Säästämistä vai lainaamista?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija8733
  • Ensimmäinen viesti
vierailija8733
Olen jutellut useamman kerran kaverini kanssa perheen taloudenpidosta. Meillä tuntuu olevan aika erilaiset tavat. Olen lähtökohtaisesti koko ajan ajatellut, että meidän säästäväisyyteen perustuva tapa olisi parempi, mutta välillä tuntuu että onkohan se niin.

Molemmilla perheillä on suunnilleen samat tulot ja samat perusmenot. Meidän perheessä kaikki hoidetaan säästämisen ja vähän jopa sijoittamisen kautta. Mies pistää kerran vuodessa 2000-3000 osakkeisiin. Useemman vuoden tehnyt näin ja kivahan se on tietää, että tällä hetkellä on yli 10 000 euron "varakassa".

Lainaa meillä on vain asuntolaina. Autolainaa on yleensä ollut yhteen autoon maltillisesti, mutta tällä hetkellä ei ole sitäkään. Autolainasta "säästyneet" rahat menee miehen "varatilille", jossa on käteistä mahdollisimpia autoremppoja tai muita hankintoja varten. Siellä on yleensä jotain 3000-4000 euroa. Siltä tililtä mies aina sitten sijoitelee kun menee yli 5000 tms.

Kaverini ei pahemmin säästele. Asuntolainaa on heilläkin. Autot on hieno ja matkoja tehdään enemmän (ja prameammin) kuin meillä. Aina lainarahalla. Jos tulee joku yllättävä meno, niin lainalla ratkaisevat sen.

Joo tottakai heillä on varmaan kaiken maailman lainoja useemman tuhannen edestä kun meillä taas on säästössä paljon rahaa. Toisaalta taas mietin, että onko tää nyt ollut järkevää kun nimenomaan tässä elämänvaiheessa (Lapset nyt 10,8,5) sitä rahaa tarttis... Eikä se tarkota että pitäis tuhlata tai ottaa ees lainaa, mutta vois ees elää +- nolla hetken aikaa...

Mitä mieltä? Elättekö säästäen vai lainarahalla?
 
siinä välissä
Elämässä on tärkeintä nauttia, ettei vanhana tartte katua menetettyjä vuosia.

Toiset nauttivat elämästä muutenkin kuin materian merkeissä, mutta toisille kyllä materia on tärkeää.

Itselleni on tärkeää, että saan nauttia kokemuksista: matkustella, nähdä maailmaa, nauttia hyvää ruokaa ravintolassa yms. Lisäksi arvostan sitä, että saan olla lapsieni kanssa, eikä heitä tarvitse vielä heti päiväkotiin, kun mahdollista.

Itse en nauti tavaran ostelusta, mutta tykkään kyllä siitä, että on kaunis, avara ja valoissa koti hyvällä sijannilla. Kotiin on kyllä mennyt tosi paljon rahaa, eli noin 700 000e.

Autoa ei ole, mutta miehellä on. Hänestä on tärkeää, että meillä on turvallinen auto, eikä mitään 10v pientä kauppakassia.

Muutoin kyllä sijoitan ja säästän rahamme, enkä tuhlaa niitä materian osteluun, muuten kuin matkustamiseen.

Meille on tärkeää, että asuntolainan saa maksettua, vaikka toinen olisi työttömänä.

On kyllä kauheaa nähdä, miten ihmiset elävät varminkin kaupungissa ihan äärirajoilla ja velkaa on niin paljon kuin mahdollista. Sitten jos joku yllätys tapahtuu, korttitalo sortuu.
 
vierailija
Minä olen pihi ja säästäväinen luonne. Vain asunto- ja autolainaa meillä on ollut.

Aloittajan kirjoituksessa särähti pahasti se, että säästöt ja sijoitukset ovat miehen nimissä. En ikimaailmassa jättäisi kaikkea miehen nimiin. Elämän kulusta kun ei koskaan voi olla varma mitä tapahtuu tulevaisuudessa. Minä en tiukan paikan tullen halua jäädä puille paljaille.
 
