Pidätkö amisammatteja "huonompina" ammatteina?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Yllättävän moni tuntuu ajattelevan noin ja että amiksen käyneet ovat jotenkin kunnianhimottomia ja haluavat päästä helpommalla. Minusta tuo on täysin käsittämätön ajatusmaailma. Kyllähän myös duunareita tarvitaan, eivät kaikki voi olla korkeasti koulutettuja.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
En. Itse väittelen toivon mukaan pari vuoden sisällä...ja mun rakas puoliso on sähkäri. Fiksu kuin mikä, mutta ei tykkää lukea vaan tehdä käsillä (ja päällään) töitä.

Mä olen sitä mieltä että tärkeintä on osata tunnistaa omat vahvuudet ja hyödyntää niitä viisaasti.
 
vierailija
Miksi amisammatit aina yleistetään "raskaaksi ja ruumiilliseksi työksi"? Onhan siellä näitä teoreettisempiakin aloja, esim. liiketalous, tietojenkäsittely, graafinen suunnittelu jne.
 
vierailija
Miksi amisammatit aina yleistetään "raskaaksi ja ruumiilliseksi työksi"? Onhan siellä näitä teoreettisempiakin aloja, esim. liiketalous, tietojenkäsittely, graafinen suunnittelu jne.
Siksi koska esim raksal oleva on hyvin todennäköisesti amis ja niin kaikki muutki fyysiset yms. Työt..Noista sun luettelemista ammateista ei voi päälle päin erottaa ihan heti onko amis vai ei. Nyt töissä kun olen joutunut katsomaan vierestä kun näitä amiksen käyneitä viedään ihan kymmenen nolla ja ei he siitä valita tai edes ymmärrä mitä oikee tekevät, niin sääliksi käy.
 
vierailija
Olen aina ihaillut niitä, jotka osaavat korjata ja rakentaa ym.

Kuka hullu aliarvioisi erittäin tärkeitä ammatteja, joita ei voisi MISSÄÄN tapauksessa lakkauttaa. Sitä paitsi rakennusalan amislaiset osaavat rakentaa talon ilman insinöörejäkin :)
 
xcv
Joskus teini-iässä, lukiossakin vielä ajattelin noin mutta sitten kasvoin aikuiseksi. :)

Itselläni on korkeakoulututkinto, mieheni kävi amiksen ja arvatkaa vaan kumpi meistä tienaa reilusti paremmin... en minä.
 
vierailija
En pidä. Mielestäni ne on tarkoitettu ihmisille, jotka eivät ole ns. lukuihmisiä, vaan vahvuudet ovat enemmän käytännön taidoissa, eivätkä halua olla urasuuntautuneita, vaan tekevät työtä "vain" yhteiskunnan hyväksi sekä itsensä ja mahdollisesti perheensä elättämiseksi.
 
vierailija
Toki duunareitakin tarvitaan, mutta mahdollisuudet esim. edetä työurallaan ovat heillä huomattavasti rajallisemmat kuin korkeammin koulutetuilla. Tosin eivät kaikki sitä haluakaan, vaan viihtyvät siinä suorittavan tason työssä.
 
vierailija
No se on aika pitkälti sitä samana toistuvaa suorittavan tason työtä aina eläkeikään asti (ellei sitten jatka opiskeluja korkeammalle asteelle). Mutta toki nostan hattua heille, jotka siihen pystyvät ja siitä pitävät, itsestäni ei sellaiseen olisi, vaan haluan myös uusia haasteita ja edetä urallani.
 
sakumam
No jaa, itsellä vain amistutkinto. En edes lukiota ole käynyt.
18 alasista (DI-RKM-Inssejä-Teknikoita yms.) Palkka 4300€ plus muut edut.
Tänään lähdin yhdeltä himaan ottaan aurinkoa kun en jaksanut istua töissä.
Täydellä palkalla tietty.
 
vierailija
Toki duunareitakin tarvitaan, mutta mahdollisuudet esim. edetä työurallaan ovat heillä huomattavasti rajallisemmat kuin korkeammin koulutetuilla. Tosin eivät kaikki sitä haluakaan, vaan viihtyvät siinä suorittavan tason työssä.
Onko? Itsellä korkeakoulututkinto, ilman töitä pari vuotta (ja aiemmin töissä paikassa, jossa ei korkeakoulututkintoa todellakaan tarvinut) . Nyt aikuiskoulutuksen amistutkinto ja parikin paikkaa tarjolla.
 
vierailija
Miksi amisammatit aina yleistetään "raskaaksi ja ruumiilliseksi työksi"? Onhan siellä näitä teoreettisempiakin aloja, esim. liiketalous, tietojenkäsittely, graafinen suunnittelu jne.
Luettelit nyt amk-aloja? Graafisesta suunnittelusta en tiedä kyllä missä opiskellaan..
Amk ei ole sama kuin ammattikoulu.

Ap:lle ei en todellakaan ajattele. En pidä koulutuksen takia ketään parempana tai huonompana, ahkerampana tai laiskempana ihmisenä. Sen määrittelee jokin ihan muu.
 
vierailija
En pidä, eikä pidä suurin osa muistakaan. Mutta tuo on sitkeä aivomato amiksen käyneiden omassa päässä. He luulevat muiden niin luulevan. Yhtä tyypillisesti he vastaavat tähän olemattomaan ongelmaan kertomalla miten paljon he tienaavat. Hassua.
 
vierailija
Luettelit nyt amk-aloja? Graafisesta suunnittelusta en tiedä kyllä missä opiskellaan..
Amk ei ole sama kuin ammattikoulu.

Ap:lle ei en todellakaan ajattele. En pidä koulutuksen takia ketään parempana tai huonompana, ahkerampana tai laiskempana ihmisenä. Sen määrittelee jokin ihan muu.
Merkonomi, datanomi ja kuva-artesaani ovat kyllä ihan amistutkintoja.
 

Yhteistyössä