Saan lapset samaan hautaan. Kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Nimetön äiti
  • Ensimmäinen viesti
Nimetön äiti
Otsikko on varmasti järkyttävä.
lapsi kuoli vajaa 2 v sitten. Tuhkia ei olla edelleenkään siroteltu. Mielessä asia pyörii, mutten ´halua´lasta haudata. Alunperin tuhkattiin koska googletin että tuhkat saa tuoda kotiin. Useilla sivuilla oli näin.
Tuhkauksen jälkeen vasta koko karmeus selvisi. Saattoi siitä jossain paperissa olla, mutta olin sokissa.

Nyt syntyy toinen lapsi, rv alle 22. Tätä ei voi tuhkata, mutta haudata saa halutessaan.

Sain lapsille yhteisen haudan (suullisesti sovittu), ja halutessamme voimme varata itsellemme paikat vierestä. Ja näin varmasti tehdään.

En huomannut kysyä että saako viedä muistomerkin? Todennäköisesti saa kuitenkin? Mistä saa sellaisen johon saa molempian nimet?
Haluaisin MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN olla yhteydessä muihin ihmisiin nyt. Mutta asia on uusi,en ole koskaan edes ollut hautajaisissa.

Sihteeri antoi pappien yhteystiedot siunausta varten. En halua siunausta. Onko se väärin? Minulta on riistetty 2 lasta. Ei siinä jumalat enää ole mielessä.

Voiko tehdä niin, että jättävät hautapaikan meille auki ja itse viemme sinne. Eikä muuta. Ei siunausta.
Mielenterveys on aika kovilla muutenkin.
 
Nimetön äiti
Niin ja sitten se, että tehdäänkö hautapaikasta joku kirjallinen sopimus? Tällä hetkellä haluan tietää kaikki tavat jolla voin välttää kotoa pois lähtemisen.

Asia sikäli kiireellinen, että toinen haudataan (miten kiire synnytyksen jälkeen?). Tuhkilla ei ole kiire,mutta nyt täytyy alkaa aikatauluttaa enemmän.
 
HippuTAR
Mä en noista käytännöistä tiedä.

Mutta on olemassa kirkkoon kuulumattomia hautausmaita, onkohan ne nyt nimeltään vapaahautausmaita.
Mun äiti on varannut itselleen paikan sellaiselta, maksaa kerran vuodessa kympin jäsenmaksua. Sitä en tiedä mitä hautaus sit tulee maksamaan. Mutta ymmärtääkseni homman ainakin tuola vois hoitaa niin et soittaa niille homman pyörittäjille ja ne hoitaa kuopan kaivamisen ja täytön. Ja et sinne voi hautaan laskun käydä tekemäs ilman ylimääräisiä ihmisiä.
 
vierailija
Otan syvästi osaa... sinulla on todella rankkaa nyt. Mutta kyllä sinä selviät, kun hautaus on ohi tuntuu hieman paremmalta kun voit keskittyä vain surusi käsittelyyn.
Ensimmäiseksi sinun tulee ottaa yhteyttä hautaustoimistoon... soitat/laita sähköpostia/menet käymään, he tekevät tarvittaessa puolestasi kaiken. He toimittavat haudan valmiiksi ja huolehtivat sen kiinni. Asettavat kauniit kukat arkulle ja uurnalle (voit valita ne itse jos jaksat mutta jos et niin he voivat ne valita) voit esittää toiveesi, ettei kirkkoa tai pappia ja että haluatte olla yksin haudalla. Lähistöllä on kuitenkin henkilö joka sitten huolehtii haudan kiinni heti kun olette valmiit jne...

Tsemppiä ♡
 
vierailija
Meillä on hautapaikka lunastettu 25-vuodeksi kerrallaan. Pojallemme hautapaikan otimme. Paikkaan mahtuu ainakin 1 lapsen ja 2 aikuisen arkut. Uurnapaikkojen lukumäärää en muista. Normaali hautapaikka kyseessä ja aikaa saa jatkettua aina 25-vuotta kerrallaan. Me mieheni kanssa "mahdumme" sitten samaan hautaan, jos en enempää lapsiani joudu hautaamaan.

