Se tunne kun ei tee mitään oikein

  • Viestiketjun aloittaja vieraileva äitikkä
  • Ensimmäinen viesti
vieraileva äitikkä
Liioittelua tuo "ei mitään",mutta pahoitin vain mieleni. Olemme uusioperhe. Mies yrittäjä ja ollut koko päivän töissä. Olen itse kipeänä ja kävin kuitenkin kaupassa ja tein ruuan. Ihan jauhelihakastiketta ja rakettispagettia.

Sen sijaan että toinen vain söisi tai vaikka kiittäisikin ruuasta niin kysyi,että miksi pitää tehdä tuommosta suttua,kun pitkä spagetti on paljon maistuvampaa.

Nämä on niitä juttuja joista itse toivoisin ettei parisuhteessa valiteta tai että ainakin kerrotaan jotenkin muuten se asia.

Pieni juttu. Kurja mieli. Ihana mies silti.
 
vierailija
No ei ole ihana mies, kun alkeellisetkin käytöstavat ovat hukassa. Jo lapsille opetetaan pienestä pitäen, ettei ruokaa haukuta, korkeintaan sanotaan, ettei se tällä kertaa ollut mieleen, ja sitten voi syödä tai olla syömättä. Sitten kun on oma vuoro laittaa ruokaa, saa käytettävissä olevalla rahamäärällä tehdä ihan mitä huvittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja papumössö
Ehkä olisi viisainta avautua miehellesi, eikä pohtia omassa päässä tällaisia asioita. Nosta kissa pöydälle, kerro mielipiteesi, keskustelkaa asiasta. Hyvässä liitossa voi keskustella asiasta kuin asiasta ilman syyllisen hakemista.

Mistä se muuten johtuu, etteivät ihmiset enää uskalla kohdata toista ihmistä, vaan kelataan omassa päässä kaiken maailman uhkakuvia/maalataan piruja seinille?
 
vierailija
Liioittelua tuo "ei mitään",mutta pahoitin vain mieleni. Olemme uusioperhe. Mies yrittäjä ja ollut koko päivän töissä. Olen itse kipeänä ja kävin kuitenkin kaupassa ja tein ruuan. Ihan jauhelihakastiketta ja rakettispagettia.

Sen sijaan että toinen vain söisi tai vaikka kiittäisikin ruuasta niin kysyi,että miksi pitää tehdä tuommosta suttua,kun pitkä spagetti on paljon maistuvampaa.

Nämä on niitä juttuja joista itse toivoisin ettei parisuhteessa valiteta tai että ainakin kerrotaan jotenkin muuten se asia.

Pieni juttu. Kurja mieli. Ihana mies silti.
Ei kipeänä pysty muuta laittamaan. Mitä on muuten tuo rakettispagetti?
 
vierailija
Täytyy myöntää, että hyvin olisin saattanut sanoa samoin miehelleni, jos hän olisi laittanut rakettispakettia. Luultavasti olisin esittänyt toiveen, että ensi kerralla mieluummin käyttäisi normaalia spakettia rakettispaketin sijasta, koska normaali spaketti on minusta parempaa. Samoin toivon, että mieheni voisi kertoa minulle, jos jotain ruokaa voi parantaa jollain pikkujutulla tai toisella raaka-aineen valinnalla.
 
vierailija
Täytyy myöntää, että hyvin olisin saattanut sanoa samoin miehelleni, jos hän olisi laittanut rakettispakettia. Luultavasti olisin esittänyt toiveen, että ensi kerralla mieluummin käyttäisi normaalia spakettia rakettispaketin sijasta, koska normaali spaketti on minusta parempaa. Samoin toivon, että mieheni voisi kertoa minulle, jos jotain ruokaa voi parantaa jollain pikkujutulla tai toisella raaka-aineen valinnalla.
Kieltämättä miehesi sanavalinta oli ikävä. Saa siitä loukkaantua, mutta onneksi ei mistään vakavasta ole kyse.
 
vierailijadd
Eikö sais antaa palautetta? Pitääkö heti suuttua? Haluatko tehdä lopun elämääsi miehelles toisenlaista spagettia kuin mistä se oikeasti tykkää? Onko teillä koskaan ennen ollut puhetta rakettispagetista? Mä en oikeasti edes tykkäisi että joku basillipesä tekis mulle ruokaa. Mutta pointti siinä, että eikö se ole hyvä että toinen sanoo, ja voihan olla että se sanoo vähän tympeästi jos on ennenkin yrittänyt ottaa asian puheeksi ja aina vaan tulee samaa rakettispagettia. Hänelle tulee olo että et välitä hänestä.
 
