stressaa että lapsesta jää tosi lyhyt (tyttölapsi)

  • Viestiketjun aloittaja neuvoja tietoa kaipaa hän
  • Ensimmäinen viesti
neuvoja tietoa kaipaa hän
Kuukautisethan mahdollisesti alkaa kun lapsi on noin 40-kiloinen, ja sen jälkeen ei enää välttämättä kasva paljon, vai miten asia on?

Meidän lapsi alkaa olla noin 40-kiloinen ja pituutta on vain 150 senttiä.
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;26575451:
No ei 40 kiloisuus ja 150 senttisyys ole aihe pelkoon, että lapsi jää lyhyeksi. Minkä ikäinen, onko murkkuiän merkkejä muuten...? Miten pitkiä te vanhemmat olette?
Olen noin 20 senttiä pidempi kuin tytär, mies on 30 senttiä pidempi kuin tytär.

Mitäs ne muut murkkuiän merkit... taidan olla jo ikäloppu kun en muista enää mitään.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";26575448]koska itselläsi alkoi?[/QUOTE]

alkoi kunnolla itselläni vasta 15v (kerran tuli sitä ennen joku tiputtelu 14v mutta sen jälkeen tuli kuukausien tauko ja vasta 15v alkoi kunnolla)

olin kyllä hirveän laiha, laihempi kuin oma tytär
 
tytönjapoikienmamma
[QUOTE="...";26575464]Ymmärrän että stressaa. Lyhyitä kiusataan ja ei se ainakaan eduksi ole.[/QUOTE]

Niin, ja pitkiä voidaan kiusata, ja paksuja ja laihoja ja ja ja ihan ketä vaan....pitäisi saada lapsille ja nuorille riittävän hyvä itsetunto, olivat sitten millaisia olivat. Hyvän itsetunnon omaava joutuu harvoin kiusatuksi ja osaa suhtautua asioihin vähän paremmin. Se, että on sinut itsensä kanssa näkyy ulospäin.
 
Miksi stressaat? Kaikki lyhyet naiset, jotka tunnen, ovat hyvin ylpeitä pituudestaan ja "kantavat" sen erittäin hyvin ja itsevarmasti. Ovat usein hyvinkin miesten suosiossa. Sen sijaan melkein kaikki huomattavan pitkät naiset tuntuvat olevan kovin epävarmoja ja miehiä on vaikea löytää, kun ei kehtaa kävellä korkokengissä kadulla. Miehet kun kuulemma näyttävät kävelykepeiltä vieressä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lex ja Minuli
"vieras"
[QUOTE="a p";26575461]Olen noin 20 senttiä pidempi kuin tytär, mies on 30 senttiä pidempi kuin tytär.

Mitäs ne muut murkkuiän merkit... taidan olla jo ikäloppu kun en muista enää mitään.[/QUOTE]

Jos olette itsekin noin pitkiä niin tuskin teidän lapsi jää lyhyeksi.
 
Tönt
onhan toi nyt ihan hyvänpituinen eikä ne kuukautiset edes välttämättä vielä ala, ja kai sitä voi sen jälkeenkin kasvaa. :kieh: mä oon 156cm (pari päivää sitten mitattu lasten neuvolakäynnillä) enkä kärsi pituudestani yhtään. mun 10v tyttökin on pidempi kuin minä mutta so what! :D
 
000
Mun kaksi tyttöä oli 11- ja 13-v., alle 40-kiloisia ja n. 150-senttisiä, kun kuukautiset alkoi. Nyt he ovat aikuisia, pituutta 161 cm. Yksi tytöistä oli 11-v., n. 155 cm ja 40-kiloinen. Nyt 15-vuotiaana hän on 167 cm. Itse olen 171 cm ja mulla alkoi menkat vasta 15-vuotiaana.
 
vcxz
Mä taas ymmärrän sua hyvin!!!

Oma lapsi on VASTA 10-vuotias (136cm ja 26kg) mutta silti murehdin jo nyt sitä, kun tuntuu kasvavan niin hitaasti ja pelkään, että jää lyhyeksi.

Olen itse pitkä nainen ja olin jo 12-vuotiaana 174cm (lopullinen pituus 176) ja mieskin on pitkä (190), niin tuntuu ihan oudolta, että meidän lapsi on yksi luokkansa pienimmistä...

Ja kyllä minua kovasti surettaisi jos jäisi alle 165 senttiseksi...
 
"a p"
Mä taas ymmärrän sua hyvin!!!

Oma lapsi on VASTA 10-vuotias (136cm ja 26kg) mutta silti murehdin jo nyt sitä, kun tuntuu kasvavan niin hitaasti ja pelkään, että jää lyhyeksi.

