Rasvatonta vai kevytmaitoa taaperolle?

  • Viestiketjun aloittaja MimosaG
  • Ensimmäinen viesti
MimosaG
Meillä ihan kohta 1-vuotias taapero ja neuvolasta sanottiin et vois tavallista maitoa alkaa antamaan jo. Suositus kait on että rasvatonta mutta luin juttua netistä että sit ruokaan pitäisi lisätä öljyä tms? Eikö olisi sitten vaan parempi mennä kevytmaidolla ilman että pitäisi alkaa erillisten rasvalisien kanssa sotkemaan?
Oletteko tehneet miten?
Olettekos jättäneet missä vaiheessa korvikkeen/vieroitusmaidon pois eli meillä mennyt tuuti2 tähän asti ja vähän tavallista rasvatonta maitoa.
Eli miten teillä?
 
vierailija
Miksi maidon pitäisi olla rasvatonta, koska äidinmaitokaan ei ole. Luulisi, että luonto on järjestänyt äidinmaidon koostumuksen lapsille parhaiten soveltuvaksi. Muutenkin uskon, että luonnollisuus on usein paras vaihtoehto eikä rasvaton maito ole luonnollista. Meillä mentiin äidinmaidolla. Nuorimmat olivat lehmänmaidolle allergisia eivätkä lapsemme muutenkaan oppineet koskaan juomaan maitoa.
 
vierailija
Välillä suositus on ollut rasvaton ja välillä kevytmaito/punainen maito. Ulkomailla ei taideta laajasti antaa maitoa ollenkaan.

Käytännössä asialla tuskin lienee sen suurempaa merkitystä.
 
vierailija
Mä olen pyrkinyt antamaan vuorotellen rasvatonta, ykköstä ja kevytmaitoa. Olen muutaman kerran nähnyt lapsia, jotka eivät ole suostuneet juomaan kuin "omaa maitoaan" kyläillessä tai ravintolassa ja sitten onkin päädytty vaihtamaan ruokajuomaksi vesi tai pahimmassa tapauksessa mehu, niin yritän opettaa juomaan noita kaikkia. Käsittääkseni muuten rypsiöljylisä (1 tl 2 kertaa päivässä) pitäisi antaa muutenkin, vaikka joisikin rasvaisempaa maitoa. Lapsen aivot tarvitsevat noita hyvälaatuisia rasvoja kehittyäkseen.
 
vierailija
Rasvatonta. Huonon rasvan kerääntyminen suoniin alkaa jo lapsuusiässä, joten määriin kannattaa kiinnittää huomiota ja panostaa hyviin rasvoihin (esim. kala).

Sokeria myös lapset syö aivan liikaa. Aivan aivan liikaa.

Mehuja ei tarvitse juottaa ollenkaan, vesi on lapsen janojuoma.

Pysytäänkö me itse täydellisyydessä, ei todellakaan. Koitan kuitenkin arjessa tehdä hyviä valintoja.
 
vierailija
Käsittääkseni muuten rypsiöljylisä (1 tl 2 kertaa päivässä) pitäisi antaa muutenkin, vaikka joisikin rasvaisempaa maitoa. Lapsen aivot tarvitsevat noita hyvälaatuisia rasvoja kehittyäkseen.
Kiinnostaa kauheesti, mistä sellainen käsitys on peräisin? Ei nimittäin ole terveellistä, jos se ei ole luomua, koska viljelyssä saa käyttää neonikotinoideja - jotka meillä sallittiin poikkeusluvalla. Luomuöljy taas tökkii maun puolesta niin, että voi uskoa sen olevan yksistään moottorisahan voiteluöljyä. Siis kaikkea ihmiset uskookin:censored:
 
vierailija
Meillä juotiin rasvatonta maitoa aina näihin päiviin asti. Lapsen uloste on aina ollut aika pehmeää, mutta pitkään on toinen paukutellut jo ihan tosissaan, ensin potalla ja nykyään vessanpöntöllä. Uloste ikään kuin räjähtää ulos : (, mutta mitään kipuja ei missään vaiheessa ole valitellut. Laksatesteissä kävi, eikä mitään ollut.

