Sinä, jolla on lapset jo tehtynä. "ZÄPP" -ja muutuit 2kymppiseksi. Tekisitkö toisin...

...mitään, jos tämänpäivän kokemuksellasi ja viisaudellasi aloittaisit kaiken alusta, perustaisit perheen, valitsisit asuinpaikkasi jne?

Meinaan vaan kun tilanne Suomessa(kin) on suht lyhyessä ajassa muuttunut radikaalisti epävakaaksi paikka paikoin (niin kaupungeissa kuin eräissä tuppukylissäkin) yleisen turvallisuuden kannalta, ja tulevaisuutta kun tunnetusti on mahdotonta ennustaa.
 
vierailija
Olisin valinnut toisin ja lähtenyt opiskelemaan opettajaksi. Sen kutsumukseni yli meni raha, koska opettajat eivät tienaa. Nyt tajuaisin ettei raha ole se mikä tekee elämästä onnellista.
 
vierailija
En. Ensinnäkään en kuulu hanskat tiskiin ihmisiin. Ja toisaalta lähinnä huvittaa lintukotolaisten vouhkaus. Me ollaan haluttu kansainvälisyyttä ja sitä saatu. Harmi toki ettei pullasta voi syödä vain rusinoita ja mukana on siis tullut muun maailman arjen ongelmiakin. Sen verran tullut asuttua muuallakin kuin Suomessa että osaa katsoa tilannetta eri perspektiivistä.

Maailma on aina muuttunut enkä jaksa uskoa että menneilläkään sukupolvilla on ollut aina luottoa tulevaan. Märehtiminen eikä sen enempää ääripäisyys ei auta. Hihat ylös ja hommiin. Mutta helpompaahan on turuilla ja toreilla banderollien kanssa huudella kuin tehdä oikeasti jotain.
 
ylinelikymppinen
Olisin valinnut toisin ja lähtenyt opiskelemaan opettajaksi. Sen kutsumukseni yli meni raha, koska opettajat eivät tienaa. Nyt tajuaisin ettei raha ole se mikä tekee elämästä onnellista.
Ei tämä kituuttaminenkaan tee onnelliseksi. Valitsin aikoinaan kiinnostavalta tuntuvan alan. Alkuun pidinkin siitä, mutta 20 vuoden jälkeen olen täysin leipiintynyt ja kypsynyt pieneen palkkaan. Harmi, etten lukenut itseäni ekonomiksi tai vaikkapa sähköpuolen insinööriksi.

Työttömyys uhkaa ja harkitsen aloittavani liiketalouden opinnot.

Luojan kiitos ehdin tehdä lapset vanhoilla päivilläni ennen kuin vaihdevuodet iskivät. Valitettavasti alan valintani on sellainen, että joudutaan asumaan pääkaupunseudulla mamuhelvetissä. Ikävämpi juttu lapsille.
 
...mitään, jos tämänpäivän kokemuksellasi ja viisaudellasi aloittaisit kaiken alusta, perustaisit perheen, valitsisit asuinpaikkasi jne?

Meinaan vaan kun tilanne Suomessa(kin) on suht lyhyessä ajassa muuttunut radikaalisti epävakaaksi paikka paikoin (niin kaupungeissa kuin eräissä tuppukylissäkin) yleisen turvallisuuden kannalta, ja tulevaisuutta kun tunnetusti on mahdotonta ennustaa.
En. Olen tehnyt hyviä valintoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja .....
Vaikutat ihan teini-ikäiseltä , kun moisia kyselet
Tai realistiselta?
Monet tekevät huonoja valitoja kerta toisensa jälkeen ja kuvittelevat jostain syystä olevansa vain epäonnen uhreja. Mikäli sinä et ole huomannut tällaista ilmiötä, et varmasti tarkkaile ympäristöäsi juurikaan.

Toki toisinaan tulee paskaa niskaan, vaikkei sitä tilannutkaan, mutta ihminen, joka osaa tehdä oikeita valintoja ja asettaa itselleen järkeviä päämääriä pääsee myös jaloilleen eikä koe koko maailmansa pirstoutuvan silmiensä edessä.

