Puolipäivähoito ja päiväunet

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Heh.
Meillä tullaan hakemaan lapset juuri sillä sekunnilla kun halutaan. Hoitoa otetaan tarpeeseen, lapsi haetaan pois kun se on meille vanhemmille mahdollista, eli emme ole töissä emmekä työmatkalla.
Siitä viis, mitä lapset haluaa ja tarvitsee? Kyllä minä ainakin ymmärsin hyvin sen, ettei haluta herättää juuri nukahtamassa olevia ryhmän muita lapsia ja joustin mielelläni, vaikka siellä eteisessä odotellen. En ole niin itsekäs, että omien halujeni perusteella haluaisin pilata 20 lapsen mahdollisuuden lepoon. Mutta meitä on näköjään moneen junaan, jollekin oma napa on tärkein, lapsista viis. Varmaan kesken ruokailunkin repisit lapsen pöydästä, siitä välittämättä että hän jää nälkäiseksi? Eikä mitään retkiä saada varmaan sinusta päiväkodissa tehdä, vaan lapset täytyy pitää päiväkodin sisällä, jotta ovat noudettavissa sillä sekunnilla, kun vanhempi niin haluaa.
 
vierailija
Ymmärrän nuo jutut pääosin, minähän en aloittajan vaadetta hyväksynytkään. Mutta miksi ei saa hakea lasta klo 13.00, jos silloin muutenkin päästetään nukkarista pois ne lapset, jotka ei nuku?

Mutta joo, aloittajan pitäisi tosiaan tiedostaa, että se jo on jousto pk:n puolelta, että lapsen ylipäätään saa hakea pois hoidosta kesken päiväuniajan.
Siksi, että jos haettava lapsi nukkuu klo 13 niin on aika ikävää herättää häntä kun unet jää hyvin lyhyiksi. Meillä siis nukkariaika "loppuu" klo 14, mutta mieluusti en revi lapsia ylös sängystä tasan siihen aikaan edes jos ovat vielä unisia. Kahdelta vähän availen verhoja ja pistän hiljaa musiikkia, jätän oven auki. Heräävät mukavammin pikkuhiljaa musiikkiin ja muiden puuhiin viereisessä huoneessa, kuin niin että äkkiä ylös hys muita nukkuvia häiritsemästä, sun äiti on jo eteisessä!!

Emme siis mielellämme herättele lapsia kesken päiväunien. Se perustuu ihan tutkimuksiin, että päiväkodissa nukahtava lapsi tarvitsee ne unet, eikä ole lapselle hyväksi herättää häntä esim 15 minuutin jälkeen kun voi olla juuri tärkeä unisykli menoillaan. Meidän valinnat pitää kuitenkin perustua lapsen parhaaseen, tutkittuun tietoon sekä ryhmän parhaaseen. Joustetaan kaikessa missä voidaan, mutta joskus vanhemmalle on sanottava ei ja annettava kaksi vaihtoehtoa. Ja meillä se on talossa sovittu että lapsen pääsäännöllinen hakuaika ei voi olla klo 12-14 välillä, vaan ennen tai jälkeen sen.
 
vierailija
Heh.

Meillä tullaan hakemaan lapset juuri sillä sekunnilla kun halutaan. Hoitoa otetaan tarpeeseen, lapsi haetaan pois kun se on meille vanhemmille mahdollista, eli emme ole töissä emmekä työmatkalla.

Kirjoituksestasi huomaa miten huono päiväkotinne onkaan. Täysin joustamaton natsi päiväkoti. Omilleni vaadin parempaa.

Vieläkö jotkut suostuu tuohon 40-luvun meininkiin. Henkilökuntaa pitää lisätä jos ei pystytä tällä määrällä hoitamaan, tai lapsilukua vähentää. Tai vähentää niitä kaiken maailman turhia vasuja ja kehityskeskusteluja sitten.
Haloo, todellisuus kutsuu. Johan tässä juuri parhaillaan taistellaan ryhmien suurentamista vastaan. Ja esim vasut on lakisääteiset, niistä ei itse päätetä. Ne on oltava. Sääntösuomi vaikuttaa hyvin pitkälle myös päiväkodeissa, nivaskaa on oltava sitä sun tätä tai voi toiminta loppua lyhyeen!
 
vvieraiveelija
Vaikutat reippaalta, toimeliaalta ja pystyvältä ihmiseltä. Mene ihmeessä itse kokeilemaan, olen varma että viihdyt. :)

P.S. Niitä lapsia tulee lisää kolmen hoitajan ryhmään kolme
Niin, yksi per hoitaja. Niinhän sanoinkin.

