perhepäivähoitajan palkka?

  • Viestiketjun aloittaja tuleva pph?
  • Ensimmäinen viesti
tuleva pph?
Olen ajatellut opiskella perhepäivähoitajaksi.
Minkä suuruista palkkaa saan, jos hoidossa on esim. 3 lasta? Työttömyyspäivärahalla ja kotihoidontuellakin pärjää, mutta haluaisin takaisin työelämään. Kouvolan seudulla asustelen,eli ei tule mitään kuntalisiä palkkaan.

Kiitän jo etukäteen vastauksestasi.
 
Kohta entinen pph
älä hyvä ihminen aloita tällä alalla !! Itse olen ollut pph:na yksitoista vuotta ja koulutustakin löytyy. Palkkaa maksetaan lapsiluvun mukaan. Minulla oli välillä neljä hoitolasta, mutta tällä hetkellä kaupunki ei pysty tarjoamaan minulle kuin yksi kokopäivä ja toinen puolipäivälapsi. sain marraskuun palkka tänään - 447 euroa käteen !!! Onko tämä edes palkka ? Me joudutaan jatkuvasti (n. kerran kuussa) käymään lisäkoulutuksessa ja luennoilla, mutta palkka on pelkkää huuhaata. Meidän työtä ei todellakaan arvosteta. Ajattele kaikki kuraiset vaatteet, kakkapyllyt, räkänokat, rikkinäiset tavarat (myös omien lapsien) ja tavaraa joka puolella. Työaika voi olla ihan mitä vaan, sitä ei voi ennakoida. Oma työaika on tällä hetkellä 7.00-17.00 mutta työpäivä voi myös alkaa 6.00 ja loppua 17.30 tai jotain muuta. Kiittämätön työ olen huomannut ja aion lopettaa pph:na. Työskentelen Porvoossa.
 
Törkeä väite etteivät lapset saisi kunnon hoitoa perhepäivähoidossa !! Omat hoitolapset ovat aina saaneet hyvää hoitoa täällä vaikka palkka onkin huono, ei ole lapsien vika että palkka on mikä on !! Ei se hoito ole mitenkään parempaa päiväkotiryhmässä. Pph:lla lapsilla on aina rauhallista, ei niin paljon mökää kun päiväkodeissa vaan saavat askarrella ja puuhata rauhassa, riitoja ei ole yhtä paljon, lapset ovat puolet enemmän ulkona ja saavat aina kotiruokaa, kun on pienempi ryhmä niin jokaiselle löytyy syliaikaa. Jokaista lasta huomioidaan paremmin ja myös lapsen kehitys seurataan eri tavalla. Lapset saavat olla mukana kotiaskareissa mikä on niiden mielestä tosi hauskaa. tutkitaan luontoa ja grillataan makkaraa jne... Mutta omaan perheeseen kuuluu kolme lasta (12,13 ja 18v) ja asuntolaina on kova, joten 447 eurolla kuukaudessa ei pääse kovin pitkälle. Eikös me kaikki tehdä töitä juuri palkan takia, että pärjätään ? Siinä vaiheessa kun pph:ta palkataan ei missään vaiheessa mainita minimipalkkaa vaan palkkaa mitä maksetaan kun on täysi ryhmä. Kaupunki ei ole pystynyt tarjomaan mulle enempää lasta kun asun maalla ja tarve täällä ei ole niin iso. Mutta kyllä arvokkaasta työstä pitäisi myös saada asiallinen palkka! Työ on vastuullinen ja koulutus on pakollinen, niin kuka tässä tekee virheen, ei me mitään mörököllejä ollaan vaan suurin osa meistä ovat äitejä !