Onko sinulla läheisiä, joka voisi asian hoitaa? Soitto seurakuntaan ja asian saisi eteenpäin. Vai oliko se niin, ettet kuulu kirkkoon?
 
vierailija
...niin ja hautapaikasta tehdään kirjallinen sopimus. Sen saat kyseisen hautausmaan omistajalta, joka yleensä on seurakunta. Hautaustoimisto voi joissain tapauksissa hoitaa (jos heillä on niin hyvä palvelu)ne paperit sinulle allekirjoitettavaksi, muutoin joudut käymään kirkkoherranvirastossa. Hyvällä tuurilla siellä on paikalla vain sihteeri, niin saat kirkkoherran allekirjoituksella varustetun paperin postissa. Paperissa hautapaikat on varattu teille ja sitoudutte pitämään niistä huolta.
Hautaustoimisto toimittaa paikalle sitten kiven/muistomerkin. Voitte hoitaa valinnan heti tai vasta hautajaisten jälkeen. Meillä hautaustoimisto istuttaa tarvittaessa kukatkin...

Toivottavssti on jotain apua... kyllä ne hautaustoimistossa tietävät mitä tehdä ja opastavat kädestä pitäen... rohkeasti vain, tämä on pian ohi
 
Lämmin osanotto suruunne.

Hautauskäytännöissä saattaa olla seurakuntakohtaisia eroja, nämä olisi hyvä tarkistaa omasta seurakunnasta.

Meidän vauva kuoli muutama vuosi sitten. Hänelle tehtiin ruumiinavaus, jonka jälkeen toimitimme sairaalaan arkun ja saimme hakea ruumiin. Tämä oli n. 3 viikkoa kuolemasta. Olimme varanneet hautausmaalta kaksi vierekkäistä hautapaikkaa, joista toiseen vauva haudattiin (meillä oli pieni siunaustilaisuus haudalla, mutta ehkä arkun voisi haudata myös hautausmaatyöntekijän kanssa). Samaan paikkaan voi haudata myös minut ja mieheni sekä vielä kolmannen vainajan. Vauva haudattiin varmuuden vuoksi ns. syvähautauksena, jolloin hautaan sopii useampi vainaja lyhyen ajan sisällä. Muutenhan samaan hautaan ei saa haudata uutta vainajaa ainakaan 25 vuoteen.

Hautamuistomerkin saa (ja yleensä pitääkin) laittaa. Joko hautakivi tai risti.

Hautausmaan päällikkö laati hautakirjan, jossa on tiedot haudan sijainnista sekä sinne haudatuista vainajista. Tiedot kirjataan myös seurakunnalle.

En voi muuta, kuin toivottaa voimia tuleviin päiviin. Aluksi minäkin ajattelin, että mitä vähemmän täytyy asioita järjestellä, sitä parempi. Nyt, kun pahin suru on helpottanut, olen tyytyväinen, että meillä on paikka, jossa käydä muistamassa rakastamme ja että saimme yhdessä saattaa pienen viimeiselle matkalle.
 
minttu 2000
Kaikkein helpommalla pääset kun otat yhteyden hautaustoimistoon he hoitavat kaiken. Ei tarvitse mennä itse paikalle vaan hautaustoimiston kanssa voi sopia kaikki asiat esim. sähköpostilla. Hautaustoimisto hoitaa sitten kaikki paperiasiat eri tahoille kuntoon. Haudalla voi laskea uurnan/arkun itse hautaan suntio on siellä sitten sivummalla odottamassa esim. peittää haudan. Voimia teille. T. Hautaustoimistossa työskentelevä
 
vierailija
Hautaustoimiston suosittelija täällä vielä.... sinulla ei ole vielä mikään kiire. Tajusin nyt vasta että kannat toista pientä vielä sydänalassasi... ajatus että lähtisin hoitamaan hautajaisasioita vauvan ollessa vielä vatsassa... ei....

Voit laittaa sähköpostia sinne hautaustoimistoon ja kertoa tilanne mutta muut käytännönasiat.... ehtii synnytyksen jälkeen. Ei ole mikään kiire.

