Sisäänpääsymaksu kirkkoon, laillistako?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jo monia vuosia on kirkoissa järjestetty vallan vaikka mitä joulukonsertteja.
Uskonnollisiahan nuo tietenkin on kun kirkossa se tapahtuu mutta onko oikein että niihin on sisäänpääsy maksu?
Liput oikein lippupalvelun kautta myynnissä?
Kirkkohan on avoin paikka kaikille ja sinnehän ei pitäsi joutua maksamaan sisäänpääsymaksua.
Niin tai jotkut kirkkokonsertithan myy sitä sisäänpääsyään muka sillä että ohjelmalehti maksaa, ei sisäänpääsy mutta vastaavasti ilman ohjelmalehteä et sisäänkään pääse.
Olisi mielenkiintoista kuulla milloin tuohon kieroon epäkohtaan puututaan.
Vai onko se niin että uskon varjolla saa olla kiero kuin korkkiruuvi.


http://www.lippu.fi/gospelchristmas-2015-lahti-Lippuja.html?affiliate=ADV&doc=artistPages/tickets&fun=artist&action=tickets&key=1471063$6254493
 
vierailija
Jo monia vuosia on kirkoissa järjestetty vallan vaikka mitä joulukonsertteja.
Uskonnollisiahan nuo tietenkin on kun kirkossa se tapahtuu mutta onko oikein että niihin on sisäänpääsy maksu?
Liput oikein lippupalvelun kautta myynnissä?
Kirkkohan on avoin paikka kaikille ja sinnehän ei pitäsi joutua maksamaan sisäänpääsymaksua.
Niin tai jotkut kirkkokonsertithan myy sitä sisäänpääsyään muka sillä että ohjelmalehti maksaa, ei sisäänpääsy mutta vastaavasti ilman ohjelmalehteä et sisäänkään pääse.
Olisi mielenkiintoista kuulla milloin tuohon kieroon epäkohtaan puututaan.
Vai onko se niin että uskon varjolla saa olla kiero kuin korkkiruuvi.


http://www.lippu.fi/gospelchristmas-2015-lahti-Lippuja.html?affiliate=ADV&doc=artistPages/tickets&fun=artist&action=tickets&key=1471063$6254493
En ymmärrä että miksi kirkkojen pitäisi olla avoimia kaikille ja vielä ilmaisia. Kirkothan kuuluvat evlut-seurakunnille eli ovat evlut-kirkolle kirkollisveroa maksavien jäsenien omistamia. Kai omistaja saa päättää, mihin ja miten omaisuuttaan käyttää?
 
vierailijaaaa
En ymmärrä että miksi kirkkojen pitäisi olla avoimia kaikille ja vielä ilmaisia. Kirkothan kuuluvat evlut-seurakunnille eli ovat evlut-kirkolle kirkollisveroa maksavien jäsenien omistamia. Kai omistaja saa päättää, mihin ja miten omaisuuttaan käyttää?
Kirkko on uskonnollinen ja pyhä paikka joka haluaa levittää jumalan sanomaa ja siksi on avoin paikka kaikille ja ei sulje oveaan keneltäkään (paitsi jouluna kun tosi uskovainen maksaa itsensä vaikka kipeäksi jostain konsertista)

Eikö tuo ole jo kirkollislaissakin määriteltynä että on avoin paikka kaikille ;)
Jos sinulla juhlat kirkossa (häät tms.) et voi kieltää ketään ei toivottuakaan sinne saapumasta kun se on katsos avoin mesta ;)

Jos mietitään että kirkon omistaa ne ketkä kuuluvat kirkkoon eikö heidän silloin kuuluisi automaattisesti päästä kirkkoon aina ilmaiseksi ;)
 
vierailija
Täällä kirkossa esiintyy Lauri Tähkä ja mun mielestä on ihan ymmärrettävää, että on lippu koska ei tuo Tähkä mikään ilmainen ole. Itse kuulun ev.lut. kirkkoon ja ihan kiltisti aion maksaa pääsymaksun tuohon Tähkän esiintymiseen.
 
vierailija
Jos mietitään että kirkon omistaa ne ketkä kuuluvat kirkkoon eikö heidän silloin kuuluisi automaattisesti päästä kirkkoon aina ilmaiseksi ;)
Ei välttämättä. Jos esim. kirkkoon on pyydetty esiintymään joku artisti niin minusta on ihan oikein että esiintymispalkkio kerätään osallistujilta lipunmyynnillä. Jos joku kirkon jäsen haluaa mennä ilmatteeks rauhoittumaan tai rukoilemaan tai jotain niin menköön sen konsertin tms jälkeen.
 
vierailija
Kirkko on uskonnollinen ja pyhä paikka joka haluaa levittää jumalan sanomaa ja siksi on avoin paikka kaikille ja ei sulje oveaan keneltäkään (paitsi jouluna kun tosi uskovainen maksaa itsensä vaikka kipeäksi jostain konsertista)

