Paras jäätelökone?

  • Viestiketjun aloittaja jädefani
  • Ensimmäinen viesti
jädefani
Osaisiko kukaan suositella hyvää jäätelökonetta? Nyt on paljon mainostettu OBH Nordican laitetta. Onko siitä kokemuksia? Entä Krups tai muut?

Olisi hyvä, että kone olisi helppokäyttöinen ja että osat voi pestä astianpesukoneessa. Ja satsi, minkä koneella saa tehtyä saisi olla reilu, ettei mikään 3dl setti, mihin jossain mallissa törmäsin.
 
Keittiönoita
Mä käytän tällaista:


Yhden kerran näiden 30 vuoden aikana olen tarvinnut pikaliimaa "jäätelökoneeni" huoltamiseen.

*muoks* tuolla tulee 2 litraa jäätelöä kerralla.
 
suosittelen
Krupsin jäätelökone on loistava! Siihen verrattuna tuo Obh:n tuntuu ihan rimpulalta ja on kovin pienikin Krupsiin verrattuna. Ostin omani jo joitakin vuosia sitten ja olen ollut tosi tyytyväinen. Halvin bongaamani hinta laitteesta oli 45€. Ei siis ollenkaan kalliskaan. Eikä muuten ole leipäkonekaan turhake, todellakaan. Saa tehtyä lisäaineetonta leipää edullisesti.
 
Ariete on paras. Philipsillä saa jäätelöä, mutta kuumalla ilmalla sillä saa vain pehmistä. Kannattaa ostaa kaksi jäähdytyselementtiä. Nordica näyttää pieneltä lelulta, joka on epäkäytännöllinen.

Oma mielipide: kulho joka jäädytetään pakkasessa on epäkäytännöllinen. Se vie tilaa ja se pitää olla aina pakkasessa jotta sitä jäätelöä voi tehdä halutessaan. Jäähtyminen vie 24h. Jos haluaa useamman erän, pitää olla jäähdytyselementtejä joko useampia tai Ariete.

10 vuoden jäätelöntekokokemuksella :)
 
Viimeksi muokattu:
Ariete on paras. Philipsillä saa jäätelöä, mutta kuumalla ilmalla sillä saa vain pehmistä.

10 vuoden jäätelöntekokokemuksella :)
Minulla on lyhyempi kokemus, ja tuo Phillips. Minulla on vain yksi kylmäelementti, enkä aio toista ostaa, kun jossain vaiheessa kuitenkin ostan kunnollisen. Mutta tuolla olen toistaiseksi pärjännyt. Ja minua ei haittaa se, että tulee vaan "pehmistä", sillä teen aina jäätelön etukäteen, siirrän tuosta astiasta sen pakastimeen rasiassa. Tuo pehmis ei enää kiteydy, eli sen voi pakastaa sellaisenaan. Teen jäätelöä aina silloin kun sattuu huvittamaan, ja pastimessa on sitten montaa makua jäätelöä aina, josta valita.
 
Minulla on lyhyempi kokemus, ja tuo Phillips. Minulla on vain yksi kylmäelementti, enkä aio toista ostaa, kun jossain vaiheessa kuitenkin ostan kunnollisen. Mutta tuolla olen toistaiseksi pärjännyt. Ja minua ei haittaa se, että tulee vaan "pehmistä", sillä teen aina jäätelön etukäteen, siirrän tuosta astiasta sen pakastimeen rasiassa. Tuo pehmis ei enää kiteydy, eli sen voi pakastaa sellaisenaan. Teen jäätelöä aina silloin kun sattuu huvittamaan, ja pastimessa on sitten montaa makua jäätelöä aina, josta valita.
Jäätelö ei ole pakastuksen jälkeen enää yhtä herkullista kuin suoraa koneesta. Todella selkeä ero ainakin keittämättömän jäätelön kohdalla. Lisäksi se koostumus ainakin meillä menee pakettijäätelön kivikovaksi eikä "laatujäätelön" pehmeyttä ole enää (siis eri asia kuin pehmis). Itse pakastan vain satunnaiset jämät, jotka hupenevat viimeistään illalla.

