Raskauden ensioireet?

  • Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti
Helinä^
Hei! Ajattelin kysyä täältä et onko kellään tällaisia oireita ollut??
Elikkä minulla alkoi kuukautiset tämän kuun 8 pvä ja loppui 12 pvä. ja 12 pvä:n jälkeen oli sellaista mini mini vuotoa noin 3-4 päivää kunnes ne loppuivat. Sen jälkee on on ollut ala mahassa ilkeen tuntoista nipistelyä, pään särkyä, oksentamisen tunnetta (en ole kertaakaan oksentanut kuitenkaa.), paineen tunnetta ala mahassa. Voisiko olla mahdollista että olen raskaana vai oisiko kyseessä jokin tulehdus? raskaus testiä en ole tehnyt.
olisi kiva jos joku osaisi vastata näihin kysymyksiin :)
p.s puolen vuoden aikana ollaan yritetty lasta kovasti mutta vielä ei ole tärpännyt. toivottavasti mahdollisimman pian tärppää :)
 
raskaanako?
mulla ollu kans tollasia menkkoja muistuttavaa kipua vatsassa. ollu menkat myöhässä n.1vk ja 3pv.. en oo viel tehny testii ku on ollu sellanen tunne että kyllä menkat koht alkaa.. :) voisiko olla mahdollist että raskaana olisin?
 
Millie
Mulla selkein raskausoire ennen plussaa oli jatkuva lämpö, eli kutakuinkin ovulaatiosta asti 37.3 jatkuvasti, aamuisin siinä 37 tuntumilla. Olo oli koko ajan jotenkin tosi lämpöinen. Pari päivää ennen menkkojen oletettua alkua rinnat alkoi kipeytyyn, mutta ei mitenkään huomattavasti eri tavalla kuin ennen menkkoja PMS oireena. Kun menkat oli päivän myöhässä tunsin istumasta noustessa kovan repäisykivun alavatsalla oikealla. Testasin ekan kerran & plussasin seuraavana päivänä.

Plussan jälkeen oireiden kirjo laajenee tosi nopsaan. Nyt vasta rv 4+5 ja pientä etomista koko ajan, rinnat on turvonneet ja kipeät, varsinkin nännit aristaa, vatsa on turvoksissa ja siellä tuntuu kaikenlaista pientä vihlontaa ja nippailua. Päätä särkee kevyesti ajoittain ja väsymys on kova eikä haukottelun määrästä meinaa tulla loppua. Ihan alussa kun ollaan, niin raskaushormonin määrä nousee kovaa vauhtia... Toivottavasti pahoinvointi ei muutu tästä kummemmaksi!

Kovasti tsemppiä kaikille jännittäjille - toivotaan paljon plussia! :)
 
Minni
Onnea Millie!! :) odotatteko esikoistanne?

Mulla ois huomenna kp28/28 ja meinasin testata. Voi tosin olla että aamulla huomaan ettei tarvitsekaan ;(. Yritystä ei ole, keskeytetty yhdyntä on "käytössä" ..puolestani voin sanoa että toivoisin että sieltä olisi jokunen päässyt ja eksynyt oikeaan osoitteeseen. Tosin viimeiset 4 v on toiminut..
Tässä kierrossa vaan olen herännyt jo ennen oletettua ovista turvonneisiin ja kipeisiin rintoihin, yleensä kipeytyy aikaisintaan viikkoa ennen menkkoja. Samaten olen palellut jo viikon verran ja lämmöt sitten on 37 koko ajan, voinee olla tietty flunssaakin. Palelusta johtunee myös jatkuvat nännien nöpötyksetkin ;)
Ovista en bongannut lainkaan, ja mikä myös häiritsi oli se että jo viikko ed. menkkojen jälkeen alkoi vvuoto joka sitten taas puolenvälin jälkeen päättyi. En tiiä..v-mäistähän tämä odottelu on, ja yleisemmin turhaa.
 
Hei hyvä väki täällä!
Luen tätä palstaa uskollisena ja itselleni vähän nauraen. Miten aikuinen ihminen ja fiksu nainen voi olla näin irrationaalinen? Pohdin tässä raskaudenmahdollisuutta enkä tee testiä, vaan mieluummin luen tätä palstaa ja vertaan muiden oireita itseeni. Jotenkin huvittavaa ja säälittävää yhtä aikaa.