 
Lisäyksenä vielä... Monta lasta ovat saanet tulla hoitoon pyjamassa ja jatkaa unia täällä, kun moni saa tehdä sitä päiväkodissa ? Olen laittanut aamiaisen valmiiksi kun lapset vielä nukkuvat ja sitten rauhallisesti herättänyt niitä syömään. Saavat rauhassa pukea ja herätä. Vaikka asun Porvoossa se ei meinaa että täällä olisi huonompia hoitajia tai että innokkaammin tehdään töitä ilman palkkaa (koska näin se vaan on).Tässä on nimenomaan kyse just siitä - työstä, kukaan ei hoida toisten lapsia ilman palkkaa, ei myöskään päiväkodissa !! Miksi sinä, tätä viestiä lukeva äiti menet töihin joka aamu ? Palkan takia ? Eikös hyvä hoito ole minkään arvoinen ? Tiedän että isät enemmän arvostavat kotihoitoa kun äidit, mutta en tajua miksi äidit ovat niin negatiivisia. Käykää katsomassa verkossa mitä kaikkea me teidän lapsien kanssa teemme, niin ehkä tekin voisitte arvostaa meitä. ainakin omien hoitolapsien vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä hoitoon, ainoa mikä mättää on PALKKA !!
 
Mulla on oma poika yksityisellä pph:lla ja hänen palkkansa on meidän muksun osalta 550e miinus verot yms. Vuoden alusta tuo summa vähän nousee, meidän maksama osuus ja Kelan yksityisenhoidontuki nousee vähäsen.
 
Meille ainakin on näin käynyt ja varahoitajatkin ovat olleet ihan kivoja ja toimivia.

Ja tällä hetkellä vielä naapurikadulla hoitaja, joten ei tule matkaongelmia...

Well, ihanuus loppuu, kun pieninkin menee eskariin ensi vuonna, mutta suosittelemme hoitajaa ehdottomasti muillekin!

Ei meikäläisen hermoilla hoidettais palkan edestä moista lapsilaumaa ja tehtäis pitkiä päiviä omassa kodissa! Varsinkin kun alkaa jo ikääkin olla hoitajalla... :flower: :flower:
 
hmmm
Eikös Porvoossa vielä ole pph:illa parempi palkka kuin monessa Suomen muussa kunnassa? Ystäväni on pph täällä ja sai monen sadan palkankorotuksen käytyään koulutuksen :) Hän ainakin tuntuu tykkäävän työstään :) Itse en kyllä jaksaisi, kun näissä omissakin on ihan riittämiin urakkaa :p
 
vieras
Pph:n työ on kyllä niin riistoammatti ettei mikään. Pitkät päivät, suuri vastuu ja pieni palkka. Lisäksi ongelmallista on se ettei esimerkiksi ole vastaavia tes-suojia kuin kaikilla muilla aloilla: esim. jos oma lapsi sairastuu niin voit olla hoidon järjestämiseksi 3 päivää poissa työstä ja muilla aloilla noilta päiviltä saa palkan, mutta pph:t ovatkin nuo päivät omalla kustannuksellaan. Jos vaikka oma lapsi vesirokossa, niin et voi ottaa päiväkausiin töitä ja silloin olet ilman palkkaa.
 
Hoitotäti
Ammattitutkinnon jälkeen meidän palkka nousi 40 euroa miinus verot...
Tyttäreni joka on silloin tällöin kiskalla töissä saa 8,90 tunnissa, omaa tuntipalkkaa en viitsi edes laskea... Ja mitä tyttäreni hoitaa muuta kun maitotölkkejä,lottorivejä ja palvelee asiakkaita (mikä ei tietenkään ole mikään huono juttu). Perhepäivähoitajat hoitavat sentään pieniä lapsia ja seurataan varhaiskasvatusta ja lapsen kehitystä. Sen takia ajattelin hakea kiskalle, jos kerran palkka on niin paljon parempi eikä tarvitse ottaa sen kummemmin vastuuta....
 
