Pyöräilykypäräsuositus pois?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
xcv
Miksi ihmeessä? Mikä siinä kypärässä on niin kamalaa? Sama kuin turvavyöt autossa aikanaan... alkuun hirveä vastahanka kaikilla, nykyisin itsestäänselvyys.

Tietysti mun asennettani on muuttanut se kun tunnen erään ihmisen, joka ilman kypärää pyörällä kaatuessaan aiheutti itselleen elinikäisen keskivakavan aivovamman. :/ Pistäähän se miettimään, että pistänkö kypärän päähän vai riskeeraanko olevani toisista riippuvainen loppuelämäni ajan...
 
vierailija
Siis oikeestikko joku muka jättää pyöräilemättä, jos ei halua käyttää kypärää? Ei se kypärän käyttö nytkään pakollista ole, vaan suositeltavaa. Ei kypärättömyydestä kukaan sakkoja saa tai vankilaan joudu.
 
vierailija
Ihan sama, mitä lait ja säädökset sanovat. Itselläni on aina kypärä kun pyöräilen (työmatkat ympäri vuoden). Olen kerran pyöräillessäni joutunut auton töytäisemäksi siten, että kypärä kolahti asfalttiin. Kypärä meni vaihtoon, mutta pää säilyi ehjänä. :)
 
vierailija
Onhan sen turvavyön käyttäminenkin pakollista mutta eipä sitäkään kaikki käytä tai jätä sen takia autoilematta. Eikä kaikki käytä autoissa turvaistuimiakaan eikä aina lapsillakaan turvavöitä.
Elämä on valintoja.
 
vierailija
Ihan hyvä, että poistetaan. Olen joutunut sääntöpilkunnussijan raivon kohteeksi pyöräillessäni kerran ilman kypärää. Mukana oli lapsi, jolla oli kypärä päässä. Itsekin käytän yleensä pyöräilykypärää, mutta joskus se unohtuu.

Kyseinen idiootti nosti melkoisen metakan ja haukkui minut huoraksi kypärättömyyden takia lapseni kuullen. Tältä olisi vältytty, jos kyseistä suositusta ei olisi.
 
Nykyaikaiset kypärät eivät ole sellaisia rumia styroksipottia, mitä ne vielä n. 20 vuotta sitten olivat.
Minusta kypäränkäyttö on ihan jees, itsekin käytän pyöräillessä kypärää.
 
vierailija
Miksi ihmeessä? Mikä siinä kypärässä on niin kamalaa? Sama kuin turvavyöt autossa aikanaan... alkuun hirveä vastahanka kaikilla, nykyisin itsestäänselvyys.

Tietysti mun asennettani on muuttanut se kun tunnen erään ihmisen, joka ilman kypärää pyörällä kaatuessaan aiheutti itselleen elinikäisen keskivakavan aivovamman. :/ Pistäähän se miettimään, että pistänkö kypärän päähän vai riskeeraanko olevani toisista riippuvainen loppuelämäni ajan...
Ja minä tunnen erään, jonka pään kypärä pelasti. Kypärä meni palasiksi, kipsikinkin sai puhumattakaan puolen vartalon kattavasta asfaltti-ihottumasta. Ei sen jäljen nähtyään meidän murkkukaan mukissut mitään kypärän käyttämistä vastaan, suosiolla käytti sitä koulumatkoillakin, vaikka joutui siitä kiusatuksikin :mad:
 
En tiedä, onko kypärän käyttöä säänneltävä lailla. Kypärän käyttämättä jättämisestä ei ylensä ole haittaa kuin ihmiselle itselleen, joten sinänsä voisi ajatella olevan sellainen asia, että jokainen saa itse päättää.
 
Kypärän mukana kuljettaminen mm. opiskelupaikalla ja asioilla käydessä on hankalaa. Samaan aikaan riskit ovat kokeneella pyöräilijällä pieniä.
Voihan sen jättää pyörän sarveen roikkumaan. Tai kiinnittää laukun hihnaan kiinni.
Ja riskit ovat isot kokeneellekin pyöräilijälle. Vaikka itse olisi millainen huippukuski, on liikenteessä aina joukko paukapäitä, jotka syöksyvät eteen mistä ja miten sattuu.
 
vierailija
Voihan sen jättää pyörän sarveen roikkumaan. Tai kiinnittää laukun hihnaan kiinni.
Ja riskit ovat isot kokeneellekin pyöräilijälle. Vaikka itse olisi millainen huippukuski, on liikenteessä aina joukko paukapäitä, jotka syöksyvät eteen mistä ja miten sattuu.
Jos ei ole päivittäisestä pyöräilystä huolimatta vuosiin kaatunut lainkaan, eikä viimeiseen 20 vuoteen kertaakaan vakavammin (että olisi tullut kipuja/haavoja), niin pitäisin riskejä melko pieninä.
 