Ja olen kokeillut, olen ollut päiväkodissa töissä. Inhimillisessä, en missään keskitysleirissä missä hoitajat sanelee kaikki ehdot eikä niistä poiketa.
 
vvieraiveelija
Siksi, että jos haettava lapsi nukkuu klo 13 niin on aika ikävää herättää häntä kun unet jää hyvin lyhyiksi. Meillä siis nukkariaika "loppuu" klo 14, mutta mieluusti en revi lapsia ylös sängystä tasan siihen aikaan edes jos ovat vielä unisia. Kahdelta vähän availen verhoja ja pistän hiljaa musiikkia, jätän oven auki. Heräävät mukavammin pikkuhiljaa musiikkiin ja muiden puuhiin viereisessä huoneessa, kuin niin että äkkiä ylös hys muita nukkuvia häiritsemästä, sun äiti on jo eteisessä!!

Emme siis mielellämme herättele lapsia kesken päiväunien. Se perustuu ihan tutkimuksiin, että päiväkodissa nukahtava lapsi tarvitsee ne unet, eikä ole lapselle hyväksi herättää häntä esim 15 minuutin jälkeen kun voi olla juuri tärkeä unisykli menoillaan. Meidän valinnat pitää kuitenkin perustua lapsen parhaaseen, tutkittuun tietoon sekä ryhmän parhaaseen. Joustetaan kaikessa missä voidaan, mutta joskus vanhemmalle on sanottava ei ja annettava kaksi vaihtoehtoa. Ja meillä se on talossa sovittu että lapsen pääsäännöllinen hakuaika ei voi olla klo 12-14 välillä, vaan ennen tai jälkeen sen.
Minulle ei taatusti kukaan sano ei jos haen oman lapseni hoidosta. Se on 100 varma.

Jos lapsi nukahtaa päiväunille, niin annan kyllä nukkua. Ei siinä ongelmaa. Mutta jos tulee tilanne että en halua lastani päiväunille, vaan hakea ennen, vaikka sitten 15 min päiväunien alkamisajankohdan jälkeen, niin lastani ei laiteta nukkumaan, ja haen lapseni kotiin.

Lapseni on hoidossa hoidon tarpeen vuoksi, vien ja tuon sen mukaan.
 
vvieraiveelija
Haloo, todellisuus kutsuu. Johan tässä juuri parhaillaan taistellaan ryhmien suurentamista vastaan. Ja esim vasut on lakisääteiset, niistä ei itse päätetä. Ne on oltava. Sääntösuomi vaikuttaa hyvin pitkälle myös päiväkodeissa, nivaskaa on oltava sitä sun tätä tai voi toiminta loppua lyhyeen!
Minulle on ihan sama miten hoitajien aika riittää. Haen ja vien lapseni hoitotarpeen mukaan. En sen mukaan että joku tarvitsee vasu aikaa.
 
vierailija
Minulle on ihan sama miten hoitajien aika riittää. Haen ja vien lapseni hoitotarpeen mukaan. En sen mukaan että joku tarvitsee vasu aikaa.
Sitten varmaan voit myös omasta pussista maksaa sen yhden ylimääräisen hoitajan joka paimentaa sinun kullanmurua koska haluat tulla hakemaan hankalimpaan mahdolliseen aikaan.

Se ei ole ongelma että joku haluaa poikkeustapauksessa hakea lapsensa vaikka puoli tuntia lepohetken alun jälkeen koska päiväkodissa voidaan kyllä joustaa ja siirtää tehtäviä toiselle päivälle niin että on mahdollista valvoa lasta joka odottaa hakijaansa. Mutta se on ongelma jos joku haluaa tehdä niin säännöllisesti.
 
kyllästynyt typeryksiin
Minulle ei taatusti kukaan sano ei jos haen oman lapseni hoidosta. Se on 100 varma.

Jos lapsi nukahtaa päiväunille, niin annan kyllä nukkua. Ei siinä ongelmaa. Mutta jos tulee tilanne että en halua lastani päiväunille, vaan hakea ennen, vaikka sitten 15 min päiväunien alkamisajankohdan jälkeen, niin lastani ei laiteta nukkumaan, ja haen lapseni kotiin.

