Suomen 10 suurimman kaupungin väkivaltaisimmat kaupunginosat

  • Viestiketjun aloittaja kiitos
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tilasto:
Alkuperäinen kirjoittaja Tara:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja Tara:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
mä en sulata tuota hervantaa, olikohan 2 v sitten tampereen turvallisin lähiö. pakko kai mennä ostaan ite se lehti ja kattoo :kieh:
No se ei ole turvallisin lähiö (114 henkeen ja terveyteen kohdistunutta rikosta joista suurin osa tapahtuu neljän seinän sisällä)
siis hervannassa tapahtunut tuon verran rikoksia vuodessa jotka kohdistuu ihmiseen. ei se mun mielestä kyllä paljoa ole jos täällä on 25 000 asukasta :eek:
Mutta se on tilastollisesti eniten. Eniten niitä tapahtuu tietenkin läntisellä keskusta-alueella (348kpl) ja yhteensä koko tampereella 6 henkirikosta ja 1497 henkeen ja terveyteen kohdistunutta.
Näitä on ihan järjetöntä verrata absoluuttisina lukuina, ottamatta väkilukua huomioon. Kun suhteutataan väkilukuun:
koko Tampere: n. 7,5 kpl / 1000 henkilöä
Hervanta: n. 4,6 kpl / 1000 henkilöä

Eli suhteessa väkilukuun Hervannassa tapahtuu lähes puolet vähemmän (n. 60 %) henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia siitä mitä koko kaupungissa. Eli huomattavasti keskiarvoa vähemmän. Ei kuulosta kovin vaaralliselta.
Jos aletaan tälleen miettiä, niin pitäs tietää Tampereen muidenkin kaupunginosien suhteelliset rikostilastot. Kaupunginosia kuitenkin piisaa aika paljon. Tuo hieman keksivertoa alempi tulos Hervannalle saattaa kuitenkin olla enemän kun mitä muille kaupunginosille tulisi asukaslukuun nähden.

Vaikka mun ei oo kyllä koskaan tarttenu Hervannassa pelätä mitään. Kukaan ei oo koskaan uhannut tms.
Eikä sen puolen täälä missä nyt asutaan, vaikka tänään viimeks luin että tämä seutu on ihan rikollisten kansoittamaa suunilleen. Koskaan ei oo tarttenu pelätä tai kukaan ei oo tullu uhkaamaan vaikka mihin aikaan olis liikkeellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja amarja:
mä oon kans tätä mieltä, mutta mies ei. auttakaa mua perustelemaan miehelle miksi kuokkala on se vaarallisin?
Alkuperäinen kirjoittaja ei ylläriä:
Kuokkala JKL ei tuottanut mitään yllätystä!
onhan siellä kaks hikistä pubia ja nuorisoo, että sellaista ganstameininkiä ehkä... toisaalta kuokkala on aika laaja alue jos siihen ollaan laskettu esim Tikka, kekkola ja kuokkalanpelto. Pupuhuhta jäi kyllä yllätyksenä listalta! :whistle:
 
Höps
Hervannassa asuttiin Wäinölässä opiskeluajat ja äkkilujaa Hervannasta pois lähdettiin heti, kun päästiin. Karsea paikka. Hervannan Sanomat ja kaikki 'vuodelta 75 asuneet' sitä hehkuttaa yltiöpäisesti vaaleanpunaiset rillit päässään. Ilmeisesti niissä on spurgusuodattimet sekä puukkojunkkarisuodattimet? Kyllä mäkin tietty puolustelisin, jos meiän asuinaluetta tulisi joku arvostelemaan ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Alkuperäinen kirjoittaja amarja:
mä oon kans tätä mieltä, mutta mies ei. auttakaa mua perustelemaan miehelle miksi kuokkala on se vaarallisin?
Alkuperäinen kirjoittaja ei ylläriä:
Kuokkala JKL ei tuottanut mitään yllätystä!
onhan siellä kaks hikistä pubia ja nuorisoo, että sellaista ganstameininkiä ehkä... toisaalta kuokkala on aika laaja alue jos siihen ollaan laskettu esim Tikka, kekkola ja kuokkalanpelto. Pupuhuhta jäi kyllä yllätyksenä listalta! :whistle:
Musta nää on aina yhtä "hassuja" juttuja. Pupuhuhdassa ei mun mielestä ole mitään vaarallista, mut johtunee siitä et mä oon kanikukkulalla ja sen juurella pyörinyt yli puolet elämästäni. Tosin ei mua pelota kuokkala, eikä keltinmäkikään.