Itse teen jäätelöä vain kun on tarve eli kaverit tulee, tekee mieli, tms. On todellinen pikaherkku.
 
Viimeksi muokattu:
Jäätelö ei ole pakastuksen jälkeen enää yhtä herkullista kuin suoraa koneesta. Todella selkeä ero ainakin keittämättömän jäätelön kohdalla. Lisäksi se koostumus ainakin meillä menee pakettijäätelön kivikovaksi eikä "laatujäätelön" pehmeyttä ole enää (siis eri asia kuin pehmis). Itse pakastan vain satunnaiset jämät, jotka hupenevat viimeistään illalla.

Itse teen jäätelöä vain kun on tarve eli kaverit tulee, tekee mieli, tms. On todellinen pikaherkku.
Joo, voi olla noinkin. Minä teen lähinnä keitettyä jäätelöä, joka minusta on parempaa (ehkä juuri tuosta seikasta johtuen).
 
[QUOTE="mie";23870338]Miten tehdään itse jäätelöä ilman konetta?[/QUOTE]

Vaniljajäätelö (8 annosta)

Tarvittavat ainekset:
8 munankeltuaista
10 dl kahvikermaa
4 rkl sokeria
1 vaniljatanko

Tee näin:
1. Vatkaa munankeltuaiset ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Halkaise vaniljatanko ja raaputa siemenet kermaan ja sekoita kuuma kerma munavaahtoon. Kuumenna kastike 60-70 asteeseen koko ajan sekoittaen. Kokeile kastikkeen "kypsyys" kastamalla lusikka siihen. Nosta lusikka kastikkeesta ja puhalla sen kuperalle puolelle. Jos kastike poimuttuu ja muodostaa ruusumaisen kuvion, se on valmista.
2. Jäähdytä massa vatkaamalla ja pakasta se jäätelökoneessa. Jos sinulla ei ole jäätelökonetta, laita jäätelöseos pitkänomaiseen vuokaan, peitä vuoka ja pane pakastimeen noin 6 tunniksi. Ota vuoka pakastimesta 3-4 kertaa jäätymisen aikana ja sekoita voimakkaasti haarukalla.
 
- 4 dl Flora vispiä

-3 kanamunan keltuiaista

- 2 tl aitoa vaniljasokeria

-1 tlk kondensoitua maitoa

- (sokeria)



Vatkaa kerma vaahdoksi. Lisää vaahtoon kananmunan keltuiaiset yksitellen varovasti sekoittaen. Lisää sitten tölkillinen kondensoitua maitoa sekä vaniljasokeri. Sekoita kond. maito ja vaniljasokeri keltuaisten tavoin varovasti vaahtoon, jottei vaahto lässähdä liikaa. Maista. Lisää tavallista sokeria, mikäli haluat jäätelöstä entistäkin makeempaa.

Kaada jäätelömassa litran vetoiseen pakasterasiaan tai vanhaan jäätelörasiaan ja laita kansi päälle. Anna jähmettyä pakastimessa ainakin kolme tuntia ellei pidempäänkin. Voit käydä tunnin välein tarkistamassa jäätelön jähmettymistilannetta ja samalla hieman sekoittamassa haarukalla jäätelömassaa.
 
[QUOTE="vieras";23870403]Joo, ilman konettahan tuosta ei tule mitään! Ne leipäkoneen leivät on loppupeleissä kaikki ihan samanlaisia, aika nopeasti niihin "leipääntyy". Onneksi leipominen onnistuu ihan ilman konettakin.[/QUOTE]
Tän takia munkin mielestä leipäkone on turha, koska leivon leivät ihan käsin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;23870434:
Tän takia munkin mielestä leipäkone on turha, koska leivon leivät ihan käsin.
Kerrotko mikä sun mielestä yleensäkin on kodinkoneiden idea? Pesukoneen, tiskikoneen, imurin, sähkövatkaimen, yleiskoneen, kahvinkeittimen, vedenkeittimen, ja vaikkapa sähkölieden ja -uunin? :whistle: NIINPÄ!
 
