Parketti vai laatta keittiöön, kokemuksia tai mielipiteitänne toivoisin...

Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Makuja ja mieltymyksiä on niin erilaisia. Esim. minä en pidä laminaatista yhtään, mutta veljeni taas tykkää siitä niin paljon, että asensi laminaatin parketin päälle !!!??? :eek: :eek: Mikä oli minusta tietenkin täysin höyrypäistä! :D Mutta todistaa vaan sen, että makuasioista ei voi kiistellä! Mutta niistä on hyvä keskustella, että tulee useammankin mielipide kuultua...
Juu, näin just. Ja tosiaan lisäksi vielä se (ainakin monilla), että aina ei siihen parhaaseen ja kauneimpaan ole varaa eikä kallein tietenkään aina edes miellytyä eniten. Itseäni vähän jännittää mitä tulemme itse tykkäämään omista valinnoistamme. Suunnittelemme laittavamme sekä laattaa, laminaattia että parkettia.
 
Minulla on ollut edellisissä asunnoissa sekä parkettia että aito puulattia keittiössä. Olen niin hirveä luttaamaan veden kanssa, (tiskatessa vain vesi roiskuu :LOL: ), etten enää puista lattiaa keittiöön halua. Meille tulee laattaa. Mutta rauhallisemmalle ihmiselle sopii varmasti myös parketti keittiöön.
 
Makuasioistahan tunnetusti ei voi kiistellä :D Meille pintamateriaalin valinta oli helppoa, parkettia ei haluttu missään nimessä, vaan laatta ja laminaatti olivat ainoat vaihtoehdot. Muovimattojen kanssa olen elänyt ihan tarpeeksi ja sellaista meille ei tule enää koskaan |O

Parketin lämmönjohdosta en sano juuta en jaata, siihen ei löydy tarvittavaa viisautta ;) Mutta ainakin kaikki talot jossa tiedän olevan laminnaati+ lattialämmitys ovat toimineet hienosti. Lattia on lämmin, siinä ei ole rakoja ja se kestää kulutusta hyvin.
 
Pakko oikaista sen verran että itselläni ei ole laminaattia ollut koskaan mutta niin monta tuttua ja ystävää on laittanu sen kauheessa tohinassa tyyliin että on kestävä,on hieno jne.Eipä aikaakaan kun on vaikka koira pissannut laivankansilaminaattiin joka maksoi 40? neliö niin johan nousee reunat kuprulle ja millään et sitä korjaa.Parketissa sentää näkyy lommon jälkeen puu ei mdf.Ja se on kuulemma hankala siivottava,kylmä ja kopisee ellei ole sitä alusmateriaalia joka estää kopinaa.Olen tosiaan niin monelta kuullut tätä narinaa ja helppo todeta näin jälkikäteen että mitäs minä sanoin...Mutta makuasioita nämä todella ovat.Itse olen niin tyytyväinen parkettiini että oksat pois.Nämä makuasiat ovat sellaisia että joko tykkäät tai et.Ja se siitä.
 
Minusta vasta oma kokemus kertoo sen mikä on hyvä. Eihän täydellistä lattiamateriaalia olekaan jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa, jopa siinä kalliissa klinkkerissä.

Meillä on lattioissa kolmea eri materiaalia. Neliöhinnaltaan ovh 70e/m2 laattalattiaa, keittiössä, lämpimällä kuistilla, aulatiloissa. n. reilut 30e/m2 maksavaa laivankansi teak laminaattia ja keksihintaista (luulisin) Karelian öljyttyä tammiparkettia, maksoi alen kanssa hyvin lähelle saman, kuin laminaatti.

