Raskausajan diabetes, alkava myrkytys, ihme oireita?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mulla on ollut sillointällöin tämmöisiä päiviä että on kaikinpuolin tosi outo, huono olo. Semmoinen ylivalpas, hieman fyysisesti ahdistunu ja ihan älyttömän äkänen oon kokoajan. Pahoinvointia on, sellaista oksetuksen jatkuvaa tunnetta. Hengenahdistusta on ollu jo pitkän aikaa, mutta käsittääkseni johtuu siitä kun vauva sielä puskee sisäelimiä ja näin neuvolassakin todettiin. On ollut raajojen pistelyä ja puutumista pienissä määrin sillontällön, välillä kun hengitys on vaikeampaa niin saattaa alkaa naamakin vähän puutua ja huulet vapista, samoin kun kädet.

Tänään heräsin jo valmiiks epämääräiseen heikohkoon oloon, eikä oo juurikaan ollut nälkä. Ihan kotiruokaa kyllä söin ja oon pakottanu alas tietyin välialoin jotain, ettei olo vaan huonone. Vettä oon kitannut mielinmäärin niinkun jokainen päivä ja vitamiinit otin aamusta. Oksettanu mutten kuitenkaan ole oksentanut, ylipäätänsä semmonen kurja olo etten oo uskaltanut kaupassa lähteä käymään.. Semmonen pieni sekava olotila välillä.

Tän päiväinen olotila on saanut miettimään että oiskohan mulla sokereiden kanssa jotain häikkää, tai jopa alkava raskausmyrkytys? Missään vaiheessa ei oo pissassa ollu sokereita tai protskuja plussalla ollenkaan, ja neuvolantädit on sanonu ettei sokerirasitukseen tarvitse mennä kun paino ennen raskautta niin alhainen. Nyt oon kuitenkin ollu jo jonkun aikaa sairaslomalla supistuksien takia, ja on jääny liikkuminen tosi vähiin. Nyt sitten kuukauden aikana oli tullu näköjään 5kiloa painoa, eli reipas kilo VIIKOSSA? Eikös myrkytyksessä oo tyypillistä tosi nopea painonnousu?

Verenpaineet mulla oli yhdessä välissä tosi alhaiset, nyt nousseet 129/76 eikä ilmeisesti mitenkään hälyttävät kun neuvolassa sanottiin että ok.
Hempat alusta asti 114-116, rautalääkkeitä oon yrittäny silloin tällöin syödä mut niistä oksentelin.
Nyt ois viikot 31+, ja oireet huolettaa. Etenkin toi runsas yhtäkkinen painonnousu, voiko muka liikkumattomuudella kerätä noin paljon painoa? Huomiseks oon varannu ajan näistä juttelemaan, mut ajattelin jos jollain olis ollu kokemuksia.
 
vierailija
Kuulostaa ihan normaaleilta raskausoireilta nuo kuvailemasi oireet. Painoa voi hyvinkin tulla kuukaudessa 5 kg ja sitten taas ei yhtään moneen viikkoon. Raskausmyrkytykseen kuuluu korkea verenpaine, siksi sitä jatkuvasti mitataan, mutta sinulla arvot ovat olleet hyvät. Kyllähän se ahdistaa fyysisesti ja henkisestikin, kun tila alkaa loppua ja hengityskin on vaikeampaa. Hyvä että sait ajan keskusteluun; jos ahdistus on kovaa, voit ehkä saada synnytyksen käynnistyksen aiemmin.
 
vierailija
Kuulostaa ihan normaaleilta raskausoireilta nuo kuvailemasi oireet. Painoa voi hyvinkin tulla kuukaudessa 5 kg ja sitten taas ei yhtään moneen viikkoon. Raskausmyrkytykseen kuuluu korkea verenpaine, siksi sitä jatkuvasti mitataan, mutta sinulla arvot ovat olleet hyvät. Kyllähän se ahdistaa fyysisesti ja henkisestikin, kun tila alkaa loppua ja hengityskin on vaikeampaa. Hyvä että sait ajan keskusteluun; jos ahdistus on kovaa, voit ehkä saada synnytyksen käynnistyksen aiemmin.
No suurimman osan oireista osaan itsekin selittää raskaudella. Mutta toi tietynlainen heikko olo kielii kyllä väistämättäkin jostain ihan muusta. Oon alkanut epäilemään noita verensokereiden heittelyitä.. Vaikka oon koittanut syödä tasaisin väliajoin että noi pysyis kondiksessa, eilen olo oli ihan kammottava kaikesta perusruuasta ja välipaloista huolimatta mutta helpotti huomattavasti kun otin vähän hunajaa testiksi? Onko mahdollista että ois puhjennu diabetes vaikkei pissassa olisi mitään häikkää? Kaveritkin on ihmetelleet että miksei mua oo laitettu sokerirasitustestiin, en tiedä ketään lähipiiristäni joka ei olisi sellaiseen joutunut melkeimpä automaattisesti :eek:
 
vierailija78990
Miksi epäilet raskausmyrkytystä, vaikka pissatesti normaali ja verenpaineet normaalit jne.?
Mulla oli suht vaikea raskausmyrkytys, eikä silti noita sun oireita ollenkaan.
Epäilen että vaivasi on enemmänkin psyykkinen.
Ahdistusta, paniikkihäiriö,stressiä?
 
vierailija
Miksi epäilet raskausmyrkytystä, vaikka pissatesti normaali ja verenpaineet normaalit jne.?
Mulla oli suht vaikea raskausmyrkytys, eikä silti noita sun oireita ollenkaan.
Epäilen että vaivasi on enemmänkin psyykkinen.
Ahdistusta, paniikkihäiriö,stressiä?
Empä usko että oireet johtuisivat stressistä sun muusta, kun voisin melkein sanoa että raskaus on ollut mun elämän stressittömintä aikaa :D Lähinnä edelleen kallistun noiden sokeritasapainojen heittelyyn, voihan ne heitellä rankasti ilman diabetestäkin? Mun suvussa sattuu olemaan useampi diabetestapaus, niin sitäkin myötä kiinnostais tutkia asiaa tarkemmin.. Kaikenlisäksi kun olo paranee niin huomattavasti kun saa vähänkin jotain runsassokerista, esimerkiksi hedelmistä ei ole mitään apua tuossa.
 

Yhteistyössä