Saako häädön muutaman kuukauden rästeistä

  • Viestiketjun aloittaja "kinder"
  • Ensimmäinen viesti
"kinder"
Tilanne siis se että tuttuni; viiden lapsen yh sai juuri häädön vvo:n asunnosta.
Hän itse sanoo että kela ei uskonut hänen olevan yh ja siksi vuokrat jääneet parilta kuulta maksamatta kun ei tuloja.
Kuulostaa korvaani hieman heppoiselta syyltä saada häätö, ainakin näin nopeasti. luulisi että prosessi häätää joku vie piiiitkän ajan ja menisi oikeuden tms. kautta.
Olen vähän huolissani ja epäilen että hän on isossakin kusessa, haluaisin jotenkin auttaa mutta jos kyse oikeasti vain muutamasta vuokrarästistä niin sitenhän tilanne varmasti selviää ja saavat pian uuden asunnon mutta voiko lapsiperheen tosiaan heittää pihalle kodistaan näin heppoisin perustein?
Pelkään että hän on ihan hirveässä liemessä rahallisesti ja yrittää pitää kulissia, siinähän sekoaa:(
 
Häätö saadaan voimaan melko nopeastikkin, muutamassa kuukaudessa ja kyllä parin kolmen kuun rästivuokrat riittää siihen että heitetään pihalle, ei vuokranantajaa kiinnosta onko sulla lapsia vai ei, se haluaa vaan rahansa.
Sossua voi tosin sit kiinnostaa et mitä tapahtuu ja miksi.
 
vuokranantaja
Kyllä vvo saa häädön varmaan aika nopeastikin, mutta yksityinen vuokranantaja ei kyllä saa. Minulta kesti melkein 9kk saada häätö vuokralaiselle ja oli oikein asianajaja ja kaikki. Koko sinä aikana ei tietenkään tullut vuokratuloja ja menoja oli sitäkin enemmän, joten kyllä otti päähän ja rankasti. Nyt kyllä saan jonkun hikisen 100 euroa kuussa kyseiseltä henkilöltä. arrggg! Parempi tietysti sekin kuin ei mitään.
 
"mie"
Mielestäni vvo:lla vuokrarästit menevät perintäyksikön hoidettavaksi (ja sieltä eteenpäin ulosottoon)kun enemmän kun kahden kuukauden vuokra on maksamatta. Ja häätö saadan hoidetuksi kyllä aika nopeastikin. Ja minusta 2-3kuukauden vuokrarästi ei ole mitenkään hepponen syy, oli sitten lapsia taikka ei.....
 
"a.p"
Häätö saadaan voimaan melko nopeastikkin, muutamassa kuukaudessai.
Sitten olen varmasti turhaan huolissani, olen jo ehtinyt kehitellä päässäni kauhean kauhukuvan siitä miten on hirveässä liemessä eikä vain kehtaa kertoa ja pyytää apua. Olen ollut siinä luulossa että tilanteen täytyy kyteä pitkään että saadaan oikeudelta lupa häätöön jne.
Muutenkin elämänhallintansa on niin ja näin joten voisi kuvitella että velkaa voisi olla joka puolelle. Mutta hyvä äiti hän on, hurjaa vaan että lapset ovat vailla kotia. Tilapäisasunnon toki saivat.
Kiitos tiedosta.
 
-
[QUOTE="Heh";23507340]Miten lapsilisällä maksetaan nykyisiä pk-seudun 700-1200e/kk vuokria? Voihan sillä tietysti pienen osuuden suoraveloituksella maksaa.[/QUOTE]

Pois sieltä asumasta, sehän on järjestelykysymys.
 
"a.p"
[QUOTE="mie";23507333] Ja minusta 2-3kuukauden vuokrarästi ei ole mitenkään hepponen syy, oli sitten lapsia taikka ei.....[/QUOTE]

Minusta se kuulostaa todella hurjalta jos OIKEASTI on kyseessä pattitilanne kelan kanssa, luulisi vvo:n kaltaisen vuokranantajan tai sossun ottavan tilanteen huomioon ja odottaa päätöstä tuista ennen häätöä.
 
[QUOTE="a.p";23507351]Minusta se kuulostaa todella hurjalta jos OIKEASTI on kyseessä pattitilanne kelan kanssa, luulisi vvo:n kaltaisen vuokranantajan tai sossun ottavan tilanteen huomioon ja odottaa päätöstä tuista ennen häätöä.[/QUOTE]

Edelleen, se vuokranantaja haluaa vaan rahansa, tiettyyn pisteeseen asti joustavat, mut mistä tuostakin tietää kuinka pitkälle ne on jo joustanut/ onko vuokranantajaan edes otettu kunnolla yhteyttä..

Mut tuo selityskin ontuu minusta..
 
laskelma
[QUOTE="Heh";23507340]Miten lapsilisällä maksetaan nykyisiä pk-seudun 700-1200e/kk vuokria? Voihan sillä tietysti pienen osuuden suoraveloituksella maksaa.[/QUOTE]

Viidestä lapsesta minimi elarit ja lapsilisät on reilusti yli tonnin, oisko n.1300-1400e
 
"a.p"
..

Mut tuo selityskin ontuu minusta..
Niin...hänellä kun on jo kymmenen vuotta elämä pyörinyt postimyyntien ympärillä. Töitä ei ole tehnyt, kotona siis 12v ja uutta tavaraa ostetaan kokoajan.
Pelkään niin pahoin että on totaalisessa kusessa.
En usko että kela pimittäisi rahoja useita kuukausia, eihän se voi kiikastaa siitä etteivät usko että on yh kun ei lasten isää ole ollut mailla eikä halmeilla yli vuoteen. Kai nyt joku oikeuspykälä estää kelaa mielivaltaisesta toiminnasta. En vaan nyt usko.
 