Meillä ei ole koiria, joten koiranpissalammikko ei ole mahdollinen, mutta vauvan pissa ja vesilammikko on laminaatille mennyt, eikä ole miksikään reunat kupruilleet. Eihän pissaa ja vettä kukaan niin kauaa laminaatilla pidä, että se pilalle menee :whistle: Alusmateriaali laminaatin alla täytyy olla. Siivous ei todellakaan ole hankalaa, laminaatti ei kerää pölyä ja se on helppo imuroida ja pyyhkäistä mikrokuituliinalla, liian märällä sitä ei kuitenkaan saa pestä, kuten ei parkettiakaan, eikä käyttää saippuapitoisia pesuaineista joka kerta, väärällä hoidolla sen toki voi pilata. Kylmä se toki voi olla, ellei ole lattia lämmitystä, mutta onhan matot keksitty ;) Huonona puolena voin sanoa, että se hiukan natisee, ilmeistesti syynä on lukkopontti, kuten parketissakin, sekin hiukan naksuu, nehän mollemta kootaan sellaisista levyistä. Koiratalouteen ei kannata laittaa muuta lattiaa kuin laattaa tai muovimattoa. Tuttavani halpa laminaatti keittiössä kupruili, joten sinne en laminaattia laittaisi edes kalliimpaa.

Vahattu parkettimme on tois arka, kuten olen jo moneen otteeseen kertonut. Alkuun ihan kadutti, että se piti olohuoneeseen laittaa, ajatukseni, kun oli, etteihän laminaattia voi sinne laittaa, aprketti on muka jotenkin tyylikkäämpää. Olen myös harmitellut, ettei laitettu myös olohuoneeseen laattaa. Nyt kuitenkin viiden kuukauden kokemuksella olen parkettiin olohuoneessa tyytyväinne, kestää sen mitä kestää, lapsiperheessä, se on kulutuksella ja vaihtaa sen sitten joskus. Olen jopa alkanut pitää siitä. Toisaalta alakerran makkareihin sen olisi voinutkin laittaa, mutta makkareiden välissä olevaan takkahuoneeseen olisi silloin pitänyt laitaa laattaa, parketti ei olisi siinä tilassa toiminut.

Laatta lattia on todella hyvä ja helppohoitonen, sitä saa tosin aika usein pyyhkäistä, mikä voisi olla sen miinuspuoli.

Ainahan näissä materiaali valinnoissa voi jossitella.

Polka Uskon, että olet tyytväinen valintoihisi, lapsiperheeseen sopii hyvin laatta ja laminaatti, kunhan ei ota niistä sieltä ihan halvimmasta päästä, pieni määrä parkettiakin toimii
=)
 
Meirami:Kysymys sinulle...onko se korkeakiiltoinen laatta lattiassa yhtään liukas?jos vaikka kastuu tms.tai muutenkin,näyttää niin liukkaalta.Itsellä on vaan ihan tavallista laattaa.
Tuosta laminaatti vs.parketti keskustelusta vielä sen verran että en vieläkään usko että laminaatti on hyvä ratkaisu lattialämmityksen kanssa,miten se lämpö tulee muovin läpi?Onhan parketeissakin suositukset että mitä puulajia suositellaan lattialämmityksen kanssa käytettäväksi.Mattoja ei kannata juurikaan käyttää kun on lattialämmitys,matot toimii lämmön eristeenä.Meillä on muuten myös koira mutta eipä ole edes mieleeni tullut laittaa muovimattoa taloon..yllättäväsi parketti kestää vettä menemättä miksikään vaikka kauemminkin olisi siinä päällä.Nyt tuo kuopus on tuota pottailua aloittamassa,tulee vahinkoja..Meillä on sitä parkettia olohuone,ruokahuone ja vanhempien makkari.Muualla on laattaa.60? neliö maksoi tuo jarrah-parketti.Piti aluksi laittaa kempasta mutta sitä ei enään tehdä sademetsien suojelun vuoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Tuosta laminaatti vs.parketti keskustelusta vielä sen verran että en vieläkään usko että laminaatti on hyvä ratkaisu lattialämmityksen kanssa,miten se lämpö tulee muovin läpi?
Tämä nyt ei olekkaan uskon asia :D Kyllä se vaan tulee ja hyvin tulekin. Lattia on ihanan lämmin ja helppo pitää siistinä