Olen jutellut useamman kerran kaverini kanssa perheen taloudenpidosta. Meillä tuntuu olevan aika erilaiset tavat. Olen lähtökohtaisesti koko ajan ajatellut, että meidän säästäväisyyteen perustuva tapa olisi parempi, mutta välillä tuntuu että onkohan se niin.

Molemmilla perheillä on suunnilleen samat tulot ja samat perusmenot. Meidän perheessä kaikki hoidetaan säästämisen ja vähän jopa sijoittamisen kautta. Mies pistää kerran vuodessa 2000-3000 osakkeisiin. Useemman vuoden tehnyt näin ja kivahan se on tietää, että tällä hetkellä on yli 10 000 euron "varakassa".

Lainaa meillä on vain asuntolaina. Autolainaa on yleensä ollut yhteen autoon maltillisesti, mutta tällä hetkellä ei ole sitäkään. Autolainasta "säästyneet" rahat menee miehen "varatilille", jossa on käteistä mahdollisimpia autoremppoja tai muita hankintoja varten. Siellä on yleensä jotain 3000-4000 euroa. Siltä tililtä mies aina sitten sijoitelee kun menee yli 5000 tms.

Kaverini ei pahemmin säästele. Asuntolainaa on heilläkin. Autot on hieno ja matkoja tehdään enemmän (ja prameammin) kuin meillä. Aina lainarahalla. Jos tulee joku yllättävä meno, niin lainalla ratkaisevat sen.

Joo tottakai heillä on varmaan kaiken maailman lainoja useemman tuhannen edestä kun meillä taas on säästössä paljon rahaa. Toisaalta taas mietin, että onko tää nyt ollut järkevää kun nimenomaan tässä elämänvaiheessa (Lapset nyt 10,8,5) sitä rahaa tarttis... Eikä se tarkota että pitäis tuhlata tai ottaa ees lainaa, mutta vois ees elää +- nolla hetken aikaa...

Mitä mieltä? Elättekö säästäen vai lainarahalla?
No jos se lainalla elävä selviää lainoistaan, niin en näkisi asiaa ongelmallisena. Sinänsä lainarahalla ei ole kauhean järkevää esimerkiksi matkustella, koska korot nostavat matkan hintaa. Fiksumpaa siinä mielessä olisi ostaa se matka olemassa olevalla rahalla ja esimerkiksi tyytyä vähän halvempaan majoitukseen. Itse pidän tärkeämpänä, että nyt kun lapsia, tehdään kivoja asioita eikä vaan säästetä tulevaa varten. Mutta niitä asioita voi tehdä ilman lainaakin.

Mutta ehkä ei ole fiksuinta miettiä muiden taloudenpitoa, vaan miettiä sitä, mikä itselle on tärkeintä. Onko teidän perheen prioriteetti todella se, että mies saa säästettyä ja sijoitettua omiin nimiinsä mainitsemasi summat, vai voisiko ne rahat olla perheen yhteisiä - niillä voisi tehdä yhdessä jotain kivaa, maksaa lapsille vaikka harrastuksia tai niitä rahoja voisi sijoittaa ihan hyvin myös sinun ja lasten nimissä.
 
vierailija
No jos taloudellista puolta mietti, niin tietystihän se yleensä on järkevämpi säästää rahaa hankintoihin, kuin ottaa lainaa. Siinä yleensä säästyy koroilta, palvelumaksuilta yms. Mutta toisaalta jos sitä rahaa löytyy lainojen, osamaksujen ym. maksuun tulevaisuudessakin, niin mitäpäs pahaa siinäkään on jos haluaa "lainalla elää". Enemmän pitäisin tärkeänä sitä että mitä kukin tykkää tehdä ja mikä tuo sitä onnellisuutta. Jokuhan voi kokea vaikka vuokralla eläessä olla vapaampi, niin mitäs sitä arvostelemaan vuokrallaolijaa siitä että hassaa rahansa vuokranantajalle. Kukin tyylillään. :)
 
aloittaja999999
Minä olen pihi ja säästäväinen luonne. Vain asunto- ja autolainaa meillä on ollut.

