Poikaa kiusattu koulussa!!!!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
argh!!! Mä olen kiehunut ja aivan raivoissani täällä!!! Poikani oli kampitettu ja väännelty käsistä!!! Onneksi huomenna on vapaa päivä. Lähden kouluun riehumaan. Olen rehtorille ja opettajalle laittanut wilmaan viestiä eivätkä perkeleet ole vastanneet vieläkään!!!!
 
vierailija
Miehen poikaa ku kiusattiin niin opettajan asenne oli "toi nyt kuuluu tohon ikävaiheeseen", siis mihin ikävaiheeseen kuuluu toisen päähän potkiminen? Pojalle etsitiin uusi koulu siltä istumalta.
 
Miehen poikaa ku kiusattiin niin opettajan asenne oli "toi nyt kuuluu tohon ikävaiheeseen", siis mihin ikävaiheeseen kuuluu toisen päähän potkiminen? Pojalle etsitiin uusi koulu siltä istumalta.
No ei mihinkään vaiheeseen kuulu moinen käytös. Meillä kävi niin että kiusaaja joutui lähtemään. Emme suostuneet väistymään ja siihen että tyyppi saa jatkaa oloaan ja uhrin pitäs väistyä luokasta.
 
Tee kaikkesi
Ei muuta kuin poliisille ilmoitus pahoinpitelystä. Sieltä tekevät lasun sitten, ja pojan vanhemmat joutuvat selvittelemään asiaa.

En voisi enempää toivoa että saatte kiusaamisen loppumaan HETI, ja oikeutta pojallenne!

Voimia, tsemppiä, ja leijonan mieltä!!
 
vierailija
Ei muuta kuin poliisille ilmoitus pahoinpitelystä. Sieltä tekevät lasun sitten, ja pojan vanhemmat joutuvat selvittelemään asiaa.

En voisi enempää toivoa että saatte kiusaamisen loppumaan HETI, ja oikeutta pojallenne!

Voimia, tsemppiä, ja leijonan mieltä!!
Kiitos, poliisi ei tässä mielentilassa ehtinyt käydä mielessä kun tunteet kiehui kuin perunakattila :'( mutta kiitos! Otan poliisiin yhteyttä heti tänään vielä
 
Tee kaikkesi
Kiitos, poliisi ei tässä mielentilassa ehtinyt käydä mielessä kun tunteet kiehui kuin perunakattila :'( mutta kiitos! Otan poliisiin yhteyttä heti tänään vielä
Niin, ajattele, jos kyseessä olisi ollut aikuiset, soitto poliisille olis tehty välittömästi. Lapsi parat jäävät tässä jalkoihin ja heidän oletetaan kestävän sitä mitä yksikään aikuinen ei sietäisi.
 
vierailija
Nyt vähän jäitä hattuun ja rauhoitut. Tai lopulta soitetaan poliisit paikalle, hakemaan sinut riehumasta koululta.

Tosiaanko kuvittelet, että niin opettajan kuin rehtorinkin elämä on pelkkää koulujuttujen päivystämistä 24/7? Varmaan sinäkin vahdit työjuttujasi joka hetki, omista lapsista viis.

Seuraavaksi selvität tarkkaan, mitä kaikkea oikein tapahtui. Yksi parhaista kysymyksistä on kysyä siltä omalta lapselta, että mitä sinä teit. Voin hyvin kuvitella tilanteen, missä lapsi tulee ruikuttamaan äidille, kuinka hänet on kampattu ja häntä on väännetty kädestä. Kun vähän kyselee, niin on leikitty jotain riehumisleikkiä, missä on molemmin puolin väännetty ja kampattu. Tuskinpa vastaavassa aikuisten jutussa, missä on ruvettu vaikka pallosille ja kampattu ja väännetty mitään poliiseja on paikalle soitettu, vaikka joku olisikin huono häviäjä.