Tilanteesi on hyvin raskas, voimia vielä kerran.
 
aaapee
Kiitos teille. Eli ei tässä voi hautautua peiton alle mitenkään.
Huoh...Pitää miettiä. Jotenkin haluaisin hoitaa kaikki itse, siis niin ettei ole muita ihmisiä osallisena.
Alle 22 viikolla syntyneitä ei meilläpäin saa tuhkattua, paitsi sairaalan yhteistuhkauksessa. Silloin tuhkia ei saa mukaansa. Ja ehdottomasti sisarukset samaan hautaan!

Vaikkei ole siunausta /hautajaisia, yllättävän paljon kyllä hommaa! :O

Täytyy selvittää tuleeko ruumiinavausta, jos ei tule niin parissa viikossa varmaan haudattava..ja tosiaan ne toisen tuhkat on haettava, ja uurnien luovutus on vain tiettyinä päivinä.

Meiltä on pitkä matka joka paikkaan, ärsyttää ajella ja aikatauluttaa surun keskellä.
 
Exitus
Ehkä olisi viisainta antaa asia jollekin luotetulle ihmiselle hoidettavaksi?

Kuolemalla valitettavasti rahastetaan härskisti. Kirkollinen hautaustoimitus maksaa n. 350 euroa (papin löpinät), haudanhoito riippuen kukista tms. 50-100 euroa vuodessa (maksetaan yleensä 10v eteenpäin), hautaustoimistolle voi varautua maksamaan n. 1300 euroa (arkku + kuljetus + kukat) ja hautakivi n. 1300 euroa. Päälle tarjoilut jos pidätte muistotilaisuutta n. 50 eur/henkilö ja tietenkin perukirjan tekeminen jne.

Syvähautaan saa haudata kaksi päällekkäin lyhyellä aikavälillä. Muutoin pitää olla vähintään 20 vuotta aikaa hautausten välillä.
 
vierailija
Hmm.... on kyllä ihan vähän joka puolella se asia, että tuhkia ei saa kotiin. Vaan meillä vauvan tuhkaus ja uurna toimitettiin hautausmaan yhteydessä olevaan kappeliin ja sain kantaa sylissäni Pikkuiseni uurnan hautapaikalle. Laskin hänen uurnansa hautaan.

En nyt oikein jaksa uskoa tähän sinun tarinaasi. Missä uurnaa nyt säilytetään? Mulla on sukuhauta, joten sinne minutkin sitten haudataan lapseni viereen, siis tuhkaus.

Valkoinen puuristikin riittää, ei tarvitse olla hautakiveä.

Jos olet provo, niin todellakin olet hoidon tarpeessa.
 
vierailija
Ehkä olisi viisainta antaa asia jollekin luotetulle ihmiselle hoidettavaksi?

Kuolemalla valitettavasti rahastetaan härskisti. Kirkollinen hautaustoimitus maksaa n. 350 euroa (papin löpinät), haudanhoito riippuen kukista tms. 50-100 euroa vuodessa (maksetaan yleensä 10v eteenpäin), hautaustoimistolle voi varautua maksamaan n. 1300 euroa (arkku + kuljetus + kukat) ja hautakivi n. 1300 euroa. Päälle tarjoilut jos pidätte muistotilaisuutta n. 50 eur/henkilö ja tietenkin perukirjan tekeminen jne.

Syvähautaan saa haudata kaksi päällekkäin lyhyellä aikavälillä. Muutoin pitää olla vähintään 20 vuotta aikaa hautausten välillä.
Ei tarvitse tehdä haudanhoitosopimusta. Voi itsekin käydä haudalla istuttamassa kukat ja kastelemassa niitä. :)

Vauvan arkku maksaa HOK Elanto hautaustoimistoliikkeessä 250 euroa, kaikki mallit 3 vuotta sitten. Itse kuljetimme vauvan arkun tuhkattavaksi. Hautakiveä ei tarvitse ostaa, pelkkä puinen risti riittää. Perukirjan voi itsekin tehdä, malleja löytyy netistä. Tuskin pienellä vauvalla paljoakaan omaisuutta vielä on.
 
vierailija
Lalupate myy hellyyttäviä vauva-arkkuja ja -uurnia. Hok-elanto myy samoja tuotteita, mutta järkyttävällä hinta-erolla. Me hommattiin suoraan lalupatelta kun verrattiin hintoja. S-ryhmän rahastusta. :'(
 
aaapee
Voi teitä jotka kuvittelette että tällaista ei voi tapahtua oikeasti. Vai että provo,,

Meidän suvussa ei ole edes allergioita. Ei yhtään mitään. Ja mulla kahteen eri sairauteen kuollut lapsi. Ei paljon naurata.

