Rintareppu

Mä en ikinä ostaisi rintareppua. Se on epäergonominen lapselle ja epämiellyttävä kantajalle ja lisäksi maksaa maltaita! Suosittelen kantoliinaa, on edullisempi, miellyttävämpi ja ergonomisempi. Esikoisella kokeilin rintareppua pari kertaa, nyt kakkosen kanssa on liinailtu koko 9 kk ja pois en enää vaihtaisi!

www.kantoliinakanava.fi - löytyy PALJON tietoa liinoista.
 
Me ollaan katseltu BabyBjörnin active reppuja, joissa ainakin mainosten mukaan pitäisi olla hyvä selkäosa. Pikakiinnikkeet ja korkea selkäosa jonka saa myös taitettua alas kun vauvan haluaa katse menosuuntaan päin vaikuttavat myös hyviltä. Lisäksi väreinä on muutakin kuin mustaa tai tummansinistä. Hinta tosin on aika korkea normaalisti, mutta olen nähnyt aika monessa paikassa alennuksessa, olisikohan uudet värit saapumassa.

Olen tutkinut ja vertaillut reppuja ja kantoliinoja ja molempien hintahaarukat ovat aika laajoja joten välttämättä reppu ei tule kalliimmaksi kuin liina. Myöskään ergonomia ei välttämättä ole parempi kuin repussa. Reput ovat huomattavasti helppokäyttöisempiä kuin liinat, varsinkin ulkona liikuttaessa. Esimerkiksi toppatakin päälle liinan sitominen on huomattavasti hankalampaa kuin repun säätöjen muuttaminen.

Mitäpä jos annettaisiin jokaisen valita omansa ihan omien tarpeiden, käyttötarkoituksen ja mieltymysten mukaisesti. Kummatkin ovat hyviä laitteita, mutta kumpikaan ei ole selvästi toista parempi joka tilnateessa
 
On olemassa myös lapsen selälle ja lonkille ergonomisia reppuja kuten Patapum ja Ergo, hinnat suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kalleimmissa Baby Björneissä. Puhumattakaan kantajan ergonomiasta. Meillä olemassa kaikki kolme (BB, kantoliinat ja patapum) ja vähimmälle käytölle on jäänyt juuri BB. Vauva on siinä niin lonkat suoraan alaspäin, selkä notkolla eteen varsinkin kasvot menosuuntaan kannettaessa, että en uskaltanut sitä juurikaan käyttää.
Meillä liinailtiin trikooliinalla tuonne 8 kiloon asti, ja nykyään käytetään Patapum-reppua jolla voi kantaa selänkin puolella. Suosittelen tutustumaan, haulla löytyy varmaan paljonkin keskustelua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viia82:
Mitäpä jos annettaisiin jokaisen valita omansa ihan omien tarpeiden, käyttötarkoituksen ja mieltymysten mukaisesti. Kummatkin ovat hyviä laitteita, mutta kumpikaan ei ole selvästi toista parempi joka tilnateessa
Ap kysyi mitä mieltä muut on rintarepuista. Sanna80 sanoi oman mielipiteensä, mitä pahaa siinä on?

Olen Sannan kanssa samaa mieltä. Kantoliina on huomattavasti parempi vaihtoehto. Kokeilin ensin esikoisen kanssa rintareppua ja se oli ihan järkyttävä kapistus. Ehkä meillä oli huono reppu, mutta en saanut vauvaa mitenkään aseteltua niin, että olisi ollut tukevasti kyydissä. Vauvalla oli tosi huono asento ja mulla sattui olkapäät. Ei ollut siis reppu meidän juttu. Sitten ostin kantoliinan ja myöhemmin Patapum-kantorepun. Oma liinani on jonkun itse ompelema eli tsi ja ostin sen uutena. Oli huomattavasti halvempi kuin rintareppu. Liinan pystyy myös itse ompelemaan, jos vaan omistaa ompelukoneen. Mulla ei silloin vielä ollut.

