Ponnistusvaihe ja Pudendaalipuudutus kokemuksia?!

Kävin pelkopolilla ja mulla on eniten ponnistusvaiheesta pelkoa. Olen siro ja kapealantioinen ja jotenkin se ponnistus jännittää. Mulle ehdotettiin pudendaalipuudutusta eli häpyhermoon pistettäis piikit. Kuulostaa tosi karmeelta et tonne lihaksii jotain piikkejä. Pelottaa et se sattuis ihan kauheena. Tavallaan kestän pistoja, ku ei hammaslääkärissäkään ikenen puuduttaminen juuri tunnu, mut jotenki tonne alas, mikä on niin herkkä alue muutenkin.
Oisko kellään kokemuksia tuosta ponnistusvaiheen puudutuksesta ja kestääkö sen laiton?? Eihän se kauaa se pistäminen kestä mut siitähän voi varmaan hyvän avun saada sitten. Epiduraali avautumiseen on mulla toisena puudutusvaihtoehtona.
 
Hei!

Minä sain pudendaalipuudutteen, kun synnytin viime helmikuussa :) laitto ei sattunut, oli juuri kuten ikenen puudutus. Tuntuu muttei satu ollenkaan. Lääkäri sanoi, että aineen vaikutus alkaa välittömästi. Ei ollut kipua, toki hieman emättimen aukolla kun paikat venyi, muttei kipua ponnistaessa.

Puudute laitettiin lantion luiden seutuun (?) molemmille puolille, eli 2 pistosta. Piikki oli kyllä hurjan pitkä, varmaan 20cm, mutta yllätykseksi kivuton kokemus (y)
 
Uskoisin, että siinä vaiheessa kun kivut ovat kovimmillaan (juuri ennen ponnistusvaihetta) niin et välttämättä edes huomaa pistosta! Mulla oli kyllä epiduraali jonka läpi kyllä tuntui järkyttävää painetta koko ajan, mutta en huomannut puudutteen laittoa mitenkään.
 

Yhteistyössä