Saksanpaimenkoira lapsiperheeseen?

  • Viestiketjun aloittaja "Miia"
  • Ensimmäinen viesti
"Miia"
Olin juuri katsomassa aivan ihania saksanpaimenkoirapentuja. Minulla ei kyseisestä rodusta ole juurikaan kokemusta (koirista muuten on todella paljon ) ja meillä on kaksi lasta 5v ja 4,5v ja keväällä syntyy vauva. Meillä on labradorinnoutaja narttu 7v joka on maailman ihanin koira ja erittäin tottelevainen koira. Mies kuuluu perheeseen myös. Kyselenkin nyt sitä, että olisiko ihan järjetöntä ottaa tuon rotuinen koira tähän elämäntilanteeseen? Minulla on siis ollut aina koira (30v ) parhaimpina aikoina 3 ja kaikki olen kouluttanut, mutta rodut on olleet ns. lempeämpiä ja ehkä "helpompia" en tiedä. En osaa enää ajatella järjellä!
 
Melko järjetöntä. Mulla menee pennun kanssa aika tiiviisti aina eka vuosi ja siksi meillä ajoitetaan pennut ja lapset aina selvästi eri aikaan. Nyt meillä on vauva 6kk ja tulossa ensi heinäkuussa koiranpentu.

Saku itsessään on maailman helpoin kouluttaa.
 
"lilja"
Vauvan kanssa menee varmasti aikaa. Tosin teillä on koirakin, joten saattaisihan se mennä siinä sivussa jos nyt heti sen ottaisitte. Koirahan ehtisi olla jo melkein vuoden ikäinen ennen vauvan syntymää ja koulutuskin hyvällä mallilla. Vaikea sanoa. Päätös on teidän.
 
ruuuth
Jos vaan aikaa on kouluttaa ja liikuttaa, niin saksanpaimenkoira on ok valinta. Itse varmaan parhaiten tiedät , miten aikaa jää ulkoiluun ja koulutukseen. Saksanpaimenkoira on nopea oppimaan.
Itsellä vauva, rottweiler 1v ja saksanpaimenkoirakin löytyy :) tosin en enää sitä kouluta, juoksutan kyllä. Koulutuksessa käyn vain rottweilerin kanssa.
 
a..p
Jos vaan aikaa on kouluttaa ja liikuttaa, niin saksanpaimenkoira on ok valinta. Itse varmaan parhaiten tiedät , miten aikaa jää ulkoiluun ja koulutukseen. Saksanpaimenkoira on nopea oppimaan.
Itsellä vauva, rottweiler 1v ja saksanpaimenkoirakin löytyy :) tosin en enää sitä kouluta, juoksutan kyllä. Koulutuksessa käyn vain rottweilerin kanssa.
Käyn labbiksenkin kanssa hyvin pitkillä lenkeillä ja mieskin käy pitkillä lenkeillä, joten rodun pitäisi olla kovasti liikkuvainen (Labbis on ollut hyvä, koska ei ilmeisesti väsy ikinä ) Teen 3-vuorotyötä ja mies on päivätyössä, joten olisi tietysti hyvä kun koirien ei tarvitsisi olla aina edes kauaa keskenään. Keväällä jään kotiin ainakin 3 vuodeksi. Asutaan omakotitalossa maalla, joten tilaa ja pihaa löytyy. Onko saksanpaimenkoira nartut kovia karkailemaan ja miten narttukoirat tulee yleensä keskenään toimeen? Itsellä ei ole koskaan ollut kahta narttua kerralla vaan narttu ja uroksia.
 
"joo"
Ota ensimmäiseksi näyttelylinjainen, käyttöpuolen koiran kanssa voi tulla ongelmia. Toki kaikki käyttölinjaisia kasvattavat eivät edes myy koiria ns. tavisperheille.
 
"palma"
[QUOTE="joo";22142556]Ota ensimmäiseksi näyttelylinjainen, käyttöpuolen koiran kanssa voi tulla ongelmia. Toki kaikki käyttölinjaisia kasvattavat eivät edes myy koiria ns. tavisperheille.[/QUOTE]

Siis ongelmia luonteen vai terveyden puolesta?
 
saksanpaimenet
Saksanpaimenkoirathan ovat todella ihania, persoonallisia koiria, helppoja kouluttaa, mutta vaativat tosiaan kunnon perehtyneisyyden kouluttamiseen. Koulutus ja kasvatus vaatii paljon aikaa ja pelkäänpä että elämäntilanteessasi (3-vuorotyö, pienet lapset, vauva tulossa...) ei tällä hetkellä jää loppujen lopuksi välttämäättä tarpeeksi aikaa. Ja entäpä jos raskausaikana, et jaksakaan kouluttaa pentua (joudut esim. vuodelepoon, tai muuten väsyt, supistelee...) Sakemanni vaatii auktoriteettiä ja selvän johtajan, muuten se ottaa johtajan roolin itselleen perheessä.