 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Meirami:Kysymys sinulle...onko se korkeakiiltoinen laatta lattiassa yhtään liukas?jos vaikka kastuu tms.tai muutenkin,näyttää niin liukkaalta.Itsellä on vaan ihan tavallista laattaa.
Tuosta laminaatti vs.parketti keskustelusta vielä sen verran että en vieläkään usko että laminaatti on hyvä ratkaisu lattialämmityksen kanssa,miten se lämpö tulee muovin läpi?Onhan parketeissakin suositukset että mitä puulajia suositellaan lattialämmityksen kanssa käytettäväksi.Mattoja ei kannata juurikaan käyttää kun on lattialämmitys,matot toimii lämmön eristeenä.Meillä on muuten myös koira mutta eipä ole edes mieleeni tullut laittaa muovimattoa taloon..yllättäväsi parketti kestää vettä menemättä miksikään vaikka kauemminkin olisi siinä päällä.Nyt tuo kuopus on tuota pottailua aloittamassa,tulee vahinkoja..Meillä on sitä parkettia olohuone,ruokahuone ja vanhempien makkari.Muualla on laattaa.60? neliö maksoi tuo jarrah-parketti.Piti aluksi laittaa kempasta mutta sitä ei enään tehdä sademetsien suojelun vuoksi.

Toisin, kun usein luullaan ei korkeakiiltoinen laatta ole sen liukkaampi kuin mattakaan. Itsekin sitä alkuun epäilin, mutta turhaan. Kosteisiintiloihin se ei sovi, mutta keittiössä toimii hyvin. Eteisessä täytyy tietenkin kynnysmatto, ettei talvisin nuoskakeleillä vedä lipoja, jos kengän alle on jäänyt lunta, mutta niinhän toimitaan kaikkien laattalattioiden kanssa. Korkeakiiltoinen lattialaatta on helppo pitää puhtaana, toisin kuin matta, johon kaikki lika kiinnittyy. Korkeakiiltoinen laatta on tyylikäs ja arvokkaan näköinen =)

Laminaateista löytyy, kuten parketeista, erikseen lattialämmityksen kanssa pelaavat. Niin ja edelleen laminaattia suositellaan lattialämmityksen kanssa, ei parkettia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Tuosta laminaatti vs.parketti keskustelusta vielä sen verran että en vieläkään usko että laminaatti on hyvä ratkaisu lattialämmityksen kanssa,miten se lämpö tulee muovin läpi?
Tämä nyt ei olekkaan uskon asia :D Kyllä se vaan tulee ja hyvin tulekin. Lattia on ihanan lämmin ja helppo pitää siistinä
Niinpä ;)
 
Mä en uskaltanu laittaa sitä kiiltävää laattaa,pelkäsin että olisi liukas varsinkin että lapset kaatuilee.No olin väärässä,mutta enpä oo katunnu näitäkään laattoja mitä meillä on.Paljon wengeän sävyä löytyy meiltä.Jos joskus vielä rakennetaan niin ehkä sit jo uskaltaa. ;) Onhan tuo parkettikin helppo pitää puhtaana ja ei kerää pölyä.Kestää hyvin elämää.Tietysti nää pehmeimmät puulajit tammi,kirsikka jne.ei kestä kulutusta niin hyvin kuin kovemmat puulajit.Mutta itse tykkään parketista,en laminaatista.Onneksi kaikille on nykyään vaihtoehtoja.Kaikilla kun on omat mieltymykset,ihan sama kuin jos haluat esim.valkoiset tai rosteri/alumiini jääkaapin&pakastimen,molemmille löytyy kannattajansa. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Mä en uskaltanu laittaa sitä kiiltävää laattaa,pelkäsin että olisi liukas varsinkin että lapset kaatuilee.No olin väärässä,mutta enpä oo katunnu näitäkään laattoja mitä meillä on.Paljon wengeän sävyä löytyy meiltä.Jos joskus vielä rakennetaan niin ehkä sit jo uskaltaa. ;) Onhan tuo parkettikin helppo pitää puhtaana ja ei kerää pölyä.Kestää hyvin elämää.Tietysti nää pehmeimmät puulajit tammi,kirsikka jne.ei kestä kulutusta niin hyvin kuin kovemmat puulajit.Mutta itse tykkään parketista,en laminaatista.Onneksi kaikille on nykyään vaihtoehtoja.Kaikilla kun on omat mieltymykset,ihan sama kuin jos haluat esim.valkoiset tai rosteri/alumiini jääkaapin&pakastimen,molemmille löytyy kannattajansa. ;)
Onko tammi pehmeä puulaji :eek: ? Olen käsittänyt että se olisi kovimmasta päästä, mutta olenko nyt väärässä. Saarnin tiedän olevan kovempaa, mutta mitä muita kovempia puulajeja löytyy kuin tammi? Koivuhan on ainakin parkettimateriaalina paljon pehmeämpää kuin tammi.
 
