Pojan koulumenestys

  • Viestiketjun aloittaja Luulin maailman muuttuneen :(
  • Ensimmäinen viesti
Luulin maailman muuttuneen :(
Minkälaisia todistuksia teidän poikalapset sai, siis koenumeroihin ja läksyjen osaamiseen nähden? Meillä oli yllätys kun spettarissa oli numeroa alempi kuin mitä osaaminen antaa ymmärtää. En haluaisi valittavan ja nillittävän mainetta ja arvosana oli sinänsä ihan hyvä, mutta mun tekisi mieli kysyä opettajalta että mitkä ne arvostelukriteerit oli. Mutta uskaltaako tämmöistä edes kysyä ilman että heti leimaantuu valittavaksi hirviövanhemmaksi? Harmittaa vaan lapsen puolesta :(.
 
vie ras
Meillä tippu kans pojan nro ysistä kasiin aineessa mikä on oleellinen jatkokoulutuksen kannalta. Ja kuitenkin kaveri joka metelöi tunnilla ja osaa vähemmän sai sen ysin. Poikaa harmittaa tosissaan. Muuten aika surkea todistus oppimisvaikeuksien takia ja tuo ollut sellainen minkä varaan aikanssa paljon laski et pääsee haluamaansa kouluun. Oli itse syksyllä kiinnittänyt huomiota ettei mee tunnilla mukaa jos muut alkaa hälistä ym. Ja mitä kuunnellu täs talven aikana niin tuntuu että lapsi on tehny tunneilla oman hommansa ja sit loppu tunnin auttanut muita. Et en tiedä auttaako tuo opettajalta kysyä syytä numeron tippumiseen.
 
vieras*
Meillä kävi englanninnumeron kanssa niin, että kokeista tuli 10/10- numero todistuksessa oli 9.

Opettaja oli Wilman kautta yleensä kommentoinut tuloksia hyväksi, yhdessä kevään viestissä oli ettei tunitiosallistuminen ei vastaa osaamista. Kyseessä tyttö ja samoin kävi hänen luokkakaverilleen poajlle, jolla oli samat koenumerot.

Luokka on meluisa ja opettajat vaihtuvat vuosittain, vaikka kyseessä on vasta ala-aste. Tyttö on luokassa hiljainen eikä pidä esiintymisestä, outo tapa opettajalla palkita koemenestyksestä.
 
"Sirkkeli"
Meillä tippu kans pojan nro ysistä kasiin aineessa mikä on oleellinen jatkokoulutuksen kannalta. Ja kuitenkin kaveri joka metelöi tunnilla ja osaa vähemmän sai sen ysin. Poikaa harmittaa tosissaan. Muuten aika surkea todistus oppimisvaikeuksien takia ja tuo ollut sellainen minkä varaan aikanssa paljon laski et pääsee haluamaansa kouluun. Oli itse syksyllä kiinnittänyt huomiota ettei mee tunnilla mukaa jos muut alkaa hälistä ym. Ja mitä kuunnellu täs talven aikana niin tuntuu että lapsi on tehny tunneilla oman hommansa ja sit loppu tunnin auttanut muita. Et en tiedä auttaako tuo opettajalta kysyä syytä numeron tippumiseen.
Numeroista voi ja kannattaa valittaa, jos kokee niiden olevan menneet pieleen.
 
Alkuperäinen
No jos se on niin että muutkin asiat vaikuttaa kuin sen asian osaaminen ja se, että läksyt ja koulussa tehtävät hommat sujuu, niin sitten se vaan on niin - mutta tätä juuri haluaisin kysyä. Voisiko joku opettaja kommentoida että otetaanko tämmöinen kysyminen heti kritiikkinä vai vastaatteko ihan mielellään?
 
Apulaisrehtori
Laita ihmeessä viestiä opettajalle ja kysy arvioinnin kriteerejä. Itse tulkitsisin kysymyksen mielenkiinnoksi oppilaan asioista, en valittamiseksi. Kannattaa muotoilla kysymys rakentavaan sävyyn.

Arvioinnilla on aina perusteet. Jos arvionti on tehty huolella ja ammattitaitoisesti, opettaja pystyy sinulle helposti kertomaan miksi numero on se, mikä se on. Ainahan tietysti opettajillekin voi sattua virhearviointeja. Siksipä asia kannattaakin tarkistaa.
 
vierass
Nykyään on tuntiaktiivisuudella ja suoritetuilla tehtävillä suuri merkitys, pelkät kokeet ei sitä arvosanaa tee. Pojalla oli jopa oletettua parempi todistus. Tyttö saa numerot vähän alakanttiin, kun tuntiaktiivisuus on olematon.
 
