pikkulapsen migreenistä kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
5v on muutaman kerran saanut todella äkkiä alkavan kovan päänsäryn.
Tänään oli kuuma päivä ja päiväkodista hakiessa valitti päänsärkyä, annoin heti kotona lääkkeen mutta tänään sitten oksensi ensimmäisen kerran ja mietin vaan että minkälainen tulevaisuus on jos jo lapsena on paha migreeni.
Paheneeko se vaan vai voiko loppua ? Itselläni ei ole mutta lapsen isällä on migreeni, alkanut kyllä vasta aikuisiällä.
 
vierailija
Eihän sitä millään pysty ennustamaan paheneeko vai ei.meillä nyt murkkuiän alettua hieman pahentunut.aisoissa toistaiseksi pysynyt ja tyttö osaa hyvin lääkitä itsensä sen mukaan kuinka kovalta migreeni sillä kertaa tuntuu.
 
vierailija
Meillä pojalla diagnosoitiin 5vee migreeni, oli todnäk jo 4veenä. Hyvin pysyy kurissa samoilla keinoilla kuin aikuisillakin: riittävä lepo, säännöllinen syöminen/juominen, rajoitettu ruutuaika, aurinkolasit/hattu ja jos päänsärky alkaa niin se lääkitään heti. Mitä kauemmin särky kestää sitä helpommin jää päälle. Ihan ibuprofeiinia käytetään riittävällä annoksella, joskus parasetamoli rinnalle. Joskus auttaa pelkkä lepo ja MigraCap. Lapsi osaa itse aika hyvin arvioida tarvitseeko lääkkeen vai ei. Mutta ei aina huomaa sanoa, että särkee. Aikuinen tajuaa sitten kun on kovin lapsi kärttyinen ja vaikeaa. Oksentamisen huomaa sitten hitaampikin. Lastenneurologi diagnosoinut ja sanoi, että hän näkee punaista jos sanotaan, että ei leikki-ikäisillä ole migreeniä yleensä (näin sanottiin meille tkssa). Migreenikohtauslääkkeille sanottiin olevan noin kouluikä raja eikä ole toistaiseksi tarvittukaan. Tärkeintä on välttää/minimoida kohtauksia aiheuttavat asiat ja lääkitä ajoissa ja riittävällä, lääkärin määräämällä annoksella.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Eihän sitä millään pysty ennustamaan paheneeko vai ei.meillä nyt murkkuiän alettua hieman pahentunut.aisoissa toistaiseksi pysynyt ja tyttö osaa hyvin lääkitä itsensä sen mukaan kuinka kovalta migreeni sillä kertaa tuntuu.
Voin kyllä ennustaa, että niillä särkylääkkeillä menee suolisto pilalle - on mennyt niin monelta, että en ala kaikkea kertomaan! Mut perusjuttuja täytyy opetella ihan itse eikä osta kaappiin mitään sellaista, mistä se tulee. Itse olen ottanut selvää ja lukenut neurologian oppikirjankin, kahlaamalla. t.paulamummu
jk: 20 vuotta sitten en tiennyt vielä, mutta kun oma migreeni katosi luonnollisella kotiruokavaliolla, täytyy sanoa, että enpä ikinä olisi uskonut:cool:
Aika tonttu olin, kun en asiaa edes itse huomannut, vaan mies ihmetteli, mihin mun migreeni on kadonnut:ROFLMAO::censored:
 
vierailija
5v on muutaman kerran saanut todella äkkiä alkavan kovan päänsäryn.
Tänään oli kuuma päivä ja päiväkodista hakiessa valitti päänsärkyä, annoin heti kotona lääkkeen mutta tänään sitten oksensi ensimmäisen kerran ja mietin vaan että minkälainen tulevaisuus on jos jo lapsena on paha migreeni.
Paheneeko se vaan vai voiko loppua ? Itselläni ei ole mutta lapsen isällä on migreeni, alkanut kyllä vasta aikuisiällä.
Miten isän vatsa on sietänyt niitä lääkkeitä?
Itselleni on määrätty estolääkkeet terveyskeskuksessa 4 kertaa kauan sitten, mutta yhtään reseptiä en ostanut, kun meni ohi pimeähuonehoidolla - tosin koko vuorokausi meni toipumiseen....