Saksanpaimenkoirat vaativat lisäksi paljon aktiviteetteja, pelkkä lenkillä käynti ei näille välttämättä riitä. Ja mikäli koira on vain kotikoirana ja sen ainoa aktiviteetti on päivittäinen lenkitys, se voi herkästi keksiä itselleen puuhaa tekemällä "tihutöitä". Kaksi narttua perheessä...hmm, vaikea sanoa.

Aiotko itse kouluttaa koiran? Olisiko miehelläsi (ei vuorotöissä) kuitenkin enemmän aikaa kouluttaa koiraa? Ja tosiaan, käyttölinjaista saksanpaimenkoiraa teille tuskin kukaan luovuttaa tässä tilanteessa, näyttely/kotikoiran kyllä.
 
Mä en ottais tohon tilanteeseen mtään koiraa, mut serkkuni perheessä on saksanpaimenkoira (suht kakara vielä) ja hyvin sujuu lapsiperheessä elämä. Mä en siinä ollut aiemmin käynyt kun koira siellä on asustellu mut heti sain kyl koirasta painikaverin :D Serkun mies vaan totes et heillä käy liian harvoin vieraita jotka ei arastele senkään kokosta koiraa.
Pieneltähän se musta tuntu kun oman koiran pentumaisuuden aikoina painin nöffin kans ;)
 
Mä rakastan saksanpaimenkoiria! :p

Mutta olkoon rotu mikä vaan, niin tuohon tilanteeseen en kyllä ottais.
Jokainen tarvii sitä aikaa, ja koulutusta rotuun katsomatta.
Hellitä haaveet hetkeksi, ja katso sitten uudestaan kun lapset ovat hieman isompia ja työn ja vapaa-ajalta jää aikaa. :)
Paapo ja kouluta sitä teidän vanhempaa koiraa. Älä ota uutta vielä.
Ettet pilaa uutta tulokasta liian vähällä ajalla. ;)
Nostin hattua yhdelle ystävälle, joka aikoinaan luovutti koiransa uuteen kotiin ja tunnusti ettei hänellä vaan ollut aikaa silloin koulutukseen ja nuoren koiran liikunnan tarpeeseen. Vaikka kuinka kipiää se hänelle teki, niin hän teki sen koiransa vuoksi. Pienet lapset, ja liian vähän aikaa. Olin ylpeä ystävästäni. :heart:

Jämäkästi mun mielipide.
Mun mielipide.
 
"joo"
[QUOTE="palma";22142626]Siis ongelmia luonteen vai terveyden puolesta?[/QUOTE]

"luonteen" ne on kovia työkoiria, jotka ei välttämättä kestä kotikoirana ja pyrkivät herkästi päälliköiksi. Ja osaamattomissa käsissä pääsevät hyvin usein niskan päälle.
 
"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22143858:
otat koska otat, mutta ota sitten sellainen 'ei luiskaperse' : /
Niitäkin vielä löytää, ei kaikki onneksi ole niisä perskarvat maata viistäen lonksottavia.
Valitettavasti se menee just niin et näyttelylinjaiset jalostetaan sellaisiksi ja käyttölinjaiset taas on neliskantteja. :/
 
v
Melko järjetöntä. Mulla menee pennun kanssa aika tiiviisti aina eka vuosi ja siksi meillä ajoitetaan pennut ja lapset aina selvästi eri aikaan. Nyt meillä on vauva 6kk ja tulossa ensi heinäkuussa koiranpentu.

Saku itsessään on maailman helpoin kouluttaa.
On helppo kouluttaa, jos sen osaa.
Helposti siitä saa myös liian vahtivan ja hyökkäilevän :/
Rodussa ei ole mitään vikaa, vaan niissä ihmisissä, jotka eivät tiedä, miten sitä kasvatetaan.
 

Yhteistyössä