 
A shadieeyah
Niin ja tosta selvittämisestä..se että iltalehti selvittää vaikkakin apuna jotkut tilastot niin en pidä kovin luotettavana(sen taso on pikku hiljaa menny seiska lehen suuntaan) . Siis sen suhteen et sensaatiohakumaisesti halutaan painaa alas esim jotakin kaupunginosia ja vastaavasti nostaa jotakin.

Paljon olennaisia tietoja ja asioita jätetään mainitsematta tossakin artikkelissa. Ei sitten ole enää muuta millä myydä lehteä kuin ns.tilastoilla(tai siis on oikeat tilastot mutta suhteellisuus puuttuu ja verrannollisuus muihin) .
Se että jossakin nyt tehdään henkeen kohdistuvia rikoksia ehkä enemmän ei toisaalta kerro sen kaupunginosan vaarallisuudesta yhtään mitään.
Henkeen kohdistuvat rikokset kun voivat olla perheen sisäisiä paljolti joten ne eivät ulos kadulle näy, mikä taas tekee sen että ei se vaikuta paikan turvallisuuteen jos jotkut ovat
kotona keskenään puukkohippasilla.
Mutta sitten jos taas olisi ihan oikeasti ulkona jatkuvasti puukkohippasia ym ym niin asia olisi toinen.
Tossa vaikuttaa paljolti se miten asia on esitetty ja kuka sen esittää.
Jos joku tajus mitä tarkotin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tara:
Espoo: Leppävaara
Kuopio: Petonen
Turku: Varissuo
Helsinki: Kluuvi
Jyväskylä: Kuokkala
Tampere: Hervanta
Vantaa: Tikkurila
Lahti: Liipola
Pori: Sampola
Oulu: Toppila/Tuira


:LOL: :LOL: :LOL: voisin sanoa ettei piä paikkaansa...
Syntyperäisenä turkulaisena voisin taas sanoa, että todellakin pitää paikkansa.
Henkirikoksia tapahtuu Varissuolla enemmän kuin muualla Turussa, ja kiireellisissä lasten huostaanotoissakin Varissuo on kirkkaasti ykkösenä. Työttömyysprosentit korkeita ja syrjäytyneitä on paljon. Ikävää, mutta totta :/
Levotonta siellä on. Joskin se taitaa olla hieman rauhoittunut pahimmista vuosista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tara:
Espoo: Leppävaara
Kuopio: Petonen
Turku: Varissuo
Helsinki: Kluuvi
Jyväskylä: Kuokkala
Tampere: Hervanta
Vantaa: Tikkurila
Lahti: Liipola
Pori: Sampola
Oulu: Toppila/Tuira


:LOL: :LOL: :LOL: voisin sanoa ettei piä paikkaansa...
Syntyperäisenä turkulaisena voisin taas sanoa, että todellakin pitää paikkansa.
Henkirikoksia tapahtuu Varissuolla enemmän kuin muualla Turussa, ja kiireellisissä lasten huostaanotoissakin Varissuo on kirkkaasti ykkösenä. Työttömyysprosentit korkeita ja syrjäytyneitä on paljon. Ikävää, mutta totta :/
Levotonta siellä on. Joskin se taitaa olla hieman rauhoittunut pahimmista vuosista.
no mie taasen oon vähäsen eri mieltä ja kuullukki ihan eri juttuja. enkä siis asu varissuolla kuten tiiät...

lasten huostaanottoja tapahtuu varmaan aika paljon myös lausteella? mutta miun mielestä väkivaltasin "lähiö" turussa on keskusta, siellähän on jatkuvasti puukotuksia ja kahinaa ja tässä yks vuosi siinä marilynin eessä lyötiin kuoliaaksi yks nuori jätkäki... :/ eikä oo ainoa henkirikos...