Lapseni on hoidossa hoidon tarpeen vuoksi, vien ja tuon sen mukaan.
Voi kuule, sinä voit mielihyvin maksaa lapsesi hoidosta n 1000 euroa, niin saisit sanella ehtoja. Ole hyvä ja järjestä lapsesi sellaiseen hoitopaikkaan, missä ei ole kenenkään muun lapsia kärsimässä ravaamisestasi!
 
vierailija
Minulle ei taatusti kukaan sano ei jos haen oman lapseni hoidosta. Se on 100 varma.

Jos lapsi nukahtaa päiväunille, niin annan kyllä nukkua. Ei siinä ongelmaa. Mutta jos tulee tilanne että en halua lastani päiväunille, vaan hakea ennen, vaikka sitten 15 min päiväunien alkamisajankohdan jälkeen, niin lastani ei laiteta nukkumaan, ja haen lapseni kotiin.

Lapseni on hoidossa hoidon tarpeen vuoksi, vien ja tuon sen mukaan.
Sinä voit uhota miten tykkäät. Meiltä ei mukuloita noudeta kukakin miten tykkää 12-14 välillä ja piste. Kyse on siinä kohtaa muiden lasten oikeuksista, koska päikyllä ei ole mitään velvollisuutta järjestää sinun lapselle omaa hoitajaa silloin kun muut ovat nukkumassa/retkellä/syömässä ja tarvitsevat myös hoitajiaan, kun sinä taas vaan satut haluamaan hakea lapses miten satut tykkäämään. Jos ehto ei maistu, niin annetaan vaihtoehdoksi päiväkodin vaihto. Niitä on joskus tarjoiltu kaikkein vaikeimmille vanhemmille -> toista päiväkotia kaupungin toiselta laidalta. Kukaan ei oo vielä lähtenyt päikkyä sit kuitenkaan vaihtamaan...

Kyse ei tietenkään loppupeleissä ole siitä että maailma kaatuu siihen että sinä haet muksus miten tykkäät. Kyse on siitä, että jos sulle annetaan lupa tehdä miten tykkäät, se pitää antaa kaikille. Ja se ei ole lasten etu enää, jos vanhemmat poukkoilee päiväkodissa miten sattuu ja vaativat mitä nyt ikinä sattuu päähän juolahtamaan. Joku toinen alkaakin vaatia että ei saa lähteä retkelle klo 9.00, koska meidän Kerttu tulee hoitoon vasta 10.00 kun minä en halua tuua sitä aiemmin koska menen töihin vasta myöhemmin. Jääkö yksi hoitaja sitten Kerttua päikylle oottelemaan, Niinkuin yhden hoitajan pitäs jäädä eteiseen odottelemaan sun mukulan kanssa että suvaitset tulla hakemaan. Ei!
 
vierailija
Mä olen aina kuvitellut, että ne päiväkodin-/koulun työntekijät liioittelee puhuessaan vaikeista ja itsekkäistä vanhemmista... Mutta näköjään sellaisia oikeasti on.
 
vierailijaritu
Eipä ihme ettei palkatkaan ole suuria kun on noin suuri ongelma antaa lapsi hoidosta pois. Hoitajien äly ja kyvyt ei riitä edes siihen. Eivätkä pärjäisikään vaativimmissa tehtävissä.
 
Monen äiti
Sinä voit uhota miten tykkäät. Meiltä ei mukuloita noudeta kukakin miten tykkää 12-14 välillä ja piste. Kyse on siinä kohtaa muiden lasten oikeuksista, koska päikyllä ei ole mitään velvollisuutta järjestää sinun lapselle omaa hoitajaa silloin kun muut ovat nukkumassa/retkellä/syömässä ja tarvitsevat myös hoitajiaan, kun sinä taas vaan satut haluamaan hakea lapses miten satut tykkäämään. Jos ehto ei maistu, niin annetaan vaihtoehdoksi päiväkodin vaihto. Niitä on joskus tarjoiltu kaikkein vaikeimmille vanhemmille -> toista päiväkotia kaupungin toiselta laidalta. Kukaan ei oo vielä lähtenyt päikkyä sit kuitenkaan vaihtamaan...