Koulukin selvittelee puolin ja toisin, mitä oikein on tapahtunut.

Tietysti on mahdollista, joku on käynyt kimppuun ihan ilman mitään syytä. Mutta siltikin on syytä selvitellä, mitä kaikkea on tapahtunut ennen ilmoitusten tekoa, jos mitään ulkoisia vammoja ei ole tullut.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
MinnaManniina
Nyt vähän jäitä hattuun ja rauhoitut. Tai lopulta soitetaan poliisit paikalle, hakemaan sinut riehumasta koululta.

Tosiaanko kuvittelet, että niin opettajan kuin rehtorinkin elämä on pelkkää koulujuttujen päivystämistä 24/7? Varmaan sinäkin vahdit työjuttujasi joka hetki, omista lapsista viis.

Seuraavaksi selvität tarkkaan, mitä kaikkea oikein tapahtui. Yksi parhaista kysymyksistä on kysyä siltä omalta lapselta, että mitä sinä teit. Voin hyvin kuvitella tilanteen, missä lapsi tulee ruikuttamaan äidille, kuinka hänet on kampattu ja häntä on väännetty kädestä. Kun vähän kyselee, niin on leikitty jotain riehumisleikkiä, missä on molemmin puolin väännetty ja kampattu. Tuskinpa vastaavassa aikuisten jutussa, missä on ruvettu vaikka pallosille ja kampattu ja väännetty mitään poliiseja on paikalle soitettu, vaikka joku olisikin huono häviäjä.

Koulukin selvittelee puolin ja toisin, mitä oikein on tapahtunut.

Tietysti on mahdollista, joku on käynyt kimppuun ihan ilman mitään syytä. Mutta siltikin on syytä selvitellä, mitä kaikkea on tapahtunut ennen ilmoitusten tekoa, jos mitään ulkoisia vammoja ei ole tullut.
Uskomatonta tekstiä!! Unohda ap kaikki mitä tuossa sanotaan. Jonkun kiusaajan vanhempi kirjoittaa, joku joka hyväksyy kiusaamisen. Ja vielä syyllistää uhrinkin!!
 
Tee kaikkesi
http://yle.fi/uutiset/kriminaalipsykologi_koulukiusaaminen_saa_usein_alkunsa_kotona/8273551

Koulukiusaamisen parhaat vastalääkkeet lähtevät kotoa. Lapsi tarvitsee myönteistä itsetunnon vahvistusta ja mallin siitä, miten toista ihmistä ymmärretään. Väkivaltaiseen käyttäytymiseen pitää puuttua heti.

Termi koulukiusaaminen kattaa monenlaisia asioita ja sen alle mahdutetaan nykyisin monenlaista käyttäytymistä. Psykologi ja oikeus- ja kriminaalipsykologian dosentti Jaana Haapasalo muistuttaa, että on tärkeää erottaa tavanomainen kiusaaminen ja poikkeuksellinen psyykkinen tai henkinen väkivalta.

Lyöminen on vakava oire lyöjän psyykkisestä kehityksestä. Taustalla on usein väkivaltainen malli, jossa lapsi on esimerkiksi kotona nähnyt tai kokenut, että toista ihmistä voi lyödä ja se on hyväksyttävää.

– Lyöminen on merkki siitä, että ihmisen persoonallisuuden kehitys tai psyykkinen kehitys on lähtenyt vaarallisille urille, Haapasalo muistuttaa.

Koko perhe tarvitsee apua
Väkivaltaisesti käyttäytyvän lapsen tulisi saada apua pian, jotta huono kehitys saadaan katki. Perhe tarvitsee apua nopeasti, sillä usein taustalla on vaikeita ongelmia koko perheessä. Jos lapsi on jo yläasteikäinen, vääränlainen kehitys on saanut jatkua pitkään. Parasta olisi päästä tukemaan jo alle kouluikäisten lasten perheitä.

Jonot ovat monissa paikoissa pitkät.

