Raju enterorokko leviää ärhäkästi kaikkialla Suomessa (kynnetkin voi lähteä)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
19.12.2008 22:00
A A

Heli Saavalainen

Helsingin Sanomat

Tavallista ärhäkämpi enterorokko leviää ympäri Suomea. Rakkuloita, kovaa kuumetta ja jopa kynsien lähdön aiheuttava tauti on peräisin kahdesta harvinaisesta viruksesta, ja yleensä vain lapsilla esiintyvä tauti on tarttunut myös aikuisiin.

Rajua enterorokkoa on esiintynyt lokakuusta lähtien joka puolella Suomea aina Utsjokea myöten, kertoo laboratorionjohtaja Merja Roivainen Kansanterveyslaitoksesta.

Uutta tämän syksyn epidemioissa on, että tautiin on sairastunut isoja päiväkoti- ja koululaisryhmiä ja myös aikuisia.

"Selvisi, että tautia aiheuttaa ainakin kaksi enterovirusta, jotka molemmat ovat meille vieraita viruksia", Roivainen kertoo.

Myös oireet ovat uusia. "On tullut ilmi lukuisia potilaita, joiden kynnet ovat irronneet rokon jälkeen. Tällaista Suomessa ei ole aikaisemmin ollut", Roivainen sanoo.

Virukset tunnetaan maailmalla huonosti, eikä vielä tiedetä, mistä ne ovat tulleet Suomeen.

Tavallisesti enterorokko tarttuu lähinnä lapsiin ja on varsin lievä.

Tauti voi aiheuttaa rakkulaista ihottumaa käsissä, suussa ja nielussa sekä kuumetta, päänsärkyä ja vatsaoireita.

Enterorokko on hyvin tarttuva: virukset kulkeutuvat ulosteiden ja käsien välityksellä. Tauti leviää helposti, sillä osa tartunnan saaneista ovat oireettomia. Roivainen korostaakin käsihygienian merkitystä taudilta suojautumisessa.

Yleensä enterorokko - myös nyt Suomeen rantautuneet kannat - paranee itsestään eikä aiheuta jälkitauteja. Tauti talttuu levolla, lääkitystä hoitoon ei ole.

Nyt leviävä tauti ei kuitenkaan ole enteroviruksen 71-muotoa, joka on aiheuttanut vakavia sairastumisia lähinnä Aasiassa. Tämä virus löytyi Suomesta ensimmäistä kertaa vuosi sitten, mutta viime syksyn jälkeen virusta ei ole Suomessa esiintynyt.

:(
 
vieras
Mulla oli just viime viikolla enterorokko ja nyt tuntuu taas et olis samainen rokko tulossa uudestaan. Voiskohan olla mahollista saada se kaksi kertaa näin peräjälkeen?
 
Haa, mielenkiintoista, meidän lapsilla juurikin tuota kynsien irtoamista, sieniviljelykjin otettiin, mutta ei mitään. Lääkäri sanoi, että toisilla vaan joskus lastoittuu kynne, johon kovasti ihmettelin, ai että parinviikon viivellä tulee myös kahdelle muulle lapsele moista, minulla itsellä nyt kurkku kipeänä jo pari kolmepäivää, tämän on siis oltava sittenkin tuota rokkoa. No toivottavasti, ettei tarvitse ruveta tosissaan miettimään tuota kynsijuttua, vaika se jo ohi on mennytkin :whistle:
 
yäh
Tällä palstalla oli vähän aika sitten ihan kauhea kuva, kun jonkun lapsella oli ollut enterorokko ja jaloista oli isoilta alueilta sen takia lähtenyt nahka pois. Oksetti melkein katsoa koko kuvaa.
 
jeps
Meillä oli mulla ja 4 lapsella se rokko. Kaikilla 2päivää 39 kuume+ kurkkukipu. Sit tuli näppylät. Yhdelle yks, toiselle kolme kolmannelle muutamia, mulle muutama kymmen ja nuorimmalle sitten tosi paljon....