Kyse ei tietenkään loppupeleissä ole siitä että maailma kaatuu siihen että sinä haet muksus miten tykkäät. Kyse on siitä, että jos sulle annetaan lupa tehdä miten tykkäät, se pitää antaa kaikille. Ja se ei ole lasten etu enää, jos vanhemmat poukkoilee päiväkodissa miten sattuu ja vaativat mitä nyt ikinä sattuu päähän juolahtamaan. Joku toinen alkaakin vaatia että ei saa lähteä retkelle klo 9.00, koska meidän Kerttu tulee hoitoon vasta 10.00 kun minä en halua tuua sitä aiemmin koska menen töihin vasta myöhemmin. Jääkö yksi hoitaja sitten Kerttua päikylle oottelemaan, Niinkuin yhden hoitajan pitäs jäädä eteiseen odottelemaan sun mukulan kanssa että suvaitset tulla hakemaan. Ei!
Huh huh miten v mäisen kuuloinen hoitaja olet. Onneksi omien lasten hoitajat ovat normaaleja lämpimiä ihmisiä. Koskaan ei ole ollut ongelmaa kasten haussa, koskaan ei sanota että ei lasta saakaan kotiin, vaan pitää pyöriä ostarilla vielä tunti ennen kuin lapsi luovutetaan hakijalle. Ihan omassa päässänne teette tuon kaaoksen. ihme että saatte toimia noin aggressiivisesti kenenkään puuttumatta.
 
viera.s
Siksi, että jos haettava lapsi nukkuu klo 13 niin on aika ikävää herättää häntä kun unet jää hyvin lyhyiksi. Meillä siis nukkariaika "loppuu" klo 14, mutta mieluusti en revi lapsia ylös sängystä tasan siihen aikaan edes jos ovat vielä unisia. Kahdelta vähän availen verhoja ja pistän hiljaa musiikkia, jätän oven auki. Heräävät mukavammin pikkuhiljaa musiikkiin ja muiden puuhiin viereisessä huoneessa, kuin niin että äkkiä ylös hys muita nukkuvia häiritsemästä, sun äiti on jo eteisessä!!

Emme siis mielellämme herättele lapsia kesken päiväunien. Se perustuu ihan tutkimuksiin, että päiväkodissa nukahtava lapsi tarvitsee ne unet, eikä ole lapselle hyväksi herättää häntä esim 15 minuutin jälkeen kun voi olla juuri tärkeä unisykli menoillaan. Meidän valinnat pitää kuitenkin perustua lapsen parhaaseen, tutkittuun tietoon sekä ryhmän parhaaseen. Joustetaan kaikessa missä voidaan, mutta joskus vanhemmalle on sanottava ei ja annettava kaksi vaihtoehtoa. Ja meillä se on talossa sovittu että lapsen pääsäännöllinen hakuaika ei voi olla klo 12-14 välillä, vaan ennen tai jälkeen sen.
Kirjoitat, kuin lapselle olisi ikävä juttu, että äiti odottaa eteisessä. Niinä kertoina, kun minun lapseni on nukahtanut päiväkodissa ja herätetty kun olen tullut hakemaan, se kyllä tapahtui niin, että päikyntäti on taputtanut kevyesti olalle ja kertonut että äiti tuli hakemaan. Sitten lapsi on rynnännyt puolijuoksua hymy huulilla luokseni. Ei ole tarvinnut päikyntätien hyssytellä tai patistella. Hänelle ei ainakaan ole kurjaa kun äiti tulee hakemaan, paitsi joskus kun leikit on pahasti kesken on saattanut sanoa, että olisi mielellään ollut pidempäänkin. Jos on unilta herätetty on aina ollut pelkästään iloinen kotiin lähdöstä, koska ei se nukkuminen ole niin kivaa ja tärkeää, kun oli päiväkodin aloittaessaan jo viskari joka ei päiväunia oikeasti enää tarvinnut, vaikka keskimäärin kerran kahdessa kuukaudessa nukahtikin. Silloin oli varmasti normaalia väsyneempi ollut, mutta pikkutirsat riitti hyvin eikä minkäänlaista väsykiukuttelua esiintynyt.

