Raskaaksi vasta kun vakipaikka?

  • Viestiketjun aloittaja vierailijaer
  • Ensimmäinen viesti
vierailijer
Olen itsekin siis sitä mieltä, että lapsia silloin kun on tullakseen. Alkoi vain mietitytää kun jotkut haluavat odotella sen vakituisen paikan saantia, jossa voi kestää ties kuinka kauan, tai ehdit vaikka kuolla kupsahtaa.
 
vierailijauu
Siihen lienee syynsä, miksi syntyvyys on Suomessa nykyään niin alhainen kuin se on. Monen mielestä ilman vakityötä, omakotitaloa ja kahta autoa ei ole mahdollista hankkia lapsia.
 
Olin ollut vähän reilut 6kk vakipaikalla, kun piti ilmoittaa pomolle, että pieniin päin ollaan. :whistle:
Saman kohtalon koki ainoa naispuolinen työkollegani
 
vierailijast
Mä oon raskautunut kahdesti määräaikaisen työsuhteen aikana. Määräaikaisellakin työllä saa nostettua kivasti päivärahoja. Lisäksi määräaikaisessa työssä on se etu, ettei tarvise olla heti lomien loputtua olla töihin menossa.
 
Vaikeita kysymyksiä. Työuran kannalta ei ikinä koskaan tule sitä sopivaa tilannetta hankkia lapsi, joten sitä ei kannata jäädä odottamaan, mutta voi sitä toki työnantajaakin vähän miettiä. Jos mahdollista, niin hakeudu johonkin isompaan firmaan töihin, ja sitten alat lastentekopuuhiin. Tai sitten sopivan lyhyt määräaikainen, että kerkeät sen loppuun tekemään.
 
vierailijanikki ei toimi
Ei kannata odotella vakipaikkaa, koska lapsia ei välttämättä enää sitten tipu, kun ne vihdoin sopisivat kalenteriin. Ja jos sattuu olemaan lapseton, pitää adoptiojonoon mennä ennen kuin täyttää 32 vuotta. Lapsettomuushoidoissakin menee vuosia, ennen kuin tulee se lopullinen tuomio. Iän puolesta kannattaa siis aloittaa lasten yrittäminen 25-vuotiaana, koska silloin ne kerkeää vielä saamaan, vaikka olisi huono tuuri. Toki voi myöhemminkin yrittä, mutta sitten moni vaihtoehto on suljettu pois.
 
Surupusero
Ei kannata jäädä odottamaan!
Itse lykkäsin lapsen tekoa parhaimmassa lapsentekoiässä, koska mies oli väärä. Sitten vaihdoin kokonaan uudelle alalle ja vaihtui myös mies. Nyt olisi sopiva mies, mutta vakipaikkaa ei ole edelleenkään. Ikää 42 v. Raskaaksi en ole tullut vuosienkaan yrttämisen jälkeen, eikä lapsettomuustutkimuksiin ja -hoitoihin ole varaa - tämän ikäisenä ne pitäisi maksaa täysin itse.
Tehkää lapset silloin kun olette sopivassa vauvantekoiässä. Raskautuminen on ylipäätään suuri ihme ja vanhemmalla iällä vielä suurempi sellainen.
 
vierailijaxxx
Mä olin ollut 10 vuotta vakipaikalla kun tulin viimein raskaaksi. Sanoin vaan pomolle, että tietäähän, että nykypäivänä on riski palkata nuoria naisia kun tulevat heti raskaaksi kun saavat ensimmäisen vakipaikkansa ;)
 
vierailijaaa
Mulla kävi niin, että raskauduin heti vakipaikan saatuani. Tosin olisin samaan aikaan yrittänyt alkaa lapsia saamaan, vaikka olisin ollut vielä määräaikaisena kuten olin edellisen 3 vuotta ollut. Ne olivat olleet kolme äitiyslomasijaisuutta, joiden työntekijät oli juuri saaneet vakipaikan... Tuntui siltä, että työnantaja varmasti kuvitteli, että hankkiuduin raskaaksi, koska olin vakipaikan saanut, vaikka ihan vaan sattumalta ajankohta meni yksiin.
 