Kyllä se tammi on pehmeimmästä päästä.Karelia-parketilla on hyvät sivut.Parketin kovuushan ilmoitetaan Brinell-kovuutena joka tammella on 2,9-3,7.Jos esim.Jarrah(mitä itsellä on)niin on 4,7-5,1 tai jatoba 7,0-7,7.Pehmeitä ovat koivu,saarni,pähkinä,pyökki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Kyllä se tammi on pehmeimmästä päästä.Karelia-parketilla on hyvät sivut.Parketin kovuushan ilmoitetaan Brinell-kovuutena joka tammella on 2,9-3,7.Jos esim.Jarrah(mitä itsellä on)niin on 4,7-5,1 tai jatoba 7,0-7,7.Pehmeitä ovat koivu,saarni,pähkinä,pyökki.
Löysin yhden uuden opuksen, jossa koivun kovuus 2,6, tammen 3,9 ja saarnin 4,1. Meille eräs alan ihminen sanoi joskus, että tammi- tai saarniparketti ovat hyviä ja kestäviä parkettipuita, tiedä sitten. Mitä nuo jarrah ja jatoba oikein ovat? Jotain eksoottisia puulajeja vai nimitys jollekin tavallisemmasta puusta tehdylle tuotteelle? Selviää varmaan itse etsienkin..

Muoks. löytyi jo! Eli ovat eksoottisia puulajeja! Kovia tuntuvat kieltämättä olevan, mutta taidan tyytyä lähempänä kasvatettuun puulajiin. Millainen hinta muuten esim. tuolla jarrahilla on vaikkapa tammeen verrattuna?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Mä en uskaltanu laittaa sitä kiiltävää laattaa,pelkäsin että olisi liukas varsinkin että lapset kaatuilee.No olin väärässä,mutta enpä oo katunnu näitäkään laattoja mitä meillä on.Paljon wengeän sävyä löytyy meiltä.Jos joskus vielä rakennetaan niin ehkä sit jo uskaltaa. ;) Onhan tuo parkettikin helppo pitää puhtaana ja ei kerää pölyä.Kestää hyvin elämää.Tietysti nää pehmeimmät puulajit tammi,kirsikka jne.ei kestä kulutusta niin hyvin kuin kovemmat puulajit.Mutta itse tykkään parketista,en laminaatista.Onneksi kaikille on nykyään vaihtoehtoja.Kaikilla kun on omat mieltymykset,ihan sama kuin jos haluat esim.valkoiset tai rosteri/alumiini jääkaapin&pakastimen,molemmille löytyy kannattajansa. ;)
:LOL: :D niimpä. Kuulun juuri siihen osastoon, joka ei voi kuvitellakkaan ottavansa kylmälaitteita rosteri/alumiini värillä!!! Mutta taas liesi, uuni ja liesituuletinkupu täytyy olla ehdottomasti alumiinia! Rosterisia en taas ottaisi missään muodossa, en yhtään kestä kun niissä näkyy sormenjäljet yms. aivan älyttömän selvästi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Kyllä se tammi on pehmeimmästä päästä.Karelia-parketilla on hyvät sivut.Parketin kovuushan ilmoitetaan Brinell-kovuutena joka tammella on 2,9-3,7.Jos esim.Jarrah(mitä itsellä on)niin on 4,7-5,1 tai jatoba 7,0-7,7.Pehmeitä ovat koivu,saarni,pähkinä,pyökki.
Löysin yhden uuden opuksen, jossa koivun kovuus 2,6, tammen 3,9 ja saarnin 4,1. Meille eräs alan ihminen sanoi joskus, että tammi- tai saarniparketti ovat hyviä ja kestäviä parkettipuita, tiedä sitten. Mitä nuo jarrah ja jatoba oikein ovat? Jotain eksoottisia puulajeja vai nimitys jollekin tavallisemmasta puusta tehdylle tuotteelle? Selviää varmaan itse etsienkin..

