Sairaanhoitajaksi opiskelu?

  • Viestiketjun aloittaja hoitsu
  • Ensimmäinen viesti
hoitsu
Tää nyt ei ole vielä muutamaan vuoteen ajankohtaista kun kolmas lapsi ei ole vielä syntynyt mutta ihan mielenkiinnosta kyselen. Olen nyt lähihoitaja ja haluan ehdottomasti opiskella sairaan-tai terveydenhoitajaksi mutta kokopäiväinen opiskelu ei ole mitenkään rahallisesti mahdollista vaan pakko olisi mennä töihin ja siinä ohella opiskella. Eli voiko sairaanhoitajaksi opiskella oppisopimuksella? Vai koulutetaanko sairaanhoitajaksi ns.aikuiskoulutuksella että on parina iltana viikossa koulua ja sitte kasapäin tehtäviä kotiin? Te jotka tiedätte kertokaa enemmin tästä koska tosissaan kiinnostaa.
 
Jos sulla on lähihoitaja koulutuksen lisäks vähintään 2 vuotta työkokemusta lähihoitajan työstä voit hakea aikuiskoulutukseen. Meillä on koulua 2 päivää viikossa ja lopun ajasta voit olla töissä. Itsenäistä opiskelua on paljon mut toisaalta mä en ainakaan jaksais mennä "nuorisopuolelle" missä kaikki asiat pitää käsitellä alusta asti kun muilla ei ole mitään kokemusta hoitoalasta.

Mä opiskelen siis terveydenhoitajaks ja samalla saan sairaanhoitajan pätevyyden.
 
ap
Kiitos vastauksista! Täytyy sitten kun on ajankohtaista alkaa enemmin ottaa asiasta selvää et miten niitä aikuiskoulutuksia täällä on tai pääsisikö johonkin oppisopimuksella.
 
Jepulis
En oo kyllä koskaan kuullut, että vois oppisopimuksella opiskella sairaanhoitajaksi, ja epäilempä tuota todella voimakkaasti.

Aikuisopiskelu taasen on varsin yleistä ja todella suositeltavaa!

 
ap
No entä jos alottaisin opiskelut kun olen hoitovapaalla nii saako silloin myös jotain opintotukea? Vai pelkän kotihoidontuen? Silloin kun valmistuin lähihoitajaksi niin hain amk:hon enkä päässyt ja sitte hain uudestaan vuoden päästä edellisillä hakupapereilla kun odotin esikoista ja pääsin kouluun mutta en sitten kuitenkaan raaskinut pari vuotiaana laittaa esikoista hoitoon niin luovuin paikasta. Onko pääsykokeet muuttuneet, siitä on nyt 5½v aikaa kun olen sairaanhoitajakouluun hakenut.
 
Ainakin hoitajat.net vai mikä se keskustelupalsta nyt on niin vaihtelee tosi paljon koulujen välillä millaset pääsykokeet on meillä oli viime vuonna ryhmähaastattelu ja sitten teksitstä piti kirjottaa referaatti.
Noi tuet kannatta selvittää varmaan ihan suraan Kelasta, ne on niin hankalia muutenkin.
 
Just itse viimeitelen sh opintoja aikuiskoulutus-monimuoto opintoina, tosin tälläistä ryhmää ei enää ala.
Nyt on pilotti ryhmä sh opiskelijoita valmistumassa jotka koulutettiin jollain eu:n työmarkkinatuella Diakonia-ammattikorkeasta, kannattaa seurata diakkarin sivustoja ja ilmoituksia jos tuo kiinnostaa!

Työkokemusta omaavanahan voit myös hakea aikuisopintotukea aikuiskoulutusrahastolta.
tuen määrään vaikuttaa työkokemuksesi määrä (vuosina) sekä oma ikäsi!
 
ap
Diankonia-ammattikorkea ei onnistu koska ei asuta sielläpäin. Meidän amk:n sivuilla myös luki että pitää olla työkokemusta 2vuotta mutta sit siellä oli että harkinnanvaraisessa valinnassa voi hakea henkilö jolta puuttuu työkokemus. Ja aikaisintaa varmaan lähtisin opiskelemaan 1½v päästä kun silloin vauva olisi n. vuoden. Aion kuitenkin hoitaa lapsia kotona mahdollisimman pitkään ainakin 3v asti. Sitten varmaan ei ole muuta mahdollisuutta kun mennä töihin kun kotihoidontuki loppuu, mutta sinne on vielä monta vuotta aikaa. Mut kannattaahan näitä asioita ajatella ajoissa. Mulla ei varmaan edes silloin kun valmistuin olisi ollut paljoakaan motivaatiota opiskella taas lisää mutta pitkään kotona olon jälkeen opiskelu olisi kiva juttu ja motivaatiotakin löytyisi eritavalla. Ja on saanu oikeesti miettiä et mikä kiinnostaa ja samaan tulokseen olen aina tullut, kyllä se on tuo sairaanhoitajan homma.
 

Yhteistyössä