Itse hyväksyn kyllä sellaiset päiväkodin säännöt mukisematta, jotka perustuvat ryhmän toimintaan ja muiden lasten etuun. Mutta jos päikyntäti olisi väittänyt tietävänsä minua paremmin, mikä on minun lapseni etu, olisi kyllä mennyt fiilis yhteistyöstä. Varmasti eri juttu jos lapsi olisi pieni ja täysipäivähoidossa, mutta kun hän oli aloitti vasta isompana osa-aikahoidossa oltuaan edeltävän vuoden kotihoidossa, niin kai nyt piru vie minä tunnen lapseni päikyntätiä paremmin. Eikä hänen edun vastaistaan ole lyhyet torkut, sen sijaan pitkät päiväunet sekoitti siinä vaiheessa unirytmin kun päiväunet oli muutoin jääneet jo pois. Kyllä pitkiäkin unia tuli joskus 4-vuotiaan kanssa vahingossa kokeiltua kun itsekin nukahti. Ja sitten valvottiin puoleenyöhön, eikä lapsi ollut herätessään pitkiltä unilta tai loppupäivän aikana muutenkaan tippaakaan sen parempituulisempi, kuin jos nukkui vaan 15 min tirsat esim. automatkalla tai jos ei nukkunut ollenkaan, mikä oli normitilanne. Tai oikeastaan päinvastoin, pidemmiltä unilta heräily oli vaikeampaa ja lapsen olon normalisoitumisessa meni pidempään.

Eli jos minulle olisi oman lapseni etuun vedoten sanottu, että en saa hakea lastani klo 13.00, vaikka hän on 98 % todennäköisyydellä hereillä eikä millään tavoin kärsi herättämisestä ja vaikka muutkin lapset saa silloin nousta, niin olisin kyllä varmasti oikeasti toivonut ryhmän/pk:n vaihtoa. Sillä se aikaväli klo 13-14 olisi lapselleni tosi tylsää ja kurjaa odottelua, jos useimmat lapset nukkuu eikä saa rauhassa edes leikkiä, ettei herätä muita. Lisäksi tuo täysin turha tunti olisi merkinnyt päivähoitomaksun kallistumista yli 100 eurolla/kk, kun hoitoaika ei olisi pysynyt alle 5 tunnissa.

Tässä on tosin varmasti kysymys osin ryhmän ikärakenteesta, minun lapseni pääsi onneksi viskari-eskariryhmään. Oli siis 4-vuotias aloittaessaan, mutta täytti myöhemmin samana vuonna 5 vuotta. Koko ryhmä on klo 13 jo hereillä, usein jo pihallakin. En tiedä herättelevätkö lapsia, mutta en usko, koska en ole koskaan sellaista havainnut vaikka juuri siinä nukkariajan lopuilla eli klo 12.30-13.00 olen yleensä lapseni hakenut. Ei noin isot lapset vaan tarvitse mitään 2-3 tunnin päiväunia, niillekin muutamalle jotka usein nukahtaa, riittää lyhyet unet. Mutta monestihan viskari-ikäiset on samoissa ryhmissä 3-vuotiaiden kanssa. Silloin pitää toki taata, että pienemmät saa riittävästi uniaikaa, mutta ei silti pidä luoda sääntöjä, joista isommat päiväunia tarvitsemattomat kärsii tarpeettomasti. Kuten vaikka että vanhempi ei saisi hakea kotiin edes muille nukahtamisrauhan takaavan "pakkolepoajan" päätyttyä vaan pitää hyssytellä päiväkodissa neljän seinän sisällä sen sijaan, että lähtisi vaikka äidin kanssa leikkipuistoon. Aikaväli lounaan ja välipalan välillä on parasta ulkoiluaikaa, silloin on keskitalvellakin valoisaa, se olisi ikävä ihan turhaan hukata.
 
vierailijaxxx
Sinä voit uhota miten tykkäät. Meiltä ei mukuloita noudeta kukakin miten tykkää 12-14 välillä ja piste. Kyse on siinä kohtaa muiden lasten oikeuksista, koska päikyllä ei ole mitään velvollisuutta järjestää sinun lapselle omaa hoitajaa silloin kun muut ovat nukkumassa/retkellä/syömässä ja tarvitsevat myös hoitajiaan, kun sinä taas vaan satut haluamaan hakea lapses miten satut tykkäämään. Jos ehto ei maistu, niin annetaan vaihtoehdoksi päiväkodin vaihto. Niitä on joskus tarjoiltu kaikkein vaikeimmille vanhemmille -> toista päiväkotia kaupungin toiselta laidalta. Kukaan ei oo vielä lähtenyt päikkyä sit kuitenkaan vaihtamaan...