Olen itse pitkä nainen ja olin jo 12-vuotiaana 174cm (lopullinen pituus 176) ja mieskin on pitkä (190), niin tuntuu ihan oudolta, että meidän lapsi on yksi luokkansa pienimmistä...

Ja kyllä minua kovasti surettaisi jos jäisi alle 165 senttiseksi...
niin, luokaltaan on pienimpiä, ja taas ne muutamat, jotka on yhtä lyhyitä suunnilleen, tytöistä, ovat mielestäni tosi tosi laihoja. mun lapsi on 12
 
"a p"
[QUOTE="tittis";26575568]Minulla alkoi kuukautiset 12 vuotiaana ja olin silloin juurikin jotain 150 cm, mutta nyt 22 vuotiaana jopa huimat 162 cm :)[/QUOTE]

Mitä olen tehnyt sitten värin jos lapsesta jää paljon itseäni lyhempi, ravinnut huonosti varmaan.
 
Deleted member 70007
[QUOTE="a p";26575461]Olen noin 20 senttiä pidempi kuin tytär, mies on 30 senttiä pidempi kuin tytär.

Mitäs ne muut murkkuiän merkit... taidan olla jo ikäloppu kun en muista enää mitään.[/QUOTE]

Sukulaistyttö oli 12vuotiaana muistaakseni just 150 ja n. 40kg, nyt aikuisiässä on 163 ja hoikka on. Älä ihmeessä sentään tollastesta stressaa.
 
[QUOTE="a p";26575582]Mitä olen tehnyt sitten värin jos lapsesta jää paljon itseäni lyhempi, ravinnut huonosti varmaan.[/QUOTE]

Ei kyse ole ravintotekijöistä. Esim. tätini on 175 senttinen ja hänen esikoinen, tyttö, on n. 160 senttinen. Toinen tyttö on noin äitinsä pituinen, vähän lyhyempi. Minun äitini taas on n. 160 senttinen ja olen itse 171.
 
vcxz
[QUOTE="a p";26575582]Mitä olen tehnyt sitten värin jos lapsesta jää paljon itseäni lyhempi, ravinnut huonosti varmaan.[/QUOTE]

Arvaa vaan olenko kysellyt itseltäni tätä samaa...
Mutta toisaalta meidän keskimmäinen on 3 vuotta nuorempi, mutta vain 10cm lyhyempi, joten hän on 8-vuotiaana varmaan suurinpiirtein sen pituinen kuin esikoinen 10-vuotiaana (hänen vuosikasvu on ollut suurinpiirtein sen 10cm).
Ja nuorimmaisesta taitaa tulla kaikista pisin.
Ja samalla ravinnollahan nuo ovat kaikki.
 
"vieras"
Mikähän sääntö se on, että n. 40kg painossa alkaa kuukautiset? Koskaan kuullutkaan.

Lopulliseen aikuispituuteen vaikuttaa vanhempien pituudet, ravitsemus, krooniset sairaudet ja murrosiän aikataulu. Tytöillä kasvupyrähdys tulee keskimäärin 12-vuotiaana, ja kuukautisten alkamisen jälkeen pituutta tulee keskimäärin 7cm lisää.
 
vcxz
[QUOTE="a p";26575582]Mitä olen tehnyt sitten värin jos lapsesta jää paljon itseäni lyhempi, ravinnut huonosti varmaan.[/QUOTE]

Kyllä siinä on varmaan kyse ihan muusta kuin ravinnosta tänä päivänä.
Esim siskoni tytöt (myös siskoni on pitkä) ovat niin eri puusta veistetyt kuin vain voi olla. Hänen vanhin tyttö on 179cm pitkä ja hoikka kuin mikä. Ja nuorempi on 161cm ja vähän pullukka. Ja molemmat ovat jo lopettaneet pituuskasvunsa.
 
Tönt
Kyllä siinä on varmaan kyse ihan muusta kuin ravinnosta tänä päivänä.
Esim siskoni tytöt (myös siskoni on pitkä) ovat niin eri puusta veistetyt kuin vain voi olla. Hänen vanhin tyttö on 179cm pitkä ja hoikka kuin mikä. Ja nuorempi on 161cm ja vähän pullukka. Ja molemmat ovat jo lopettaneet pituuskasvunsa.
mulla on 10v ja 9v tytöt, vanhempi 157.5cm ja nuorempi 126cm. samat vanhemmat. tottakai molemmat kasvaa vielä että saa nähä minkäpitusiks niistä tulee. :)
 

Yhteistyössä