Saako teinin huoneenovessa olla lukko?

  • Viestiketjun aloittaja "Lila"
  • Ensimmäinen viesti
"Lila"
Siinäpä kysymys tuli. Itse olen sitä mieltä, että saa olla, koska tarvitseehan teini myös yksityisyyttä ja omaa rauhaa. Nuorisopsykiatrilta sain moitteet huoneiden lukoista. Mutta sain "synninpäästön", kun kyseessä on vessan oven lukko, jonka saa tarvittaessa auki.
 
"vieras"
Mulla itselläni oli teini-iässä lukko huoneeni ovessa, ja sen kokemuksen perusteella sanoisin, että en välttämättä suostuisi laitattamaan lukkoja omien teini-ikäisten lasteni oviin. :D Sallittujen asioiden yksityisenä pitämiseen riitti minun kohdallani oven sulkeminen, ja lukkojen takana teinkin usein asioita, joita en soisi omien lasteni harrastavan. Riippu kyllä vähän tilanteestakin, jos vanhempien on vaikea antaa teinille yksityisyyttä ja ryysivät usein huoneeseen kummemmin koputtelematta tai lupia kysymättä, ymmärrän kyllä, että lukko voisi teinin mielestä olla kiva.
 
Blue
Kuinka hitsin monta kertaa mut ja mies olisi yllätetty housut nilkoissa jos miehellä ei olisi ollut lukkoa ovessaan.... Anopilla kun oli tapana vaan tulla sisään koputtelematta ja kyselemättä.

Jos vanhemmat eivät osaa kunnoittaa nuoren omaa tilaa niin mun mielestä lukko pitäisi sitten määrätä muualta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Teinien äiti
Meillä ei ole lukkoja kuin ulko-ovessa ja vessanovessa. Teineillä on oikeus olla rauhassa omassa huoneessaan ja koputan kun huoneeseen menen, mutta meillä ei saa lukittautua.
 
"vieras"
Minun äiti olis nauranut paskaista naurua jos sille olisi ehdotettu oveen koputtamista, sanoi aina että kun hän maksaa vuokran niin hän saa mennä ja tulla ovista mielensä mukaan. Ja kyllä se sitten paukahtikin sinne huoneeseen kovaäänisesti availemaan ikkunoita ja yökkimään, miten haisee taas kutemiselle yms. kun poikaystäväni oli yöpynyt luonani.

Usein uhkaili ottaa koko huoneen oven pois ja viedä kellariin...
 
"vieras"
Noiden pikkusisarusten takia on mun mielestä ainoa hyvä syy laittaa se lukko, muuten aikuisen pitäisi osata kunnioittaa teinin yksityisyyttä sen verran ilman lukkojakin, että koputtaa oveen eikä paukahda sisään tuosta vaan. Mulla ei koskaan ollut lukkoa, mutta vanhemmat koputtivat aina ennen kuin tulivat huoneeseen enkä osannut mitään lukkoa kaivata. Mutta mulla oli pikkusisaruksia isolla ikäerolla ja harmitti kun esimerkiksi 1-vuotias tunki jatkuvasti huoneeseen ja tuhosi mun tavaroita.
 
[QUOTE="vieras";28229312]Eihän teillä vessan ovessa ole lukkoa? Kannattaa kaikki turhat ovet ottaa kokonaan pois :)[/QUOTE]

Tottakai vessassa on lukko, jos on yksityisiä bisneksiä niin sinne voi ilomielin mennä, yksin :D
 
"vieras"
Ne ketkä vastustaa lukkoa teini-ikäisen huoneessa on sitten parasta jättää jeesustelut sikseen, kun yllättää poikansa/tyttönsä peittojen alta keskellä päivää niissä puuhissa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28229380]Ne ketkä vastustaa lukkoa teini-ikäisen huoneessa on sitten parasta jättää jeesustelut sikseen, kun yllättää poikansa/tyttönsä peittojen alta keskellä päivää niissä puuhissa.[/QUOTE]

Jos niin pääsee käymään on kunnon rangaistus paikallaan, esim. tietokoneen ja puhelimen käyttökielto vaikkapa kuukaudeksi. Kotiaresti on tietysti myös ihan itsestäänselvyys noiden muiden lisäksi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28229380]Ne ketkä vastustaa lukkoa teini-ikäisen huoneessa on sitten parasta jättää jeesustelut sikseen, kun yllättää poikansa/tyttönsä peittojen alta keskellä päivää niissä puuhissa.[/QUOTE]

Miksi yllättäisin, osaan koputtaa ennen kenenkään huoneeseen paukahtamista :) Ja kai normaalilla vanhemmalla on sen verran hienontunteisuutta ettei tunge huoneeseen kesken kaiken jos arvaa että siellä puuhaillaan jotain intiimimpää. Vaikka ovessa olisi lukko ja menisi sinne koputtelemaan, niin kai sen arvaa mitä siellä puuhataan jos eivät tule avaamaan silloin kun joku koputtelee oven takana.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28229396]Jos niin pääsee käymään on kunnon rangaistus paikallaan, esim. tietokoneen ja puhelimen käyttökielto vaikkapa kuukaudeksi. Kotiaresti on tietysti myös ihan itsestäänselvyys noiden muiden lisäksi.[/QUOTE]

Niin niin, että koska olet vanhempi niin omistat lapsesi ihmisenä ja samalla myös siis toisen henkilön seksuaalisuuden. Seksuaalisuus on intiimeintä osaa ihmisyydessä. Laita samalla lapsesi käsiraudoilla patteriin ja hakkaan sitä kepeillä. Sehän on sun leikkikalusi, eikä mikään ihminen.
 
onnea vaan
[QUOTE="vieras";28229396]Jos niin pääsee käymään on kunnon rangaistus paikallaan, esim. tietokoneen ja puhelimen käyttökielto vaikkapa kuukaudeksi. Kotiaresti on tietysti myös ihan itsestäänselvyys noiden muiden lisäksi.[/QUOTE]

Vain pedofiili yrittää omistaa lapsensa seksuaalisuuden ja päättää siitä kuka/miten/koska/millä tavalla saa lasta seksuaalisesti koskea.
 
(y)
[QUOTE="vieras";28229450]Niin niin, että koska olet vanhempi niin omistat lapsesi ihmisenä ja samalla myös siis toisen henkilön seksuaalisuuden. Seksuaalisuus on intiimeintä osaa ihmisyydessä. Laita samalla lapsesi käsiraudoilla patteriin ja hakkaan sitä kepeillä. Sehän on sun leikkikalusi, eikä mikään ihminen.[/QUOTE]

Peesi tälle. Tietysti saa olla, kaikkea ei tarvitse äitienkään tietää.
 
hieno idea
[QUOTE="vieras";28229396]Jos niin pääsee käymään on kunnon rangaistus paikallaan, esim. tietokoneen ja puhelimen käyttökielto vaikkapa kuukaudeksi. Kotiaresti on tietysti myös ihan itsestäänselvyys noiden muiden lisäksi.[/QUOTE]

Niin tarkoitit varmaankin, että vanhemmille se rangaistus tulee, siitä että eivät kunnioittaneet teinin suljettua ovea ja odottaneet kutsua sisään?
 

Yhteistyössä