Tiedän enemmän kuin hyvin, että on tavallaan turhaa vertailla: samalla henkilölläkin voi olla kovin erilaiset oireet eri raskauksissa, tai sitten ei oireita lainkaan. Tiedän myös järjellä, että oireet ovat pitkälti samat kuin ennen kuukautisia muutenkin. Tiedän myös, että raskautta toivova nainen pystyy mielellään kehittämään oireet fyysisiksi asti, niin että kirjaimellisesti yrjö lentää aamuisin. Ja silti, ei ole raskaana. Tämän kaiken tiedän järjellä. Niin ja mikä tärkeintä: tiedän, että asia selviää vain ja ainoastaan yhdellä tavalla. Tekemällä sen perhanan pirullisen testin.

Silti, vaikka yleensä olen työelämässä ja muualla kovin rationaalinen sekä järkevä, on järki lentänyt nyt ikkunasta. Olen naurettavana taikauskoinen, kyttään omia fiiliksiäni, enkä ratkaise tilannettani tekemällä testiä. Jos ystäväni olisi samassa tilanteessa, olisin marssittanut hänet apteekkiin jo aikoja sitten. Tai jos työelämässä joku asia olisi näin helposti selvitettävissä, olisin hoitanut sen oitis. Mutta nyt? Ehei. En tee muuta kuin luen tätä palstaa, kyttään omaa oloani ja jännitän jokaisella vessareissulla, alkaako ne kuukautiset vaiko eivät. Pelkään, että siitä puhuminen käynnistää menkat ja että todennäköisesti tämän viestinkin kirjoittaminen saa ne maagisesti alkamaan. Naurettavaa!

Onko kellään muulla näin ristiriitaisia fiiliksiä omaa sekoiluaan kohtaan?

Olen avoliitossa elävä nainen, ja toivon ensimmäistä lasta perheeseemme. Periaatteessa olemme puhuneet (tai mieheni on siis vaatinut), että alkaisimme tehdä lasta vasta ensi vuoden puolella, ehkä myöhemmin keväällä. Olemme käyttäneet kondomia ehkäisynä, sillä hormonit eivät sovi minulle. Olemme käyttäneet (aikuisina ihmisinä) sitä hyvin orjallisesti ja tarkasti. Se on ollut aivan alusta asti aina päällä, ei ole (silminnähden) koskaan hajonnut tai liukunut pois paikaltaan. Mutta nyt minun kuukautiset ovat viikon myöhässä. Kiertoni on 30 pvä ja nyt menoss 37 pvä. Testin siis voisi tehdä, mutta en uskalla... Pelkään pettymystä. Ihan kuin se olisi pahempi silloin kun tekee testin versus silloin kun menkat vain luonnostaan alkavat.

Oireetkin raskaudesta olevinaan itseltäni löydän ja en löydä. Mua on jo vajaan viikon ajan vuorotelle paleltanut ja hikoiluttanut. Lämpöä olen mitannut orjallisen (ja naurettavan) usein, mutta varsinaista lämmönnousua ei ole havaittavissa. Nuha mulla on, öisin nenä on tukossa, päivällä se välillä vuotaa. Rinnat on sairaan kipeät. Niin... Ja kaikki oireet voivat yhtä hyvin merkitä sitä, että menkat alkavat tai sitten sitä, että olen saanut flunssan(tai sikataudin lievänä).

Voi argh. Te varmaan ymmärrätte?
 
Noniin.
Ilmeisesti asiasta ääneen puhuminen helpotti. Sain järkeni voittamaan: marssin apteekkiin ja tein testin. Negatiivinen.
Nyt voin lakata kiduttamasta itseäni valeoireilla ja keskittyä potemaan tätä flunssaa rauhassa. Saan myös oikeasti levättyä, sen sijaan että roikun epätoivoisena täällä vastauksen toivossa jolta kulta. :)

Tämä palsta on hyvä juttu. Helpottaa. Ja etenkin plussanneita varmasti ilahduttaa tulla kertomaan uutiset ja muille se antanee toivoa. Mulle tämä kai nyt oli jotain muuta: paikka jossa kävin "ääneen" järjen ja sydämen taiston.