– Kuulin juuri yhdeltä koulupykologilta, että ajan lastenpsykiatrian poliklinikalle voi saada vasta vuoden kuluttua siitä, kun koulusta on lähdetty ohjaamaan lasta avun piiriin. Se kertoo siitä, ettei resursseja ole todellakaan riittävästi. Voi olla syytä huoleen, jos hoitoon pääseminen kestää vuoden, Haapasalo sanoo.

Yleensä kiusaamisen pitäisi loppua, kun siihen puututaan. Mitä jos kiusaaminen vain jatkuu?

Lyöminen on jo vakava merkki siitä, että ihmisen persoonallisuuden kehitys tai psyykkinen kehitys on lähtenyt vaarallisille urille.

– Jaana Haapasalo



– Kyllä silloin on kyse siitä, että kiusaajan psyykkinen kehitys on jo vinoutunut niin, että hänen empatiakykynsä toista ihmistä kohtaan ei olekaan kehittynyt sillä tavalla kuin se normaalisti kehittyy. Tämä lähtee kotoa. Lapsi toimii vain omasta näkökulmastaan eikä pysty ajattelemaan, mitä hänen toimintansa voi aiheuttaa toisessa ihmisessä, Haapasalo sanoo.

Itsetunto ja toisen ymmärtäminen tärkeää
Jaana Haapasalo on tutkinut nuoria rikostentekijöitä ja heidän lapsuutensa perheoloja. Monia nuorista vankilaan joutuneista rikoksentekijöistä oli kiusattu ala- ja yläluokilla. Toistaalta he itse olivat olleet myös kiusaajia. Sekä kiusatuksi joutuminen että kiusaajana oleminen voivat olla yhteydessä jopa rikolliseen käyttäytymiseen tulevaisuudessa.

– Nuoren rikoksentekijän perheolosuhteet eivät ole lapsena olleet riittävän turvalliset ja kotona on ollut esimerkiksi väkivaltaa ja monenlaisia asioita, jotka ovat voineet heikentää lapsen itsetuntoa. Tämä on tehnyt hänet alttiimmaksi kiusaamisen kokemiselle ja että hän on itse kiusannut muita. Hän on voinut siirtyä uhrista tekijäksi, Haapasalo kuvailee.

Lapsen itsetunnon vahvistaminen on tärkeää. Kun aikuiset lapsen ympärillä pystyvät antamaan mallia myönteisestä ja empaattisesta toiminnasta, se voi vaikuttaa lapseen niin, että hänkin pystyy ymmärtämään paremmin, miltä toisista tuntuu.

– Minkäänlaisilla rangaistuksilla tai kova kovaa vastaan -ajattelulla ei tällaisiin asioihin pystytä vaikuttamaan, vaan aikuisen on annettava lapselle malli siitä, että hän itse pystyy empaattiseen toimintaan ja ymmärtämään lapsen tunteita, Haapasalo muistuttaa.

 
Tee kaikkesi
koulukiusaamista vai pahoinpitelyä?
  • Koulukiusaaminen määritellään toistuvaksi, yhteen ja samaan oppilaaseen kohdistetuksi mielipahan aiheuttamiseksi.
  • Fyysinen tai henkinen väkivalta tai pahoinpitely voi olla yksittäinen teko. Esimerkiksi nyrkillä kasvoihin lyöminen ei ole enää kiusaamista, vaan pahoinpitelyä, joka on rikos.
  • Jos lapsi lyö toista, hän ja hänen perheensä tarvitsevat nopeasti apua. Apua tarvitsevat myös kiusattu ja hänen perheensä.
  • Lapsen itsetunnon ja empatiakyvyn kehittäminen auttavat häntä tulemaan toimeen toisten kanssa.
 
xcv
Mun lapseni joutui pari viikkoa sitten kiusaamisen kohteeksi, häntä lyötiin ja potkittiin, kaksi isompaa poikaa yhdessä. Laitoin opettajalle viestiä, hän seuraavana päivänä puhutti omaa poikaani ja näitä kiusaajia, heidän vanhemmilleen lähti wilmasta viestiä. Pojat pyysi anteeksi. Toistaiseksi asia on jäänyt tähän eikä isommat pojat ole enää kiusanneet.

