s-fsh arvo koholla

  • Viestiketjun aloittaja liisa-82
  • Ensimmäinen viesti
liisa-82
Eli tänään tuli tulokset ja arvo oli 13.5 alkukierrosta otettuna. Netistä luin että tuollaisella arvolla ei lasta tehdä. Illalla lääkäri soittaa mutta kysyisin olisiko jollain kokemusta asiasta? Iski toivottomuus. Ikää alle 30 v.
 
.....
Ilmeisesti sulla ei ole normaalia säännöllistä kiertoa siis? Entä onko suvussa esiintynyt ennenaikaisia vaihdevuosia? Eikä ole vaihdevuosioireita? Eikä mitään esim. kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavaa? Onko kilpirauhasarvot otettu, paljonko ne olivat?
 
"suvi"
voin sanoa että mun arvo on ollut pahimmillaan 25. Välillä oli 9 ja välillä 13. Se vaihtelee kuukausittain. No hoitoja tarjottiin ivf:ää ja siinäki oli pieni onnistumisprosentti.

inseminaatiot ei auttanut, munasolut ei kasvanut. ivf en ehtinyt kokeilla kun tulin luonnollisesti raskaaksi täysin yllättäen. lääkäri ei sanonut että olisi hoidoista ollut mitään apuja. lääkärin mukaan tää oli lottovoitto että sain lapsen.

tosin tää taitaa olla meidän ainut. toista ei ole näkynyt ja hoitoihin ei enää oteta.

Mutta koska mä sain lapsen niin on sullakin toivoa! Tsemppiä hirveästi.
 
"vieras"
13,5 ei ole vielä ihan mahdoton ollenkaan, mutta merkkaa sitä että sulla on kiire. Heti yksityiselle IVF-hoitoon, ei yhtään odottelua, ei yhtään!!! Jos sulla on edelleen hyvä AMH-arvo (kertoo solujen MÄÄRÄSTÄ kun fsh kertoo lähinnä solujen laadusta) niin mahdollisuuksia voi olla ihan hyvinkin vielä. Ei kannata nyt kuitenkaan jäädä odottelemaan AMH:n mittausta jos sulla ei ole sitä otettu, vaan oikeasti varata kiireellä aika IVF-hoitoon.

Itselläni esikoinen saatu noin 10 FSH arvolla (IVF1) ja nyt toinen tulossa FSH-arvolla 12 (IVF2). Mitään meillä ei ole koskaan luonnollisesti tapahtunut, mutta molemmissa hoidoissa on tärpännyt heti.

Tsemiä ja nyt vaan nopeaa toimintaa!
 
"vieras"
Ainiin lisään vielä edelliseen, että sun ikä (alle 30v) on plussa, se tulee auttamaan hoidoissa. Ainoa mimtä nyt tarvitaan on se, että saadaan koeputkihedelmöityksessä valittua se parhaan näköinen alkio - sun ikä auttaa sitten siihen että raskaus alkaa paljon todennäköisemmin ja myös jatkuu paljon todennäköisemmin kuin jos olisit vanhempi ja FSH-arvo olisi sama.
 
"suvi"
mulla ei selittynyt muulla korkea fsh kun vähän munasoluja ja ei kasvanut oikein. menkat kuitenkin joka kuussa. ja muut arvot ok.

oon reilu 30v. sinä joka sait ivf:lla lapset, olitko yksityisellä vai julkisella. mua ei enää oteta julkiselle näillä arvoilla...
 
liisa-82
Suvi miten sulla katsottiin, että vähän munasoluja. Mulla siis ennestään poika 1,5v. Mietin, että onko hän ollut vaan "hyvää tuuria". Vai näinkö nopeasti olen rapistunut :(
 
"suvi"
no lääkäri sano et fsh arvo kertois osittain sen..ja sit ultralla ei ollut oikein näkyvissä enää munasoluja ja hiljaiselta näytti toiminta. eikä ne pienet harvat enää oikein meinannu edes pistoksin kasvaa.