Muoks. löytyi jo! Eli ovat eksoottisia puulajeja! Kovia tuntuvat kieltämättä olevan, mutta taidan tyytyä lähempänä kasvatettuun puulajiin. Millainen hinta muuten esim. tuolla jarrahilla on vaikkapa tammeen verrattuna?
samma häär, eli tammi on oikein hyvä! Pidän sen väristä (perus -sellaisesta, siinähän on paljon eri vaihtoehtoja) ja se on ajatonkin vielä, eikä tunnu muutaman vuoden päästä tosi "vanhanaikaiselle", miten epäilen, että voipi tummemmissa ja erikoisissa lajeissa/väreissä käydä...
 
No muistaakseni meillä maksoi tuo jarrah-parketti n.60? neliö,en tiedä mitä tammiparketti maksaa.Todennäköisesti vähemmän kuitenkin.Itse taas en voi sietää tammiparketin väriä,tulee mummula mieleen.Mun makuun vanhanaikainen.Jälleen makuasioita.. =) Andelle:Itse halusin nyt tähän uuteen taloon rosterisen jääviileäkaapin ja pakastimen,liesituuletin myös rosteria.Astianpesukone kokonaan integroitu.Uuni ja mikro rosteria ja kalusteisiin asennettavat,ovat päällekkäin nyt.Edellisessä oli vielä valkoiset.Meille otettiin ne missä on se käsitelty pinta ja eipä muuten näy sormenjäljet.Oli itsellekkin mukava yllätys.Ovat tietty himpun kalliimpia aina ne käsitellyt mutta kannatti. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
No muistaakseni meillä maksoi tuo jarrah-parketti n.60? neliö,en tiedä mitä tammiparketti maksaa.Todennäköisesti vähemmän kuitenkin.Itse taas en voi sietää tammiparketin väriä,tulee mummula mieleen.Mun makuun vanhanaikainen.Jälleen makuasioita.. =) Andelle:Itse halusin nyt tähän uuteen taloon rosterisen jääviileäkaapin ja pakastimen,liesituuletin myös rosteria.Astianpesukone kokonaan integroitu.Uuni ja mikro rosteria ja kalusteisiin asennettavat,ovat päällekkäin nyt.Edellisessä oli vielä valkoiset.Meille otettiin ne missä on se käsitelty pinta ja eipä muuten näy sormenjäljet.Oli itsellekkin mukava yllätys.Ovat tietty himpun kalliimpia aina ne käsitellyt mutta kannatti. =)
Itseasiassa katselin myös noita uudella pinnoitteella käsiteltyjä pintoja ja eihän niissä enää ihan niin karseesti nuo sormenjäljet näkynyt kuin tavallisissa rosterisissa, mutta kuitenkin edelleen senverran, että ei mulle kiitos =) ! Ja jotenkin mun mielestä vaan kylmälaitteiden pitää olla valkeat... Tietysti riippuu vähän ehkä niiden sijainnista keittiössä, itsellä ne tulee eri seinälle kuin esim. liesihässäkät. Jos olisivat ihan vierekkäin, voisi joutua tarkemmin miettimään, en tiedä...

