Pilattu aineenvaihdunta, miten normaaliksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kirjoitan nyt tännekin kun tuo vauvan aihe vapaa pukkaa vaan erroria mulle...

Usean vuoden aikana olen syönyt 1000-800kcal/pvässä. Tarkoitus ei ole ollut laihduttaa vaan yksin kertaisesti en vaan ollut nälkäinen kovin usein. Toki välillä oli jaksoja kun söin normaalisti. pitkään jatkuneesta kalorivajeesta johtuen aineenvaihdunta on sekaisin ja keho ei toimikkaan enää normaalisti. Aloin muutama vuosi sitten syömään enemmän normaalisti. Paino lähti kovaan nousuun eikä tahdo enää laskea millään. Ei laske vaikka palasin 1000kcal/pvä systeemiin ja lisäsin reilusti liikuntaa.
Kuinka saan kehoni toimimaan ja painon tippumaan??

En tiedä uskallanko lisätä syömisiä. En halua yhtääkään kiloa lisää. Olen nimittäin jo mennyt lievän ylipainon puolelle. Painoin aluksi 53kg ja nyt 63kg. :( Tämä painonnousu tapahtui kun söin vuoden ajan normaalisti noin 1500kcal joka on mun kokoiselle ihmiselle sellainen peruskulutus laskurin mukaan. Nyt olen noin 4kk syönyt taas 1000kcal päivässä ja mitään ei vaan tapahdu, joskus saattaa paino pudota 62,5kg mutta siihen se sitten jääkin. Ahdistavaa. Vyötärö on kyllä mittanauhan mukaan kaventunut 4cm. Mutta mistään muualta ei ole senttejä lähtenyt.
 
vierailija
Ei siihen mitkään poppakonstit tehoa. Normaalisti syöminen on ainoa keino elvyttää aineenvaihdunta normaaliksi. Sisua se vaatii, varsinkin, kun alkuun turvottaa kamalasti ja sitä ihan ehtaa läskiäkin voi kertyä. Sisua se vaatii, mutta terveys edelle nyt! Ehtii sitä laihduttamaan sitten myöhemminkin, jos tarvetta todella on. Toisaalta, kun kroppa toimii taas, niin paino saattaa tasaantua kyllä ihan itsestäänkin. Tsemppiä!
 
vierailija ap..
Ei siihen mitkään poppakonstit tehoa. Normaalisti syöminen on ainoa keino elvyttää aineenvaihdunta normaaliksi. Sisua se vaatii, varsinkin, kun alkuun turvottaa kamalasti ja sitä ihan ehtaa läskiäkin voi kertyä. Sisua se vaatii, mutta terveys edelle nyt! Ehtii sitä laihduttamaan sitten myöhemminkin, jos tarvetta todella on. Toisaalta, kun kroppa toimii taas, niin paino saattaa tasaantua kyllä ihan itsestäänkin. Tsemppiä!
Olen syönyt normaalisti jo vuoden päivät. Ainoa mitä tapahtunut että olen entistä läskimpi.
 
vierailija
Syö terveellisesti 3 tunnin välein (päivällä) ja liikuntaa 2-4 kertaa viikossa (2 voimaharjoittelua ja 2 kestävyysharjoittelua, tai ainakin lenkkeilyä aluksi). Juo juomaksi vettä.
 
endis
Tämä jos mikä pitäisi vahvistaa fakta: laihduttaminen on varmin tie lihomiseen. Piste.

Pelkästään ihmisen genetiikka on jo tehty sillä tavoin (mm. indusoituvat ja repressoituvat operonit), että jos kiduttelet alikaloreilla, geenit ohjelmoituu "uuteen vähäenergiseen ympäristöön" ja mukauttaa kehon energiankulutusta sen mukaiseksi. Tämä näkyy mm. mitokondrioiden määrässä lihassoluissa jne. Suolistobakteereista ja endokrinologisista tekijöistä puhumattakaan.

Keskity mieluummin elämänhallintaan: vältä pitkäkestoista stressiä, nuku hyvin, liiku sopivasti (ei liikaa) ja suosi sellaista ruokaa, jota ihminen on syönyt iät ja ajat. Ruoalla voi hifistellä jos haluaa, mutta mikäli hifistelystä tulee stressiä, menettää se merkityksensä.
 
vierailija ap
Mulla on ollut ihan valtavasti stressiä, ahdistusta ja negatiivista jännitystä elämässä muutaman vuoden ajan. En yhtään ihmettele vaikka stressihormonit olis maksimissaan ja pitää paino yllä.
En edes enää osaa elää rennosti stressaamatta. Väsymyskohtauksiakin tulee usein.
 
vierailija
Onhan kilppariarvot tarkistettu? Tuo stressi- ja ahdistusongelma pitäisi ratkaista jotenkin. Mitä niiden taustalla on ja miten voisit lähteä hoitamaan tuota ongelmaa. Saatko levättyä riittävästi (et varmaankaan)? Onko mahdollista järjestää tavalla tai toisella enemmän lepo- ja rentoutumishetkiä elämään? Entä keskusteluapu?

