten maahanmuuttoa? Jos minä haluan muuttaa Amerikkaan, niin kyllä se olen minä joka muuton maksan ja siellä elämisen, ei amerikkalaiset (jos nyt edes pääsisin sinne, niinkuin asian kuuluukin olla).

Todelliset, hädänalaiset pakolaiset ovat asia erikseen. Etenkin lapset. Heidän vuokseen nyt voisi jotain maksaakkin. Ehkä jonkun pienen prosenttimäärän tuloista voisi verottaja viedä siihen hyvään. Tosin ehkä ei sittenkään, koska sitäkin veroa alettaisiin ajansaatossa nyhtää jonkun porvarin taskuun vilunkipelin kautta.
 
vierailija
Kyllä minä maksan verot työmarkkinatuesta! Ja sitäpaitsi rahat jotka turvapaikanhakijat saavat palautuvat suurimmaksi osaksi kiertoon heidän ostaessaan tuotteita tai palveluita paikallisilta yrittäjiltä.
Eli oikeasti he kyllä hyödyttävät meitä kun tuotteiden kysyntä kasvaa. Tätä ei vaan jostain syystä haluta nähdä vaan tuodaan esiin suurimmaksi osaksi keksittyjä uhkakuvia turvallisuudesta ja taloudesta.
Paljon on syntynyt uusia työpaikkoja myös meille suomalaisille.
Ihankuin nämä 30 tuhatta ihmistä nyt yhtä-äkkiä kaatoivat suomen talouden :D
Etkö pöljä tajua, ettet sinä maksa yhtään mitään. Olet ainoastaan kuluerä yhteiskunnalle. Sinun maksamasi verotkin on joku duunari kustantanut.

Suomea ei saada nousuun sillä, että täällä ostetaan vain toisiltamme tuotteita ja palveluja. Vienti on se keino, jolla talous nousee ahdingosta.
 
vierailija
Kyllä minä maksan verot työmarkkinatuesta! Ja sitäpaitsi rahat jotka turvapaikanhakijat saavat palautuvat suurimmaksi osaksi kiertoon heidän ostaessaan tuotteita tai palveluita paikallisilta yrittäjiltä.
Eli oikeasti he kyllä hyödyttävät meitä kun tuotteiden kysyntä kasvaa. Tätä ei vaan jostain syystä haluta nähdä vaan tuodaan esiin suurimmaksi osaksi keksittyjä uhkakuvia turvallisuudesta ja taloudesta.
Paljon on syntynyt uusia työpaikkoja myös meille suomalaisille.
Ihankuin nämä 30 tuhatta ihmistä nyt yhtä-äkkiä kaatoivat suomen talouden :D
Viiden pisteen kysymys: kuinka tyhmä pitää olla puhuakseen tuollaista paskaa? Siis kuinka tyhmä? Viiden pisteen kysymys.... tyhmyyttä siis haetaan. Kuinka tyhmä pitää ihmisen olla?

Samalla logiikalla... minä annan siulle sata euroa. Tuossa, ole hyvä. Sinä sanot kiitos. Sitten minä tulen kotiisi siivoamaan ja jynssäämän paskat vessasta. Sinä annat sataseni... kröhöm. Siis sinä maksat satasen tekemästäni työstä.