Nega on pettymys, vaikka uskoinkin että näin se on. Inhoan tässä mielessä naisen tunne-elämää: vauvatoiveet on järkyttävän irrationaalisia, voimakkaita ja päällekäyviä. Tuntuu, että fiksuinkaan meistä ei säästy niiltä.

Ihanaa joulunaikaa palstalle, jos täällä enää kukaan käy.
 
Anna
onko kellään ollut ruokahaluttomuutta raskauden alettua? mä olen laihtunut 2 viikossa 7 kg, kun mikään ruoka ei maistu, tupakka,rasva ja kahvi haisee pahalle, tupakointini loppui kuin seinään eikä tee yhtään mieli ei myöskään alkoholi maistu(?) hirveä päänsärky ollut 3 päivää peräkkäin, vatsaa nippaisi viime yönä, etten saanut nukuttua... koko ajan paleltaa.Voisikohan nämä viitata raskauteen, tosin kuukautiset eivät ole vielä myöhässä niin testi näytti tietenkin miinusta?Edelliset olivat 11.11, mutta olivat oudot.
 
raskaana(ko?!)
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu82:
Hei hyvä väki täällä!
Luen tätä palstaa uskollisena ja itselleni vähän nauraen. Miten aikuinen ihminen ja fiksu nainen voi olla näin irrationaalinen? Pohdin tässä raskaudenmahdollisuutta enkä tee testiä, vaan mieluummin luen tätä palstaa ja vertaan muiden oireita itseeni. Jotenkin huvittavaa ja säälittävää yhtä aikaa.

Tiedän enemmän kuin hyvin, että on tavallaan turhaa vertailla: samalla henkilölläkin voi olla kovin erilaiset oireet eri raskauksissa, tai sitten ei oireita lainkaan. Tiedän myös järjellä, että oireet ovat pitkälti samat kuin ennen kuukautisia muutenkin. Tiedän myös, että raskautta toivova nainen pystyy mielellään kehittämään oireet fyysisiksi asti, niin että kirjaimellisesti yrjö lentää aamuisin. Ja silti, ei ole raskaana. Tämän kaiken tiedän järjellä. Niin ja mikä tärkeintä: tiedän, että asia selviää vain ja ainoastaan yhdellä tavalla. Tekemällä sen perhanan pirullisen testin.

Silti, vaikka yleensä olen työelämässä ja muualla kovin rationaalinen sekä järkevä, on järki lentänyt nyt ikkunasta. Olen naurettavana taikauskoinen, kyttään omia fiiliksiäni, enkä ratkaise tilannettani tekemällä testiä. Jos ystäväni olisi samassa tilanteessa, olisin marssittanut hänet apteekkiin jo aikoja sitten. Tai jos työelämässä joku asia olisi näin helposti selvitettävissä, olisin hoitanut sen oitis. Mutta nyt? Ehei. En tee muuta kuin luen tätä palstaa, kyttään omaa oloani ja jännitän jokaisella vessareissulla, alkaako ne kuukautiset vaiko eivät. Pelkään, että siitä puhuminen käynnistää menkat ja että todennäköisesti tämän viestinkin kirjoittaminen saa ne maagisesti alkamaan. Naurettavaa!

Onko kellään muulla näin ristiriitaisia fiiliksiä omaa sekoiluaan kohtaan?

Olen avoliitossa elävä nainen, ja toivon ensimmäistä lasta perheeseemme. Periaatteessa olemme puhuneet (tai mieheni on siis vaatinut), että alkaisimme tehdä lasta vasta ensi vuoden puolella, ehkä myöhemmin keväällä. Olemme käyttäneet kondomia ehkäisynä, sillä hormonit eivät sovi minulle. Olemme käyttäneet (aikuisina ihmisinä) sitä hyvin orjallisesti ja tarkasti. Se on ollut aivan alusta asti aina päällä, ei ole (silminnähden) koskaan hajonnut tai liukunut pois paikaltaan. Mutta nyt minun kuukautiset ovat viikon myöhässä. Kiertoni on 30 pvä ja nyt menoss 37 pvä. Testin siis voisi tehdä, mutta en uskalla... Pelkään pettymystä. Ihan kuin se olisi pahempi silloin kun tekee testin versus silloin kun menkat vain luonnostaan alkavat.