Mihinkään kitukuureille ei nyt ainakaan kannata lähteä. Sotkee vai entistä enemmän kehon toimintaa.
 
vierailija ap
Onhan kilppariarvot tarkistettu? Tuo stressi- ja ahdistusongelma pitäisi ratkaista jotenkin. Mitä niiden taustalla on ja miten voisit lähteä hoitamaan tuota ongelmaa. Saatko levättyä riittävästi (et varmaankaan)? Onko mahdollista järjestää tavalla tai toisella enemmän lepo- ja rentoutumishetkiä elämään? Entä keskusteluapu?

Mihinkään kitukuureille ei nyt ainakaan kannata lähteä. Sotkee vai entistä enemmän kehon toimintaa.
Ei ole kilpirauhaskokeita ikään otettu.

Mä en oikeastaan tiedä miksi stressaan ja ahdistun helposti. Se on joku juttu mun pään sisällä. Oon pätkätyöläinen joten luulis että mulla olis "leppoisampaa". Mutta ei se kuitenkaan ole niin. Jatkuvasti saa jännittää ja stressata tuleeko seuraava työpätkä milloin vai tuleeko ollenkaan. Talous menee kuralle jos tuleekin pitempi jakso ettei oo töitä. Stressaan kotona tekemättömistä asioista. Oli aika kun miehellä oli tosi kovaa stressia työtä, talon rakentamista yms. Se tiuski joka asiasta ei tarvinnut olla kun pieni muru pöydällä niin se suuttui. Mies on pyytänyt niistä anteeksi ja eikä enää ole sellainen. Mutta mulle on jääny joku sellainen "hälytystila" päälle että kaikki pitäis olla tiptop. Puhumattakaan opinnoista joita en tahdo millään saada loppuun. Näyttökin niin hirvittää kun on ihan pihalla.
En tiedä syytä siihen miksi musta on tullut ihminen joka stressaa kaikkea ja ahdistuu niin pienistä asioista. :/
 
endis
Alkusyyt ovat selvillä, eivät liity painoosi, vaan painon nousu on seurausta alkusyistä.

Keskityt nyt näihin elämäsi stressitekijöihin ja unohdat painosi. Pääsi ja sisuskalujesi terveys on tärkeämpi kuin painosi.

Mikäli haluat diagnostiikkaa, niin glukokortikoideista kortisoli on sellainen, joka kertoo stressitasostasi. Huonossa lykyssä jatkuva stressi on aiheuttanut muutoksia solutasolla (tai reseptoritasolla) siten, että myös kilpirauhasarvot ovat alaneljänneksessä ja sympaattinen hermostosi yliaktiivinen (usein tulee suolisto-oireita, IBS tai muuta vatsavaivaa). Stressi myös indusoi masennusta. Eli mikäli et vielä ole masentunut, katkaise kierre tässä ja nyt! Helpoiten teet sen kun olet suoraselkäinen, kohtaat ongelmasi ja tartut toimeen. Puhut miehesi kanssa, pyydät apua, teet sellaisen budjetin, jolla pärjäät vaikka töitä ei olisi.

Lähde hetkeksi oravanpyörästä pois, vaikka lomalle johonkin. Yritä nähdä elämäsi lintuperspektiivistä. Opiskele itseäsi, käytä tarvittaessa kirjaston kirjoja tms. Hakeudu "vertaistukeen", mieluiten kasvotusten, mutta nettikin menettelee.

Sitten kun ahdistus oikein iskee, vertaa itseäsi niihin miljardiin ihmiseen, joilla ei ole ruokaa ja niihin moneen miljardiin ihmiseen, jotka elävät köyhyydessä.
 
vierailija
Ne kilppariarvot kannattaa kyllä ottaa, ja VAATIA hoitoa, jos ne on pielessä tai arvot ihan rajoilla. Kilpirauhasen vajaatoiminta nimittäin sotkee aineenvaihduntaa jo itsessään (sen on toki voinut laukaista myös tuo niukka syöminen, mutta ethän syytä itseäsi <3) ja voi nostaa painoa tai ainakin hidastaa laihdutusta. Lisäksi koko kroppa muutenkin hidastuu, aiheutuu väsymystä, jopa masennusta. Kuulostaa siltä, että sulla voisi tuo sairaus olla.

Muuten sun elämäntilanne kuulostaa surullisen tutulta. Pätkätyökierteessä roikkuminen on tuttua muillekin, ja kyllä, se aiheuttaa huolta ja stressiä. Sulla on kaikki oikeus sun tuntemuksiin, muista se. Yritä kuitenkin löytää elämääsi vastapainoksi sellaisia asioita, joista tulee hyvä olo ja rentoudut. Ja pelkästään avautuminen muille (vaikka sitten täällä netissä) usein jo edes hieman helpottaa oloa.
 
p@ula
No joo, jos ei auta, niin voi sitten matkustaa paikanpäälle ja kokea sen ihan itse.
Katso se ohjelma Fosfat i maten. Siinähän kerrotaan, kuinka stressitasot voidaan mitata ja kuinka ne nousevat aina fosfaateilla. Liian yksinkertaidsta?

No, on se vaan niin kätevä konsti tuottaa voittoa just siellä, missä se helpoiten käy:
http://vanha.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1395489910/0#0

---varsinkin, kun kukaan ei valita koskaan mistään kuitenkaan. Eikä ne tutkimukset ole koskaan olleet mitään hoitoa, vaikka helposti siltä näyttääkin:-(
 

Yhteistyössä