Silmätipat tyrmäystippoina?

Oon kuullut, ja moni muukin, että nää silmätulehdustipat ois niitä tyrmäystippoja. Mulla on nyt silmätulehdus, ja ne tipat valuu kyynelkanavia pitkin suuhun. Enkä oo kyl tuntenu itteeni mitenkään erityisen tyrmätyksi... Onks tää ihan tosi juttu vaiko urbaanilegenda?
 
Tyrmäystipat voivat viedä tajun parissa minuutissa
Pari viinilasia ja yhden siiderin juoneen juhlijan jalat pettävät ravintolassa. Pahimmassa tapauksessa hän menettää tajuntansa. Tuntien kuluttua juhlija herää ties mistä, joskus kännykkää ja lompakkoa köyhempänä.

Myrkytystietokeskus saa vuosittain noin 50-100 kyselyä niin sanotuista tyrmäystipoista. Tyrmäystipoilla tarkoitetaan huumaavia aineita, joita laitetaan ihmisten juomiin heidän tietämättään.

Poliisi ja lääkärit suhtautuvat varauksella ainakin osaan kertomuksista. Kun pohjalla on promilleja, on vaikea sanoa, johtuvatko oireet viinasta vai onko mukana jotain muutakin.

- Tarkoituksena on saada ihmisen tajunta häiriintymään hetkeksi esimerkiksi rahojen varastamista varten. Tyrmäystippoina käytetään useimmiten verenpainelääkkeitä, silmätippoja tai unilääkkeitä. Alkoholi vahvistaa niiden vaikutusta, kliinisen farmakologian erikoislääkäri Janne Backman Myrkytystietokeskuksesta kertoo.

Tyrmätyksi tulleen olo huononee nopeasti, usein jopa minuuteissa. Tajunnan taso laskee ja joskus taju menee kokonaan. Myös esimerkiksi näköhäiriöt ovat mahdollisia.

- Usein soittajat sanovat, että kumman vähästä alkoholista meni taju, Backman kertoo.


Lähde: Turun sanomat
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja juurakon hulda:
Olen joutunut tyrmästippojen uhriksi :(
Mitä kävi? :hug:
Onneksi hyvin......mies sattui juuri tulemaan samaan raflaan kaverinsa kanssa...kantoivat mut ulos jossa tulin tajuihin, mutta samalla menin kyllä uudestaan tajuttomaksi. Kantoivat sit ladaan ja ajoivat sairaalaan. olin juomassa ekaa lonkkua raflassa...enkä saanut sitäkään juotua loppuun asti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juurakon hulda:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja juurakon hulda:
Olen joutunut tyrmästippojen uhriksi :(
Mitä kävi? :hug:
Onneksi hyvin......mies sattui juuri tulemaan samaan raflaan kaverinsa kanssa...kantoivat mut ulos jossa tulin tajuihin, mutta samalla menin kyllä uudestaan tajuttomaksi. Kantoivat sit ladaan ja ajoivat sairaalaan. olin juomassa ekaa lonkkua raflassa...enkä saanut sitäkään juotua loppuun asti.
Huhhuh, onni onnettomuudessa. Kauheeta ajatellakin mitä ois voinu tapahtua :(

 
v
Mä olen myös kerran saanut tippoja, Menin baariin selvinpäin, tilasin kaljan ja join puolet. Menin käymään vessassa, jätin kaljan pöytään, tulin juomaan loput. Menin hullun sekaisin, aloin riehumaan. Nakkasin tuopilla jotain naista ja se särkyi hänen päähänsä. Katosin paikalta välttääkseni seuraukset...
 
tyrmätty
Menin ravintolaan klo 21.30 ja taksikuitin mukaan kotiin 23.02. Join kolme olutta ja en meinannut pysyä pystyssä. Joku tuli WC:ssä kysymään, että voiko auttaa ja pyysin taluttamaan itseni narikkaan ja työntämään taksiin. En muista wc:n jälkeen mitään. Heräsin seuraavana päivänä klo 14.00
 
Voiko NIIN typerää ihmistä ollakaan, että jättää lasinsa vartioimatta / vieraan armoille pöytään????? Omaa tyhmyyttä.
Joo, on tyhmää jättää lasi vartoimatta. Mutta "ammattilainen" onnistuu tiputtaa niitä tippoja lasiin paljon helpommallakin, esim. niin, että lasin omistaja vaan katsoo muualle. Mulle on käynyt näin laivalla. Missään vaiheessa en jättänyt lasiani mihinkään pöydille mutta niin vaan jossain tilanteessa jotain onnistuin sinne saamaan.

Mulla meni kokonaan ajan ja paikan taju, olin pari päivää "pilvissä". Olin läsnä, mutta en pysynyt tarttumaan mihinkään, reagoimaan mitenkään, ihan kun olisin ollut jossain sumuverhon takana. Päivystyksessä oli onneksi ihana lääkäri, joka kertoi saaneensä kerran itse tyrmäystippoja ja tietävänsä täsmälleen minkälainen olo mulla on kun sille sitä yritin kuvailla. Silmätippoja sekin arveli niiden olleen.

Kamala kokemus, huh sentään!
 
Mama the strange
Joskus entisinä hulluina nuoruuden aikoina pari kaveria tyrmäsivät itsensä tuolla silmätippakeinolla. Tosin yksin silmätipat ja alkoholi eivät tyrmänneet vaan koktailiin piti lisätä myös eräs muu aineosanen.
 
"jusa"
Mullaki kävi tässä aamubussissa samanlailla kun hörppäilin siinä juhla mokkaa ni takana oleva nuorisolauma sitten mäkkäripillillä tirautti tipat mun kahviin. sen mä huomasin mutta ajattelin vaan että jotain sylkeä/räkää ja jatkoin juomista. Silmät alko kuivua ja päässä huipata, menetin tajuntaNI. heräsin siitä kellosta tarkistaen noin 5h kuluttua tienpientareelta housuttomana boxerit nilkoissa kädet jesarilla takaraivossa, peräaukko raiskattuna. lompakosta viety vain kuolleen koirani kuva, ja sieltä ei ollut hävinnyt rahaa vaan rahaa oli lisätty. myös koti avaimeni oli huollettu suutarilla, ja nätti uusi heijastinavaimenperä. hiukset värjätty ja tribaali tatuointi kädessä. myös rinnassa pelkästään vasen silikoni rinta. :)
 

Yhteistyössä