vierailija
En tiedä, onko kypärän käyttöä säänneltävä lailla. Kypärän käyttämättä jättämisestä ei ylensä ole haittaa kuin ihmiselle itselleen, joten sinänsä voisi ajatella olevan sellainen asia, että jokainen saa itse päättää.
Yhteiskunnalle koituu taloudellista haittaa, jos pään alueen vammat lisääntyvät huomattavasti kypärättä ajamisen vuoksi.
 
vierailija
Jos ei ole päivittäisestä pyöräilystä huolimatta vuosiin kaatunut lainkaan, eikä viimeiseen 20 vuoteen kertaakaan vakavammin (että olisi tullut kipuja/haavoja), niin pitäisin riskejä melko pieninä.
Varo vaan, ettei ole niitä kuuluisia viimeisiä sanoja. Koskaan ei tiedä mikä törppö sattuu tulemaan vastaan. Tai ei välttämättä vastaan, minun päälleni nimittäin peruutti auto risteyksessä, moni muu pyöräilijä ajoi tuon auton ohi, minun kohdallani se sitten päättikin peruuttaa päin kaikkia liikennesääntöjä. Onneksi ei käynyt pahasti, lähinnä polven ja kämmenten naarmuilla ja sokilla selvisin. Eikä silloin ollut kypärää, nykyään kyllä on.
 
Ei missään nimessä kypäräpakkoa pois. Just viikolla sain ihmetellä joidenkin vauhtipyöräilijöiden uhkarohkeaa puikkelehtimista vilkkaassa liikenteessä - siinä saattaa joko pyöräilijä tai autoilija tehdä virheen.

Ja juu, mäkin tunnen ihmisen joka joutui pyöräillessään auton töytäisemäksi, kypärä pelasti.
 
Toi onkin aika hassua että lapselle se muistetaan aina laittaa, muttei itselle
Minusta vanhempien pitäisi näyttää fiksua esimerkkiä lapsilleen tässä(kin) asiassa.

Ja joo, itsekin olen ollut jäädä pakittavan auton jyräämäksi, kun yksisuuntaisella pysähdyspaikalla, kuski löi yhtäkkiä pakin päälle ja kaasun pohjaan. Ehdin nipinnapin alta pois. En tiedä mikä aivopieru sille kuskille tuli, mutta eipä se edes pahoitellut mitenkään tapahtunutta
 
vierailija
Maailma on täynnä isompia ja pienempiä riskejä. Onnettomuudet missä pyöräilykypärälle tulee käyttöä ovat riskeistä sieltä pienimmästä päästä, enkä näe syytä miksi niihin pitäisi siksi erityisesti varautua ja nähdä isoa vaivaa sen varautumisen eteen.

Toki eri juttu, jos meinaa vaikka harrastaa jotain temppupyöräilyä tai vaikka kilpa-ajoa maastossa, silloin pyöräilykypärä on kohonneen riskin takia järkevä.
 
vierailija
Kuvastaa hyvin suomalaisten asennetta elämään. Siis että pitää olla olemassa laki siitä että ihminen suojaa päänsä pyöräillessään. Ja ihan yhtä tyhmää on että laki velvoittaa turvavyön käyttöönkin. Kyllä ihmisellä pitää nyt vähän olla vastuuta omasta elämästään. Jos joku ei ymmärrä omaa turvallisuuttaan, niin sitä kuuluu valistaa, ei määrätä lakia. Suomalaisilla on jännä fiksaatio päästä määräämään toisten elämästä. Kaikesta pitää olla joku laki tai säännös olemassa, vaikka kyseinen asia ei ulkopuolisten vastuulle kuuluisikaan.
 
Kuvastaa hyvin suomalaisten asennetta elämään. Siis että pitää olla olemassa laki siitä että ihminen suojaa päänsä pyöräillessään. Ja ihan yhtä tyhmää on että laki velvoittaa turvavyön käyttöönkin. Kyllä ihmisellä pitää nyt vähän olla vastuuta omasta elämästään. Jos joku ei ymmärrä omaa turvallisuuttaan, niin sitä kuuluu valistaa, ei määrätä lakia. Suomalaisilla on jännä fiksaatio päästä määräämään toisten elämästä. Kaikesta pitää olla joku laki tai säännös olemassa, vaikka kyseinen asia ei ulkopuolisten vastuulle kuuluisikaan.
Tämä juuri itseänikin asiassa häiritsee. Ja tuohan johtaa siihen, että ihmiset eivät enää osaa itsenäisesti käyttää järkeään, vaan joka asiaan tarvitaan laki kertomaan, miten asia pitää hoitaa.
 

Yhteistyössä