Kyse ei tietenkään loppupeleissä ole siitä että maailma kaatuu siihen että sinä haet muksus miten tykkäät. Kyse on siitä, että jos sulle annetaan lupa tehdä miten tykkäät, se pitää antaa kaikille. Ja se ei ole lasten etu enää, jos vanhemmat poukkoilee päiväkodissa miten sattuu ja vaativat mitä nyt ikinä sattuu päähän juolahtamaan. Joku toinen alkaakin vaatia että ei saa lähteä retkelle klo 9.00, koska meidän Kerttu tulee hoitoon vasta 10.00 kun minä en halua tuua sitä aiemmin koska menen töihin vasta myöhemmin. Jääkö yksi hoitaja sitten Kerttua päikylle oottelemaan, Niinkuin yhden hoitajan pitäs jäädä eteiseen odottelemaan sun mukulan kanssa että suvaitset tulla hakemaan. Ei!
Hoito on lasta varten, eikä lapsi hoitoa varten. Teillä on nämä mennyt sekaisin.
 
vierailijae
Sitten varmaan voit myös omasta pussista maksaa sen yhden ylimääräisen hoitajan joka paimentaa sinun kullanmurua koska haluat tulla hakemaan hankalimpaan mahdolliseen aikaan.

Se ei ole ongelma että joku haluaa poikkeustapauksessa hakea lapsensa vaikka puoli tuntia lepohetken alun jälkeen koska päiväkodissa voidaan kyllä joustaa ja siirtää tehtäviä toiselle päivälle niin että on mahdollista valvoa lasta joka odottaa hakijaansa. Mutta se on ongelma jos joku haluaa tehdä niin säännöllisesti.
Oikeasti, on ihan pikku pikku juttu antaa lapsi vanhemmalleen puettavaksi. Kuulostaa siltä että jotkut hoitajat haluavat käyttää ylivaltaa ja toteuttaa vanhempiin pomotus viettejään.
 
viera.s
Oikeasti, on ihan pikku pikku juttu antaa lapsi vanhemmalleen puettavaksi. Kuulostaa siltä että jotkut hoitajat haluavat käyttää ylivaltaa ja toteuttaa vanhempiin pomotus viettejään.
Joo, en tosiaan minäkään ymmärtäisi 2 tunnin mittaista kieltoa hakea lasta. Ymmärrän, ettei lasta voi hakea kesken ruokailun tai juuri sillä kriittisellä hetkellä, kun useimmat lapset on nukahtamaisillaan ja ylimääräinen liikehdintä nukkarissa haittaisi kohtuuttomasti muun ryhmän nukkumarauhaa. Mutta jos kielto on noin pitkä, alkaisin jo epäilemään jotain hämärää, jonka vuoksi vanhemmat ei saa nähdä pk:n toimintaa noina tunteina. Käytönnössä epäilisin, että pakkomakuutetaanko siellä kaikkia lapsia se 2 tuntia, vaikka eivät päiväunia nukkuisi. Koska ei muuten voi olla mikään ongelma luovuttaa lasta vanhemmilleen, kun pakollinen rauhoittumishetki on ohi. Joku kritisoi meidän pk:n 45 min pakollista lepoaikaa kohtuuttoman pitkänä. Minusta se ei sitä ole, eikä lapsikaan ole valittanut, vaikka ei nykyään enää koskaan nukahda. Mutta 2 tuntia olisi kyllä jo ihan liikaa.

Saattaahan olla, että tuossa oli kyse pienten 0-3-vuotiaiden ryhmästä, jossa kaikki joka tapauksessa nukkuu ainakin liki 2 tuntia, silloin ymmärtää vähän paremmin. Mutta aloituksessa oli kyse 4-vuotiaasta, joten jos joku puhuu selvästi nuoremmasta, luulisi että sen mainitsee. Useimmat 4-vuotiaat jotka ovat kotihoidossa TAI päiväkodissa vain muutamia tunteja/päivä osa-aikahoidossa, eivät päiväunia tarvitse, eivät varsinkaan mitään minimissään 2 tunnin unia.
 
vierailija
Minun mielestäni on outoa ajatella, että päiväkodin olisi joustettava eikä vanhemman. Jos lapsi ei olisi väsynyt, hän ei nukahtaisi. Mutta selvästi tarvitsee lepoa tuohon aikaan.
Voisit myös muistaa ketä varten päiväkoti on alunperinkin perustettu - työssäkäyviä äitejä varten - jotta perheillä olisi ruokaa pöydässä, ja tämä maa kehittyisi työn avulla.