jostain syystä mulla kuitenkin menkat on...että en tiedä. toista yritellään mutta saa nähdä tuleeko enää ihmettä..
 
liisa-82
Mulla on kyllä ovulaatio tapahtunut koko yritysajan. Viime ultrassa näkyi, että just oli puhjennut ja muutama pienempi munarakkula odottamassa. Viime kierto jäi lyhyeksi 25 pv. Voiskohan se vaikuttaa? N
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25408819]13,5 ei ole vielä ihan mahdoton ollenkaan, mutta merkkaa sitä että sulla on kiire. Heti yksityiselle IVF-hoitoon, ei yhtään odottelua, ei yhtään!!! Jos sulla on edelleen hyvä AMH-arvo (kertoo solujen MÄÄRÄSTÄ kun fsh kertoo lähinnä solujen laadusta) niin mahdollisuuksia voi olla ihan hyvinkin vielä. Ei kannata nyt kuitenkaan jäädä odottelemaan AMH:n mittausta jos sulla ei ole sitä otettu, vaan oikeasti varata kiireellä aika IVF-hoitoon.

Itselläni esikoinen saatu noin 10 FSH arvolla (IVF1) ja nyt toinen tulossa FSH-arvolla 12 (IVF2). Mitään meillä ei ole koskaan luonnollisesti tapahtunut, mutta molemmissa hoidoissa on tärpännyt heti.

Tsemiä ja nyt vaan nopeaa toimintaa![/QUOTE]

Eli siis minulla molemmat IVF:t tehty yksityisellä kiireen vilkkaa. Toiseen lähdettiin jo melko pian esikon synnyttyä lähinnä siinä paineessa, että FSH on noussut, ja olihan se noussut, parissa vuodessa 2 yksikköä mikä on kyllä tosi paljon. Ongelma FSH:n kanssa on se, että ei voi tietää, että nouseeko se nopeasti vai hitaasti - mulla se nousee mitä ilmeisimmin aika nopeasti.

Minulla myös ollut kokoajan säännöllinen kierto ja ovulaatio on myös aina tapahtunut ovulaatiotestien ja ultrien mukaan ainakin. Muut arvot mullakin ok. Mutta siis FSH valitettavasti vähän on se "kiss of death" eli kun se on korkealla niin on iso ongelma. Toki auttaa huomattavasti, jos ei ole muita ongelmia samalla vaikuttamassa - esim meillä siis olu juuri näin että muut asiat minulla oli kunnossa ja miehen sperma myös hyvää.

Kohonnut FSH tarkoittaa sitä, että kroppa joutuu piiskaamaan munasarjoja lujempaa suorittamaan eli munasarjat on ikäänkuin laiskat. Ne ei jaksa toimia normaali hormonimäärällä joten tarvitaan lisää, ja kroppa tuottaa tämän. Yleensä se sitten tarkoittaa sitä, että alkaa olemaan niin sanotusti pajatsosta kolikot loppu eli munikset vähissä ja yleensä silloin kun ne on vähissä niin loppujen laatu on yleensä huonoa (käy siis samoin kuin ihmisen normaalisti vanhetessa eli loput munasolut vaan on sitten kromosomiviallisia).

Mutta kuten todettu niin FSH ei välttämättä anna koko kuvaa, nykyisin mitataan yleensä myös AMH, joka kertoo munasarjavarastojen määrästä. Jos nimittäin määrä on vielä vähäistä suurempi niin on todennäköisempää, että siellä on vielä pari hyvääkin joukossa. Mulla ei koskaan sitten loppuen lopuksi mitattu AMH-arvoa mutta uskoisin sen olleen mulla vielä ok tasolla, koska hoidoissa saatiin aina ihan ok määrä soluja. Tosin niistä sitten hyviä ei ollut loppusuoralla kuin muutama, mutta se on valitettava totuus tämän FSH:n kanssa. Onneksi yksikin aina riittää, jos on sitten onni matkassa että se kiinnittyy.