Kasvuun ja aikuisuuteen kuuluu myös vastuu omista valinnoistaan. Niiden valintojen ja päätösten kanssa eletään ja tehdään parasta mahdollista niillä eväillä mitä on. Myös monet negatiiviset asiat ovat omia valintoja ja toisinaan nekin kääntyvät voittoisiksi.
 
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Miksi kukaan tekisi tarkoituksella huonoja valintoja???
Ei kai kukaan tarkoituksella teekään huonoja valintoja vaan mokaavat niissä esim. sen takia ettei tunne itseään vielä parikymppisenä tai eivät rohkene tehdä, mitä sydän sanoo.

Mutta voihan ne, jotka huomaa tehneensä oikeita valintoja iloita itsestään että tulinpas hyvin valinneeksi. :)
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Mies olisi sama kuin nytkin, koska me ollaan toisillemme luodut.
Mutta jos olisin parikymppinen niin olisin uskaltanut opiskella nykyistä alaani paljon pitemmälle, nyt se alkaa olla jo vaikeaa.
 
En mä kyllä tiedä.

Jos ois elänyt toisin, en olisi kai ikinä tavannut nykyistä miestäni ja se olisi iso puute.

Mutta mä olisin sittenkin nostanut opintolainaa ja sijoittanut sen Nokian osakkeisiin. Ja ostettaisiin sittenkin se eka talo (sillä alueella asuntojen hinnat nousivat).

Lapset tekisin niinko tein, yhdestäkään en luopuisi vaikka myöhemmin ero tulikin.
 
vierailija
Muuta en muuttais kuin korkeintaa sitä että säästäisin vähän enemmän rahaa. On tullut nuorena "aikuisena" tuhlattua rahaa jonnnin joutaviin kotkotuksiin, ne kun olis laittanut vaikka rahastoon niin olis ihan loisto tilanne nyt. Olisin kuitenkin voinut elää ihan loistavan nuoren aikuisen elämän vaikka olisi jättänyt kaiken maailma rihkamakorut, laukut, irtoripset ymym ym ostamatta. Niillä ei oikeasti ole ollut mitää arvoa mun elämässä. Ja nyt taas ruuhkavuosissa ne rahat jeesais ja vois elää hieman kiireettömämmin. Olin sellainen törsäilijä nuorempana. Toki omiani törsäsin kun ahkeraan töitäkin tein.
 
vierailija
Hmm... Jälkikäteen ajateltuna pidempi ikäero lasten välillä olisi ollut esikoisen etu, mutta toisaalta silloin kuopus olisi ollut joku muu tyyppi kuin kuka hän nyt on. Jos samat muksut saisi ihan hitusen pidemmällä ikäerolla niin sen voisin muuttaa, muuta en.
 
vierailija
Minä etsin miestä liian kauan. Jos voisin valita toisin, olisin tehnyt lapset yksin heti kun laki muuttui sallimaan hedelmöityshoidot yksinäisille naisille. En voi suositella sopivan miehen odottelua yhdellekään yli kolmikymppiselle, se on yhtä tyhjän kanssa, koska nykyajan miehiä ei kiinnosta lastenhankinta. Seksi miehiä kyllä kiinnostaa, mutta sitä kun saa ilman sitoutumistakin, niin ei miehillä ole mitään tarvetta mennä naimisiin tai suostua lasten hankintaan.
 
vierailija
Minä etsin miestä liian kauan. Jos voisin valita toisin, olisin tehnyt lapset yksin heti kun laki muuttui sallimaan hedelmöityshoidot yksinäisille naisille. En voi suositella sopivan miehen odottelua yhdellekään yli kolmikymppiselle, se on yhtä tyhjän kanssa, koska nykyajan miehiä ei kiinnosta lastenhankinta. Seksi miehiä kyllä kiinnostaa, mutta sitä kun saa ilman sitoutumistakin, niin ei miehillä ole mitään tarvetta mennä naimisiin tai suostua lasten hankintaan.
Miehiä ei vaan kiinnosta kovin itseriittoiset naiset eikä lasten hankkiminen heidän kanssaa. Miehet haluaa puolison, ei olla pelkkiä siittäjiä.
 

Yhteistyössä