vierailij@
No juu, eipä sitä kannata jäädä odottelemaan, ellei sulla ole sellanen sitten jo haussa. Itse olin jo 6 vuotta vakkarina, ennen kuin luoja soi tuon yhden ja ainokaiseksi jääneen lapsen, jota sitäkin tekemällä tehtiin melkein kolme vuotta (tuli kuitenkin lopulta "luomuna"). Eli se ei ole ihan itsestäänselvyys, että niitä lapsia vaan tulee just sillon, kun itselle sopii. Joten jos nyt on muuten asiat reilassa; hyvä mies, asunto ja niin edelleen, niin ei muuta kun hommiin vaan. Kyllä niitä töitä ehtii tehdä sitten senkin jälkeen. Ja toisaalta, nythän se hyvä aika on, kun ootellaan päiviä parempia työllisyyden ja taloustilanteen suhteen... Jos tästä "lamasta" noustaan, niin voipi olla muutaman vuoden päästä ihan toinen työllisyystilannekin.
 
Goyxhxpy
Ei kannata odotella. Menin pieneen firmaan töihin ja siellä oli jo neljäs vasta palkattu vakituinen jäänyt äippälomalle peräjälkeen. Yrittäjä siinä tuumasi että tiedoksi hän ei enää koskaan palkkaa vakituista sillä nämä vakituistetut ovat kaikki raskautuneet vuoden sisällä vakipaikan saannista ja hänellä ei ole enää varaa vakituistaa ketään. Tuntuipa hyvälle kun itsellä ei ollut aikomustakaan äidiksi...

Ei ollut ainoa työ jossa minua ei vakinaistettu kiitos näiden vauvatehtailijoiden. Paras oli kun yksikin näistä palasi töihin oltuaan 4 vuotta äippälomalla, työnantaja kustansi hänelle kalliin koulutuksen tietotaidon ajanmukaistamiseksi niin heti sen jälkeen irtisanoutui kun sai muualta duunin. En yhtään ihmettele miksi tääkin yrittäjä ei halunnut palkata enää ketään!!
 
vierailijaabcd
Sanoisin että kukin katsoo tilanteen mukaan.

Esim itellä oli se tilanne että mies oli tapaturman jälkeen uudelleen koulutettavana näin kauniista sanottuna ja omat työt oli tyyliin sijaisuuksia mitä sain. Sitten aukesi paikka vakkari hommaan ja sitä tein sen aikaa että mies sai koulutuksensa päätökseen ja työt käyntiin (samalla työnantajalla). Sitten yllättäen sitä oltiinkin käytännössä kolme vuotta putkeen raskaana. Ja korostan että en itse edelleenkään tuota ole tajunnut mitä hittoa liikkui korvien välissä. Mies ei sanonut vastaan missään vaiheessa, muutenkin meillä sujui hyvin ja eipä tuo kroppakaan tuntunut miksikään olevan. Työnantaja soitteli muutaman kerran vuodessa ja päivitti tilannetietoja pulin jos toisinkin. Lähinnä oli tilanteen tasalla omasta puolestaan että osasi sijaisia järjestelllä. Eikä hänellä ollut mitään pahaa sanottavaa. Sanoi että tiesi jo miten siinä käy, olisivat ottaneet kenet tahansa nuoren naisen siihen työhön.

Mutta kieltämättä helpottaa todella paljon jos hankkii sen vakituisen paikan, tai ainakin toisella on se, ennen kuin alkaa lapsia järjestelemään. Onnistuu todellakin myös ilman sitä vakipaikkaakin, mutta siinä joutuu haastattelut ym. katsomaan ja isommilla paikkakunnilla sen määräaikaisenkaan paikan löytäminen ei ole helppoa. Ja itsekin törmäsin eräässä haastattelussa keski-ikäisen naisen kysymykseen "mitä teet ensimmäisen vuoden sisällä jos sinut valitaan". Ja tämän jotenkin koin vihjauksena lasten suuntaan. Tähän totesin että makselen talolainaa pois. Ja ehkä ostan auton jota ei tarvitse olla aina huollattamassa.
 

Yhteistyössä