Tammessakin on tuo hintahaitari aikas laaja; kyllä menee sinne 60? kieppeillekkin osassa hinnat! Halvimmat voi ehkä lähtä jostain 25?:sta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Mä en uskaltanu laittaa sitä kiiltävää laattaa,pelkäsin että olisi liukas varsinkin että lapset kaatuilee.No olin väärässä,mutta enpä oo katunnu näitäkään laattoja mitä meillä on.Paljon wengeän sävyä löytyy meiltä.Jos joskus vielä rakennetaan niin ehkä sit jo uskaltaa. ;) Onhan tuo parkettikin helppo pitää puhtaana ja ei kerää pölyä.Kestää hyvin elämää.Tietysti nää pehmeimmät puulajit tammi,kirsikka jne.ei kestä kulutusta niin hyvin kuin kovemmat puulajit.Mutta itse tykkään parketista,en laminaatista.Onneksi kaikille on nykyään vaihtoehtoja.Kaikilla kun on omat mieltymykset,ihan sama kuin jos haluat esim.valkoiset tai rosteri/alumiini jääkaapin&pakastimen,molemmille löytyy kannattajansa. ;)
Juuri noin, onneksi on vaihtoehtoja =) Meille tämä on ensimmäinen oma talo ja lattiamateriaalien valinnassa luotettiin meidän suunnittelijaan. Ainoa lievä pettymys on ollut tuo parketti, kun on niin arka, mutta saahan puussa näkyä eläminen ja voihan sen sitten paikallisesti hoitaa, kun vahattua. Tuon kiiltävän laatan testasin heti, kun sitä meille esitettiin ja itsekin yllätyin, ettei se ole liukas. Kaunis se on ja ehdottomasti upein meidän lattioista =) Kiilto antaa yleellisen ilmeen ja laatta on helppo puhdistaa toisin kuin matta. Kosteissatiloissa meillä on mattalaatta ja siinä näkyy helposti vesijäljet, mutta ei ole yhtään liukas. Meidän lattian värit ovat tuollaista keskiruskeaa. Tuon laatan kohdalla kyllä pitkään mietin vaaleanharmaan ja tuon harmaanruskean välillä, mutta tuo jäkimmäinen sointuu paremmin muihin lattoihimme. Parketissa ja laminaatissa oli alkuun tarkoitus ottaa aivan tummat lattiatmateriaalit, mutta onneksi suunnitlijamme sai meidän muutamaan mielemme, niissä kun näkyy kaikki pölu, kun selän kääntää. Meillä on keittiössä tummat laminaattiatasot ja niisä sen jo huomaa, no onneksi ei ole lattiapinta ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
No muistaakseni meillä maksoi tuo jarrah-parketti n.60? neliö,en tiedä mitä tammiparketti maksaa.Todennäköisesti vähemmän kuitenkin.Itse taas en voi sietää tammiparketin väriä,tulee mummula mieleen.Mun makuun vanhanaikainen.Jälleen makuasioita.. =) Andelle:Itse halusin nyt tähän uuteen taloon rosterisen jääviileäkaapin ja pakastimen,liesituuletin myös rosteria.Astianpesukone kokonaan integroitu.Uuni ja mikro rosteria ja kalusteisiin asennettavat,ovat päällekkäin nyt.Edellisessä oli vielä valkoiset.Meille otettiin ne missä on se käsitelty pinta ja eipä muuten näy sormenjäljet.Oli itsellekkin mukava yllätys.Ovat tietty himpun kalliimpia aina ne käsitellyt mutta kannatti.

Minustakin perustammi ja vaalea sellainen on jotenkin tavanomainen ja vanhanaikainen. Meillä tuo vahattu tammiparketti on natur antiikkitammi, ruskea, muttei niin tumma kuin esim. pähkinä, joten parketissa ei näy pöly yms.

Kodinkoneet mulle taas täytyy olla rosteriset, ne ovat mielestäni tyylikkäämmät kuin alumiiniset. Antifingerpinta ehkäisee, ettei niissä enää sormenjäljet näy. Ainoastaan jää-pakastinkaappi tulee pyyhkiä pävittäin, kun joku tahmatassu likaisilla käsillä sitä sotkee :| sen on kuitenkin pientä ja kyllähän aina "kauneudesta tässä tapauksessa tyylikkyydestä sen verran tulee kärsiä" :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
No muistaakseni meillä maksoi tuo jarrah-parketti n.60? neliö,en tiedä mitä tammiparketti maksaa.Todennäköisesti vähemmän kuitenkin.Itse taas en voi sietää tammiparketin väriä,tulee mummula mieleen.Mun makuun vanhanaikainen.Jälleen makuasioita.. =) Andelle:Itse halusin nyt tähän uuteen taloon rosterisen jääviileäkaapin ja pakastimen,liesituuletin myös rosteria.Astianpesukone kokonaan integroitu.Uuni ja mikro rosteria ja kalusteisiin asennettavat,ovat päällekkäin nyt.Edellisessä oli vielä valkoiset.Meille otettiin ne missä on se käsitelty pinta ja eipä muuten näy sormenjäljet.Oli itsellekkin mukava yllätys.Ovat tietty himpun kalliimpia aina ne käsitellyt mutta kannatti. =)
Itseasiassa katselin myös noita uudella pinnoitteella käsiteltyjä pintoja ja eihän niissä enää ihan niin karseesti nuo sormenjäljet näkynyt kuin tavallisissa rosterisissa, mutta kuitenkin edelleen senverran, että ei mulle kiitos =) ! Ja jotenkin mun mielestä vaan kylmälaitteiden pitää olla valkeat... Tietysti riippuu vähän ehkä niiden sijainnista keittiössä, itsellä ne tulee eri seinälle kuin esim. liesihässäkät. Jos olisivat ihan vierekkäin, voisi joutua tarkemmin miettimään, en tiedä...