Tässä päiväkoti ei vastaa tarvetta.
Hoitoa voisi kehittää. Tehdä puolipäiväsistä vaikka oma ryhmänsä, jos se kerta häiritsee muiden nukkumista.
Lapsen etuhan tässä on kaikkien puolella tärkein, että lapsi voisi nukkua kunnon päiväunet kotona.
Vain päiväkoti tässä tyranisoi.
 
viera.s
Voisit myös muistaa ketä varten päiväkoti on alunperinkin perustettu - työssäkäyviä äitejä varten - jotta perheillä olisi ruokaa pöydässä, ja tämä maa kehittyisi työn avulla.

Tässä päiväkoti ei vastaa tarvetta.
Hoitoa voisi kehittää. Tehdä puolipäiväsistä vaikka oma ryhmänsä, jos se kerta häiritsee muiden nukkumista.
Lapsen etuhan tässä on kaikkien puolella tärkein, että lapsi voisi nukkua kunnon päiväunet kotona.
Vain päiväkoti tässä tyranisoi.
Puolipäiväryhmiä on joissain päiväkodeissa ja tietyissä tilanteissa se on toimiva ratkaisu. Esim. perheille joissa toinen vanhempi on kotona hoitamassa nuorempaa/nuorempia sisaruksia, mutta isomman lapsen päivähoito on syystä tai toisesta tarpeen. Ja tilanne kestää ainakin vuoden, muutaman kuukauden takia ei lasta kannata pallotella ryhmästä toiseen.

Mutta osa-aikatyössä käyville sopii yleensä huonosti, koska harvoin osa-aikatyö on pitkäaikainen ja harkittu ratkaisu, vaan vanhempi tekee töitä enemmän aina kuin mahdollista. Ja vaikka olisikin pysyvämpi tilanne, niin sopiiko sitten työajat osa-aikaryhmän toiminta-aikaan. Nehän aloittaa yleensä klo 9.00, mitäs jos vanhemman työaika alkaakin jo klo 8.00. Tai vaikka silloin yhdeksältä, kun pitäisi olla jo töissä eikä päiväkodin eteisessä.

Meillä siis kokoaikainen ryhmä on ainut järkevä ratkaisu, koska siellä onnistuu tarvittaessa pidemmätkin hoitopäivät. Vaikka yleensä lapsen hoitoaika on ollut vakio, on myös ollut parin kuukauden jakso täyttä päivää ja yksittäisiä pidempiä päiviä silloin tällöin, kun minulla on ollut työmatka tai muuten pidempi päivä. Ei olisi lapsen kannalta kivaa eikä päiväkodin kannaltakaan helppoa, jos lapsen pitäisi näissä tilanteissa vaihtaa ryhmää. Joten osa-aikaryhmät sopivat lähinnä "virikelapsille", ei niinkään osa-aikatyöntekijöiden lapsille.

Mutta se meidän päiväkodissa on tosi hyvä juttu, että lapset on jaettu kolmeen eri ikäryhmään. Eli viskareiden ei tarvitse mennä 3-vuotiaiden ehdoilla vaan toiminnassa toteutuu ikätasoisuus hyvin.
 
akava
Kyllä ei meidän pk:ssa puolipäiväisiä laiteta nukkumaan. Toki heidät silloin haetaan n 12. Jos joku olisi 1 asti, menisi satua kuuntelemaan.
Eikä myöskään haku kieltoa ole!! Ihan iloisia ollaan jos lapsia on iltapäivällä vähemmän
Ja joo, hlökunnan määrä, lasten märä, vasut, kaikki muu kirjallinen työ eivät ole meidän keksimiämme... Eikä niitä tehdä vanhempien kiusaksi. Kuten ei toiminnan suunnitteluakaan. Luulen että teistä vanhemmistakin olisi hyvä että pk:ssa tehdään jotain järkevää ja kehittävää ja kivaa eikä vaan säilötä niitä lapsia?
 