Aloittajan kirjoituksessa särähti pahasti se, että säästöt ja sijoitukset ovat miehen nimissä. En ikimaailmassa jättäisi kaikkea miehen nimiin. Elämän kulusta kun ei koskaan voi olla varma mitä tapahtuu tulevaisuudessa. Minä en tiukan paikan tullen halua jäädä puille paljaille.
No joo, mut toisaalta talo on mun nimissä, että ei tässä puille paljaille kuitenkaan jäätäis. On tää nyt kuitenkin paljon arvokkaampi kuin nuo osakkeet.
 
vierailija
Mulla menee femma kessuun joka päivä... eli 7 x 5 =35€ viikko. Se tietää sata viiskyrpää kuussa pauttiarallaa. Minä poltan, minä en säästä. Nikotiini se hyvää on.
 
vierailija
Miehet on kyllä näissä asioissa usein viisampia kuin naiset. Siis ne miehet, jotka ovat kiinnostuneita toimimaan fiksusti. Sitten on toki paljon näitä joilta rahat aina katoaa viinaan, peleihin ja kenties naisiin.

Mun mies "pakotti" mut alkamaan sijoitussäästämään vuonna -96. Satanen meni aina tililtä säästöön. Sitten euroaikaan tuo muuttui 20 euroksi. Tänä vuonna mieheni tuli mulle sanomaan, että on 20 vuotta sijoittanut mun rahoja, toki omiaankin. Hän sanoi, että olen laskennallisesti laittanut säästöön n. 4800 euroa. Se kuullosti ihan kivalta summalta, mutta mies sanoi että vähän on summa kasvanut hyvien sijoitusten ansiosta. Toivoin, että summa olis jotain vaikka 6000. Mutta se olikin yli 50000. En ees käsittänyt että se voi noin paljon kasvaa. Toki jos noi myis niin menis veroa voitosta, mutta saisin yli 35 000 euroa kummiskin. Aikamoista. Mies sanoi, että osannut ostaa muutamia osakkeita oikeeseen aikaan ja etenkin myydä aikoinaan Nokiat ajoissa...
 
rikkaampi
Elämässä on tärkeintä nauttia, ettei vanhana tartte katua menetettyjä vuosia.

Toiset nauttivat elämästä muutenkin kuin materian merkeissä, mutta toisille kyllä materia on tärkeää.

Itselleni...
Huvittavaa, näin köyhän näkökulmasta, tuollainen ei-materialistinen hulppeus... ;) Matkustelua, iso asunto, kotona loisimista etc. etc.. Se se on henkistä rikkautta.
 
siinä välissä
Huvittavaa, näin köyhän näkökulmasta, tuollainen ei-materialistinen hulppeus... ;) Matkustelua, iso asunto, kotona loisimista etc. etc.. Se se on henkistä rikkautta.
En ole tuhlannut rahojani muuhun kuin asuntoon. Ikävä kyllä kivat asunnot maksaa tosi paljon hyvällä paikalla kaupungissa. En kannata materian ostamista, vaan suosin kestävää kehitystä. Materian sijaan ostan palveluja. Monesti ostan vaatteetkin käytettynä tai käsityöläisiltä.

En koe, että loisin kotona, koska silloin kun en ole lasten kanssa, teen töitä täysillä.
 
9MM
noh siis aina on hyvä olal säästössä jotain esim edes ruokaa pakkasessa että pärjää kuukauden ja os on tiukak paikka. marjoija ja muuta voi käyd keräilemässä ja puuro marjen kaa on jees. ja sieni mettä paljo saa kyl ja kalaa tietty.
 
Luovutusvoittolaskelma
Miehet on kyllä näissä asioissa usein viisampia kuin naiset. Siis ne miehet, jotka ovat kiinnostuneita toimimaan fiksusti. Sitten on toki paljon näitä joilta rahat aina katoaa viinaan, peleihin ja kenties naisiin.