Tammessakin on tuo hintahaitari aikas laaja; kyllä menee sinne 60? kieppeillekkin osassa hinnat! Halvimmat voi ehkä lähtä jostain 25?:sta.
Meillä tuo antiikkitammi, alen kanssa, maksoi vajaat 40e m2 olisiko lakattu sitten kalliimpi.
 
Tammiparkettien hinnat lähtee n. 20?:sta ylöspäin ja tammi on näistä perinteisistä puulajeista sieltä kovemmasta päästä. Eksoottiset ns. kovapuut on sitten erikseen... Tammea käytetään tosi paljon taas lattioissa ja huonekaluissa. Tammisesta mosaiikkiparketista tulee kyllä lasten mummola mieleen, omassa mummolassa oli maalattu lankkulattia :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tipityy:
Tammiparkettien hinnat lähtee n. 20?:sta ylöspäin ja tammi on näistä perinteisistä puulajeista sieltä kovemmasta päästä. Eksoottiset ns. kovapuut on sitten erikseen... Tammea käytetään tosi paljon taas lattioissa ja huonekaluissa. Tammisesta mosaiikkiparketista tulee kyllä lasten mummola mieleen, omassa mummolassa oli maalattu lankkulattia :)
Pakko oikaista sen verran että tammi ei todellakaan ole sieltä kovemmasta päästä puulajeina.Karelia-parketin sivuilla sen Brinell-arvoksi on annettu 2,9-3,7.Jos esim.Jatoba on 7,0-7,7...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Alkuperäinen kirjoittaja tipityy:
Tammiparkettien hinnat lähtee n. 20?:sta ylöspäin ja tammi on näistä perinteisistä puulajeista sieltä kovemmasta päästä. Eksoottiset ns. kovapuut on sitten erikseen... Tammea käytetään tosi paljon taas lattioissa ja huonekaluissa. Tammisesta mosaiikkiparketista tulee kyllä lasten mummola mieleen, omassa mummolassa oli maalattu lankkulattia :)
Pakko oikaista sen verran että tammi ei todellakaan ole sieltä kovemmasta päästä puulajeina.Karelia-parketin sivuilla sen Brinell-arvoksi on annettu 2,9-3,7.Jos esim.Jatoba on 7,0-7,7...
No, kyllä se tammi näistä vähän "kotoisimmista" puulajeista on kovimmasta päästä. Eikö nuo Jatobat ym. ole tosi tummia? Polka oli kyllä löytänyt tuolla toisessa keksustelussa korkeammat arvot tammelle kuin sinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusinantte:
Alkuperäinen kirjoittaja tipityy:
Tammiparkettien hinnat lähtee n. 20?:sta ylöspäin ja tammi on näistä perinteisistä puulajeista sieltä kovemmasta päästä. Eksoottiset ns. kovapuut on sitten erikseen... Tammea käytetään tosi paljon taas lattioissa ja huonekaluissa. Tammisesta mosaiikkiparketista tulee kyllä lasten mummola mieleen, omassa mummolassa oli maalattu lankkulattia :)
Pakko oikaista sen verran että tammi ei todellakaan ole sieltä kovemmasta päästä puulajeina.Karelia-parketin sivuilla sen Brinell-arvoksi on annettu 2,9-3,7.Jos esim.Jatoba on 7,0-7,7...
Niin, tarkoitin noilla perinteisemmillä sellaisia lähialueella kasvavia. Jatoba ei taida lähimetsässä kasvaa :)
 

Yhteistyössä