Soijasuikaleet vs. tofu?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lihattomaa lokakuuta kokeilen ja alkukuu mennyt tofulla ja kasviksilla, sienillä, siemenillä, yms. Nyt mieleeni tuli, kuinkahan nuo soijasuikaleet toimisi. Maistuuko samalta kuin tofu? Molemmathan on soijapavuista valmistettu.

Entä mitä eroa on soijasuikaleilla ja soijapaloilla?

Samalla, jos on hyviä lihattomia reseptejä (maitoa saa olla), laittakaa tulemaan!
 
vierailija
Eivät maistu samalta ja rakennekin on eri. Soijasuikaleet imevät sen veden maun, jossa ne keitetään. Mausta siis keittovettä runsaasti. Soijasuikaleiden rakenne on myös napakampi, niissä on vähän pureskeltavaakin.
 
No tofussahan ei ole makua ilman maustamista. Siinä on kumimainen rakenne. Kannattaa marinoida. Soijasuikaleet taitaa olla helpompi maustaa. Niissä on sitkeähkö rakenne. Kokeilepa pakkasesta löytyviä soijachorizoja. Aivan mielettömän hyviä, vaikkakin hiukan kalliimpia. Kannattaa myös muistaa ravinnon monipuolisuus. Kokeile muitakin papuja, herneitä, linssejä, härkäpapurouhetta ym. proteiininlähdettä. Ja käyttämällä maitotuotteiden korvaajana esim. kaurapohjaisia tuotteita saat myös B12- sun muut tarpeelliset vitamiinit.
 
Ihmettelen aina, miksi lihaa syömättömän pitäisi jotain "lihankorvikkeita" syödä, mikä siinä on se pointti.
Itse en syö lihaa, (kalaa kyllä), mutta en myöskään koskaan ole mitään tofuja vetänyt.
Soijarouhetta olen kokeillut, mutta ei se ollut hyvää. Näyttää vain jauhelihalta. Miksi haluaisin syödä leikkijauhelihaa, kun en halua syödä oikeetakaan.

Mutta en olekaan mikään vegaani, ehkä se on enemmän niiden juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen aina, miksi lihaa syömättömän pitäisi jotain "lihankorvikkeita" syödä, mikä siinä on se pointti.
Itse en syö lihaa, mutta en myöskään koskaan ole mitään tofuja vetänyt. Soijarouhetta olen kokeillut, mutta ei se ollut hyvää. Näyttää vain jauhelihalta. Miksi haluaisin syödä leikkijauhelihaa, kun en halua syödä oikeetakaan.

Mutta en olekaan mikään vegaani, ehkä se on joku niiden juttu.
Lähinnä siinä on kai se suuri proteiinipitoisuus. Soijalla on helppo aloittaa, jos kasvisruokavalio on uusi juttu.
 
Voi olla. Kyllä kai.
Voi olla myös että jos ihminen luulee että pitää syödä soijaa, ellei syö lihaa, niin siihen se monella jääkin.
Tää on kyl totta. Monilla on ihme pakkomielle siitä soijasta, kun usein muut pavut riittää ihan hyvin. Ja jos on sellainen kasvissyöjä, että syö kuitenkin munia ja maitotuotteita, niin ei pitäis olla mitään hätää proteiinin suhteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic
vierailija
Ihmettelen aina, miksi lihaa syömättömän pitäisi jotain "lihankorvikkeita" syödä, mikä siinä on se pointti.
Itse en syö lihaa, mutta en myöskään koskaan ole mitään tofuja vetänyt. Soijarouhetta olen kokeillut, mutta ei se ollut hyvää. Näyttää vain jauhelihalta. Miksi haluaisin syödä leikkijauhelihaa, kun en halua syödä oikeetakaan.

Mutta en olekaan mikään vegaani, ehkä se on enemmän niiden juttu.
10 vuotta kasvissyöjänä olleena en näe soijatuotteita mitenkään "lihankorvikkeina". Tarkoitan, että en todellakaan hae sellaista "wow tää maistuu ihan kanalta tai ihan jauhelihalta, kylläpäs onnistui hyvin". En pidä lihasta, enkä tietenkään halua että soija maistuu siltä. Itse henk. koht. tykkään todella paljon soijasta jos sen vain valmistaa hyvin. Tykkään myös paljon perusruuista kuten pastasta tomaattikastikkeella, kaalilaatikosta, riisistä erilaisten kastikkeiden kanssa, ja soija vain sopii tosi hyvin mielestäni niihin ruokiin. Ja on myös tosi ruokaisaa.

En sano että sinä ajattelet niin, mutta musta on outoa kun jotkut pitävät sua suorastaan petturina jos teet vaikka makaronilaatikkoa soijarouheesta, koska "jos et kerta lihaa syö, miks pitää yrittää jäljitellä jauhelihaa". Miksi muuttaa hyväksi havaittua ruokaa tunkemalla sinne jotain porkkanoita, jotka eivät sovi ruokaan yhtään? Soija ei kuitenkaan ole lihaa, eikö siltä alkuunkaan maistu, niin en vaan käsitä miksi se on joillekin ongelma että joku käyttää soijaa normaaleissa ruuissa samaan tapaan kuin lihaa.
 
vierailija
Lihaton lokakuu on järjettömän typerä ajatus. Siis kun oikeasti ne lihakarjat, jotka ovat teurastusikäisiä, teurastetaan kaikesta huolimatta - lihattomana lokakuuna ne sitten vain päätyvät kaatopaikalla, jos kysyntä laskee äkillisesti, mutta hetkellisesti. Tähän aikaan vuodesta myös sitä lihaa on enemmän tarjolla, kun kesälaitumilta siirrytään talvitiloihin ja tilanpuutteen vuoksi tähän aikaan vuodesta on teurastettu enemmän kuin muullon. Ette te maailmaa pelasta millään lihattomalla lokakuulla ihan oikeasti. Muuten lihansyönnin vähentäminen ei välttämättä ole paha asia, erityisesti jos onnistuisi sitten välttämään ulkomaisia tehotuotantoeläimiä ja pitytymään kotimaisessa tai luomussa.

