Perinnöstä ja sen mukana tulevista veloista kieltäytyminen

  • Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti
Tja
Velat eivät periydy.
Vainajan omaisuus myydään ja loppuvelka jos jää on velkojan tappio.

Isälläni on/oli n. 3 miljoonaa verovelkaa. En tiedä nykytilanteesta. Kannusti ottamaan selvää..
 
"Maija"
Kyllä näin on, että velat ei periydy, jos kieltäydyt perinnöstä. Esim. jos on talo, josta on velkaa, velat tulee mukana, jos perii sen talon. Jos kieltäytyy talosta, ei tule velkaakaan. Tämä sunflowerillekin tiedoksi.
 
"vieras"
Eikös vainajan velat vähennetä kuolinpesästä? Eli voi olla että pahimmassa tapauksessa ei jää mitään perittävää. Munkin käsittääkseni velat eivät periydy... korjatkaa jos olen väärässä.
Velat eivät periydy, kun perinnön vastaanottaja kieltäytyy KOKO perinnöstä. Jos kuolinpesälle jää enemmän velkaa kuin omaisuutta, pitää/kannattaa määräajan kuluessa kieltäytyä perinnöstä.
 
"a p"
Perilliset eivät vastaa vainajan veloista. Se edellyttää kuitenkin, että he
-huolehtivat perunkirjoituksesta. Perunkirjoituksessa selvitetään vainajan varojen ja velkojen suhde.
-pesän ollessa ylivelkainen huolehtivat pesän hakemisesta konkurssiin tai pesänselvittäjän hallintoon kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta
-ennen perinnönjakoa huolehtivat siitä, että kaikki vainajan velat on tulleet maksetuiksi.

Löysin tollasen tekstin, voinko silti kaiken varalta kieltätyä perinnöstä ja kattaako se myös ne mahdolliset velat?
 
[QUOTE="a p";23974689]Täh? Onkohan mulla sit jotain vanhentunutta tietoa? Eikö vanhempien velat periydy lapselle?[/QUOTE]

Vainajanhan voi periä joku muukin kuin lapsi..

Mutta perinnöstähän voi aina kieltäytyä. Kannattaa ottaa lakimieheen yhteyttä jotta se menee oikein eikä tule veroseuraamuksia.
 
Ei velat periydy, mutta ei välttämättä jää mitään perittävääkään kun velat vähennetään omaisuudesta. Mun isällä oli velkaa 2 miljoonaa markkaa aikoinaan ja omaisuutta 2000 markan edestä. Sain silti jotain pientä roinaa, mutta en penniäkään velkaa.
 
Maija taas
Eikös vainajan velat vähennetä kuolinpesästä? Eli voi olla että pahimmassa tapauksessa ei jää mitään perittävää. Munkin käsittääkseni velat eivät periydy... korjatkaa jos olen väärässä.
Kyllähän se siis näinkin on, mutta aina ei kiinteää omaisuutta haluta myydä ja silloin velkakin tulee perillisille. Jos kaikki muutetaan rahaksi ja velkaa jää silti, ei se periydy.
 
[QUOTE="Maija";23974695]Kyllä näin on, että velat ei periydy, jos kieltäydyt perinnöstä. Esim. jos on talo, josta on velkaa, velat tulee mukana, jos perii sen talon. Jos kieltäytyy talosta, ei tule velkaakaan. Tämä sunflowerillekin tiedoksi.[/QUOTE]

Käsittääkseni ei voi kieltäytä vain osasta perinnöstä. ? Joo, esim asuntovelka kyllä kulkee talon mukana, mutta mitens esim verovelat?
 
"Maija"
[QUOTE="a p";23974706]Perilliset eivät vastaa vainajan veloista. Se edellyttää kuitenkin, että he
-huolehtivat perunkirjoituksesta. Perunkirjoituksessa selvitetään vainajan varojen ja velkojen suhde.
-pesän ollessa ylivelkainen huolehtivat pesän hakemisesta konkurssiin tai pesänselvittäjän hallintoon kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta
-ennen perinnönjakoa huolehtivat siitä, että kaikki vainajan velat on tulleet maksetuiksi.

Löysin tollasen tekstin, voinko silti kaiken varalta kieltätyä perinnöstä ja kattaako se myös ne mahdolliset velat?[/QUOTE]

Siis ei sun tietenkään mitään kannata tehdä ennenkuin on selvillä mikä tilanne on.
 
Mulle kävi näin!
Saat perinnön. Perunkirjoituksessa selviää pesän varat ja velat. Velat vähennetään pesän varoista. Yksinkertaista. Mutta. Vaikka sinulle ei jäisi yhtään perittävää velkojen maksun jälkeen, joudut silti maksamaan perintöveron. Miinukselle mentiin.
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja Mulle kävi näin!;23974787:
Saat perinnön. Perunkirjoituksessa selviää pesän varat ja velat. Velat vähennetään pesän varoista. Yksinkertaista. Mutta. Vaikka sinulle ei jäisi yhtään perittävää velkojen maksun jälkeen, joudut silti maksamaan perintöveron. Miinukselle mentiin.
Alle 10000e:n perinnöstä ei mene veroa.
 
