pipo pyöröpuikoilla, mutta miten teen kavennukset??

  • Viestiketjun aloittaja on mulla nimimerkki
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mulla on kolmekymmentä silmukkaa puikolla ja kavennan aina kahdenkymmenen silmukan välein. Laitoin aluksi merkkilangat väleihin, misä alan kaventaan. Pipo kapeni nätisti ja tasaisesti. Pidin koko ajan sen kuvioni, millä pipon aloitin. Siis että kudoin 3 oikeaa, 1 nurja kavennuksenkin ajan.
 
km
Itse tekisin kavennukset näin tuolla silmukka määrällä: kudo 14s ja 2s oikein yhteen ja toista krs loppuun, sitten krs väliä, ja 3 krs: kudo 13s oikein ja 2 oikein yhteen.. Toistan näitä ja aina vähenee 1 s tuossa kvennus kierroksella ennen kavennusta. Kun jäljellä on 16s koko krs 2s oikein yhteen (8s) sitten vedetään lanka silmukoiden läpi ja päätellään. Lapselle just kudoin tuolla silmukka määrällä pipon ja ennen kavennuksi olin kutonut 11cm. Toivottavasti onnistut!
 
muuger
Mullakin eka pipo menossa ja kaventaminen edessä. Ja tarvitsisin kovasti apua.
Neuloin 140 silmukkaa 2o2n 25 krs ja nyt kavensin ensimmäisen kierroksen tähtikavennuksen ohjeen mukaan (joka puikon alussa ja lopussa 2 yhteen). Ongelma on silmukkamäärä, joka neljälle puikolle jaoteltuna on 35s per puikko, eli näin ei puikon alussa ja lopussa ole aina kahta oikeaa tai kahta nurjaa yhteen neulottaviksi. Ratkaisin tämän kutomalla yhteen aina puikon alkua ja loppua lähinnä olevat kaksi oikeaa. Mutta miten etenen ensi kierroksella, kun näistä on jäljellä enää 1o? En varmaan voi kutoa nurjan kanssa yhteen kun silloin joustinneule menee pieleen. Ja jos kudon toisella kavennuskieroksella vaikkapa viereisen nurjat yhteen, on lopuksi jäljellä vain yksittäisiä oikeita ja nurjia. Ja kavennuskohta siirtyy kokoajan. Haittaako tämä?
Olisi kiva saada tähän apua jos joku sai tästä mitään tolkkua :) Kiitos kovasti jos josku vaivautuu.
 
"Vieras"
Tuolla esim sanotaan 15cm
http://www.novita.fi/cms.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=1732

Mutta jos ittelles teet niin sovittele päähäsi tai vertaa johonkin kaupan pipoon, riippuu paljon siitä halautko korvat kokonaan piiloon vai osittain. Kavennukset kun aloittaa niin korkeutta ei pipoon juuri enää tuu vaan se kavennusosa peittää vaan päälaen, riippuu tietty miten nopeesti kaventaa..
 
Apuatarvitseva
heeips! Tarviin apuu ku teen ekaa kertaa pipoo ja teen sellasella pyöräpuikolla ja on n. 145 silmukkaa että millo pitää ruveta kaventaa ja miten? Pitäskö silleij 20 silmukan välein? HELP!
 

Yhteistyössä