Eikö tuo ole jo kirkollislaissakin määriteltynä että on avoin paikka kaikille ;)
Jos sinulla juhlat kirkossa (häät tms.) et voi kieltää ketään ei toivottuakaan sinne saapumasta kun se on katsos avoin mesta ;)

Jos mietitään että kirkon omistaa ne ketkä kuuluvat kirkkoon eikö heidän silloin kuuluisi automaattisesti päästä kirkkoon aina ilmaiseksi ;)
Minä olen kuntalainen ja maksan kunnallisveroa, enkä kuitenkaan saa kulkea kunnan omistamalla bussilla automaattisesti ilmaiseksi, enkä saa kunnan sähkölaitokselta ilmaista sähköä.
 
vierailija
Kirkossa on paljon konsertteja, joihin saa tulla ihan vapaasti. Jos ilmoittelussa on kerrottu, että on ohjelmamyyntiä, se on vapaaehtoinen, ei ole mikään pakko maksaa, ellei halua sitä ohjelmaa. Ihan voi mennä sisään ja kuunnella konsertin ilman sitäkin. Nämä on niitä ( ainakin meidän srk:ssa, ja uskoisin, että muuallakin) konsertteja, joissa esiintyjä ei maksa kirkosta vuokraa. Srk: n musiikkityö tms. saa ohjelmatuoton, esiintyjille maksetaan joku sovittu summa & matkakulut.
Nämä maksulliset konsertit ovat taas niitä, joissa artistin ohjelmatoimisto on vuokrannut kirkon ( vrt. esim. joku konserttisali tms. ) esiintymistä varten, saatuaan ensin luvan pääkanttorilta (& kirkkoherralta), mitä tahansa konsertteja varten ei voi kirkkoa vuokrata. He myyvät lippuja, joitten tuoton ottavat itse ja tosiaan maksavat sovitun vuokran tilasta seurakunnalle.
 
vierailija
Ja vielä jatkan tuota edellistä, että olen ihan samaa mieltä, kirkkoon pitäisi päästä jokaisen ilman, että maksaa mitään. Ja nuo lippuja myyvät ohjelmatoimistot/ artistit siis hakeutuvat itse kirkkoon esiitymään, heitä ei sinne seurakunnan toimesta pyydetä. Laittavat hakemuksen, jossa kuvailevat konserttiaan/ laittavat laululistan, ja sen perusteella em. viranhaltijat sen joko hyväksyvät tai hylkäävät.
 
vierailija
Kirkoissa järjestetään konsertteja erilaisilla sopimuksilla. Oma lauluyhtyeeni on tehnyt ainakin kolmenlaisia sopimuksia:

1. Esiintyjä vuokraa kirkon esitystä varten, eli maksaa kirkolle tilan käytöstä. Esiintyjä hoitaa mainonnan täysin itse. Esiintyjä myy itse lippuja, jotka vaaditaan sisäänpääsyyn. Tässäkin tapauksessa esiintyjä ei voi esittää mitä tahansa, vaan se pitää etukäteen sopi kanttorin kanssa, että esitys sopii kirkkoon.

2. Esiintyjä ei maksa kirkolle vuokraa, vaan saa tilan ilmaiseksi käyttöönsä. Tällöin ehtona on, että tilaisuuteen pääsee ilmaiseksi sisään, tosin esiintyjä voi myydä ohjelmia tai levyjään, jos joku sattuu haluamaan ostaa niitä. Kirkko osallstuu usein tilaisuuden mainontaankin.

3. Esiintyjä ei maksa kirkolle vuokraa, mutta kirkko maksaa esiintyjälle esiintymispalkkion. Tilaisuuteen pääsee ilmaiseksi sisään. Kirkko hoitaa mainonnan. Kirkko myy ohjelmia, joista saatavat rahat menevät vaikkapa kirkon lähetystyön hyväksi, jos joku sattuu haluamaan ostaa ohjelman.

Näistä vaihtoehdoista tuo 2. on ehkä yleisin, ja monesti meilläkin käy niin, että konsertista saatavalla rahalla ei kustanneta edes laillisesti ostettujen nuottien hintaa, eli esiintyjä käytännössä tekee konsertin ilmaiseksi tai jää tappiolle.

Jonkun pussista se raha aina on pois, jos jokin tilaisuus järjestetään. Jos yleisö kieltäytyy maksamasta senttiäkään, on se silloin pois seurakunnan tai esiintyjän pussista. Itse olen sitä mieltä, että jos esitys on hyvä, niin kyllä siitä kuuluu jotakin maksaa. Esityksen harjoitteluun on kulunut paljon työtä ja aikaa, esiintymisasut, nuotit, kulkemiset ja teostomaksut maksavat, joten olisi mukavaa, jos esityksestä nauttivat ihmiset voisivat edes hitusen korvata esiintyjille esitykseen kuluneista maksuista, ettei esiintyjän aina tarvitsisi maksaa siitä, että saa esiintyä muille.
 

Yhteistyössä