Oireetkin raskaudesta olevinaan itseltäni löydän ja en löydä. Mua on jo vajaan viikon ajan vuorotelle paleltanut ja hikoiluttanut. Lämpöä olen mitannut orjallisen (ja naurettavan) usein, mutta varsinaista lämmönnousua ei ole havaittavissa. Nuha mulla on, öisin nenä on tukossa, päivällä se välillä vuotaa. Rinnat on sairaan kipeät. Niin... Ja kaikki oireet voivat yhtä hyvin merkitä sitä, että menkat alkavat tai sitten sitä, että olen saanut flunssan(tai sikataudin lievänä).

Voi argh. Te varmaan ymmärrätte?

Veit sanat suustani :)

Mulla on nyt ihan sama tilanne. Testiä en uskalla tehdä negatiivisen tuloksen pelossa ja seurailen täältä oireita ja vertaan itseeni. Ja tottakai jokainen oire täsmää. :) tällä viikolla pitäisi menkkojen alkaa. En vain uskalla tehdä testiä koska olen niin monta kertaa jo joutunut pettymään. Huh.
 
neitokainen
mulla on ollut pahaa oloa. menkkamaisia kipuja (tosin paljon lievempiä)
lämpö on noussut siihe reilu 37.. nipistelee ala masua.. pissillä saa rampata koko aika..
hmmmh..mitäs muuta.. ainii ne kuukautiset muutaman päivän myöhässä:) onhan näitä! tänää terveys keskukseen r-testin tekemää.. toivottavasti nyt on tärpänny :)
 
Naiseliö

Mulla on kuukautiset olleet aina aika säännölliset, 28-30 pvä on se normaali kierto. Nyt mulla on 3 päivää menkat myöhässä (en tiedä onko liian aikaista testiä tehdä)(?) Alavatsassa vihloo aina välillä, ruisleipä saa mut tuntemaan pahoin, samoin jotkin muut kuten kahvi jota normaalisti juon parisen kuppia päivässä, nyt ollut ilman kahvia pari viikkoa kun haju etoo. Rinnat ovat aremmat kuin koskaan, ikinä ei ole menkkakivut tällaista kipua rintoihin tuonut, nännit etenkin todella kosketusarat. Kylmä ja kuuma vaihtelee vuorotellen mutta enemmän viluissani olen ja nyt on nenä mennyt tukkoon (en ole paljoa nyt ulkona ehtinyt olemaan, sen vähäisen ajan jonka olen ollut, olen topannut itseni kunnolla :D) Päätä on jomottanut nyt yli viikon, etenkin iltaisin puhkeaa. En tiedä onko raskaus mahdollinen mutta peukut pystyssä haen raskaustestin ja positiivista toivon. :)
 
nainen
Heippa!
Lopetin pillerit tuossa 19. päivä marraskuuta ja 22. päivä alkoi viimeksi menkat. Sen jälkeen olen ollut suojaamattomassa yhdynnässä muutaman kerran eikä ole mitään käsitystä koska kuukautisteni pitäisi alkaa sillä olen pillereitä popsinut yli 2 vuotta enkä muista kierron pituutta (ja se voi tietysti olla sekaisinkin pillereiden jälkeen).. ehkäpä kahden viikon päästä olisi aika alkaa? no mutta kuitenkin. nyt on minulla nännit tullut kosketusaroiksi ihan tämän päivän aikana eikä ne aiemmin ole olleet. Väsymystä ehkä on hieman kun olen paljon normaalia pidempiä yöunia nukkunut. Välillä hieman turvonneen oloinen masu. Voikohan nämä olla raskausoireita? Olisihan kuukautisiin vielä ehkäpä se pari viikkoa (vaikea sanoa), mutta onko kellään tullut jo näin pian joitakin oireita raskaudesta ja ollutkin raskaana?