Sairastettiin 4vko sitten, nuorimmalta jolla eniten näppyjä, lähti ensin paksut nahat sormista, sitten varpaista, ja nyt vielä kantapäistä ja kämmenistä...

 
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108 harmailee:
meillä pojalla kuumetta ja rakkuloita ja ihottumaa. miehellä kuumettä ja kurkkukipua ei rakkuloita ja mulla lievä kuume ja kurkkukipua..
Mulla myös pientä lämmönnousua ja kurkku ihmellisesti kipeä, no tosin ibusaalia vetelen, siitä voi johtua, ettei lmpö pahemmin nouse (tosin mulle ei nouse kuume yleensä koskaan muutenkaan), kauanko teillä kurkkua kivistellyt, mulla nyt kolmattapäivää, tänään tosin vähän lievemmin kuin esim eilen, mutta saattaa yhtä-äkkiä tulla kipua ja sitten se taas vähän niinkuin häviää, ihme pöpöjä :/
Tosiaan noilla 7 ja 8 vuotiailla tuota kynsihommaa, pienimällä oli viimeviikonloppuna liki 40 kuume ja tänviikon valunut räkä ja suunpielissä pientä näppylää (tosin ne voi johtua muustakin).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Kuulostaa inhalta... onneksi on joululomat tulossa, jos se edes vähän estäisi leviämistä ja antaisi lapsille rauhaa parantua kunnolla.
Kaikilla ei ole hoidosta joululomaa vaan kun se 3 päivää.
Juu ei ole, tiedän hyvin. Silti se varmaan vähän helpottaa kokonaisuutena ottaen taudin leviämistä, että aika monet lapset ovat pidempään lomalla.
 
unikuu jatkaa vielä..
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108 harmailee:
meillä pojalla kuumetta ja rakkuloita ja ihottumaa. miehellä kuumettä ja kurkkukipua ei rakkuloita ja mulla lievä kuume ja kurkkukipua..
Mulla myös pientä lämmönnousua ja kurkku ihmellisesti kipeä, no tosin ibusaalia vetelen, siitä voi johtua, ettei lmpö pahemmin nouse (tosin mulle ei nouse kuume yleensä koskaan muutenkaan), kauanko teillä kurkkua kivistellyt, mulla nyt kolmattapäivää, tänään tosin vähän lievemmin kuin esim eilen, mutta saattaa yhtä-äkkiä tulla kipua ja sitten se taas vähän niinkuin häviää, ihme pöpöjä :/
Tosiaan noilla 7 ja 8 vuotiailla tuota kynsihommaa, pienimällä oli viimeviikonloppuna liki 40 kuume ja tänviikon valunut räkä ja suunpielissä pientä näppylää (tosin ne voi johtua muustakin).
mulla on ehkä ollut kans joku pari kolme päivää kurkku kipee,eikä rakkuloita.pitääpäs tarkistaa pojan kynnet aamulla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Kuulostaa inhalta... onneksi on joululomat tulossa, jos se edes vähän estäisi leviämistä ja antaisi lapsille rauhaa parantua kunnolla.
Kaikilla ei ole hoidosta joululomaa vaan kun se 3 päivää.
Juu ei ole, tiedän hyvin. Silti se varmaan vähän helpottaa kokonaisuutena ottaen taudin leviämistä, että aika monet lapset ovat pidempään lomalla.
Totta.

 
mulla on ehkä ollut kans joku pari kolme päivää kurkku kipee,eikä rakkuloita.pitääpäs tarkistaa pojan kynnet aamulla. [/quote]

Se mikä niissä on jännää, että alle on kuitenkin kasvaneet jo uudet kynnet lähes normimittaansa (siis pikkasen vajaat siihen valkoiseen reunaan asti).
Ensim tytöiltä lähti sormista ja tänään leikkasin tytöltä varpaasta viimeisen pois, samoin leikkasin tuolta kuopukselta repaleen kynnestä irti.
Meillä tulee kynsiviljelystäkin tiistaina 3 viikoa, eli yhteensä näiden kynsien kanssa on pelattu lähemmäs viidettä viikkoa silloin :eek:
 

Yhteistyössä