Kuopuksen kanssa käytin paljon liinaa kun hän oli ihan pieni. Kun oli ikää tarpeeksi eli n 5 kk, siirryttiin Patapumiin. Patapum maksaa n 60 eur ja Ergo, jota voi käyttää jo pienelläkin vauvalla, maksaa muutaman kympin enemmän. Veikkaan, että satasen luokkaa. Eikös ne kalliimmat rintareput oli saman hintaisia? Ergossa ja Patapumissa on saman tyyppiset kiinnityssoljet kuin rintarepuissakin eli mitään sidontoja ei tarvitse opetelle kuten liinan kanssa.

Kantoliinaa käytin myös talvella vauvan kanssa. Sidoin liinan omien ulkovaatteiden päälle ja vauva liinaan sisävaatteissa + lakki ja hanskat ja toppatöppöset. Sitten päälle kantosuoja ja hyvin tarkeni pikkuinen. On olemassa myös kantotakkeja, jolloin ei tarvitse sitoa liinaa omien ulkovaatteiden päälle, vaan vauva matkustaa takin sisällä liinassa.

Kuopus oli välillä sisällä pitkiä aikoja liinassa. Siihen hän aina nukahti ihan pikkuisena, kun mikään muu paikka ei kelvannut. Samalla sain tehtyä kotitöitä ja hoidettua esikoista. Rintarepussa en olisi voinut vauvan antaa nukkua. Ainakin se malli mikä meillä ensin oli, oli niin kamala, että vauva olisi varmaan pudonnut kyydistä jos olisin alkanu kumarrella esikoisen kanssa touhutessani. Lisäksi vauvan asento oli niin huono, jalat alaspäin, että en olisi pitkää aikaa halunnut vauvaa sellaisessa pitää. Yhden ainoan sidonnan opettelin ja sen kanssa pärjäsi loistavasti.

Suosittelen, että ap tutustuu eri vaihtoehtoihin ennen rintarepun ostoa. Liinojakin on niin erilaisia. On sidottovia ja on rengasliinoja, joihin ei tehdä solmua, vain kiristetään sopivaksi. Nyt kun kuopuskin jo vuoden ikäinen, liinaa ei tule enää käytettyä. Sen sijaan Patapum on edelleen ahkerassa käytössä ja voisin sanoa, että paras lastentarvikehankintamme.

 
Meillä oli käytössä Tomy-merkkinen rintareppu, jossa tyttö viihtyi hyvin. Hinta oli n. 40 euroa. Aika helppokäyttöinenkin kun siihen tottui. Selällehän se tietysti ottaa kun vatsan puolella paino mutta siinäpä tulee hyvää selkä- ja vatsalihasharjoitusta samalla. :)
 
OStin Tomyn repun ja vein takaisin kauppaan, kun poika ei olisi mahtunut siihen kuin pienen hetken, ei todellakaan sinne saakka kuin kilomäärät olisivat antaneet ymmärtää. Itse vannon Patapumin nimeen, on pitkäikäinen hankinta.
 
Liinoja en ole kokeillut, kun en taida olla "liinaihminen". Ei saisi kai lokeroida. I´Go on ollut kiva kokemus, vaikka kovin paljon en enään kannakaan, enkä ole koskaan oikein innostunut kantamisesta. Enemmän mennään rattaila tai ollaan oltu vain kainalossa.
 
Esikoista kuljetettiin vauva-aikana BabyBjörnin repussa, mutta tutustuttuani muihin vaihtoehtoihin en todellakaan voi suositella sitä miltään kantilta. BabyBjörn ei ole ergonominen lapselle, joka istuu siinä ns. vääränlaisessa asennossa, se on myös kantajalle selkää rasittava. BabyBjörn on hyvin lyhytikäinen (n. 6 kk) ja aika harvoin lapsi mahtuu siihen ulkovaatteissa edes vauvana. Lisäksi se on mielestäni melko kallis...

