SAV eli syvä aivoverenvuoto

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tehohoitaja tässä terve. Mannitolia voidaan tiputtaa potilaalle, jos hänen aivopaineensa on niin korkea, että verenpaine ei riitä ylläpitämään verenkiertoa aivoissa. On myös muita nesteitä joita voidaan kokeillä, mutta samantyyppinen vaikutusmekanismi niissä on: veren natriumpitoisuutta lisätään jolloin aivoissa nesteenä oleva turvotus imeytyy osittain verenkiertoon ja aivopaine pienenee --> verenkierto aivoissa paranee.

En tiedä kuinka moni tekisi valinnan mannitol vs. aivojen hapettomuus ja ottaisi mieluummin aivojen hapettomuuden.

Anyway aivoverenvuodoista toipuminen on hyvin yksilöllistä. Pääsääntöisesti voisi todeta, että vuoden päästä tapahtumasta voidaan kertoa minkäkuntoiseksi ihminen tulee jäämään. Ellei sitten vauriot ole niin suuret, että pelkästä magneettikuvasta voi todeta toipumisen olevan mahdotonta.

Joka tapauksessa toivottomia tapauksia ei hoideta, joten jos häntä hoidetaan intensiivisesti niin toivoa on olemassa ja toipuminen on mahdollista :)
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
vierailija
Olen siis ap. Aivan käsittämättömiä vastauksia tulee. Huh huh.
Kiitos tästä edellisestä vastauksesta, kyllä ystävääni kuntoutetaan ja hoidetaan, olisi edelleen kiva kuulla oikeita kokemuksia oikeilta ihmisiltä eikä mitään älyttömiä linkkejä. En ole lähiomainen joten en tiedä lääkkeistä, vaan olen ystävä jota kiinnostaa paraneminen.
 
vierailija
Olen siis ap. Aivan käsittämättömiä vastauksia tulee. Huh huh.
Kiitos tästä edellisestä vastauksesta, kyllä ystävääni kuntoutetaan ja hoidetaan, olisi edelleen kiva kuulla oikeita kokemuksia oikeilta ihmisiltä eikä mitään älyttömiä linkkejä. En ole lähiomainen joten en tiedä lääkkeistä, vaan olen ystävä jota kiinnostaa paraneminen.
Niin kai luulisi muitakin kiinnostavan:

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=58D58D2CD83E22CC766B8FF136F44017?id=nak06773
 
vierailija ap
Minua ei kiinnosta nämä teidän nesteytyslinkit.
Minua kiinnostaa tilanne muutama kuukausi tämän ikävän aivoverenvuodon jälkeen, voisiko joku kertoa toipumisesta eikä ensimmäisistä päivistä kiitos.
 
vierailija
mullon ollu kahesti. ja hengissä olen. kävelen kepin kans, ilmanki pärjään mut rasitus vähenee tuen kans. puheongelmia oli mut siitäki selvittiin. kumpiki puoli kropasta ollu halvaantunu mut selvinny olen 90% normaaliksi. käsien käyttö toisinnaan vaikeaa ja syöminenki alussa vaati ihan hitosti ponnisteluita. paha epilepsia jääny myös. kaiken kivan lisäksi mulla on ollu useamman kerran aivokasvain, sätteitä ja leikkaushoitoa.

jos mie selvisin tästä kaikesta nii uskoisin että kuka vain voi selvitä, tosin ainahan se yksilöllistä on ja tapauskohtasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Ken guru
mullon ollu kahesti. ja hengissä olen. kävelen kepin kans, ilmanki pärjään mut rasitus vähenee tuen kans. puheongelmia oli mut siitäki selvittiin. kumpiki puoli kropasta ollu halvaantunu mut selvinny olen 90% normaaliksi. käsien käyttö toisinnaan vaikeaa ja syöminenki alussa vaati ihan hitosti ponnisteluita. paha epilepsia jääny myös. kaiken kivan lisäksi mulla on ollu useamman kerran aivokasvain, sätteitä ja leikkaushoitoa.

jos mie selvisin tästä kaikesta nii uskoisin että kuka vain voi selvitä, tosin ainahan se yksilöllistä on ja tapauskohtasta.
Ohh. Kovista olet selvinnyt. Muistankin sinut menneiltä vuosilta.

Hieno juttu että noinkin hienosti pärjäilet.
 
vierailija ap-
Kiitos Ken guru, just tällaista mä toivoin kuulevani. Jos voit vielä kertoa miten monta vuotta tai kuukautta sulla meni, osoittaa vääräksi sen että jos ei kolmessa kuukaudessa ole toipunut niin sitten ei enää toivukaan. Oliko sulla myös sellaista takapakkia välillä, ystävälläni on välillä parempia jaksoja, välillä huonompia, välillä tuntuu että ymmärtää ihan kaiken ja välillä tuntuu ettei ymmärrä oikein mitään?
 
vierailija
Kaikki ei vissiin tunne Paulaa.
Eikä tarvikan tuneta, mutta kun otit esille, voin kertoa, että olen lukenut neurologi Jorma Palon kirjat ja suosittelen niitä kaikille! Ne tekstit ymmärtää tavallinen maallikkokin, osa varmaan löytyy kirjastostakin.