Pepsi-zero-ssä on arominvahvennetta, mut en tiedä, onko muissakin juomissa. Luomusokeria ei siedä pää eikä pansuolaa yhtään, eikä tietenkään muitakaan glutamaatteja, hiivauutteita eikä hydrolysaatteja. Tietääkö mies karttaa niitä?
 
vierailija
mikä on migra cap?
en ole enne kuullut, mutta en kyllä edes itselleni mitään kiinalaista... Niin saastunut maa, että --- No, tämän löytää jokainen kyllä itsekin:
"COMPOSITION :

Each 500 mg capsule contains:
Terminalia chebula, Yellow (Post Halela Zard) 25 mg.
Terminalia chebula, Brown (Post Halela Kabuli) 25 mg.
Terminalia chebula, Black (Post Halela Kabuli) 25 mg.
Terminalia belerica (Post Balela) 25 mg.
Emblica officinal is (Amla) 25 mg.
Cassia angustifolia (Berge Sana) 25 mg.
Ipomoea turpethum (Turbud Safed) 25 mg.
Polyp odium vulgare (Bisfayej) 25 mg.
Pistacia lentiscus (Mastagi) 25 mg.
Cuscuta reflexa (Aftimoon) 25 mg.
Coriandrum sativum (Kishniz) 25 mg.
Piper nigrum (Filfil Siah) 25 mg.
Zingiber officinale (Zanjbeel) 25 mg.
Lavandula stoechas (Dharu) 175 mg.

INDICATIONS : Throbbing headaches and migraine.



CONTRAINDICATIONS : During pregnancy and lactation.



SIDE EFFECTS : None



DOSAGE : 1 or 2 capsules twice daily with water, once preferably before sunrise.

DIETARY ADVICE : Avoid triggers like stress, fatigue, cigarette, smoke, bright lights, dairy products, especially cheese, chocolate, eggs, oranges, spinach, bananas, wheat & wheat products, peanuts, citrus fruits, tomatoes, red meat & shell fish and alcohol (especially red wine and spirits). Any tendency to constipation, liver problems or general congestion will be a marked trigger in some individuals. Drugs such as birth control pills, which contain estrogen may be triggers.

Regular meals and snacks are an important part of the dietary management of migraine. Suddenly giving up tea and coffee may act as a trigger for migraine in certain people. Reduce your intake of sugar, refined foods, nuts, fatty foods, animal products (meats and dairy), chocolates, alcohol, soda, and salt. Drink more water and eat more fiber, vegetables, whole grains, and vegetable proteins."
 
vierailija
Vain idiootti juottaa lapsilleen limppareita ja muita aspartaami tuotteita.
Ihmetellään sitten iho oireita ja päänsärkyjä.
Eiku ei esimerkiksi suolistosairaiden yhdistyksen moderaattori - moneen kertaan leikattukin! - vannoo sen Pepsin nimeen ja loput voikin arvata-...:confused:
Ihmettelin kauan sitten henkilövalintaa, mutta systeemi on rakennettu niin, että täytyy todella "panostaa" ihmisiin, joilla on aikaa puolustaa näkemyksiään, viimeiseen saakka.:censored:
Eipä sille kukaan mahda, mutta tulipa kerrottua teillekin. Se arominvahvenne ja fosfaatit pilaavat nuo juomat totaalisesti.
 
vierailija
Meillä lapsella alkoi migreeni saman ikäisenä. Lääkkeeksi oli reilu annos Panadolia. Alun jälkeen selvisi migreenin yhteys siitepölyallergiaan. Allergialääkityksellä migreeni pysyi poissa. Nykyisin migreeniä on noin keran vuoteen jos sitäkään.
 
vierailija
Meillä lapsella alkoi migreeni saman ikäisenä. Lääkkeeksi oli reilu annos Panadolia. Alun jälkeen selvisi migreenin yhteys siitepölyallergiaan. Allergialääkityksellä migreeni pysyi poissa. Nykyisin migreeniä on noin keran vuoteen jos sitäkään.
Höpö höpö - ei mulla ainakaan ole allergialääkitystä eikä siitepölyallergiaa. Monella muulla saattaa silti olla. Panadolia en ottais, sillä siinä on maissia... Eikä sitä maissia kestä suolisairaatkaan - vaikka monihan ei tiedä sitä itsekään. Sairaalassakin aina aetaan vain Panadolia, vaikka iho on ihan harmaana ja etoo. Kyllä täytys tarkemmin tietää asioista. Mut hyvä jos sisuskalut kestää joillakin, monilla ei kestä yhtään Panadolia:
 
vierailija
Höpö höpö - ei mulla ainakaan ole allergialääkitystä eikä siitepölyallergiaa. Monella muulla saattaa silti olla. Panadolia en ottais, sillä siinä on maissia... Eikä sitä maissia kestä suolisairaatkaan - vaikka monihan ei tiedä sitä itsekään. Sairaalassakin aina aetaan vain Panadolia, vaikka iho on ihan harmaana ja etoo. Kyllä täytys tarkemmin tietää asioista. Mut hyvä jos sisuskalut kestää joillakin, monilla ei kestä yhtään Panadolia:
Höpö vaan itsellesi. Jos sulla on jotain tai ei ole, niin muilla on olla toisin. Meillä käytettiin Panadolia neurologin suosituksesta ja siitä oli riittävä apu. Sen uskon, että enempi käytettynä voiis tulla vatsavaivoja yms, mutta meillä lääkettä ei onneksi tarvittu kuin harvoin. Eikä lapsi ole suolisairas. Siinä vaiheessa kun migreeni alkoi tulla useamman kerran viikkoon havaittiin yhteys allergiaan. Allergialääkettä piti ottaa päivittäin siitepölyaikaan, mutta ilmankaan ei pärjätty.
 