Pitää puuttua, tottakai, mutta anna nyt koululle edes mahdollisuus selvittää asia. En vetäisi poliisia mukaan tässä vaiheessa.
 
vierailija
Uskomatonta tekstiä!! Unohda ap kaikki mitä tuossa sanotaan. Jonkun kiusaajan vanhempi kirjoittaa, joku joka hyväksyy kiusaamisen. Ja vielä syyllistää uhrinkin!!
Ja lässyn lässyn. Ensimmäiseksi selvitellään mitä oikeasti on tapahtunut ennenkuin syyllistetään ketään. Tosi ylireagointia on tehdä jotain rikosilmoituksia ensimmäiseksi pelkästään tuon perustella, mitä ap kirjoitti.
Asioilla on aina kaksi puolta, tulee mieleen aloitus tältäkin palstalta, missä naapurin lapsen isä tuli riehumaan, kuinka hänen lastaan kiusataan, kun lapsi itse lähti kotiin vinkumaan, kun muut eivät halunneet vaihtaa kesken ollutta leikkiään tämän lapsen haluamaan.
Ja uskon tietäväni kiusattun olosta ihan tarpeeksi, yksi lapsitani on joutunut pahimman luokan henkisen kiusaamisen kohteeksi, totaalisen eristämisen kohteeksi. Sen luokan kiusaamiseen on pahinta puuttua, koska siinä ei ole mitään konkreettista, mistä ottaa kiinni toisin kuin jossain kampittamisessa ja käden vääntämisessä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Uskomatonta tekstiä!! Unohda ap kaikki mitä tuossa sanotaan. Jonkun kiusaajan vanhempi kirjoittaa, joku joka hyväksyy kiusaamisen. Ja vielä syyllistää uhrinkin!!
Sinäkö tosiaan olet sitä mieltä, että ei pidä selvittää mitä oikeasti tapahtui?

Mun omat alle kouluikäiset osaa kyllä taitavasti tulla kertomaan, mitä vääryyttä heitä kohtaan on tehty, mutta unohtavat tyynesti oman osuutensa. Yleensä näissä jutuissa selviää, että ne on ensin tehneet jotain tosi tyhmää toiselle, josta on seurannut toisen osapuolen reaktio. Ei sillä, etteikö olisi väärin toista satuttaa... mutta nä jutut on yleensä vähän monimutkaisempia, kuin mitä lapset antaa ymmärtää.

En siis suinkaan kiellä, etteikö kiusaamista olisi tapahtunut ja ap:n poika täysin syytön tilanteeseen, mutta eiköhän se nyt ensin kannata ihan fiksusti selvittää, mitä oikeastaan tapahtui?
 
vierailija
Sinäkö tosiaan olet sitä mieltä, että ei pidä selvittää mitä oikeasti tapahtui?

Mun omat alle kouluikäiset osaa kyllä taitavasti tulla kertomaan, mitä vääryyttä heitä kohtaan on tehty, mutta unohtavat tyynesti oman osuutensa. Yleensä näissä jutuissa selviää, että ne on ensin tehneet jotain tosi tyhmää toiselle, josta on seurannut toisen osapuolen reaktio. Ei sillä, etteikö olisi väärin toista satuttaa... mutta nä jutut on yleensä vähän monimutkaisempia, kuin mitä lapset antaa ymmärtää.

