Raakaravinnoksi lohta...

  • Viestiketjun aloittaja Ei mikään raakalainen
  • Ensimmäinen viesti
Ei mikään raakalainen
Miks ihmeessä ravintolassa nykyään liha ja kala pitää tarjota raakana. Lohi tuotiin aivan täysin kypsentämättömänä. Jäi syömättä. Naudanfileessä oli aavistus ruskeaa reunoilla, muuten aivan punainen. Jäi syömättä. Miks miks miks.p
 
vierailija
Jos minä perustaisin pihviravintolan ja asiakas haluaisi hienon filepihvin "welldone" niin kohteliaasti mutta päättäväisesti asiakas ohjattaisiin lähimpään mäkkäriin mistä hän löytää omaan makuunsa sopivampaa "ruokaa".
No just näin. Itse en edes lihaa syö, mutta en tajua jos kerran syö niin miksi se pitää pilata.
 
Huvittunut
Jos minä perustaisin pihviravintolan ja asiakas haluaisi hienon filepihvin "welldone" niin kohteliaasti mutta päättäväisesti asiakas ohjattaisiin lähimpään mäkkäriin mistä hän löytää omaan makuunsa sopivampaa "ruokaa".
Makuasia. Ei sun mielipide ole ainoa oikea. Itse otan pihvini mediumina, mutta en vedä herneitä nenään muiden makumieltymyksistä. Jotenkin huvittava tuo sun asenne. :D Itse jos perustaisin pihviravintolan (kokin koulutus löytyy) niin tekisin pihvit asikkaiden toiveiden mukaisesti enkä alkaisi skitsoilemaan. Tuolla sun tyylillä saa erittäin kätevästi karkotettua asiakkaat.
 
Makuasia. Ei sun mielipide ole ainoa oikea. Itse otan pihvini mediumina, mutta en vedä herneitä nenään muiden makumieltymyksistä. Jotenkin huvittava tuo sun asenne. :D Itse jos perustaisin pihviravintolan (kokin koulutus löytyy) niin tekisin pihvit asikkaiden toiveiden mukaisesti enkä alkaisi skitsoilemaan. Tuolla sun tyylillä saa erittäin kätevästi karkotettua asiakkaat.
Makuasia ja pitää olla selkärankaa olla omien mielipiteiden takana.
Ravintola saa valikoida asiakkaansa. Mie valikoisin tuolla perusteella.
 
Raaka pihvi on herkkua, mutta lohen kanssa oon samaa mieltä. Mun mielestä sen pitää olla tasaisesti vaaleanpunainen, ei keskeltä punertavampi = raaka. Jos haluan lohta kypsentämättömänä, menen sushiravintolaan.

Sama risoton ja pastan kanssa. Mä haluan ne kypsinä enkä hampaissa narskuvina. Al dentet ovat persiistä!
 
KaroliinaK
Makuasia ja pitää olla selkärankaa olla omien mielipiteiden takana.
Ravintola saa valikoida asiakkaansa. Mie valikoisin tuolla perusteella.
Toki saa valita asiakkaansa, mutta tuolla tyylillä on turha valittaa asiakaskatoa. Kyllä tuollainen tieto tylystä kohtelusta leviää nopeasti ja takuuvarmasti veisi myös niitä asiakkaita joiden maku pihvin suhteen olisi sun mieleen.

Suorastaan naurettava ajattelutapa sulla. :D Älä vain perusta ravintolaa koska ei se tulisi menestymään.
 
Sashimii
Makuasioita.. Vaan pakko myöntää, välillä ihmetyttää ja turhauttaa joidenkin ehdottomuus noiden kypsyysasteiden ja tarjoilun suhteen.

Ilmeisesti oletus on, että mitä raaempi niin sitä hienompaa pöperöö ja tätä kuviteltua hienoutta eli lue "sivistyneisyyttä" korostaa se ettei asiakkaalla ole sananvaltaa mistä tykkää. Huono asenne mielestäni "jos ei kelpaa, niin mene hittoon täältä sitten". :/

Vaikka syön pihvini verta tihkuvana ja kalani myös useimmiten sushin muodossa niin asiakas saa sitä mikä maistuu. Ja maitoa saa ruokajuomaksi meiltä. Sitä pitää vain kehdata pyytää kun listalle ei voi kuulemma laittaa (ja varmasti laitan kunhan on omistajuusasiat kunnossa) ;)
Vetelen sitä kotosalla (kuten myös pastani ylikypsennän, muksut tykkää myös syödä näin erikoisempiakin makuyhdistelmiä kunhan on kypsää) ruokajuomana mutten ammattini puolesta sitä kehtaa julkisilla paikoilla hörppiä mutta ns.tavis voi maitoa juoda huoletta ilman häpeäntuskaa. Enemmän hävettäisi olla se, jota nuo muiden makuasiat häiritsee.