Mun mies "pakotti" mut alkamaan sijoitussäästämään vuonna -96. Satanen meni aina tililtä säästöön. Sitten euroaikaan tuo muuttui 20 euroksi. Tänä vuonna mieheni tuli mulle sanomaan, että on 20 vuotta sijoittanut mun rahoja, toki omiaankin. Hän sanoi, että olen laskennallisesti laittanut säästöön n. 4800 euroa. Se kuullosti ihan kivalta summalta, mutta mies sanoi että vähän on summa kasvanut hyvien sijoitusten ansiosta. Toivoin, että summa olis jotain vaikka 6000. Mutta se olikin yli 50000. En ees käsittänyt että se voi noin paljon kasvaa. Toki jos noi myis niin menis veroa voitosta, mutta saisin yli 35 000 euroa kummiskin. Aikamoista. Mies sanoi, että osannut ostaa muutamia osakkeita oikeeseen aikaan ja etenkin myydä aikoinaan Nokiat ajoissa...
Eli olet kaksikymmentä vuotta säästänyt säännöllisesti tietämättä yhtään, että mihin rahasi ovat menneet??? Mihin ovat menneet vuosittain tulevat tiedotteet omistamistasi osakkeista? Mihin ovat menneet osakkeista tulevat osingot? En nyt kyllä ihan purematta niele, että sinulle muka tulisi yhtäkkiä yllätyksenä, että ne rahat on sijoitettu osakkeisiin. Jos siellä on ostettu ja myyty osakkeita, niin ne on näkynyt sinun veroehdotelmissasikin.

Mutta se on kyllä totta, että viisaasti sijoittamalla varmasti on ehtonit jertyä tuollainen potti, mutta sitä en usko pätkääkään, että se olisi sinulle muka yllätyksenä tullut.
 
9MM
Hyvähän se olis vaikka mitä. Paljonko esim. sulla on just nyt marjoja, sieniä ja kalaa pakkasessa?
ööh marjoi on joku kakskyt litraa about eihän se nyt koko talee kestä sitten kaupasta lissöö. on mustikoita ja vattui. kalaa saan niin paljon ku jaksan tuolt tsadista asti kannsikella nojoo liioittelua. tuli jokunen kuha taas kesän aikana nsotettua ja äiteen ukolla on pakkaset täynnä. mä vaan aina unohdan ottaa omat osuuteni mukaan tänne kuletus ongelmii. sienii ei yhtään tykkään lähinnä kanttarelleistä ja ne kyl oon syönny sit heti. milel muuten maistuu pakkasesta otetut sienet en tiiä?
 
vierailija
Eli olet kaksikymmentä vuotta säästänyt säännöllisesti tietämättä yhtään, että mihin rahasi ovat menneet??? Mihin ovat menneet vuosittain tulevat tiedotteet omistamistasi osakkeista? Mihin ovat menneet osakkeista tulevat osingot? En nyt kyllä ihan purematta niele, että sinulle muka tulisi yhtäkkiä yllätyksenä, että ne rahat on sijoitettu osakkeisiin. Jos siellä on ostettu ja myyty osakkeita, niin ne on näkynyt sinun veroehdotelmissasikin.

Mutta se on kyllä totta, että viisaasti sijoittamalla varmasti on ehtonit jertyä tuollainen potti, mutta sitä en usko pätkääkään, että se olisi sinulle muka yllätyksenä tullut.
Mies on hoitanut mun veroilomoitukset sun muut. Hän on näissä asioissa todella viisas, kuten varmaan huomaat. Vaikkei sinällään millään tuollaisella alalla edes työskentele.

Se on totta, että kyllä mulla semmoinen aavistus on ollut että meillä on kivasti extra-rahaa, mutta jotenkin ei oo kiinnostanut kun rahat on riittäneet kaikkeen mitä haluan. Leveestihän emme elä, mutta en kaipaa sitä.

Miehellä on ittellä vielä sijoituksia toinen mokoma ellei enempikin.
 

Yhteistyössä