En siis suinkaan kiellä, etteikö kiusaamista olisi tapahtunut ja ap:n poika täysin syytön tilanteeseen, mutta eiköhän se nyt ensin kannata ihan fiksusti selvittää, mitä oikeastaan tapahtui?
Ja yksinkertaisin tapa alkaa tuo selvittely on tuo, että kysyy siltä omalta lapseltaan, että mitä sinä teit. Saadun vastauksen perusteella voi päätellä paljon tilanteesta, onko kyse siitä, että on kiusattu, onko kyse tasavertaisesta nahistelusta, minkä voi jopa väliin antaa olla vai onko jopa syytä laittaa oma pyytämään anteeksi toiselta. Se, että omaltaan kysyy hänen omia tekemisiään, ei ole vielä mitään oman lapsen syyllistämistä vaan sillä saa asiaan tarkemmat kehykset, vaikka se oma lapsi omasta mielestään hän on sitä vääryyttä kokenut ja kaikki muu sitten unohtuukin kertomatta.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Muistuu oma lapsuus mieleen. Naapurin poika kiusasi minua koulumatkalla. Oli tönimistä ja kampitusta. Kerroin siitä äidille. Äitipä otti asian tosissaan. Minua hävetti, kun olin kertonut asiasta liioitellen äidille. Koko juttu oli ihan mitätön enkä kärsinyt siitä millään tapaa. Se oli vain sellaista meidän keskeistä pientä nahistelua. Onneksi äiti ei sentään valittanut asiasta naapureille. Silloin olisin painunut häpeästä maan alle.

Kannattaa tosiaan puhua sen oman lapsen kanssa ja kysyä häneltä mielipidettä ennenkuin tekee mitään.
 
Riehuminen EI kannata,siinä menetät vain omat kasvosi..Menet koululle,setvit asian asiallisesti.
Oman poikani kohdalla kiusaamista jatkui ja jatkui,miljoonista yhteydenotoista huolimatta.Kunnes koitti päivä,kun olin koulun liki menevällä kävelytiellä lenkillä ja huomasin aidan yli,että taas oli kolmen kossin lössi pojan kimpussa,lippis viskottu kuralammikkoon,kiskottiin vaatteista kohti kuraa..Päätin että,perkele,tämä on nyt tässä.Menin siihen paikalle,komensin kaikki kohti reksin huonetta..mutisten ja haistatellen etenivät.Koputin oveen,kerroin tilanteen.Reksi kysyy "missä välkkävalvoja"Ei ainakaan paikalla ollu.Kiusaajat sai istuntonsa,kasvatuskeskustelut,koteihin ilmoitettiin.Meni hetki,kunnes tapahtui jotain,joka sai mun sappeni kiehumaan..Poika kampattiin luokassa(toinen kamppas,toinen tuuppas),seuraksena osuma pulpettiin,silmä edellä!Enää en säästelly sanoja,vaan kirosin kuuluvasti.Menin seuraavana päivänä taas kouluun,astuin luokkaan ja komensin kiusaajat nousemaan seisomaan.Olin niin vihaa ja kiukkua täynnä...Pyysin niiltä selvitystä miksi,miksi kokoajan...Ei vastausta..Katottin vaan ja oltiin mykkiä..Minä tein rikosilmoituksen pahoinpitelystä.Sain kolmen vanhemman vihan päälleni...ei liikuta!Poikaa ei kiusattu sen koommin.
 
