Raskauden alkuviikot ja alkoholi?

Mitenkäs se menee, että jos yrittää raskautta ja sit käykin niin ettei se vaikka näykkään vielä testissä ja sitten käyttää alkoholia..
Ja käykin vaikka ilmi viikon kahen päästä et onkin raskaana..
Miten vaikuttaa sikiön kehitykseen?
 
Ennen sikiön kiinnittymistä kohdun limakalvoon, sikiön aineenvaihdunta toimii suljettuna systeemimä. Alkoholi ei siis ole vahingoittanut sikiötä. Kiinnittyminen tapahtuu noin 6-8 päivää hedelmöittymishetkestä.
 
Alkoholinkäyttö kannattaa lopettaa, jos epäilee raskautta. Istukan kautta sikiöön päätyy myös haitallisia aineita, eikä "turvallista" rajaa alkoholinkäytölle raskauden aikana voida antaa. Sikiö voi sitä paremmin, mitä raittiimpi äiti on. Luin tämän eräästä odotuskirjasta. Kirja on jo vanha, mutta siinä sanottiin näinkin: lasillinen viiniä tai olut silloin tällöin ei ole haitaksi, mutta joka päivä nautittuna voi haitata sikiön kehitystä. Itse en uskaltaisi raskauden aikana juoda mitään. Luulenkin, että nykyiset suositukset ovat tiukempia.
 
Olen itsekkin sitä mieltä että ei alkoholia.
Alkoi vaan huolestuttamaan kun on pieni mahdollisuus tulla raskaaksi ja sit otin juhannuksena lasin kuohuviiniä enkä ollut tarkistanut testillä tilannetta.
Ja seuraavalla viikolla oli pahoinvointia ni kieltämättä just niin mun tuuria et olis tärpänny. Mut testi oli negatiivinen.
 
Olen itsekkin sitä mieltä että ei alkoholia.
Alkoi vaan huolestuttamaan kun on pieni mahdollisuus tulla raskaaksi ja sit otin juhannuksena lasin kuohuviiniä enkä ollut tarkistanut testillä tilannetta.
Ja seuraavalla viikolla oli pahoinvointia ni kieltämättä just niin mun tuuria et olis tärpänny. Mut testi oli negatiivinen.
Mulla kävi sellai että join juhlissa ihan humalaan saakka kun en vielä tiennyt raskaudesta ja tupakkaakin poltin, mutta lopetin ihan huonon olonkin ansiosta. Tein raskaustestin viikolla 5 ja nyt oon 11+6. Juhannuksena join lasin kuoharia ja poltin yhden tupakan. Lapsi on ihan terve ainakin näillä näkymin. Neuvollassa sanottiin ettei alkuraskaudessa niinkään haittaa ole kuhan pystyy nopeasti lopettamaan molemmat. :)
 
  • Tykkää
Reactions: M|RA

Yhteistyössä