Täällä hän kertoo mm aivoverenvuodosta, Maarit Tastula haastattelee.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/12/jorma-palo-ja-sairaat-vallanpitajat#media=17894
 
vierailija
Tehohoitaja kirjoittaa asiaa. T. entinen tehohoitaja

Ja tuon harmaana kirjoittavan Paulan spämmäykset kannattaa ohittaa (aivan sekaisin koko akka, jauhaa jatkuvasti näitä), jos maailma olisi ajatellut kuin hän, lääketiede olisi edelleen kivikaudella. Joo, kaikessa lääkityksessä on riskinsä, joillakin lääkkeillä hyvin vähäiset, joillakin suuremmat, joka tapauksessa kun niitä otetaan käyttöön pyritään punnitsemaan niiden antama hyöty vs. riski. Jos ei ole itse asiantuntemusta kannattaa luottaa hoitohenkilökuntaan (joo kohta Paula tai joku muu tulee itkemään, mutku hoitovirheitä tapahtuu- niin tapahtuu, useimmiten monien sattumien summana tahattomasti, mutta jos uskot pystyväsi hoitamaan omaisesi paremmin niin go for it...)
 
Kiitos Ken guru, just tällaista mä toivoin kuulevani. Jos voit vielä kertoa miten monta vuotta tai kuukautta sulla meni, osoittaa vääräksi sen että jos ei kolmessa kuukaudessa ole toipunut niin sitten ei enää toivukaan. Oliko sulla myös sellaista takapakkia välillä, ystävälläni on välillä parempia jaksoja, välillä huonompia, välillä tuntuu että ymmärtää ihan kaiken ja välillä tuntuu ettei ymmärrä oikein mitään?
en tiä tarkotitko tämän nyt mulle vaikka kengurun nikin tuonne kirjotit :D mutta vastaanpa kuitenki. minun kohalla puhutaan kuukausista ihan sinne melkein vuoteen asti, sairaalajaksoja ollu paljon mut enimmäkseen olen ollu kuntoutuksen puolella ja kotona. mies omaishoitajana. jos pitäs valita kaikista pahin asia liittyen tähän aivoverenvuotoon ja yleensä kaikkeen sairasteluun mitä mulla ollu ja on, niin sanoisin että masennus. joskus parempia kausia mut aika synkissä vesissä sitä mennee.

meilä suvussa perinnöllisenä tämä "vaiva", veljellä ollu, kuntoutu täysin työelämään takas, ainoa mitä jäi on väsymys ja sellanen lievä hitaus liikkeissä. ei juuri huomaa. äiti taas kuoli sydämen vajaatoimintaan mutta oli myös saanu aivoverenvuodon ja oliko vanhempiaki löydöksiä. loppuajasta muuttuki ihan erilaiseksi ihmiseksi. ja minun tyttärellä eppäillään riskiä mutta selviää myöhemmin.
 
sen vielä lisäisin, että mistä minua on lääkäri ja hoitajat ko omaisetki kehunu, on tämä minun asenne. sillä kai sitä on päässy pitkälle. mie oon sellanen etten tasan jää makkaamaan vaan haluan liikkeelle ja se on ajanu etteenpäin ko olen opetellu käveleen uusiksi. sama puhheen kans, en oo ikinä hiljaa joten pakko ollu oppia puhumaan taas ja olen puhunu on siitä saatu selvää tai ei.
mut aikaa, sitä siinä tarvii. ja ko on hyvät kannustuajoukot niinku mulla ja maailman kärsivällisin mies niin ei ongelmaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Reps kops, luuletko että tuo linkin potilas olisi ollenkaan hengissä JOS ei olisi saanut suonensisäistä ravitsemusta/nesteytystä. Katsos usein se perustautikin on tappava hoidotta. Ei sitä nesteytystä huvikseen anneta.
"Vaikeasta suolen liikkuvuushäiriöstä kärsinyt potilas oli operaatiota ennen ollut täysin suonensisäisen ravinnon varassa. Suonensisäinen ravitsemus oli aiheuttanut potilaalle yhä pahenevan maksavaurion, jonka vuoksi päädyttiin leikkaukseen."
No olisikin pitänyt aiemmin huomata, että niissä on jotain vikaa. esim Adderassa on ollut E407 ainakin vuosia sitten - joka siis aiheuttaa koe-eläimillekin tulehdusta!