Sitten sain vinkin vaihtaa rasvaton maito kevytmaitoon, ja kappas, räjähdykset laantuivat kummasti : ). Selvisi, että tuo on yleistä 1-3-vuotiailla (omani on 4), ja johtuu öljyn puutteesta ruokavaliossa. Kysyin lastenlääkäriltä, kun soitti minulle keliakiatuloksia (neg). En ole muissakaan rasvoissa mitenkään erityisemmin pihtaillut, mutta olisiko ruoassa sitten ollut liian vähän öljyä. Nyt lisään rypsiöljyä vaikka perunamuusin sekaan (jonne olen aina lisännyt myös Keijua ja rasvatonta maitoa), jossa se ei tosiaan maistu tai tunnu miltään. Ensi syksynä on tarkoitus kokeilla pikku hiljaa rasvattomaan siirtymistä, sillä tämän pitäisi tosiaan olla väliaikainen vaiva : D.

Tarhaan pitää viedä nyt omat kevytmaidot vaan.
 
vierailija
Mun mielestä on hyvä pyrkiä mahdollisimman vähän prosessoituun ja luonnolliseen ruokaan.
Rasvaton maito on niin luonnotonta ja käsiteltyä kuin olla voi.
Meillä on aina täysmaitoa tai kevytmaitoa, rasvatonta ei koskaan.
Ei meillä kyllä kukaan juokaan ruokajuomana tai mitenkään muutenkaan maitoa, vesi on janojuoma.
Joihinkin ruokiin ja kahviin käytetään maitoa.
Kalsiumia saa sitten esim.maustamattomasta jogurtista ja juustoista.
 
vierailija
Briteissä on maitopulloissa varoitus "Not suitable for children younger than 2 years" ihan kevytmaidossa (no siellä vastaava on 1,7-prosenttista) koska siinä on liian vähän RASVAA. (y)
 
vierailija
Rasvatonta. Huonon rasvan kerääntyminen suoniin alkaa jo lapsuusiässä, joten määriin kannattaa kiinnittää huomiota ja panostaa hyviin rasvoihin (esim. kala).

Sokeria myös lapset syö aivan liikaa. Aivan aivan liikaa.

Mehuja ei tarvitse juottaa ollenkaan, vesi on lapsen janojuoma.

Pysytäänkö me itse täydellisyydessä, ei todellakaan. Koitan kuitenkin arjessa tehdä hyviä valintoja.
Höpö höpö
 
vierailija
Kiinnostaa kauheesti, mistä sellainen käsitys on peräisin? Ei nimittäin ole terveellistä, jos se ei ole luomua, koska viljelyssä saa käyttää neonikotinoideja - jotka meillä sallittiin poikkeusluvalla. Luomuöljy taas tökkii maun puolesta niin, että voi uskoa sen olevan yksistään moottorisahan voiteluöljyä. Siis kaikkea ihmiset uskookin:censored:
Minua neuvottiin näin neuvolassa. Ja jokaisella neuvolakäynnillä tuon jälkeen on muistuteltu öljylisästä. Ennemmin teen neuvolan ohjeiden mukaan kuin seuraan netin höpöhöpöjuttuja.
 
vierailija
Tänä päivänä voi olla olemassa joku öljyantosuositus, jonka noudattamatta jättäjiä uhkaillaan huostaanotolla. Mutta muutama vuosi kun menee, niin se saattaa olla päin vastoin ne jotka lisäävät öljyä ruokaan jotka saavat valehdella neuvolantädin kysyessä asiasta, koska muuten heidän lapsensa otetaan huostaan.
 
vierailija
Enpä ole kuuluutkaan aiemmin, kiitos tiedosta!
Aika järkyttävää meillä, kun kasvava lapsi tarvitsee sekä proteiinia että rasvaa - varsinkin aivot!
Ei kukaan täällä väittänytkään ettei lapsi tarvitse rasvaa. Vaan että rasvan laatuun tulee kiinnittää huomiota. Maidosta saatava rasva ei ole erityisen terveellistä, joten mieluummin juodaan rasvatonta maitoa ja otetaan se rasva sitten muualta.
 
vierailija
Minua neuvottiin näin neuvolassa. Ja jokaisella neuvolakäynnillä tuon jälkeen on muistuteltu öljylisästä. Ennemmin teen neuvolan ohjeiden mukaan kuin seuraan netin höpöhöpöjuttuja.
Kukahan ne neuvolan ohjeet laatii? Rihkon Matti itse vai kuka?
Eipä ollut aikoinaan sellaisia sääntöjä ja terveitä lapsistakin tuli:)
Se vaan ei sovi tähän systeemiin, jossa systeemi on rakentunut niin, että pelottelemalla saadaan terveet ihmiset nopeasti jollekin elinkautislääkityksille. t. paula
 

Yhteistyössä