Soijasuikaleista ja -paloista omasta puolestani taas sanon sen verran, että ne eivät ikävä kyllä kaikille sovi. Itse tykkäisin todella paljon soijatuotteista ja ennen niitä käytinkin runsaasti, ne kun säilyvät mukavan kauan kaapisssa, toisin kuin liha. Mutta mutta, sitten sainkin huomata olevani joku soijaintolerantikko eli maha kipeytyi runsaasta soijan käytöstä. Olen siis joutunut jättämään suurimman osan soijatuotteista pois (esimerkiksi nuo soijasuikaleet ja -rouheet, soijamaidon, soijajogurtit). Soijakastiketta maustekäytössä voin jonkinverran käyttää ja muutaman kerran vuodessa syön tofua. Sen enempää en viitsi vatsaani enää kiusata.
 
10 vuotta kasvissyöjänä olleena en näe soijatuotteita mitenkään "lihankorvikkeina". Tarkoitan, että en todellakaan hae sellaista "wow tää maistuu ihan kanalta tai ihan jauhelihalta, kylläpäs onnistui hyvin". En pidä lihasta, enkä tietenkään halua että soija maistuu siltä. Itse henk. koht. tykkään todella paljon soijasta jos sen vain valmistaa hyvin. Tykkään myös paljon perusruuista kuten pastasta tomaattikastikkeella, kaalilaatikosta, riisistä erilaisten kastikkeiden kanssa, ja soija vain sopii tosi hyvin mielestäni niihin ruokiin. Ja on myös tosi ruokaisaa.

En sano että sinä ajattelet niin, mutta musta on outoa kun jotkut pitävät sua suorastaan petturina jos teet vaikka makaronilaatikkoa soijarouheesta, koska "jos et kerta lihaa syö, miks pitää yrittää jäljitellä jauhelihaa". Miksi muuttaa hyväksi havaittua ruokaa tunkemalla sinne jotain porkkanoita, jotka eivät sovi ruokaan yhtään? Soija ei kuitenkaan ole lihaa, eikö siltä alkuunkaan maistu, niin en vaan käsitä miksi se on joillekin ongelma että joku käyttää soijaa normaaleissa ruuissa samaan tapaan kuin lihaa.
Joo, tottamaar tofua ja soijaa syödä saa jos kerta tykkää, ei se mua haittaa.
Ajattelin nyt vaan säälien niitä, jotka lopettaa lihansyönnin ja kuvittelevat että sitten on pakko vaikka väkisin syödä jotain "outoa ja omituista" tofua yms, vaikkei tykkää.
Monet taitaa kuvitella että lihaa syömättömät ei edes syö mitään tavallista kotiruokaa, kuten muutkin ihmiset. :X3:
 
vierailija
Kiitos paljon vastauksista! Pääsin katsomaan vastauksia vasta nyt.

Minä oon paistanut tofun ohuina suikaleina tosi sellaiseksi kovaksi ja sitkeäksi, joten varmaankin soijasuikaleista pitäisin myös. Lihattoman lokakuun pidän saadakseni uusia ruokatottumuksia, terveydellisistä syistä. Joidenkin ihmisten on oltava tällä tavalla ehdottomia "en syö yhtään lihaa kuukauteen", jotta varmasti tulee kokeiltua kasvisruokia, eikä mene lipsumiseksi :)
 
  • Tykkää
Reactions: papumössö
papupatagram
Lihattomaa lokakuuta kokeilen ja alkukuu mennyt tofulla ja kasviksilla, sienillä, siemenillä, yms. Nyt mieleeni tuli, kuinkahan nuo soijasuikaleet toimisi. Maistuuko samalta kuin tofu? Molemmathan on soijapavuista valmistettu.

Entä mitä eroa on soijasuikaleilla ja soijapaloilla?

Samalla, jos on hyviä lihattomia reseptejä (maitoa saa olla), laittakaa tulemaan!
Seuraavaa lihatonta lokakuuta tai ihan vaan arkikokkailua varten maailman paras tofu red curry: http://papupata.com/tofu-red-curry/
 
vierailija
Eikö ne ole sitä samaa kuitenkin?
Sikäli kyllä, että raaka-aine on sama, mutta koostumus aivan erilainen.. Itse pdän molemmista, mutta tofua osaan valmistaa paremmin, harjoittelemalla oppii. Soijasuikaleiden kanssa pitää vielä harjoitella, koska tiedän, että niistäkin saa aivan mielettömän hyviä. Samalla tavalla onnistun joidenkin liharuokien valmistuksessa erinomaisesti, mutta jotkut taas eivät niinkään ole mun juttuni, mutta ehkä ei ole niin innostusta.
 

Yhteistyössä