Raskausajan refluksi oireet ja tähystys?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kävin lääkäriltä pyytämässä reseptin nörästyslääkkeisiin. Aivan tajuton korvennus siis ja ruoka nousee suuhun, vaikka vasta kolmannella kuulla raskaana. Toisen lapsen kohdalla viimeinen kolmannes oli närästyksen ja poltteluiden kannalta sitä kauheinta aikaa.

Nyt lääkäri kuitenkin laittoi lähetteen endoskopiaan, jossa tähystettäisiin siis ruokatorvi ja maha. Mutta alkoi tässä pelottamaan että minkälainen toimenpide on oikeasti kyseessä? Kuuleman mukaan noin sentin paksuinen putki pitäisi niellä jotenkin oikeissa kohdissa. Mutta silti ajatus arveluttaa, etenkin kun meinaan oksentaa jo siitä että hammasharjalla yritän viimeisiä hampaita pestä.

Kenelläkään kokemusta? Miten valmistautua henkisesti?

Ensi viikolla olisi tutkivan lääkärin vastaanotto jossa selviää tähystys aika ja tekevät jotain tutkimuksia.
 
vierailija
Minulta ovat kolmesti tähystäneet. Ensimmäisellä kerralla oli limakalvot tulehtuneet, menivät pitkällä närästyslääkekuurilla ohi. Toisella kertaa löytyi vatsahaava ja kolmannella kerralla kaikki kunnossa.

Eihän se mikään herkullinen ole se tähystys. Siinä kannattaa kysyä kyllä se nielun puudutus. Ja todellakin pysyä rauhallisena.

Nuorena tyttönä tuo oli aika pakkopullaa (ensimmäinen) ja sanoin aika pahastikin lääkärille. Toisella kertaa yritin olla kaukaa viisas ja joku älynväläys oli kokeilla "siedättää" itseään tuohon tunteeseen. Ja ainoa saman paksuinen juttu minkä löysin oli pitkät nakit, joita siis ihan ruokakaupassa myydään. Ja siihen kakomiseen tuli toden totta tietynlainen vastustuskyky ja toinen kerta menikin aika helposti. Ja kolmannella kerralla en ottanut puudutetta enää ollenkaan.

Siinä vahingossa tuli opittua parisuhdetta piristämään muutama muukin kikka, mutta niistä ei sen enempää.

Mutta minä suosittelen hieman harjoittelemaan vieraan esineen tunnetta kurkussa. Se oikeasti helpottaa hengittämistä. Ainakin minulla oli ensimmäisellä kerralla tunne että maailma pimenee kun laittoivat putkea. Ja pakokauhu iski kun lääkäri hokee "niele, niele" ja ei saa nielaistua ollenkaan, eikä henki meinaa kulkea.

Mutta oikeasti, älä pelkää. Yritä rentoutua ja se on todella nopeasti ohi.
 
vierailija
Jäi vielä sanomatta että että jos mitä tahansa siedätystä kokeilet niin teet sen sitten omalla vastuulla. Ja nielaisu todellakin vetää sitten sitä makkaraa aika voimalla että et tukehduta itseäsi!
 
vierailija
Kapselikuoressa oleva karrageenissa voi olla kans syytä. Levätuotteita ei saa odotusaikana käyttää ollenkaan, koska niistä saa helposti jodia liikaa. Karrageeni on ruskolevää ja kasvaa vesistöissä, kerää sieltä myrkkyjä ym epäpuhtauksia...

Katso tuolta lisää, hyviä kommentteja:
"Itse lisäsin ruokavaliooni reilusti kermaa syksyllä 2007 luettuani tätä sivustoa jonkin aikaa. Koska periaatteenani on ostaa aina luomua, kun se on mahdollista, ostin tietenkin Valion luomukermaa. Loppusyksystä minulle alkoi tulla selkäkipuja, jotka viittasivat selkärankareumaan. Sairaskertomus on monimutkainen, eikä liity aiheeseen. Monien koukeroiden ja tutkimusten jälkeen kivut lähtivät, enkä saanut reumadiagnoosia. Mutta prosessin aikana luin netistä paljon reumantyyppisistä sairauksista. Ne tuntuvat liittyvän suoliston hyvinvointiin. Ja karrageenilla on yhteyksiä suolistosairauksiin. Itse vaihdoin heti tiedon luettuani luomukerman kuohukermaan (enkä takaisin vaihda ennenkuin poistavat sen karrageenin siitä). Uskon, että tämä ruokavaliomuutos oli yksi tekijä selkäni parantumisessa.

En siis suosittele kenellekään Valion luomukermaa, vaikka muuten luomutuotteiden puolesta liputankin."
Meni tosin monta vuotta, ennen kuin älysivät, että ihmiset haluavat tehdä itse jäätelöt, voit ym kunnolliseen kermaan. Kamalan kauan oli poissa valikoimista.
 

Yhteistyössä