Riehuminen EI kannata,siinä menetät vain omat kasvosi..Menet koululle,setvit asian asiallisesti.
Oman poikani kohdalla kiusaamista jatkui ja jatkui,miljoonista yhteydenotoista huolimatta.Kunnes koitti päivä,kun olin koulun liki menevällä kävelytiellä lenkillä ja huomasin aidan yli,että taas oli kolmen kossin lössi pojan kimpussa,lippis viskottu kuralammikkoon,kiskottiin vaatteista kohti kuraa..Päätin että,perkele,tämä on nyt tässä.Menin siihen paikalle,komensin kaikki kohti reksin huonetta..mutisten ja haistatellen etenivät.Koputin oveen,kerroin tilanteen.Reksi kysyy "missä välkkävalvoja"Ei ainakaan paikalla ollu.Kiusaajat sai istuntonsa,kasvatuskeskustelut,koteihin ilmoitettiin.Meni hetki,kunnes tapahtui jotain,joka sai mun sappeni kiehumaan..Poika kampattiin luokassa(toinen kamppas,toinen tuuppas),seuraksena osuma pulpettiin,silmä edellä!Enää en säästelly sanoja,vaan kirosin kuuluvasti.Menin seuraavana päivänä taas kouluun,astuin luokkaan ja komensin kiusaajat nousemaan seisomaan.Olin niin vihaa ja kiukkua täynnä...Pyysin niiltä selvitystä miksi,miksi kokoajan...Ei vastausta..Katottin vaan ja oltiin mykkiä..Minä tein rikosilmoituksen pahoinpitelystä.Sain kolmen vanhemman vihan päälleni...ei liikuta!Poikaa ei kiusattu sen koommin.
Olisit käynyt vielä lyömässä kirveen niiden oveen.
 
vierailija
Me ei odoteltu vaan tehtiin mitä parhaaksi näimme.
Toimisin itsekin juuri näin!
Olen myös kokenut nuorempana koulukiusaamista ja vaihdoin koulua välittömästi, kiitos vanhempieni. Opettajat eivät puuttuneet asiaan vaikka hyvin tiesivät.

Enkä ymmärrä näitä ihmisiä jotka hokevat että "Yritä olla välittämättä, kasvat vahvemmaksi.. blaablaablaa" KENENKÄÄN ei kuuluisi kärsiä ja joutua kiusatuksi ja vielä yrittää kestää sitä. Minä ottaisin myös lapseni koulusta enkä jäisi odottelemaan tapahtuuko asialle jotain vai ei.
 
Tee kaikkesi
Riehuminen EI kannata,siinä menetät vain omat kasvosi..Menet koululle,setvit asian asiallisesti.
Oman poikani kohdalla kiusaamista jatkui ja jatkui,miljoonista yhteydenotoista huolimatta.Kunnes koitti päivä,kun olin koulun liki menevällä kävelytiellä lenkillä ja huomasin aidan yli,että taas oli kolmen kossin lössi pojan kimpussa,lippis viskottu kuralammikkoon,kiskottiin vaatteista kohti kuraa..Päätin että,perkele,tämä on nyt tässä.Menin siihen paikalle,komensin kaikki kohti reksin huonetta..mutisten ja haistatellen etenivät.Koputin oveen,kerroin tilanteen.Reksi kysyy "missä välkkävalvoja"Ei ainakaan paikalla ollu.Kiusaajat sai istuntonsa,kasvatuskeskustelut,koteihin ilmoitettiin.Meni hetki,kunnes tapahtui jotain,joka sai mun sappeni kiehumaan..Poika kampattiin luokassa(toinen kamppas,toinen tuuppas),seuraksena osuma pulpettiin,silmä edellä!Enää en säästelly sanoja,vaan kirosin kuuluvasti.Menin seuraavana päivänä taas kouluun,astuin luokkaan ja komensin kiusaajat nousemaan seisomaan.Olin niin vihaa ja kiukkua täynnä...Pyysin niiltä selvitystä miksi,miksi kokoajan...Ei vastausta..Katottin vaan ja oltiin mykkiä..Minä tein rikosilmoituksen pahoinpitelystä.Sain kolmen vanhemman vihan päälleni...ei liikuta!Poikaa ei kiusattu sen koommin.
Ja tuon kaiken jälkeen vielä sanot ettei kannata tehdä rikosilmoitusta vaan rauhassa katsella, syyttää kiusattua, ja itesäänkin???

Annoit oman lapsesi olla kiusattavana. Sinun ei ehkä kannattaisi antaa muille neuvoja.
 

Yhteistyössä