Polyamoria on täyttä huuhaata

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Se tarkottaa sellasta että ihmisillä on monia parisuhteita kerrallaan.
Jos ette tiedä mitä se tarkottaa, kun kukaan ei vastaa.

Mua ihmetyttää miten niillä ihmisillä riittää aika ja mielenkiinto. Jotenkin tuntuu ihan oudolta touhulta.
 
vierailija
Ystäväpiirissäni on useitakin polyamorisia henkilöitä. Jokainen toteuttaa sitä tavallaan, ja yksityiskohdat kuuluvat vain asianosaisille.

En oikein tiedä, miten suhde määriteltäisiin epäonnistuneeksi... Toki polyamorisissakin suhteissa erotaan, riidellään, petytään ja kohdataan vaikeuksia. Siinä mielessä se ei eroa monogamisista suhteista millään tavalla. Toisaalta monet polyamoriset eivät suhtaudu suhteisiin niin romanttisella vimmalla, kuin yksiavioiset: päättynyt suhde voi olla omalla tavallaan arvokas ja hyvä, eikä suhteen tarvitsekaan olla "happily ever after".

Ja minä? Kymmenen vuotta onnellisesti avioliitossa mieheni kanssa, kaksi lasta. Viisi vuotta onnellisesti "kakkossuhteessa" toisen miehen kanssa, joka myös naimisissa tahollaan. Myös puolusomme ovat ystäviä keskenään, ja tämä pari on nuoremman lapsemme kummeja. Lomailemme myös usein koko joukolla.
 
vierailija
Ystäväpiirissäni on useitakin polyamorisia henkilöitä. Jokainen toteuttaa sitä tavallaan, ja yksityiskohdat kuuluvat vain asianosaisille.

En oikein tiedä, miten suhde määriteltäisiin epäonnistuneeksi... Toki polyamorisissakin suhteissa erotaan, riidellään, petytään ja kohdataan vaikeuksia. Siinä mielessä se ei eroa monogamisista suhteista millään tavalla. Toisaalta monet polyamoriset eivät suhtaudu suhteisiin niin romanttisella vimmalla, kuin yksiavioiset: päättynyt suhde voi olla omalla tavallaan arvokas ja hyvä, eikä suhteen tarvitsekaan olla "happily ever after".

Ja minä? Kymmenen vuotta onnellisesti avioliitossa mieheni kanssa, kaksi lasta. Viisi vuotta onnellisesti "kakkossuhteessa" toisen miehen kanssa, joka myös naimisissa tahollaan. Myös puolusomme ovat ystäviä keskenään, ja tämä pari on nuoremman lapsemme kummeja. Lomailemme myös usein koko joukolla.
Miten siinä käytännössä osaa/pystyy olemaan joukolla niin, että ei loukkaa ketään ja kaikki viihtyy? Itsestä tuntuu ajatuksena vaikealle, että ketä voisi esimerkiksi halata tai pussata milloinkin ilman että loukkaa jotain toista paikalla olijaa.
 
Miten siinä käytännössä osaa/pystyy olemaan joukolla niin, että ei loukkaa ketään ja kaikki viihtyy? Itsestä tuntuu ajatuksena vaikealle, että ketä voisi esimerkiksi halata tai pussata milloinkin ilman että loukkaa jotain toista paikalla olijaa.
Mulla on sellanen käsitys, että ylipäätään parisuhteissa, oli ne muodostettu miten tahansa, päätyy loukkaamaan toista/toisia tavalla tai toisella.

Mulla tuollainen suhde ei toimisi, mutta kai se joillain toimii?
 
sairaan surullinen
Lakihan on kohta muutettava koskemaan multirakastajia tasa-arvoisesti kohtelevaksi.
Niin se vaan menee, ja avioliittolaki laajenee ja laajenee kun kaikille rakkauden muodoille annetaan periksi :(
 
vierailija
Lakihan on kohta muutettava koskemaan multirakastajia tasa-arvoisesti kohtelevaksi.
Niin se vaan menee, ja avioliittolaki laajenee ja laajenee kun kaikille rakkauden muodoille annetaan periksi :(
Minun puolestani lain edessä voisi olla vain rekisteröityjä parisuhteita, joissa kaikki asianosaiset laittavat nimensä alle, ja lain puitteissa sopivat omaisuudenjaosta ja lasten asemasta. Eri uskonnot ja filosofiat voivat sitten halutessaan tarjota oman ideologiansa mukaisen avioliittoseremonian niille, jotka kokevat sen tärkeäksi.

Mitään universaalia avioliiton määritelmää kun ei ole olemassakaan. Tämä moderni yksiavioinen länsimainen avioliitto on vain yksi näkökulma lukuisten joukossa. Itse toki kannatan sitä, että tällaiset rekisteröidyt suhteet pohjaisivat perustaviin ihmisoikeuksiin (jotka toki nekään eivät ole täysin universaaleja, mutta kasvavassa määrin hyväksyttyjä ja lähtökohtana kansainvälisisissä yhteisöissä), eli että kaikki osapuolet ovat täysi-ikäisiä, mukana omasta vapaasta tahdostaan ja yhteisestä päätöksestä. Tämä rajaa pois tehokkaasti kaikenlaiset parafiliat: kuolleet, lapset, eläimet yms. kun eivät täytä määritelmän vaatimuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Olisi toiminut hyvin, muttei toiminutkaan. Hahha.

Näin kai voi sanoa melkein kaikesta mikä menee pieleen.
No juu. Siinä mielessä polyamorinen suhde toimii aivan kuten tavallinen kahdenvälinen suhde.

Jos joku on väkivaltainen se satuttaa.

( eipä mulle tule silti mieleen väittää että parisuhde on humpuukia koska kautta aikaina ovat äijät perheensä piesseet)
 
vierailija
Minä en ikinä pystyisi pettämään parisuhteessa, mutta ei tulisi mieleenikään väittää, ettei se muilta ihmisiltä onnistuisi. Joten mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. Olen varma, että polyamoria toimii joillain ihmisillä, mutta toisilla ei.
 

Yhteistyössä