Kannattaa jatkossa välttää niitä paikkoja, joissa asiakas ei saa mitä toivoo. :)
On niitä muitakin paikkoja, joissa on pääasia nauttia syömästää tavalla tai toisella.

- Pikkusen junttiutta elämään niin on paljon mukavampaa elo -
 
Paras pihvi tulee Sous Vide-periaatteella http://molekyyligastronomia.fi/helppo-kokeilla-sous-vide-kokkausta-kotona/ .... ongelmana taitaa olla kuitenkin se, että ihmiset eivät oikein tiedä mikä on rare, medium ja well done ...esim. Belgiassa well done on edelleen punainen, medium vuotaa verta ja rare on melkein liikkuvaa lihaa :)
Miten siitä voi tulla alkuunkaan hyvä kun ei ole edes paistopintaa?
 
Miten siitä voi tulla alkuunkaan hyvä kun ei ole edes paistopintaa?
Pihville annetaan väri pannulla. Eli voita pannulle ja käyttää sen siinä sen verran, että pinta ruskistuu. Periaatteessa lihassa itsessään ei ole koskaan (haitallisia) bakteereita ja sitä pannua näytetään sille leikkauspinnalle vain siksi, että leikkauspinnan bakteerit tuhoutuu (tämä siis on se alin kypsyyluokka ja jos liha on oikein "riiputettua", niin se on mureaa ja maukasta).
 
Pihville annetaan väri pannulla. Eli voita pannulle ja käyttää sen siinä sen verran, että pinta ruskistuu. Periaatteessa lihassa itsessään ei ole koskaan (haitallisia) bakteereita ja sitä pannua näytetään sille leikkauspinnalle vain siksi, että leikkauspinnan bakteerit tuhoutuu (tämä siis on se alin kypsyyluokka ja jos liha on oikein "riiputettua", niin se on mureaa ja maukasta).
Kamalan monimutkaista.

Mä taidan yhä olla perinteisesti kypsennetyn pihvin kannalla. Tai tartarpihvikin maistuu kyllä.
 
KaroliinaK
Ilmeisesti oletus on, että mitä raaempi niin sitä hienompaa pöperöö ja tätä kuviteltua hienoutta eli lue "sivistyneisyyttä" korostaa se ettei asiakkaalla ole sananvaltaa mistä tykkää. Huono asenne mielestäni "jos ei kelpaa, niin mene hittoon täältä sitten".

Enemmän hävettäisi olla se, jota nuo muiden makuasiat häiritsee.

Kannattaa jatkossa välttää niitä paikkoja, joissa asiakas ei saa mitä toivoo.
On niitä muitakin paikkoja, joissa on pääasia nauttia syömästää tavalla tai toisella.
Veit sanat mun näppikseltä. :) Varsinkin tummennetut kohdat ovat sellaisia joita ravintolayrittäjän sopisi miettiä jos asenne on se, että asiakas ei saa itse valita pihvinsä kypsyysastetta.

Negatiivista palautetta ihmiset kyllä muistaa aina antaa ja tieto tympeästä ravintolasta ja sen henkilökunnasta leviää kyllä. Positiivinen palaute valitettavasti ei leviä niin helposti puskaradion yms. kautta.

Toki tämä eräs saa haaveilla tuollaisesta ravintolasta, mutta kyllä todellisuus olisi aivan toista. Kyllä taitaisi nopeasti muuttua mielipide asiasta kun alkaisi olla asiakaskatoa. Huomaa, että tuolla kommentoijalla ei ole mitään kokemusta ravintolatyöstä ja asiakaspalvelusta. Kokkaillaan kotona kaikkea kivaa ja kuvitellaan kokin ammatti joksikin glamourammatiksi, haaveillaan omasta hienosta ravintolasta tajuamatta mitä se todellisuus on.
 
vierailija
Makuasia. Ei sun mielipide ole ainoa oikea. Itse otan pihvini mediumina, mutta en vedä herneitä nenään muiden makumieltymyksistä. Jotenkin huvittava tuo sun asenne. :D Itse jos perustaisin pihviravintolan (kokin koulutus löytyy) niin tekisin pihvit asikkaiden toiveiden mukaisesti enkä alkaisi skitsoilemaan. Tuolla sun tyylillä saa erittäin kätevästi karkotettua asiakkaat.
Mitäpä teet sellaisen asiakkaan kanssa, joka valittaa, kun pihvissä on vähänkään punertavaa näkyvissä ja sitten kun sitä punertavaa ei näy, niin valittaa, että miten pihvit on kuivia ja sitkeitä (jopa sisäfilee) :ROFLMAO: Tunnen yhden tuollaisen henkilön, hänen itse tekemänsä ruoka on aina mureaa, kun se on tuntikausia kypsennettyä ylikypsää lihaa.
 
Ei raakalainen
Niin luulen että tää on taas tällainen muotijuttu että raakana on liha kala ja nyt myös kana syötävä jotta olisi hieno ihminen. Eihän se maku siitä pahene jos on kypsää.
 

Yhteistyössä