Lapsi olisi kyllä tervetullut.. :) testin tekemistä saa odottaa malttamattomana vielä kauan.. :/ kunpa voisin vain nukkua sen pari viikkoo että pääsisi testin tekemään..
 
jennyh
Kuukautiseni olivat viimeksi syyskuun alussa ja testin tein(clearblue raskaustesti) n. viikko sitten ja negaa näytti. Vieläkään ei ole kuukautisia kuulunut mutta oireita on, mielialan vaihtelu, väsy, nännit kipeet, huimausta varsinkin kun olen makuulla ja käännän esimerkiksi kylkeä. kuukautiseni ovat melko epäsäännölliset... onko tuo clearblue sittenkään niin herkkä testi? huomenna pitäisi mennä gynekologille
 
esikoishaaveilija
Alkuperäinen kirjoittaja nainen:
Heippa!
Lopetin pillerit tuossa 19. päivä marraskuuta ja 22. päivä alkoi viimeksi menkat. Sen jälkeen olen ollut suojaamattomassa yhdynnässä muutaman kerran eikä ole mitään käsitystä koska kuukautisteni pitäisi alkaa sillä olen pillereitä popsinut yli 2 vuotta enkä muista kierron pituutta (ja se voi tietysti olla sekaisinkin pillereiden jälkeen).. ehkäpä kahden viikon päästä olisi aika alkaa? no mutta kuitenkin. nyt on minulla nännit tullut kosketusaroiksi ihan tämän päivän aikana eikä ne aiemmin ole olleet. Väsymystä ehkä on hieman kun olen paljon normaalia pidempiä yöunia nukkunut. Välillä hieman turvonneen oloinen masu. Voikohan nämä olla raskausoireita? Olisihan kuukautisiin vielä ehkäpä se pari viikkoa (vaikea sanoa), mutta onko kellään tullut jo näin pian joitakin oireita raskaudesta ja ollutkin raskaana?

Lapsi olisi kyllä tervetullut.. :) testin tekemistä saa odottaa malttamattomana vielä kauan.. :/ kunpa voisin vain nukkua sen pari viikkoo että pääsisi testin tekemään..
mulla tuli kyllä tästä ihan ekana mieleen, että selkeä ovulaatio, jos menkkoihin on vielä pari viikkoa aikaa. Pillereiden lopettamisen jälkeen ovulaatiokipu yllättää ja hätäpäissään sitä voi mennä luulemaan raskaudeksi.

Ensisijaisesti en raskaustoiveita kuitenkaan ekalla yrityskerralla noin helposti elättelisi.
Itsellä nimittäin sama homma menossa, yk 1 meneillään ja menkat pari päivää myöhässä..ovista en tästä kierrosta kai bongannut, yksi päivä oli kyllä selkeä munasarjakipu ja vatsan/rintojen turvotus, joten saattoi olla silloin..peittojakin heiluteltiin varmuuden vuoksi. :)

Kaikki oireet löytyy minultakin täältä, paitsi ei minkäänlaista kuvotusta, joten en tosissani jaksa edes toivoa, että olisin raskaana. Asiat, mitkä herätti epäilykseni, oli alavatsanippailut, runsas valkovuoto tässä vaiheessa kierota (kun menkat olisi pitänyt jo alkaa?!) ja päänsärky, jota mulla ei ole IKINÄ! Päänsärkykin voi olla stressireaktio, joten siitä en huolehdi, mutta noi kaksi muuta oiretta pisti miettimään. Päätin uskaltautua ostamaan r-testin, jos ei nyt viikonloppuna, niin viim. ensi viikolla.
 
sadepisara
Mul on säännölliset menkat 28pv välillä alkaa 2 pv aikasemmi tai sitten myöhemmin. Nyt mulla on menkat myöhässä 6pv ja rinnat tosi arat ja nännit myös. Vilun väreitä välillä ja mahassa vihlasee. Eilen oli illalla sellane olo että alkais. mut ei vieläkää. Juon kahvia yleensä monta kuppia päivässä nyt se ällöttää ja sama tupakan kanssa. Väsyttää ihan kamalasti myös. Ruokahalu on koko ajan mennyt, ei tee mieli mitää makeaa ja välillä sitten taas. Mulla ei ole ikinä koskaan milloinkaan näin myöhässä ollu menkat. Mitäs veikkaatte oonko raskaana? ajattelin tehdä testin pe ellei oo siihe mennes viel alkanu!!
 
