Peräpukamien hoito

  • Viestiketjun aloittaja Huhhahhei
  • Ensimmäinen viesti
Huhhahhei
Onko muilla kokemusta, tehdäänkö niille mitään / annetaanko lääkettä, jos menee lääkärille käymään? Tulivat jo odotusaikana ja synnytyksen jälkeen tilanne vähän pahentunut. Verta tulee aina silloin tällöin, joskus runsaamminkin, mutta en ole jaksanut lääkäriin kun välillä ei ole lainkaan oireita ja muutenkin tiedän mistä on kyse ja tämähän on synnytyksen jälkeen tavallista.

Yritän hoitaa ruokavaliolla, liikkumalla & juomalla vettä.
 
kannattaa kokeilla ensin nuo apteekin voiteet ja puikot ja rasvailla muutenkin esim. bebanthenillä tai basimycinilla. ja suihkuttaa usein, ei kannata paljon pyyhkiä vaan mielummin suihkuttaa puhtaaksi. Apteekissä on ainakin 3 eri valmistetta.muttei niitäkään kauhian kauaa kannata käyttää meinaan ne alkaa ärsyttää ihoa. jos oikeen kipeät ovat eli häiritsee selvästi elämää eikä tunnu alkavan helpottaa. kannattaa tilata aika lääkäriin ja mieluiten suoraan kirurgille! jos ne voidaan hirttää niin se on simppeli homma mutta jos ei niin sitten edessä leikkaus ja se onkin jo vähän hankalempi homma! tämän kaiken kokeneena, muutama kk sitten leikattu. toivotan PIKAISTA paranemista. jos ne äityy tosi kipeäksi niin se tekee elämästä hel**!!!!
 
Jos tosi kovin/kauan vaivaavat on mahdollista lääkärillä "hirttää"ne, mutta sekään ei saata auttaa kuin hetkellisesti.Mua vaivanneet jo lähes kaksi vuotta ja nyt vasta kuulin tosta rasvasta..täytyy kokeilla.
 
greippi
Minulla auttoi greipin syöminen, luin anopin terveyskirjasta, että se voisi auttaa ja kokeilin ja johan auttoi. Alkoi muutenkin himottaa greippi...
Kannattaa kokeilla ellet ole allerginen. pp on kamalat ja kipeät, huljuttele lämpimällä suihkulla myös.
 
sen verran tohon vesijuttuun että ehkä kokeilemalla löytyy tässä asiassa se hyvä olo. meinaan mä en kyll olis pystynyt suihkuttamaan kylmällä vedellä, ehkä se olis turvotusta vähentänyt tai veren vuotoa mutt mä suihkutin aina lähes kuumalla vedellä niin kauan että kipu lakkas ja se tuntui parhaalta. ja myös leikkauksen jälkeisessä ohjeessa (siis pukamaleikkauksen) lukee että kannattaa ottaa lämpimiä kylpyjä
 
darling
Mulla kans synntyksestä pahat pukamat. Marssin heti apteekkiin ja pyysin apua. Ovat siellä ammattitaitoisia neuvomaan ja vaitiolovelvollisia. Voidetta sain ja se auttoi. Kipuun auttoi vähän välittömästi ja turvotukseen muutamassa päivässä.
 