"Maija"
Alkuperäinen kirjoittaja Mulle kävi näin!;23974787:
Saat perinnön. Perunkirjoituksessa selviää pesän varat ja velat. Velat vähennetään pesän varoista. Yksinkertaista. Mutta. Vaikka sinulle ei jäisi yhtään perittävää velkojen maksun jälkeen, joudut silti maksamaan perintöveron. Miinukselle mentiin.
En usko. Joka asiat hoidettiin tupelosti=väärin tai sitten perit jotain tavaraa tms, josta maksoit veroa...
 
"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja Mulle kävi näin!;23974787:
Saat perinnön. Perunkirjoituksessa selviää pesän varat ja velat. Velat vähennetään pesän varoista. Yksinkertaista. Mutta. Vaikka sinulle ei jäisi yhtään perittävää velkojen maksun jälkeen, joudut silti maksamaan perintöveron. Miinukselle mentiin.
Tarkoittaa että olet perinyt kiinteää omaisuutta yli 10 000 euron arvosta josta olet maksanut perintöveron mutta et ole realisoinut perittyä omaisuutta.
 
"vieras"
Esimerkki:
Molemmissa tapauksissa perunkirjoitus hoidetaan kunnolla ja ajallaan.

verovelkaa 50.000 €, rahaa pankkitilillä 20.000 €. Perijänä tytär. Tytär nostaa rahat itselleen.
Velka periytyy ja hänen on hoidettava myös tuo loppuvelka.

verovelkaa 50.000 €, rahaa pankkitililä 20.000 €. Tytär ei "kajoa pesään" = ei nosta rahoja vaan ottaa kopion perunkirjasta ja lähettää kirjeen verottajalle:
Minä, kuolleen Matti Meikäläisen perillinen, en ota vastatakseni kuolleen isäni omaisuudesta, enkä mahdollisista veloista. Maija Meikäläinen, meikämaassa 14.06.2011

Velat eivät periydy.
 
lisäys
[QUOTE="hmm";23974818]Tarkoittaa että olet perinyt kiinteää omaisuutta yli 10 000 euron arvosta josta olet maksanut perintöveron mutta et ole realisoinut perittyä omaisuutta.[/QUOTE]

Paperilla olet siis plussalla, varallisuutta on vaikka ei rahana.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";23974819]Esimerkki:
Molemmissa tapauksissa perunkirjoitus hoidetaan kunnolla ja ajallaan.

verovelkaa 50.000 €, rahaa pankkitilillä 20.000 €. Perijänä tytär. Tytär nostaa rahat itselleen.
Velka periytyy ja hänen on hoidettava myös tuo loppuvelka.

verovelkaa 50.000 €, rahaa pankkitililä 20.000 €. Tytär ei "kajoa pesään" = ei nosta rahoja vaan ottaa kopion perunkirjasta ja lähettää kirjeen verottajalle:
Minä, kuolleen Matti Meikäläisen perillinen, en ota vastatakseni kuolleen isäni omaisuudesta, enkä mahdollisista veloista. Maija Meikäläinen, meikämaassa 14.06.2011

Velat eivät periydy.[/QUOTE]

Voiko tätä tehdä etukäteen?
 
"vieras"
[QUOTE="a p";23974834]Voiko tätä tehdä etukäteen?[/QUOTE]

Ei voi. Perunkirjoitus on hoidettava ajallaan ja vasta siinä sitten selviää mikä on tilanne kuolinhetkellä.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";23974839]Ei voi. Perunkirjoitus on hoidettava ajallaan ja vasta siinä sitten selviää mikä on tilanne kuolinhetkellä.[/QUOTE]

Eli perinnöstä kieltäytyminen etukäteen kannattaa jättää nyt tekemättä. Tilanne on kyllä nyt jo tiedossa ja kuolemakin alkaa olla ajankohtainen.
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";23974839]Ei voi. Perunkirjoitus on hoidettava ajallaan ja vasta siinä sitten selviää mikä on tilanne kuolinhetkellä.[/QUOTE]

Eikös velat makseta automaattisesti kuolinpesästä? ja vasta sitten jaetaan perijöille jos jaettavaa jää?

Tiedoksi myös se jos joku ei tiedä, että omaa, rintaperillisen lakiosaa täytyy erikseen pyytää. Ihan vaan sellaisissa tilanteissa joissa on esim. tehty testamentti ja vaikuttaa siltä että se ei mene tasan :snotty:
 

Yhteistyössä