Tässä on jo pari kk toivottu raskautta pillereitten pois jättämisen jälkeen. Minäkin menin halpaan tunnustelemalla liikaa tuntemuksia heti pillereitten jätön jälkeen. Sillon heti menkkojen jälkeen oli rinnat älyttömän kipeet. Oli pidettävä rintsikat päällä kokoajan ettei sattunu. Nyt pari kk myöhemmin on tullu vähä samankaltasia tuntemuksia rintoihin, tosin lievempinä. Parina päivänä on tuntunu ikävä repäisy alavatsassa. Menkat pitäs minun laskelmointien mukaan alkaa tänään. Tässä kieltämättä tulee luulotautiseksi. Toivon raskautta ehkä jo liikaakin. :D
 
nainen
Alkuperäinen kirjoittaja TiiaRiitta:
Tässä on jo pari kk toivottu raskautta pillereitten pois jättämisen jälkeen. Minäkin menin halpaan tunnustelemalla liikaa tuntemuksia heti pillereitten jätön jälkeen. Sillon heti menkkojen jälkeen oli rinnat älyttömän kipeet. Oli pidettävä rintsikat päällä kokoajan ettei sattunu. Nyt pari kk myöhemmin on tullu vähä samankaltasia tuntemuksia rintoihin, tosin lievempinä. Parina päivänä on tuntunu ikävä repäisy alavatsassa. Menkat pitäs minun laskelmointien mukaan alkaa tänään. Tässä kieltämättä tulee luulotautiseksi. Toivon raskautta ehkä jo liikaakin. :D

Moikka moi :) Ajattelin udella että kuinka nopeasti sinulla tuli kuukautiset pillereiden poisjätön jälkeen? Kirjoitin tuossa aiemmin mahdollisista oireista (jotka luultavasti kuvittelin) mutta on silti edelleen oireen tynkää havaittavissa ja hirvittävä palelu ja väsymys.. palelu tosin voi johtua ihan tuosta pakkasesta :D ajattelin että uskaltaisko tuossa maanantain tienoilla testailla jo jos menkkoja ei näy.. silloin olisi kp29.. on se hullua kuinka voikaan kuvitella kaiken maailman oireita sen jälkeen kun niistä on lukenut :)
 
esikoinen 1-v
Minulla tuli ensioireet kun sikiö oli n.6vkoa,- rinnat kipeyty.
Ennen sitäkin tein kyllä testin mutta näytti negaa ja vasta siis 6vko:n kohdalla plussaa.
Sen jälkeen kahvista tuli TOSI huono olo vaikka mieli sitä aina tekikin ja kokeeksi piti välillä kupillinen juoda huonoin seurauksin..Muita oireita ei oikeastaan ollutkaan koko raskausaikana kunnes synnärille lähtiessä;)
 
Ninnu
Hei! täälä kans mietitään ollaanko raskaana vai ei... Normaali kierto on ollut 30pvä ja viimeksi 28 nyt mennään 37.. ton 30pvä kohdalla oli vattakipuja ja kuvittelin menkkojen alkavan mutta ei oo näkyny, tänään tein testin joka näytti negatiivista.. odotellaan ja teen muutaman päivän päästä testin uudelleen jos mitään ei tapahdu! Jos vaikka tulis Joulu ylläri postiivisella testillä :)
 
Sinna
Olen lueskellut näistä oireista ennen plussaa ja aika moni kertoo lämpöjen olevan koholla ( monilla n. 37) tarkottaakohan, että normaalia enemmän kohollaan oviksen jälkeen plussattua, kuin verrattuna ei plussa kiertoon oviksen jälkeen? Ja kuinka paljon on lämpöjen ero alkukierrossa ja loppukierrossa, positiivise testin tehneillä? Itselläni on n. 35,4 alkukierrossa ja n. 36-36,2 loppukierrossa, eli pitäisköhän olla reilummin koholla jos raskaana? Tiedän, ettei niitä ehkä kantsis kytätä, ehkä ei niin luotettavia..
 
V
Olen 41v.Mulla kaksi poikaa 04 ja 05syntyneet koeputkihedelmöityksellä tehty molemat.Kesällä jäi 3kk menkat pois ja enkä ole raskaana ku ei usein harrasteta seksiä,kuin silloin tällöin.Söin kolme kuukautta pillereitä ja sit tuli menkat säänölisesti.Nyt taas ei tuu menkkoja enkä oo raskaan.mikä on Mistä tämä voi jophtua?olen kyl välistä vähän kireä mut en tiedä johtuisko siitä.Auttakaa mua?Olen kerran käynnyt lääkärissä mut voisko olla jo mummotauti?
 

Yhteistyössä