Itse luulin kärsiväni peräpukamista, kunnes menin kirurgin vastaanotolle. Kyse olikin peräaukon haavaumasta(fissura ani), vaikka oireet samanlaiset kuin pukamissa: verenvuotoa, kutinaa, kipua, ym. Sain lääkityksen ja nyt odotellaan haavauman paranemista. Kannattaa siis mielestäni mennä hyvissä ajoin lääkäriin, ellei käsikauppalääkkeet auta. Itse kärvistelin liian kauan, ja nyt paraneminen aika hidasta. Tsemppiä kaikille em. vaivasta kärsiville!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 22:48 Tuutikki kirjoitti:
Itse luulin kärsiväni peräpukamista, kunnes menin kirurgin vastaanotolle. Kyse olikin peräaukon haavaumasta(fissura ani), vaikka oireet samanlaiset kuin pukamissa: verenvuotoa, kutinaa, kipua, ym. Sain lääkityksen ja nyt odotellaan haavauman paranemista. Kannattaa siis mielestäni mennä hyvissä ajoin lääkäriin, ellei käsikauppalääkkeet auta. Itse kärvistelin liian kauan, ja nyt paraneminen aika hidasta. Tsemppiä kaikille em. vaivasta kärsiville!
minulla on myös ollut toi fissura ani. tuli peräpukamaleikkauksen jälkeen kun liian kauan tuskailin niitä ja sulkijalihas kramppas. pekämäleikkaus haavat eivät parantuneet ja sitten tehtiin leikkaus siihen. toimenpide oli pieni ja tehtiin kevyessä nukutuksessa, haava vaivaa edelleen 1,5kk päästä mutta suurin kipu on ohi, joten se on todella hidasta tuo paraneminen. käy sinäkin uudestaan lirurgin luona jos ei ala helpottamaaan. on siihen voiteitakin muttei ne auttaneet mulla.
 
Vertaistukea
Mä luulin olevani maailman ainoa nainen, joka ei voi käyttää stringejä! Ja on sattunut tosi paljon nuo pp:t, itku meinaa tulla jo pelkästä ajatuksesta, että täytyy vessaan lähteä. Jostain luin, että mun ongelmana oleville ulkopuolisille pukamille ei voida tehdä mitään, mutta tänään luin Laserin esitettä aiheesta ja sen mukaan aina voidaan tehdä jotain.

Pukamat on ollu nyt 6 kk synnytyksen jälkeen tosi kipeät ajottain ja en pysty lämpenemään ajatukselle, että joskus vielä tekisin lapsia, jos nämä kivut ei hellitä. Pukamia mulla oli jo ennen raskautta ja olen niitä usein gynekologilla pyytänyt katsomaan, että onko ne tosiaan niitä. Aina sama vastaus, on ja Scheriproctia. Olen ollut vähän ihmeissäni, että eikö ne tosiaan anna mitään muita neuvoja?

Kannattaa varmaan leikata vasta, kun on lapset tehty? Ongelma alkoi v. -99, mutta vasta nyt on ollut sellaista, ettei ulostamisen jälkeen oikein pysty istumaan/kävelemään.

 
onneksi ohi
Mä olin jo pitkään kärsinyt laiskasta suolesta ja pienestä peräpukamasta, mutta synnytyksessä sain viiriäisenmunan kokoiset pukamat ja koko suoli meni ihan totaalisesti tukkoon. Epihaavan lisäksi pukamien hermosärky ja ulostaessa rikkimenneen ihon kirvely oli kaamee, eikä kukaan oikein tuntunut piittaavan edes laitoksella. Itkeä piti ja luulin jo, että vika on haavassa. Joku sitten suositteli Scheriprokt-voidetta ja se vähän helpotti, vaikka ei ihan nopeasti tulosta tuonnutkaan. Sitten keksin käyttöohjeesta, että on myös suppoja samaan vaivaan ja johan alkoi tapahtua. Lähes kaikki pukamat ovat poissa, eikä uusia ole tullut, ihme kyllä. Harmittaa kovasti miksei kukaan neuvonut heti, vaan piti viikkotolkulla kärsiä.
 
yks pukama
Voiko niistä pukamista siis päästä lopullisesti eroon ilman leikkausta tai sitä hirttämistä?? Mä kun oon luullu että noilla rasvoilla yms. ne pukamat vain jotenkin "rauhoittuu" ja voi sitten taas ärtyä uudestaan mutta eivät todella kuitenkaan katoaisi minnekkään?

Itsellä ainankin ne välillä oireilee, ja kun niitä sitten "hyvin hoitaa", suihkuttelee ja rasvailee, oireet katoaa ja joskus taas sitten palaa.
 