Suosittelen ennemmin Patapumin ja Ergon kaltaista ergonomista reppua, jossa niin kantajalla kuin kannettavallakin on hyvä olla ja oikeat asennot sekä painopisteet. Ne ovat huomattavasti pitkäikäisempiä ja niitä on miellyttävämpi käyttää.

Kantoliinat tuntuvat usein hankalilta ja työläiltä, mutta on olemassa kätevämpiäkin ratkaisuja kuten trikoinen comboliina (n. 40 euroa), jota ei tarvitse lainkaan sitoa! Siinä kaksi trikoolenksua puetaan olkapäille ristiin. Sopii hyvin myös miehelle näppäryytensä vuoksi... ;)
http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/carrybaby.html

Suosittelen käymään esim. Babyidean sivuilla www.babyidea.fi tutustumassa erilaisiin vaihtoehtoihin. =)
 
Repuista minulla on kokemusta Ergosta ja Baby Björnista.

Baby Björn on minusta kantajalle todella epäergonominen. Käyttö sattui hartioihin. Vauva on siinä jalat suorana, joka ei käsittääkseni ole hyväksi. Ergo on taasen ollut todella mukava käyttää, ergonomisuus käyttäjälle on minusta lähes kantoliinan luokkaa. Lapselle on myös todella ergonominen, kantoliinan asentoa muistuttava asento.

Ergoa voi käyttää silloin kun vauva kannattelee päätään. Lisäksi polvien nivukset pitää yltää sen reppuosan "yli", jotta jalat eivät jää polvista suoriksi ja polvet "lukkoon". Ergon käyttöikä on huomattavasti pidempi (kiloraja) kuin Baby Björnissa. Ergoon on saatavilla lisäosa, jolloin sitä voi käyttää ihan pikkuvauvallekin.

Kantoliinailen myös. Käytän joko liinaa tai Ergoa vähän tilanteen mukaan. Baby Björn on jäänyt käyttämättä.
 
Meillä oli käytössä Baby Björnin active joka oli mun mielestä hyvä ja laspeni oli siinä tyytyväisenä. Käytimme reppua n. vuoden ikään asti. Mulla ei rasittunut selkä. kiinnostaa kyllä tuo Ergo, kun sillä voi kantaa selässäkin, kun lapsi kasvaa ja painaa enemmän, on varmasti helpompi kantaa selkäpuolella. Olisin saattanut jopa ostaa sen, mutta en tuntenut vaihtohetoja, joten hyvä kun kyselet kokemuksia ennen ostopäätöstä. Arvokkaita hankintoja molemmat.

Kantoliinan kanssa en päässyt sinuiksi. Musta se hiosti kauheasti ja mun oli vaikea käyttää vyötäröllä olevaa lääkityslaitettani sen kanssa.
 
Mul on ollu BB.n rintareppu jota käytin tosi lyhyitä aikoja ennen kun ostin Ergon. Ergo on ollu kovassa käytössä... näppärä esim lentokentällä matkatavaroita odotellessa, paikassa jossa paljon ihmisiä jne. Ergollahan voi kantaa myös lonkalla mitä Patapumilla ei muistaakseni voi tehdä. Lisäks mul on trikooliina (tri-cotti, jos en väärin nimeä muista) jonka ostin käytettynä. Jos joskus vielä lapsen saan niin aion käyttää pienellä trikooliinaa ja ergoa, kun rintarepussa ne jalat tosiaan roikkuu alaspäin (minä takia ite en uskaltanu/halunnu käyttää kun maks vartin ajan kerrallaan) ja ei oo muutenkaan mukavin kantolaite kun ainakin mulla tuntu hartioissa ja poika ei mahtunu niin pitkään kun kilomäärät ois sallinu.
 