"hmm"
Meillä kävi englanninnumeron kanssa niin, että kokeista tuli 10/10- numero todistuksessa oli 9.

Opettaja oli Wilman kautta yleensä kommentoinut tuloksia hyväksi, yhdessä kevään viestissä oli ettei tunitiosallistuminen ei vastaa osaamista. Kyseessä tyttö ja samoin kävi hänen luokkakaverilleen poajlle, jolla oli samat koenumerot.

Luokka on meluisa ja opettajat vaihtuvat vuosittain, vaikka kyseessä on vasta ala-aste. Tyttö on luokassa hiljainen eikä pidä esiintymisestä, outo tapa opettajalla palkita koemenestyksestä.
10 saadakseen ei riitä et osaa opetetut asiat,vaan pitää osata lisäksi soveltaa oppimaansa tietoa ja näyttää osaamisensa muutenkin kuin kokeissa.
varsinkin englannissa ison osan numerosta määrää ääntäminen ja että pystyy keskustelemaan sillä kielellä.
ja 9 ON todella hyvä numero.
 
"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;30850851:
No jos se on niin että muutkin asiat vaikuttaa kuin sen asian osaaminen ja se, että läksyt ja koulussa tehtävät hommat sujuu, niin sitten se vaan on niin - mutta tätä juuri haluaisin kysyä. Voisiko joku opettaja kommentoida että otetaanko tämmöinen kysyminen heti kritiikkinä vai vastaatteko ihan mielellään?
koulun/kunnan sivuilla on varmasti arviointiperusteet määriteltynä, joten kannattaa ensin tutustua niihin.
 
pöhpöh
Liikunnasta 8, vaikka poika ei tee muuta kuin liikkuu. On erittäin innokas sählyttelijä, fudaaja ja luistelija. Odottaa koulun liikunta-tunteja ja on aktiivinen siellä... Kaikista muista aineista 9/10 linja, mutta tuo liikunta harmittaa. :(
 
Uskonnosta jopa seiska, vaikka 5-lk poika ei juuri ikinä tee uskonnon läksyjä tai sitten kirjat ovat kotona. Kokeisiin ei lue koskaan, ja kirjoittaa sellaisia vastauksia, että aivan kippurassa nauretaan niitä tällä kotona. Ja SEISKA!
 
pöhpöh
Uskonnosta jopa seiska, vaikka 5-lk poika ei juuri ikinä tee uskonnon läksyjä tai sitten kirjat ovat kotona. Kokeisiin ei lue koskaan, ja kirjoittaa sellaisia vastauksia, että aivan kippurassa nauretaan niitä tällä kotona. Ja SEISKA!
Keskustelussa missä kysyttiin uskonnon opetuksen tarkoitusta, joku kirjoitti että sen avulla on helppo nostaa todistuksen keskiarvoa. :)
 
kdjskd
Meillä on kaksoset, joiden osaaminen on aivan samaa tasoa, tekevät läksyt yhtä hyvin/huonosti. Toinen on hiljaisempi tunnilla, vastaa jos kysytään, muttei ylimääräisiä puhele ja toinen taas kommentoi varmaan vähän ja kaikkea, mielipide löytyy asiaan kuin asiaan, joihinkin hyvä ja perusteltu ja toisiin taas iän mukaisen naiivi. Ovat rinnakkaisluokilla. Hiljainen sai ka 9, moni numero ylöspäin pyöristettynä, suulaampi taas sai 8,6, ja numerot päin vastoin. Pari opettajaa koulussa oli sellaisia, jotka laskivat hiljaisen numerot todistukseen alakanttiin ja nostivat osallistuvan numeroita ylöspäin (eli näkivät teinin hiukan ylimielisen asenteen taakse ja näkivät siellä aitoa tietoa ja kiinnostusta). Sinällään mielenkiintoista eikä asialla ole sinällään merkitystä, noilla todistuksillaan kumpikin pääsee mihin haluaa.
 
alksjfakl
Mulla on aikanaan ollut ammattikoulussa sellainen opettaja, joka sanoi suoraan, että hän ei anna kenellekään vitosta (arviointi 1-5), koska kukaan ei pysty olemaan niin täydellinen. Ei kauhean kannustavaa, jos ajatus on valmiiksi tuollainen.
 