"harmaa"
[QUOTE="vieras";23870493]Kerrotko mikä sun mielestä yleensäkin on kodinkoneiden idea? Pesukoneen, tiskikoneen, imurin, sähkövatkaimen, yleiskoneen, kahvinkeittimen, vedenkeittimen, ja vaikkapa sähkölieden ja -uunin? :whistle: NIINPÄ![/QUOTE]

Tää ymmärtäis mitä haet takaa.

Mut mulle leipä-, poppari-, ja joku riisinkeitinkone menee samaan kastiin..
 
"vieras"
[QUOTE="harmaa";23870509]Tää ymmärtäis mitä haet takaa.

Mut mulle leipä-, poppari-, ja joku riisinkeitinkone menee samaan kastiin..[/QUOTE]

Joo. Kaiken VOI tehdä käsin. Mutta koneet on keksitty avuksi. Kyllähän sitä saa vaikka pyykinpesuveden keittää pihassa padassa, jos haluaa =)
 
[QUOTE="vieras";23870493]Kerrotko mikä sun mielestä yleensäkin on kodinkoneiden idea? Pesukoneen, tiskikoneen, imurin, sähkövatkaimen, yleiskoneen, kahvinkeittimen, vedenkeittimen, ja vaikkapa sähkölieden ja -uunin? :whistle: NIINPÄ![/QUOTE]

Onko sulla joku ongelma? Jos pystyn tekemään jäätelön ja leivän ilman konetta, niin en näe syytä tuhlata niihin rahaa- ja nuo vie vaan turhaa tilaa. Itelläni nuo on täysiä turhakkeita, kuten myös monitoimikonekkin(olen omistanu sellasen, mut eipä tullu käytettyä, kun käsin teen ihan yhtä nopeasti noi hommat). Vedenkeitintäkään en omista, liedellä tulee nopeammin. valintansa kullakin, mutta itse pyrin välttämään sellaisia kodinkoneita, joilla en oikeasti tee yhtään mitään. Mutta jos tekisin jäätelöä joka päivä, voisin harkita jäätelökonetta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;23870520:
Onko sulla joku ongelma? Jos pystyn tekemään jäätelön ja leivän ilman konetta, niin en näe syytä tuhlata niihin rahaa- ja nuo vie vaan turhaa tilaa.
No vähän eri asia sanoa, että ITSE mielummin tekee jotain käsin, ilman konetta... kuin että yleisesti ihmettelee mihin konetta tarvitaan ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;23870520:
Onko sulla joku ongelma? Jos pystyn tekemään jäätelön ja leivän ilman konetta, niin en näe syytä tuhlata niihin rahaa- ja nuo vie vaan turhaa tilaa. Itelläni nuo on täysiä turhakkeita, kuten myös monitoimikonekkin(olen omistanu sellasen, mut eipä tullu käytettyä, kun käsin teen ihan yhtä nopeasti noi hommat). Vedenkeitintäkään en omista, liedellä tulee nopeammin. valintansa kullakin, mutta itse pyrin välttämään sellaisia kodinkoneita, joilla en oikeasti tee yhtään mitään. Mutta jos tekisin jäätelöä joka päivä, voisin harkita jäätelökonetta.
Jäätelökoneella koostumus on kyllä aivan eri, kuin sekoittamalla haarukalla 3-4kertaa 6h pakastamisen aikana. Kyllä esim jäädyke on myös ihan eri tuote. Massahan on toki voi olla aivan sama, mutta makuelämys erilainen...

Jäätelökonetta tulee kyllä käytettyä kesällä erittäin monta kertaa viikossa. Talvella sitä en käytä kuin harvoin.

Minä en pysty kyllä varkaamaan ja soseuttamaan yhtä nopeasti ja siististi kuin monitoimikone. Erittäin tarpeellinen yhdistelmä juuri jäätelökoneen kanssa, jotta saa noin 30minsan kuluttua jäätelöä :) Pakettijäätelöä meillä ei juurikaan osteta. Teetkö itse kaiken jäätelön käsin?
 

Yhteistyössä