Ja jos infuusionesteissä saa olla mitäsattuu, eipä ihme, että näin on. Oletan, että sitä Adderaa on juonut jossain vaiheessa, kun sitä sairaalassa on ainakin ollut.

Mikäsitten tuo suolen liikkuvuushäiriö on - motiliteettiako?
 
vierailija
"Vaikeasta suolen liikkuvuushäiriöstä kärsinyt potilas oli operaatiota ennen ollut täysin suonensisäisen ravinnon varassa. Suonensisäinen ravitsemus oli aiheuttanut potilaalle yhä pahenevan maksavaurion, jonka vuoksi päädyttiin leikkaukseen."
No olisikin pitänyt aiemmin huomata, että niissä on jotain vikaa. esim Adderassa on ollut E407 ainakin vuosia sitten - joka siis aiheuttaa koe-eläimillekin tulehdusta!

Ja jos infuusionesteissä saa olla mitäsattuu, eipä ihme, että näin on. Oletan, että sitä Adderaa on juonut jossain vaiheessa, kun sitä sairaalassa on ainakin ollut.

Mikäsitten tuo suolen liikkuvuushäiriö on - motiliteettiako?
Miten sä jaksat jauhaa tätä p***aa päivästä toiseen - kyllä niitä infuusionesteitä / suonensisäistä ravitsemusta on tutkittu pitkiä aikoja ja tiedossa on, että ihmiselimistö ei välttämättä kestä sitä _pitkiä aikoja_ ja yksi mahdollinen seuraus on maksavaurio. Mutta kun MUUTA VAIHTOEHTOA EI OLE tai on - se että potilas kuolee sitten siihen tautiin jonka vuoksi sitä I.V. ravitsemusta joudutaan antamaan! Mutta näiden sun höpinöiden vuoksi kenenkään ei tarvitse ruveta pelkäämään lyhytaikaista infuusionesteiden käyttöä. Ärsyttää tällainen puolittaisen tiedon jakaminen ja hysterisointi.

http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&viewType=viewArticle&tunnus=duo40436&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=
 
vierailija
"Rypsin- ja rapsinviljelijät odottavat poikkeuslupaa hyödyntää kevätkylvöillä siementä, jonka peittausaineessa on käytetty EU:ssa joulukuun alusta kiellettyä neonikotinoidia.

Poikkeusluvasta päättää Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes. Sen kemikaalituotevalvontayksikön johtaja Esa Nikunen ennakoi Alma Median lehdissä perjantaina, että päätös on myönteinen.

Sekä viljelijöiden että kaupan varastoissa on vielä runsaasti teollisesti peitattua kylvösiementä, joka ilman poikkeuslupaa jouduttaisiin viemään ongelmajätelaitokseen, kertoo kasvinviljelyasiamies Mika VirtanenMaa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitosta MTK:sta.

Hänen mukaansa viljelijät tarvitsevat uskoa siihen, että ongelmiin voidaan löytää ratkaisuja.

Kolmelle kielletylle neonikotinoidille ei ole rypsin ja rapsin peittausaineissa tällä hetkellä korvaavia vaihtoehtoja."

Se siitä terveellisyydestä!
 
vierailija
Anteeksi ap kun tuo paula vie asiat aina pois alkuperäisestä aiheesta..

MUT PAULA, kaikki noi sun jaarittelut voisi kiteyttää yhteen asiaan; jos sulla todettais vaikka aggressiivinen melanooma (tokihan tätä sulle ei tule kun elät niin terveellisesti, mutta meidän mieliksi ajattele että jos leikisti tulis), ja tää sun melanooma olis vaikka 95% todennäköisyydellä mahdollista parantaa sytostaateilla, niin antaisitko pistää ittees sytostastit? -Kaikki ymmärtävät että sytostaatilla on masilman pisin ja vakavin haittavaikutuslista eikä parantiminenkaan ole satavarmaa. Niin antaisitko käyttää tätä lääkettä? Lisäks kaikki muut oheislääkkeet jotka kuuluis mukaan vähentämään vakavia haittavaikutuksia (vaikka niilläkin lääkkeillä olisi muita lievempiä haittavaikutuksia).
Ja vaihtoehtohan sitten olisi kuolema. Mahdollisesti hyvin kipeä, tuskainen, raastava kuolema kun kieltäydyt samalla kaikista muistakin oloa helpottavista lääkkeistä niiden MAHDOLLISTEN haittavaikutuksien vuoksi.

Mun mielestä voisit nyt hetken tätä miettiä...Ja vastata, perustellen?