"mie"
Edelleen, se vuokranantaja haluaa vaan rahansa, tiettyyn pisteeseen asti joustavat, mut mistä tuostakin tietää kuinka pitkälle ne on jo joustanut/ onko vuokranantajaan edes otettu kunnolla yhteyttä..

Mut tuo selityskin ontuu minusta..
Juuri näin. Ja kyllä esim se vvo:kin saattaisi sitä päätöstä odottaa, jos vaikka kela ottaisi yhteyttä tai edes se vuokralainen itse.... Ja tietääkö ap moneenko kuukauden vuokra on maksamatta? Perintään se menee kahden kuukauden jälkeen ja siitä häätö -> vielä pari kuukautta.... siellä voi äkkiä olla puolenkin vuoden vuokrat maksamatta.. Ja joustaa pitäisi vielä kuinka pitkään?
 
elämänhallinta
[QUOTE="a.p";23507384]Niin...hänellä kun on jo kymmenen vuotta elämä pyörinyt postimyyntien ympärillä. Töitä ei ole tehnyt, kotona siis 12v ja uutta tavaraa ostetaan kokoajan.
Pelkään niin pahoin että on totaalisessa kusessa.
En usko että kela pimittäisi rahoja useita kuukausia, eihän se voi kiikastaa siitä etteivät usko että on yh kun ei lasten isää ole ollut mailla eikä halmeilla yli vuoteen. Kai nyt joku oikeuspykälä estää kelaa mielivaltaisesta toiminnasta. En vaan nyt usko.[/QUOTE]

Olisikohan sitten ihan oikeutetusti pian asunnoton. Kyllä lapsille löytyy asunto, sossu pitää kyllä siitä huolen.
 
"vieras"
Taitaa tuttusi huijata sinua. Ei Kelalla ole mitään syytä olla uskomatta, että on oikeasti yh. On tainnut humputtaa rahat ja keksiä tekosyyn. Asumistuki maksetaan perheen tulojen mukaan, ei sen mukaan onko yh. Yksinhuoltajuus vaikuttaa vain lapsilisän yh-lisään, joka taitaa olla alle 50e/lapsi.
 
"a.p"
Siis täh? kela ei usko? mitä hemmettiä?
Ettei vaan kaverisi ole elänyt yli varojen, ja jättnyt vuokran vaan maksamatta?
Näin minä luulen, tuo selitys on niin absurdi että pelkään hänen vaan häpeissään keksineen tuolaisen syyn. Hän on hyvä äiti mutta tuolalinen tilanne, vieläpä yksin kestettynä voi ajaa epätoivoon.
Hän saattaisi loukkaantua kovastikin jos menen utelemaan raha-asioitaan vaikkakin ihan auttamis mielessä. Voisin käydä hänen kanssaan jossain velkaneuvojalla tms. jos omat voimat ei riitä, tai vaikka hoitaa lapsia jos haluaisi käydä töissä.Kuulostan varmasti vain uteliaalta ja tunkeilevalta mutta aiodtsi on huoli lapsista, pelkään että jotain surullista voi käydä.
Kyllä isot velat on ennenkin aiheuttaneet tragedioita.
 
Kyllä vvo saa häädön varmaan aika nopeastikin, mutta yksityinen vuokranantaja ei kyllä saa. Minulta kesti melkein 9kk saada häätö vuokralaiselle ja oli oikein asianajaja ja kaikki. Koko sinä aikana ei tietenkään tullut vuokratuloja ja menoja oli sitäkin enemmän, joten kyllä otti päähän ja rankasti. Nyt kyllä saan jonkun hikisen 100 euroa kuussa kyseiseltä henkilöltä. arrggg! Parempi tietysti sekin kuin ei mitään.
no huh!! tuossahan menettää rahaa hirveen määrän,jos noin kauaa menee kunnes saa häädön voimaan.. :s
 
-
[QUOTE="a.p";23507422]Näin minä luulen, tuo selitys on niin absurdi että pelkään hänen vaan häpeissään keksineen tuolaisen syyn. Hän on hyvä äiti mutta tuolalinen tilanne, vieläpä yksin kestettynä voi ajaa epätoivoon.
Hän saattaisi loukkaantua kovastikin jos menen utelemaan raha-asioitaan vaikkakin ihan auttamis mielessä. Voisin käydä hänen kanssaan jossain velkaneuvojalla tms. jos omat voimat ei riitä, tai vaikka hoitaa lapsia jos haluaisi käydä töissä.Kuulostan varmasti vain uteliaalta ja tunkeilevalta mutta aiodtsi on huoli lapsista, pelkään että jotain surullista voi käydä.
Kyllä isot velat on ennenkin aiheuttaneet tragedioita.[/QUOTE]

Kukas ne velat on tehnyt? Joku toinen, tuskin?

Mene hyvä ihminen auttamaan, äläkä täällä ruikuta, jos tunnet sen elämän tehtäväksesi.
 
"sama"
no huh!! tuossahan menettää rahaa hirveen määrän,jos noin kauaa menee kunnes saa häädön voimaan.. :s
Niinhän siinä menettää ja varsinkin jos vuokralainen tietää miten "toimia" eli vetkutella ja venytellä ja tietää "oikeutensa" niin kyllä siinä voi vuosikin mennä ihan mukavasti ennen kuin yksityinen vuokranantaja sen häädön saa. Valitettavasti minulle kävi juurikin niin. :(
 

Yhteistyössä