Taitaa tuokin homma olla ihan kutsumustyötä. Tuntuu hullulta ajatukselta että joku tuota palkan vuoksi tekis. Kokemusta pph:sta on useamman vuoden ajalta ja on sattunut kyllä ihana hoitajat (hoitajat) joita on tullu kyllä palkittua työstään aina jouluisin ja merkkipäivinä, lisäksi muutenkin. Tekevät uskomatonta työtä :heart:
 
Hoitotäti
Myös yksi todella ärsyttävä juttu perhepäivähoidossa on se kun lapsen pitäisi tulla hoitoon esim. 06.30 eikä ketään kuulu. Siinä sitten istut H.Moilasena eivätkä vanhemmat edes vastaa puhelimeen kun nukkuvat niin hyvin. Tämä toistuu viikoittain. Iskällä on liikkuva työaika joten hänellä ei ole kiire tuoda lasta hoitoon vaan voi jatkaa unia jos haluaa. Hoitopaikalla istuu perhepäivähoitaja unenpöpperössä ja odottaa josko se lapsi jo tulisi.Olisi meikäläisellekin uni maistunut kun seuraava lapsi tulee vasta myöhemmin. Tietenkin noustaan kun työt alkaa mutta kai se uni maistuu jokaiselle ihan yhtä hyvin aamulla. Ainakaan minä en huuda jippii kun kello soi. Mutta lapset ovat ihania, niissä harvoin on moittimista.
Olen huomannut että perhepäivähoitajan työ usein lasketaan kotirouvahommiksi, myös päättäjät ajattelevat näin. Siinä taitaa olla suurin syy huonoon palkkaan.
 
Hoitotäti
MUTTA - moni myös arvostavat meidän työtä, kiitos heille !! Osaavat nähdä se hieno asia että lapsi saa yksilöllistä hoitoa, lämpöä, huolenpitoa ja kasvatusta. Perhepäivähoitoon lasta ei vaan lempata hoitoon / parkkiin vaan jokaista lasta nähdään ja hoidetaan omana yksilönä !
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hoitotäti:
MUTTA - moni myös arvostavat meidän työtä, kiitos heille !! Osaavat nähdä se hieno asia että lapsi saa yksilöllistä hoitoa, lämpöä, huolenpitoa ja kasvatusta. Perhepäivähoitoon lasta ei vaan lempata hoitoon / parkkiin vaan jokaista lasta nähdään ja hoidetaan omana yksilönä !
Silti minusta pitäisi sen arvostuksen näkyä myös palkassa ja edes inhimillisinä työntekijän oikeuksina.
 
"Äiti"
Jos minun pitää laittaa lapseni hoitoon, haluan ehdottomasti hänet kodinomaiseen ympäristöön. Jos hoitajan palkka on kerran noin huono, kuka estää maksamasta hänelle enemmän? Enkö siis saa maksaa hänelle muutamaa satasta enemmän, jos arvostan hänen tekemää työtään? Miksi et pyydä enemmän?
 
"pph"
Eikös Porvoossa vielä ole pph:illa parempi palkka kuin monessa Suomen muussa kunnassa? Ystäväni on pph täällä ja sai monen sadan palkankorotuksen käytyään koulutuksen :) Hän ainakin tuntuu tykkäävän työstään :) Itse en kyllä jaksaisi, kun näissä omissakin on ihan riittämiin urakkaa :p
sattumoisin olen Porvoosta minäkin =) Minun mielestäni palkkaus on ihan hyvä. Minulle maksetaan kolmesta tällä hetkellä (oma lapsi ryhmässä, joten hänestä ei saa palkkaa) vajaa 1400 euroa kuussa. Ja työmatkakuluja ei tule, ei hoitomaksuja, joten ne voi lisätä palkkaan. Raskastahan tämä välillä on, mutta myös antoisaa ja itse voi päättää päivänsä kulusta. Työaika on pitkä, minulla tällä hetkellä myös 7-17.
 
"äiti"
palkkaus on kuntakohtaista.
Esim. meidän kunnassa hoitajalta ns. varataan neljän lapsen paikka, ja vaikka lapsia olisi hoidossa kaksi tai kolme, niin palkka tulee neljästä lapsesta. Kulukorvaus toki vain niistä jotka paikalla.
Soita paikkakuntasi päivähoitotoimistoon ja kysy miten asiat teillä ovat.
 

Yhteistyössä