PUKAMA KANS
menossa tähystykseen, koska pitkään ollut verenvuotoa kakatessa.epäilen ja lääkärikin sanoi että siellä on haavauma ja joku pullistuma, kivaa. onks teillä liittyny kans muuten vatsavaivaa, esim. poltteen tunnetta? mitäs jos tää onkin mahahaava..., tosi tylsää, vauva 6 kk, ollaan pikkuhiljaa selviämässä synnytysmasennuksesta ja nyt sit tää homma...
 
eivät ne ilman hirttoa tai leikkausta kokonaan häviä, ovat vain oireettomia. kunnes sitten tulee taas jotain että ärtyvät, mulla ne sitten lopuksi tulehtuivat niin pahaksi ja isoksi ettei normaali elämisestä tullut mitään, oli pakko leikata ne ja pian! nyt ovat poissa ja toivotaan ettei koskaan tule enää uusia!!!
ei ollut poltetta vatsassa, haavaumakin tuli leikkauksen jälkeen, mutt kyllä ne kaikki kivut olivat siellä perässä :/
 
Pukama Paula
Minä olen kärsinyt pukamista jo kymmenkunta vuotta, kunnes vihdoin viime syksynä sain itseni varaamaan ajan lääkärille. Ajoittain pukamat ovat olleet todella kipeät ja veristä vuotoakin on ollut pitkiä aikoja. Välillä taas ei ole ollut muita oireita kuin peräaukon ulkopuolelle jääneet kuivuneet pukamien retaleet, jotka on pitänyt hyvin huuhtoa isomman vessakäynnin jälkeen, ettei pikkuhousuista sitten löydy jarrutusjälkiä (miesten juttuja lainatakseni). Nyt vihdoin sain ajan kirran polille ja muutaman kuukauden kuluessa pääsen leikkaukseen. Se suoritetaan päiväkirurgisena toimenpiteenä ja viikko sairaslomaa ;) Eihän se kivuton toimenpide varmaan ole, mutta kolme synnytystä kärsineenä (yksi keisarinleikkaus) ja peräpukamia vuosia mukanani kantaneena, enköhän selviä leikkauksesta hengissä. Uimahallissakaan ei koskaan ilkeä paljoa pyllistellä, kun pukamat vilkkuu takapuolesta :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 16:05 Pukama Paula kirjoitti:
Minä olen kärsinyt pukamista jo kymmenkunta vuotta, kunnes vihdoin viime syksynä sain itseni varaamaan ajan lääkärille. Ajoittain pukamat ovat olleet todella kipeät ja veristä vuotoakin on ollut pitkiä aikoja. Välillä taas ei ole ollut muita oireita kuin peräaukon ulkopuolelle jääneet kuivuneet pukamien retaleet, jotka on pitänyt hyvin huuhtoa isomman vessakäynnin jälkeen, ettei pikkuhousuista sitten löydy jarrutusjälkiä (miesten juttuja lainatakseni). Nyt vihdoin sain ajan kirran polille ja muutaman kuukauden kuluessa pääsen leikkaukseen. Se suoritetaan päiväkirurgisena toimenpiteenä ja viikko sairaslomaa ;) Eihän se kivuton toimenpide varmaan ole, mutta kolme synnytystä kärsineenä (yksi keisarinleikkaus) ja peräpukamia vuosia mukanani kantaneena, enköhän selviä leikkauksesta hengissä. Uimahallissakaan ei koskaan ilkeä paljoa pyllistellä, kun pukamat vilkkuu takapuolesta :(
Multa leikattiin isot ja "vanhat" pukamat viime vuonna, jouduin olemaan yön sairaalassa tarkkailtavana sekä sain kuukauden sairaslomaa, jonka kyllä tarvinkin.Juu ei se ole lainkaan niin paha juttu kuin sektio, mutta se eka vrk on kamala, mulla vaan jäi kramppi sinne suoleen kun oli niin kauan kärsinyt vaivasta ja se piti haavat auki ja jouduin 2kk päästä uudelleen leikkauspöydälle :'(
 

Yhteistyössä