Alkuperäinen kirjoittaja hkh:
Alkuperäinen kirjoittaja aapelus:
Kerran meinasin hurahtaa siihen. Jälkeenpäin katsottuna hirveän ruma auto ja miinuksena siinä oli myös niskatuettomat keski- ja takapenkit.
Joo, eikös niissä ole niskatuet. Meillä ainaski on kaikissa.
On joissakin, ja jollei ole niin voi ostaa purkuautosta sellaisia.
Niskatuet hieman hankalaoittavat penkkien taittelua, tai ei kun sen oppii.
Vikoja on kaikissa autoissa. Pontiac Trans Sportin vikoja.
Ovenkahvat menevät helposti toimimattomaksi.
Ovipahvi irti (4 ruuvia) ja kampeaa pois meisselillä. Lampulla näkee sellasen mustan tikun kahvamekanismissa oven sisässä. Se luiskahtaa helposti pois paikaltaan. Se reikäänsä. Tikun päähän korimassaa nokare ja antaa kuivua. Samalla siihen sen patin alapuolella tikussa ylempänä niin avaa oven paremmin.
Apurunko on ainoa ruostuva kohta. Kori on muovia ja pohjarunko muuten sinkitty. Tuo moottorin tukirunko on maalattua peltiä. Se kannattaa öljytä esim. teräketjuöljyllä ja sitten massaa suihkuttaa sen päälle. Myös sinne sisälle reistä. Jos on ruostunut pahasti, kannattaa vaihtaa. Jos apurunko murtuu, niin alhaalta alkaa kuulumaan kova napsuminen montuissa. Autolla ei kannata ajaa. Jos molemmat aisat katkeavat, niin voi tulla vaaratilanne. Apurungossa on kiinni kone, laatikko, pyöräntuenta ja ohjausakseli. Vaihtoon menee n. 4 tuntia korjaamolla. 2.3l koneisiin löytyy apurunko käytettynä helposti, mutta v6 -moottorin apurunkoa (sama runko 3,1 ja 3,8 koneissa) ei kovin hyvin, koska niitä puretaan vähemmän (koneet kestää paremmin kuin 2.3 koneet). Ruostetta saattaa esiintyä myös rungon takapäässä.
Ilmaiskunvaimentajat takana saattavat alkaa vuotamaan. Ne kannattaa vaihtaa, jos menettävät tehonsa ja ovat edullisia kun oikeasta paikasta kysyy (78e kappale letkuineen, Monroe) ja helppo vaihtaa. Joskus ilmaletkuun voi hiertyä reikä. Letkut kannattaa asentaa niin, että eivät pääse hankamaan mihinkään.
Pyörän laakeri saattaa alkaa vonkumaan. Niitä saa käytettynä hyvin. Uudet ovat turhan kalliita osia.
Seisontajarru on sellainen, että saa kiristää toisinaan. Muuten jarrut ovat hyvät ja kestävät.
Joskus ABS -valo voi alkaa palamaan. Yleensä syynä on anturin johdon liitos pyörän lähellä. Liitosta liikuttamalla asia on korjaantunut.
Öljyvuotoja saattaa olla. Lähinnä niitä aiheutuu öljynjäähdytysputkien ruostumisesta, jolloin kumiletkun pätkällä voi korjata muutamaksi vuodeksi tilanteen. Hydrauliikkaletkujen valmistajalla saa muutamalla kympillä uuden osan teetettyä. Öljynpaineanturi saattaa myös alkaa vuotamaan ja sen kustannus on 40e.
kannattaa tarkistaa, että jäähdyttimen tuletin lähtee käyntiin jäähdytysnesteen kuumennettua. Niitä on kaksi kappaletta. Jotkut ovat yhdistäneet johdot niin, että molemmat tuulettimet lähtevät yhtä aikaa käyntiin ja se kannattaa tehdä mielestäni.
Valot eivät ole kovin hyvät alkuperäisenää. Kannattaa vetää vähintään 4 neliömillin johdot ja valot releellä toimiviksi, niin maisemat kirkastuu jonkin verran.
Vararengasta kannattaa joskus vilkaista, ettei ole ruostunut pilalle ja että sen saa vaijerilla laskettua alas auton alta.
Isommat koneet kestävät hyvin, mutta 2,3 l koneiden kanssa on ollut kansiongelmia. Automaattilaatikot kestävät samanlailla kuin muutkin automaattilaatikot. Huollot kannattaa tehdä ajallaan kunnolla niin kuin kaikissa autoissa.
Pieniä sähkölaitevikoja sattuu silloin tällöin. Se on tuurista kiinni miten ne sattuu pelittämään.