Aloittajalle vielä sitä, että tosiaan silloin kun olet esikoisesi saanut niin sun FSH on voinut olla vielä silloin alhaisempi. Kun tosiaan ei voi tietää kuinka nopeasti nousee ja sen vuoksi FSH:n kanssa on aina kiire kiire kiire...
 
"vieras"
Ainiin ja tosiaan siis tuota munasolujen määrää lääkäri pystyy yleensä hyvin ennustamaan alkukierron ultrassa siitä, että kuinka monta pientä solua on kasvamassa munasarjoissa. Jos niitä on vähän niin on huonompi tilanne, jos paljon niin parempi. Mulla oli onnekseni aina FSH arvooni nähden paljon (noin 5 molemmilla puolilla), joten se antoi paremmat lähtökohdat myös hoitoihin.
 
Hei Liisa ei kannata masentua fsh:n kohonneesta arvosta. Kun meillä aikoinaan aloitettiin lapsettomuustutkimukset yksityisellä, ei aluksi löydetty mitään huolestuttavia arvoja. Olin tuolloin 35v. Kun olimme kuitenkin jo 2v lasta yrittäneet, aloitimme lisätutkimukset yksityisellä + "ilmoittauduimme" julkiselle jonoon. Yksityisellä lisätutkimuksissa ennen suunniteltua inseminaatiota otettiin fsh uudelleen, ja silloin se olikin pompsahtanut ja oli jo 14. Lääkärin kanssa sovittiin että teemme kuitenkin jo suunnitellun inseminaation ja sitten jatkoksi Lääkäri suositti suoraan siirtymistä IVF hoitoihin, toisin kuitenki kävi... ensimmäisestä inseminaatiosta aloitin odottamaan nyt vuoden ikäisiä kaksospoikiamme =)

Julkisen suhtautumisesta korkeaan fsh-arvoon minulla myös eri kokemus kuin suvilla koska ennen yksityisen inssiä ehdin juuri käymään julkisella alkututkimuksissa, ja kun siellä FSH-paniikissani kerroin kohonneesta arvostani ja kyselin että kannattaako meidän kohdalla aloittaa suoraan IVF hoidoista, niin julkisen lääkäri totesi ettei korkea fsh ole mikään syy siihen vaan ensi tehdään normit kolme inseminaatiota... tosin miulla ei siis yli 20 arvoja oltu mitattu...

Toivottavasti liisa ja suvi saatte toivomanne toiset lapset!
 
Liisa-82
Vanhaa viestiketjua nostelen jos vaikka jotain kiinnostais lukee. Eli Ap täällä ja arvot mitattiin uusiksi nyt seuraavassa kierrossa. Ja masentavia tuloksia sain. Fsh oli noussut yli 19 :n. Samalla katsottin myös amh joka oli 0.2. Eli ei tässä hyvin käynyt. Ihmetyttää miten tuo fsh nousi noin nopeasti ja paljon. Mitään oireita ei vaihdevuosista ole. Paitsi kuukautiskierto ollut pari viimeistä tosi lyhyitä.
 
Liisa-82
Palailen taas viestiini. 1. Ivf tehty ja saaliina 6 munasolua joista kaikki hedelmöittyivät. Tänään siirrettiin yksi 2 luokan 8 soluinen alkio, eli ihan hyvä. Pakkaseen jäi vielä kaksi kohtuullista alkiota. Eli vaikka fsh arvoni oli edellisessä kierrossa todella korkea niin jotain saatiin aikaan.

Onko muut onnistuneet korkeasta fsh:sta huolimatta?
 
luovutetuilla
En onnistunut omilla munasoluilla 33 v ikäisenä enää, kun fsh oli 10. Silloin ivf:ssä tuli muutenkin vain yhteensä 1-3 munasolua, joten ei ollut enää jäljellä paljonkaan, ja laatu oli ilmeisesti huonoa. Sen sijaan tärppäsi välittömästi, ekalla yrityksellä, kun ivf tehtiin luovutetulla munasolulla.
 

Yhteistyössä