"Hei me tienataan tällä" sanoi suvakki kun housuihinsa kurkkas. :D
 
Kyllä minä maksan verot työmarkkinatuesta! Ja sitäpaitsi rahat jotka turvapaikanhakijat saavat palautuvat suurimmaksi osaksi kiertoon heidän ostaessaan tuotteita tai palveluita paikallisilta yrittäjiltä.
Eli oikeasti he kyllä hyödyttävät meitä kun tuotteiden kysyntä kasvaa. Tätä ei vaan jostain syystä haluta nähdä vaan tuodaan esiin suurimmaksi osaksi keksittyjä uhkakuvia turvallisuudesta ja taloudesta.
Paljon on syntynyt uusia työpaikkoja myös meille suomalaisille.
Ihankuin nämä 30 tuhatta ihmistä nyt yhtä-äkkiä kaatoivat suomen talouden :D
:ROFLMAO: Ei. 30 000 pakolaista ei kaada Suomen taloutta. Kaltaisesi yksinkertaiset sen tekevät.
Ymmärrätkö, että ne maksamasi verorahat tulevat jo alunperin valtion kassasta. Eli palautat vain pienen osan saamastasi tukirahasta takaisin.
Ja sama niiden uusien työpaikkojen kanssa. Valtio maksaa näiden uusien työpaikkojen palkat ja muut kustannukset. Uudet työpaikat eivät siis tuo lanttiakaan valtion kassaan, vaan vievät sieltä.
 
vierailija
Kyllä minä maksan verot työmarkkinatuesta! Ja sitäpaitsi rahat jotka turvapaikanhakijat saavat palautuvat suurimmaksi osaksi kiertoon heidän ostaessaan tuotteita tai palveluita paikallisilta yrittäjiltä.
Eli oikeasti he kyllä hyödyttävät meitä kun tuotteiden kysyntä kasvaa. Tätä ei vaan jostain syystä haluta nähdä vaan tuodaan esiin suurimmaksi osaksi keksittyjä uhkakuvia turvallisuudesta ja taloudesta.
Paljon on syntynyt uusia työpaikkoja myös meille suomalaisille.
Ihankuin nämä 30 tuhatta ihmistä nyt yhtä-äkkiä kaatoivat suomen talouden :D
Voi pyhä yksinkertaisuus. Sä todellakin kuvittelet että raha kasvaa puussa. Ajatteleppa 30 000, pääosin miestä. Jos heidän perheet kiikutetaan tänne. Eli vaimo, omat vanhemmat ja lapset (he sikiää muuten nopsaa) niin näiden 30 000 sijaan kohta täällä on sanotaanko vaikka seitsemän kertainen määrä elättejä.

Teissä suomalaisissa loisissakin on jo ihan tarpeeksi
 
Kyllä minä maksan verot työmarkkinatuesta! Ja sitäpaitsi rahat jotka turvapaikanhakijat saavat palautuvat suurimmaksi osaksi kiertoon heidän ostaessaan tuotteita tai palveluita paikallisilta yrittäjiltä.
Eli oikeasti he kyllä hyödyttävät meitä kun tuotteiden kysyntä kasvaa. Tätä ei vaan jostain syystä haluta nähdä vaan tuodaan esiin suurimmaksi osaksi keksittyjä uhkakuvia turvallisuudesta ja taloudesta.
Paljon on syntynyt uusia työpaikkoja myös meille suomalaisille.
Ihankuin nämä 30 tuhatta ihmistä nyt yhtä-äkkiä kaatoivat suomen talouden :D
Sosiaalisten tulonsiirtojen varassa eläville ja itsensä vasemmistolaiseksi mieltäville olisi joskus hyvä tutustua marxilaisen taloustieteen perusteisiin. Ymmärtäisi ainakin sen, että "lisäarvo on työvoiman tavaraan tuotantoprosessissa lisäämä arvo. Tavaroiden kiertokulku ei pysty synnyttämään lisäarvoa, koska tavaranvaihto ei ylipäänsä luo arvoa." Eli todellista jaettavaa syntyy vain tuotannossa (maatalous, teollisuus) ja koko muu talous on näiden varassa.
 
Peesi. Sata eeroa vuodessa olis se summa jonka mä olisin valmis maksamaan. Mun mielestä summan ei pitäis perustua tuloihin vaan pitäsi olla sama satanen sossupummeista dirikoihin.
Jos kaikki veronmaksajat maksaisivat satasen vuodessa, ei se riittäisi nykyisenkaltaisiin kuluihin turvapaikanhakijoista. Eli satasella linja tiukkenisi huomattavasti, jonnekin B:n ja C:n välille, lähemmäs B:tä.
 

Yhteistyössä