Ja pitäisikö sinun myös harkita meidän muiden ymmärtämistä siinä, että me muut olemme valmiita hyväksymään ja ottamaan itseemme ne lääkkeiden kaikki mahdolliset haittavaikutukset kunhan edes on mahdollisuus myös parantua.
EMN ole PAULA mutta vastaan kuitenkin. Itse syön nk. syöpälääkettä, en tosin samoja annoksia kuin syöpähoidoissa annetaan... mutta pientä annostus menee viikottain. JOS en söisi tätä lääkettä niin en tiedä mikä mua auttaisi vakavassa sairaudessani, jossa on myös suuri kuolleisuus.. Itse valitsin syödä lääkettä joka todistetusti auttaa ennemmin kuin kärsiä todella kovista kivuista ja kärsiä ja lopulta kuolla. Lähitulevaisuudessa. Ei tarvinnut kauaa miettiä.
Ja itse en aikaisemmin mielelläni ottanut edes särkylääkettä, koksa "lääkkeet". uskoin elimistön omaan kykyyn parantaa itsensä, miten optimismilla pidetään sairaudet kaukana, kun syön hyvin ja terveellisesti niin en sairastu. Kipu kasvattaa kipukynnystä. Ei joka kolotukseen pidä lääkettä syödä.. Ja lopuksi koska mähän olen melkein kuolematon! Sanotaan nyt, että mieli muuttui kun oikeat vaihtoehdot olivat vähissä.
 
vierailija
Tehohoitaja ei tainnut viitsiä lukea tuota uudempaa suositusta? Aika muuttuu eikä siinä tarvis mennä niin monta kymmentä vuotta, mitä kukin viranhoidossaan aikaa kuluttaa - kai tuo uudempi tieto otetaan käyttöön aikaisemmin?

No, tämä on kai joku lumipalloilmiö sitten eikä kukaan mahda mitään:
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/sairaala-on-vanhentunut-jo-valmistuessaan-6301301
 
vierailija
"Rypsin- ja rapsinviljelijät odottavat poikkeuslupaa hyödyntää kevätkylvöillä siementä, jonka peittausaineessa on käytetty EU:ssa joulukuun alusta kiellettyä neonikotinoidia.

Poikkeusluvasta päättää Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes. Sen kemikaalituotevalvontayksikön johtaja Esa Nikunen ennakoi Alma Median lehdissä perjantaina, että päätös on myönteinen.

Sekä viljelijöiden että kaupan varastoissa on vielä runsaasti teollisesti peitattua kylvösiementä, joka ilman poikkeuslupaa jouduttaisiin viemään ongelmajätelaitokseen, kertoo kasvinviljelyasiamies Mika VirtanenMaa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitosta MTK:sta.

Hänen mukaansa viljelijät tarvitsevat uskoa siihen, että ongelmiin voidaan löytää ratkaisuja.

Kolmelle kielletylle neonikotinoidille ei ole rypsin ja rapsin peittausaineissa tällä hetkellä korvaavia vaihtoehtoja."

Se siitä terveellisyydestä!
Ja siitä, että onpas luotu systeemi, ihan ihmisten omatekemä:
https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/Uutiset/Sivut/matti-rihko-turun-yliopiston-hallituksen-puheenjohtajaksi.aspx
 
vierailija
Tehohoitaja ei tainnut viitsiä lukea tuota uudempaa suositusta? Aika muuttuu eikä siinä tarvis mennä niin monta kymmentä vuotta, mitä kukin viranhoidossaan aikaa kuluttaa - kai tuo uudempi tieto otetaan käyttöön aikaisemmin?

No, tämä on kai joku lumipalloilmiö sitten eikä kukaan mahda mitään:
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/sairaala-on-vanhentunut-jo-valmistuessaan-6301301
Se, että hoitosuositus nykyään suosittaa muuta kuin mannitolia aivopaineen alentamiseen tehokkaampana vaihtoehtona, ei edelleenkään tee siitä mannitolista varsinaisesti sellaista myrkkyä joksi sinä sitä mainostat, kyllä sitä käytetään edelleenkin ... siihen aivopaineen alentamiseen käytetään myös muita hoitokeinoja, joista sinulla ei varmaan ole aavistustakaan kun hourupäisesti googlailet näitä salaliittoteorioitasi...
 
vierailija
Se, että hoitosuositus nykyään suosittaa muuta kuin mannitolia aivopaineen alentamiseen tehokkaampana vaihtoehtona, ei edelleenkään tee siitä mannitolista varsinaisesti sellaista myrkkyä joksi sinä sitä mainostat, kyllä sitä käytetään edelleenkin ... siihen aivopaineen alentamiseen käytetään myös muita hoitokeinoja, joista sinulla ei varmaan ole aavistustakaan kun hourupäisesti googlailet näitä salaliittoteorioitasi...
Onko se salaliitto, kun sinä et tiedä asioita? Sun täytys saada palkkaa tuosta, vaikkapa tuolta:
http://www.raisio.com/fi/raision-tarkeat-vuodet
---ihan esimerkiksi vaan. Selvää asiaa, kun vähänkään seuraa uutisia!
 

Yhteistyössä