LaMamanMorbid harmaana
Eipä ihme ettei palkatkaan ole suuria kun on noin suuri ongelma antaa lapsi hoidosta pois. Hoitajien äly ja kyvyt ei riitä edes siihen. Eivätkä pärjäisikään vaativimmissa tehtävissä.
No juu, voit olla mitä mieltä haluat hoitajien älykkyysosamäärästä, mutta en osaa kuvitella sellaista tilannetta, ettei vanhempi "saisi" hakea lastaan. Jos asiasta sovitaan etukäteen niin tottakai mihin aikaan tahansa lapsen voi hakea. Voihan kyseessä olla vaikka lääkärikäynti tms. Toki jos kyse olisi päivittäin toistuvasta hakuajasta, joka olisi hankala niin yrittäisimme keskustelemalla muuttaa aikaa. Mutta ei meillä hyvänen aika mitään valtuuksia ole olla antamatta lasta vanhemman matkaan. Ajatuskin on suht hullunkurinen.... :D
 
vierailija
Niin että nukkarin ovi sitten vaan käymään 15 minsan välein kun ihmiset haluaa hakea lapsiaan miten tykkää.

Huoh. On ihan selvää että yhteisiä pelisääntöjä on oltava. Muuten kaikki tekee miten lystää eikä homma toimi.

Ja jos meillä olisi puokkari, joka satavarmasti ei nukahda koskaan niin toki vois ajatella päästävänsä sen pois klo 13 kun muutkin. Mutta ei kaikki lapset herää iloisena äitiä vastaan kun olalle taputetaan. Osan saa kantaa, pienimmät on saaneet jopa pienimuotoisia raivareita eteisessä kun on jäänyt unet kesken ja kiukuttaa vaikka äiti onkin rakas. Mutta kelles sitä kiukuttelis ellei sille kaikkein turvallisimmalle... Se vaan että se häiritsee muiden unta eikä ole muutenkaan lapsen kehitykselle hyvä herätellä häntä joka päivä kesken unien. Lisäksi joskus toisille tulee itku, kun kuulevat että toista on äiti tullut hakemaan ja saa nousta ylös ja lähteä kotiin. Tuo että nukkarissa lukisi jotain kirjaa hissukseen on a. epäreilua muita lapsia kohtaan b. ei todellakaan onnistu kaikilta lapsilta. Ottakaa nyt huomioon että jos lapsia on 14 tai 23 kpl, siihen mahtuu aika monta erilaista persoonaa..

Ja ei meillä mitään salaista tapahdu aikavälillä 12-14, hohhoijjaa. Johan silloin pidetään usein niitä vanhempainvarttejakin. Toisaalta esim ryhmän palaverit joudutaan pitämään omissa ryhmätiloissa, ei kyllä olis sekään kiva jos siellä silloin pomppii kaikki kun pitäisi puhua luottamuksellisista asioista.

Toki asiat voisi järjestää paremmin, jos resurssit olisi toisenlaiset. Meillä ne on melko surkeat. Jossain kohtaa meillä puokkareita haettiin vielä 12.30, mutta se johti siihen että yhden piti tunnin päivystää puokkareiden kanssa koska tullaan hakemaan. Se vaan kun mikään koulutus ei kasvata silmiä lisää päähän taikka opeta jakaantumaan kolmeen eri tehtävään. Monesti meitä on töissä koko päivänä vain kaksi ihmistä.

Nojoo, onneksi tuo 2 tuntia rauhoitettua aikaa ei ole ylitsepääsemätön ongelma yleensä kenellekkään. Sitten on niitä harvoja joille ihan kaikki tuntuu olevan elämää suurempi ongelma ja päämäärä tuntuu olevan saada vain oma tahto läpi. Kun se ei onnistu niin haistatellaan ja haukutaan.
 
vierailijaritu
No juu, voit olla mitä mieltä haluat hoitajien älykkyysosamäärästä, mutta en osaa kuvitella sellaista tilannetta, ettei vanhempi "saisi" hakea lastaan. Jos asiasta sovitaan etukäteen niin tottakai mihin aikaan tahansa lapsen voi hakea. Voihan kyseessä olla vaikka lääkärikäynti tms. Toki jos kyse olisi päivittäin toistuvasta hakuajasta, joka olisi hankala niin yrittäisimme keskustelemalla muuttaa aikaa. Mutta ei meillä hyvänen aika mitään valtuuksia ole olla antamatta lasta vanhemman matkaan. Ajatuskin on suht hullunkurinen.... :D
Viittasin erääseen kommenttin missä sanottiin että meiltähän ei lapsia tuolla ja tuolla välillä anneta, vaikka vanhemmat kuinka haluaisi. Provo provoa vastaan.

Ymmärrän, ja uskon, että suurimmissa osissa päiväkodeista toimitaan kuten teillä, järkevästi.
 

Yhteistyössä