"Höh"
Tälleen introverttina on aina ärsyttänyt koulu ja opiskeluaikoina kun viittaamalla ja vastaamalla vaikka suuna päänä väärin saa niitä aktiivisuuspisteitä. Itse olen miettinyt jotakin ongelmaa ja ratkaissut sen jo omassa päässäni, sitten joku ei viitsi nähdä yhtään vaivaa ja kysyy samaa asiaa opelta. "Hyvä kysymys, saat plussan!" Nojoo, elämä on epäreilua pahemmillakin tavoilla. Nyt onneksi jo työelämässä tehtävissä missä hyödyn oikeasti osaamisestani eli meille vanhanaikaisesti lahjakkaillekin on omat paikkamme maailmassa.
 
,.,
Pakko nyt sanoa, että meillä on numerot ihan suhteess tehtyyn työhon. Molemmilla pojilla tais olla pari ysiä, nekin kuvista ja musiikkia, loput sitten kymppejä. Ja tiedän, että ollaan onnekkaita, kun ei ole luki- eikä kirjoitushäiriöitä. Mutta ilmaiseksi ei ole tullut täälläkään yksikään numero..
 
Mitä vittua nyt taas
Onhan tuo tuntiaktiviisuuden ylikorostaminen aivan haista paska hommaa ysin ja kympin oppilaille, jotka eivät jaksa vaivautua itsestäänselvyyksiin viittailemaan. Sitten nämä kutosen seiskan "Onko Suomi Pohjoismaa?" kysymyksiin vastaajat nostavat näillä numeroitaan.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä vittua nyt taas;30851386:
Onhan tuo tuntiaktiviisuuden ylikorostaminen aivan haista paska hommaa ysin ja kympin oppilaille, jotka eivät jaksa vaivautua itsestäänselvyyksiin viittailemaan. Sitten nämä kutosen seiskan "Onko Suomi Pohjoismaa?" kysymyksiin vastaajat nostavat näillä numeroitaan.
Kysehän on juuri siitä, jaksaako vaivautua. Miksi pitäisi antaa kymppi oppilaalle, jota ei yhtään kiinnosta?
 
vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30851454:
Kysehän on juuri siitä, jaksaako vaivautua. Miksi pitäisi antaa kymppi oppilaalle, jota ei yhtään kiinnosta?
Millä tavoin mittaa kiinnostuneisuuden?

Luokka on on rauhaton, eikä siellä pahemmin viittailla. Opettaja vaihtuu joka ikinen vuosi. Kyllä siinä on paljon vaadittu että 10 oppilas on koko ajan käsi pystyssä. Kotitehtävät on aina tehtynä, kokeista saa 10 tai 10-, samoin niistä yllätyspistoista. Opettaja joutuu järjestämään uusintakokeita kun koe monelta muulta meni niin huonosti.

Sen lolen aina tiennyt että halutessaan opettaj voi nostaa numeroa tuntiaktiisuuden perusteella, mutta en ole aikaisemmin törmännyt tähän numeron laskuun viitaten tuntiaktiisuuteen.
 
"Höh"
Jos se osaa jo kaiken niin miksei sille voi antaa sitä kymppiä? Tietysti vaikea yksinkertaisemmin kuvitella miten tylsää voi olla peruskoulussa keskivertoa lahjakkaammalla.
 
vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30851475:
Palkkaisitko sinä yritykseesi työntekijän, joka osaa kaiken, mutta ei viitsi tehdä osaamisestaan huolimatta mitään?
Vielä pahempaa jälkeä saa ihminen, joka tekee paljon ja väärin, kun ei osaa =)

Kouklussa iso osa töistä tehdään vasta kotona, läksyinä ja kokeisiin lukuina. Tunnilla käydään teoriat läpi ja fiksut kuuntelevat ja oppivat, loput häiriköivät minkä ehtivät.
 
Vaikuttaa noihin ihan selkeästi se, kuka olet.

Esimerkiksi pikkuveljeni sai kärsiä siitä, että mä tylytin aikoinani pari opettajaa yläasteella.
Ja samoin sen näkee siitä, että tällä hetkellä kun mulla on kaksi lapsta samalla yläasteella, saavat kumpikin äikästä kympin ja liikunta- ja köksänumerot sit taas ovat huomattavasti oikeaa tasoa alempana.

Pärstäkerroin, pärstäkerroin...
 

Yhteistyössä