Tuhkat ovat edelleen krematoriossa, yleensä niitä säilytetään siellä vuosi, mutta joustavat paljon. Tarkoitus oli sirotella tuhkat tänä kesänä,mutta tämä uusi tapaus muutti kaiken. Ihan sama laittaa samaan hautaan. hautakivi on sinänsä ok koska sitä ei tarvitse heti olla.

Täytyy kysellä mikä on täällä käytäntö. Hoitaisin itse mahdollisimman paljon. Perunkirjat ja muut...Huh huh :O No eiköhän ne asiat siitä selviä.
 
vierailija
Tuhkaus meni niin, että ruumiinavauksen jälkeen (joka siis oli todella nopeasti tehty!) ajettiin aamusta hakemaan vauva kotiin. Matkaa yliopistolliseen sairaalaan vajaa 200 km. Paikanpäällä katsottiin vielä vauvaa,etsittiin hautauslupaa, ja tultiin omalla autolla pois. Vauvalla oli sairaalan oma arkku (joka minusta on tosi nätti, mutten usko että sikiölle sellaista saa edes).
Kerettiin juuri ja juuri krematorioon kotikaupunkiin (portit kiinni, piti soitella vahtimestaria jne..). Jos emme olisi kerenneet, olisi ruumis pitänyt ottaa yöksi kotiin!
Ihan hirvittävä stressi!

Koetan välttää samaa rumbaa..
 
vierailijapee
No onhan noilla hintaa,yli 200 e paperiarkusta.
Missähän sairaala sikiötä säilyttää? Se sairaalan arkku on oikeasti ihan todella kaunis. Mutten usko että sellaista saa mukaan tässä tapauksessa.
 
Ehkä olisi viisainta antaa asia jollekin luotetulle ihmiselle hoidettavaksi?

Kuolemalla valitettavasti rahastetaan härskisti. Kirkollinen hautaustoimitus maksaa n. 350 euroa (papin löpinät), haudanhoito riippuen kukista tms. 50-100 euroa vuodessa (maksetaan yleensä 10v eteenpäin), hautaustoimistolle voi varautua maksamaan n. 1300 euroa (arkku + kuljetus + kukat) ja hautakivi n. 1300 euroa. Päälle tarjoilut jos pidätte muistotilaisuutta n. 50 eur/henkilö ja tietenkin perukirjan tekeminen jne.

Syvähautaan saa haudata kaksi päällekkäin lyhyellä aikavälillä. Muutoin pitää olla vähintään 20 vuotta aikaa hautausten välillä.
Kuolemalla kyllä joskus rahastetaan, mutta paljon saa ilmaiseksikin tai vähällä rahalla. Ainakin meidän ev.lut.seurakunnassa hautaustoimitus pappeineen on ilmainen, toki hautauksesta tulee pieni kulu, mutta todellakin pieni. Vauvan, etenkin tässä tapauksessa syntymättömän, voi haudata ilman hautaustoimiston apua, muistotilaisuutta ei ole pakko järjestää, puisen arkun voi taitava tehdä vaikka itse ja haudalle riittää pelkkä puinen ristikin. Jos vauvan menehtyy alle 22 viikkoisena sikiönä, on kyse virallisesti keskenmenosta, ainakaan tällöin ei perunkirjoitusta tarvita. Haudanhoitosopimusta ei myöskään ole pakko tehdä, jos on itse valmis hoitamaan haudan.

Alkuperäiselle vielä neuvoksi: vaikka papin kanssa keskusteleminen tuntuu nyt merkityksettömältä, kannattaa yrittää ottaa häneen yhteyttä käytännön asioiden vuoksi. Me saimme sairaalapastorilta ja sairaalan muulta henkilökunnalta tietoja, joiden avulla lapsen hautaaminen kävi vähän helpommaksi.
 
voimia ap
Itse olisin suoraan yhteydessä hautaustoimistoon ja antaisin niiden hoitaa kaiken järjestelyn. Ovat ammattilaisia ja osaavat kyllä räätälöidä hommat kunkin asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan.
 

Yhteistyössä