Eikö sais antaa palautetta? Pitääkö heti suuttua? Haluatko tehdä lopun elämääsi miehelles toisenlaista spagettia kuin mistä se oikeasti tykkää? Onko teillä koskaan ennen ollut puhetta rakettispagetista? Mä en oikeasti edes tykkäisi että joku basillipesä tekis mulle ruokaa. Mutta pointti siinä, että eikö se ole hyvä että toinen sanoo, ja voihan olla että se sanoo vähän tympeästi jos on ennenkin yrittänyt ottaa asian puheeksi ja aina vaan tulee samaa rakettispagettia. Hänelle tulee olo että et välitä hänestä.
Pitääkö palaute antaa tolleen mollaamalla? Eikö voi sanoa vaikka että kiva kun olet jaksanut tehdä ruokaa, tosin pidän enemmän normipituisesta spagetista. Eikä töräyttää mielipidettä päin näköä niinku kakarat. Ei meilläkään aina pidetä toisen kokkauksista muttei sitä sanota niin että kokkaaja pahoittaa mielensä. Ja jos on riittävän nälkä, sekin "suttu" uppoaa kyllä jos vaan on syötävää.
 
vierailijadd
Pitääkö palaute antaa tolleen mollaamalla? Eikö voi sanoa vaikka että kiva kun olet jaksanut tehdä ruokaa, tosin pidän enemmän normipituisesta spagetista. Eikä töräyttää mielipidettä päin näköä niinku kakarat. Ei meilläkään aina pidetä toisen kokkauksista muttei sitä sanota niin että kokkaaja pahoittaa mielensä. Ja jos on riittävän nälkä, sekin "suttu" uppoaa kyllä jos vaan on syötävää.
Mjoo...olishan se hienoa kun aina jaksais ilmaista itsensä korrektisti. Mut esim. raskas työpäivä voi olla syy, että ihminen vaan töksäyttää. Mitä jos joskus ei suuttuisikaan päätäpahkaa heti tilaisuuden tullen vaan sanoisi, että joo. Tehdään ens kerralla potkää spagettia. Ja kysyisi, miten sulla on päivä mennyt.
 
Negatiivisten strokesien antaminen on taidelaji. Johtamiskoulutuksissa sitä opetetaan. Tässä joitakin ohjeita esimiesnäkökulmasta (samat lainalaisuudet tuppaa olemaan kotonakin).
 
vierailijadd
Negatiivisten strokesien antaminen on taidelaji. Johtamiskoulutuksissa sitä opetetaan. Tässä joitakin ohjeita esimiesnäkökulmasta (samat lainalaisuudet tuppaa olemaan kotonakin).
Oho on mennyt ohi taas... Mikä on negatiivinen strokes. Kerrotaanko missään miten otetaan vastaan palautetta rakentavalla tavalla vaikka antaja ei olisi osannut antaa sitä negatiivisten strokesien vaatimalla tavalla? Nimim. Tavis
 
Olis voinu mies vaan kiltisti syödä ruuan ilman kritisointia. Sie kuitenkin sairaana kävit kaupassa ja teit ruokaa, jos ei kelpaa niin olkoot syömättä tai tehkööt itse. (n)
 
Oho on mennyt ohi taas... Mikä on negatiivinen strokes. Kerrotaanko missään miten otetaan vastaan palautetta rakentavalla tavalla vaikka antaja ei olisi osannut antaa sitä negatiivisten strokesien vaatimalla tavalla? Nimim. Tavis
Tällä tarkoitetaan tapaa kertoa ikävistä asioista TAI negatiivisesta palautteesta. Toiset ihmiset kestävät päin naamaa annetun palautteen, toisille pitää palaute antaa "hellästi". Toisille voit antaa palautteen muiden edessä, toiset pitää ottaa huoneeseen ja keskustella kahden kesken.

Tässä olisi jopa videoo englanniksi aiheesta.

Negatiivisen palautteen vastaanottamisessa tulisi pyrkiä olemaan tunteilematta, tulisi nähdä tosiasiat ja pyrkiä muuttamaan käytöstä jos siihen on tarvetta. Useimmiten tunteet kuitenkin sotkevat palautteen (etenkin jos palaute on annettu väärin), jolloin palaute ei ohjaa ihmistä siten kuin on ollut tarkoitus.
 
Niin kyl mä ymmärrän mikä on palaute mun mikä on se strokes?
Stroke = ihmisten kanssakäymisessä antamia palautteita (sosiaalinen tapahtuma), joko verbaalisesti tai epäverbaalisesti.

"
Strokes
So, how do we measure the outcomes of these transactions in Berne's theory of transactional analysis? In order to do this, Berne defined the fundamental unit of social action. He called this unit a stroke.

So, if a transaction is any social interaction, a stroke is each social action considered individually. Berne believed that we seek after strokes as recognition for our transactions. A stroke occurs when one person recognizes another person either verbally or non-verbally. Strokes also occur in our self- dialog, though this is not as easily observed.

There are two types of strokes that we can receive:

  • Positive
  • Negative
As transactions occur, we tally up these strokes. It's almost like keeping score. Let's think back to the example at the beginning of the lesson to illustrate this idea."
 

Yhteistyössä