vierailija
Höpö höpö - ei mulla ainakaan ole allergialääkitystä eikä siitepölyallergiaa. Monella muulla saattaa silti olla. Panadolia en ottais, sillä siinä on maissia... Eikä sitä maissia kestä suolisairaatkaan - vaikka monihan ei tiedä sitä itsekään. Sairaalassakin aina aetaan vain Panadolia, vaikka iho on ihan harmaana ja etoo. Kyllä täytys tarkemmin tietää asioista. Mut hyvä jos sisuskalut kestää joillakin, monilla ei kestä yhtään Panadolia:
Paula. Poistu ole hyvä tästäkin ketjusta. Sulla ei ole mitään sanottavaa PIKKULASTEN migreeneistä.
Oma äijäski vittuili kun niin mystisesti sun "migreenit" loppunu. Mahto olla mies tyytyväinen kun kerrankin sai.
 
vierailija
olen siis ap. En tiennytkään että allergialla ja migreenillä voi olla yhteyttä.
Pojalla on selvästi myös koivuallergiaa, johon olen antanut nyt nestemäistä zyrteciä, ilman reseptiä Allergia testejä ei ole tehty, mutta itse ja isoveli on ollaan koivuallergikkoja niin oireet on ihan selvät. Zyrtec helpotti heti oireita, siis allergian.
minäkin toivoisin että ketju pysyisi asiallisena, ettei häiriköt pilaa kommenteillan. kiitos.
 
vierailija
Minulla on tuo kirja vuodelta 1996: Neurologia, kirjoittanut Palo, Jokelainen, Kaste,Teräväinen, Waltimo.

Sivulla 180 lukee: "Kemiallisiin aineisiin tai niiden poisjättöön liittyvä päänsärky: Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi, angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini, lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti, säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti, lyijybensiini ja hiilitetrakloridi... jne."

"Minulla on joitakin tieteellisiä julkaisuja Paavon kanssa, ja joskus hän on maininnut minunkin nimeni luennossaan. Kävimme usein samoissa kokouksissa ja kongresseissa. Yhteistyö ajautui kriisiin, kun Paavo julisti johtamanityöryhmän kirjoittaman "neurologian oppikirjan"pannaan niin pitkäksi ajaksi kuin hän olisi alan professorina yliopistossaan. Tosin yhteistyö kangerteli jo aiemmin kun silloin vielä Turussa työskentelevät Paavo ja Urpo halusivat saada nähtäväkseen laboratorioni uusimpia tieteellisiä tuloksia ja julkaisivat ne saman tien omissa nimissään. Paavopyysi menettelyään anteeksi barceloonalaisella puistonpenkillä, kun sitä ponnekkaasti vaadin, mutta Urpo vastasi kiukkuisesti: "Samahan se on, kuka ne julkaisee." - Jorma Palon kirjassaOravasyndrooma (olethan lukenut kirjan joskus?) -

Tuon tiedon takia menette siis erikoislääkärille, mutta uusi neurologi ei "muistanut" mainit asiasta? Huh huh!
Syiden selvittäminen ei tietenkään ole lääkärin homma, vaan heidät koulutetaan vain määräämään oikeita lääkkeitä.

Miten oikeen luit, kun en missään vaiheessa väittänyt, että sun lapsesi olisi suolisairas! Monet lääkärit kyllä tietävät, että suolistosairailla on migereeniä. Vanhoista keskusteluista muistan hyvin, kuinka monella heistä oli estolääkitys. Ei siis kukaan oikeasti niistä vastaa mitenkään, vaikka suolistoverenvuoto on tosi hankala saada loppumaan, kun se kerran alkaa:-(
 
vierailija
Meidän pojalla alkoi migreeni 6v. Todella pahoja kohtauksia jotka loppuu oksenteluun. Saatiin estolääkitys ja kohtauslääkitys, jolloin migreeni pysynyt aisoissa. Lievempiin kohtauksiin särkylääke. Poika aloitti syksyllä aamukahvin juomisen ja särkylääkkeitä ei ole sen koomin tarvittu. :)
 
vierailija
Tuon tiedon takia menette siis erikoislääkärille, mutta uusi neurologi ei "muistanut" mainit asiasta? Huh huh!
Syiden selvittäminen ei tietenkään ole lääkärin homma, vaan heidät koulutetaan vain määräämään oikeita lääkkeitä.
(
Huh huh vaan! En nyt muista, mitä kaikkea neurologin kanssa tuli puhuttua, mutta tarkkaan tutkittiin ja ohjelmaan kuului muun muassa silmälääkärillä käynti muiden tutkimusten lisäksi. Kaikki lääkärit ja tutkimukset olivat julkisen terveydenhuollon puolella. Joskus on syytä tutkia tarkkaan, ettei mikään vakavampi sairaus jää huomaamatta. Sen takia saimme lähetteen tälle neurologille.
 

Yhteistyössä