Kannattaa miettiä jos päätyy kantoliinaan minkä pituisen ostaa,meillä oli käytössä joku 4,5-5m joka oli ainakin mulle tosi työläs laittaa päälle ja tuli itselle ja lapselle tosi nopeasti kuuma.Rintarepuista en tiedä kun ei kokeiltu sain liinasta tarpeeseni ja ollaan siitä lähtien pysytty rattaissa =)
 
Ergoonhan on saatavilla myös infant insert jossa voi kantaa vastasyntyneestä lähtien.
Kantoliinoissa on paljon vaihtoehtoja pitkien liinojen lisäksi, rengasliinoja, neliöliinoja, kantopusseja.
Kantoliinalla kantaa vielä isoa taaperoakin, eli käyttöikä on paljon paljon pidempi kuin rintarepuilla ja tosiaan kantoasento ergonomisempi niin lapsen kuin kantajan kannalta.
Me ollaan kannettu synnäriltä asti ja nyt tyttö 1.5 v. n.13kg ja selässä kantaa vaivatta edelleen niin ergolla kuin liinallakin.
 
Tavallaan kiinnostais nyt tokan kanssa kokeilla liinaa, esikoisella käytin bb:n rintareppua ja toimi hyvin.
En koe koko liinailu/ekoiluideologiaa täysin omakseni, mutta ne trikoiset kaksoisliinat näyttää kiinnostavilta.
 
Meillä on BB:n active, joka jäi vähälle käytölle. Raskas kantajan selälle, hartiatkin huusi hoosiannaa. Eikä lapsen asento ollut kovin hyvä. Seuraavalle vauvalle aion kokeilla kantoliinaa. Kerran sidoin vanhasta lakanasta kokeeksi, ja olipa todella hyvän tuntuinen päällä!
 
Saatiin semmonen nim. lahjaksi ja näytti ihan kivalta.

Tommosta trikoista comboliinaa oon kanssa harkinnu. Oon vaan aika pienikokoinen ja vähän arveluttaa onko sopiva. Ainakin sellaset pitkät kankaiset liinat on ihan mahdottomia mulle, muutun niissä hikoilevaksi muumioksi :LOL:
 
liina tai ergo/patapum, on mun mielipide. pitkänkin trikooliinan oppii ihan kuka vaan sitomaan, ei se oikeasti ole vaikeaa. ergoon saa tosiaan sen pienentimen, jolloin sopii pienellekkin vauvalle.
trikoolina on musta ainakin tosi mukava käytössä pienelle, muistaa vaan itse pukeutua kevyesti.
mulla odottaa vauvan syntymää trikoinen pitkä liina, rengasliina ja ergo. isosisko matkustaa oikeassa rinkassa iskän selässä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Tavallaan kiinnostais nyt tokan kanssa kokeilla liinaa, esikoisella käytin bb:n rintareppua ja toimi hyvin.
En koe koko liinailu/ekoiluideologiaa täysin omakseni, mutta ne trikoiset kaksoisliinat näyttää kiinnostavilta.
Ostin eilen Lastentarvikkeesta TriCotti-merkkisen duoliinan. Niitä oli eri kokoja ja löytyi tarpeeksi pieni ja vielä ihanan suklaanruskean värinenkin.
http://64.233.183.104/search?q=cache:Mfw9hOYIzV4J:www.pussikaniini.fi/tricotti.html+TriCotti+kantoliina&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi&lr=lang_fi

 
Heh, kuten lähes kaikki on jo sanoneet, niin pysykää erossa niistä rintareppu-hirvityksistä! Ihan sama onko BB vai Emma vai joku muu, mutta jos paino tulee kantajan hartioille ja vauva "roikkuu" jalat alaspäin niin se on aikamoista kidutusta molemmille osapuolille (no ei ehkä kidutusta vauvalle, mutta ei hyväksikään).

Kauhuissani katselin tänään lastentarvikeliikkeessä, että BB-rintareppua mainostetaan 0-12 kiloisille. Minulle jo 5 kg vauvan kantaminen tuollaisella lainaan saadulle roikottimella tuotti hirmuiset hartiakivut.

Kantovärkiksi siis kantoreppu eli Ergo, Patapum tai Yamo ym. tai liina. Ja 11 kiloinen kulkee matkassa edelleen :saint:
 

Yhteistyössä