ja eikös jäkärlässäkin muutama vuosi sitte viety mies mettään, sidottiin sinne kiinni, kidutettiin ja jätettiin kuolemaan? :eek:

en oo kuullu että lähiaikoina ois varissuolla esim. tapettu enemmän ihmisiä ku muualla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Höps:
Hervannassa asuttiin Wäinölässä opiskeluajat ja äkkilujaa Hervannasta pois lähdettiin heti, kun päästiin. Karsea paikka. Hervannan Sanomat ja kaikki 'vuodelta 75 asuneet' sitä hehkuttaa yltiöpäisesti vaaleanpunaiset rillit päässään. Ilmeisesti niissä on spurgusuodattimet sekä puukkojunkkarisuodattimet? Kyllä mäkin tietty puolustelisin, jos meiän asuinaluetta tulisi joku arvostelemaan ;)
No hervannassa on kalliita alueita (rivitalot, uudet kerrostalot tai omakotitalot), jossa ei varmaan kovin paljon ongelmia näe. Sitten on halvat vuokratalot, vanhat kerrostaloslummit ja riemukkaat sinkkuopiskelijapaikat...

Nekalassa on kyllä tiettyjä puukerrostaloja, jotka pääsevät säännöllisesti uutisiin... Mutta taas suurin osa alueesta on rauhallista omakotialuetta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
no mie taasen oon vähäsen eri mieltä ja kuullukki ihan eri juttuja. enkä siis asu varissuolla kuten tiiät...

lasten huostaanottoja tapahtuu varmaan aika paljon myös lausteella? mutta miun mielestä väkivaltasin "lähiö" turussa on keskusta, siellähän on jatkuvasti puukotuksia ja kahinaa ja tässä yks vuosi siinä marilynin eessä lyötiin kuoliaaksi yks nuori jätkäki... :/ eikä oo ainoa henkirikos...

ja eikös jäkärlässäkin muutama vuosi sitte viety mies mettään, sidottiin sinne kiinni, kidutettiin ja jätettiin kuolemaan? :eek:

en oo kuullu että lähiaikoina ois varissuolla esim. tapettu enemmän ihmisiä ku muualla...
Ei kaikkia henkirikoksia ja väkivaltarikoksia uutisoida. Vain ne "mehevimmät".

Laustekin on aika villi paikka, Jäkärlä myös, mutta Varissuo pitää ykkössijaa.
Mullakin asuu tuttuja Varissuolla, jotka viihtyvät siellä, ja sanovat sitä rauhalliseksi, mutta eihän rikokset ja väkivalta kadulla välttämättä näy, vaan sitä tapahtuu myös neljän seinän sisällä.

Hyvä ystäväni on toiminut vartiointihommissa Turun lähiöissä, ja kaksi kaveria ovat poliiseja, heiltä olen saanut hyvin tietoa siitä mihin lähiöihin ja mihin taloihin missäkin lähiöissä uskaltaa muuttaa, ja mitkä kannattaa kiertää mahdollisimman kaukaa :/ . Kaikkien kolmen mukaan Varissuo on pahin.

Vaikka sielläkin on niitä rauhallisia nurkkia ja taloyhtiöitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
no mie taasen oon vähäsen eri mieltä ja kuullukki ihan eri juttuja. enkä siis asu varissuolla kuten tiiät...

lasten huostaanottoja tapahtuu varmaan aika paljon myös lausteella? mutta miun mielestä väkivaltasin "lähiö" turussa on keskusta, siellähän on jatkuvasti puukotuksia ja kahinaa ja tässä yks vuosi siinä marilynin eessä lyötiin kuoliaaksi yks nuori jätkäki... :/ eikä oo ainoa henkirikos...

ja eikös jäkärlässäkin muutama vuosi sitte viety mies mettään, sidottiin sinne kiinni, kidutettiin ja jätettiin kuolemaan? :eek:

en oo kuullu että lähiaikoina ois varissuolla esim. tapettu enemmän ihmisiä ku muualla...
Ei kaikkia henkirikoksia ja väkivaltarikoksia uutisoida. Vain ne "mehevimmät".

Laustekin on aika villi paikka, Jäkärlä myös, mutta Varissuo pitää ykkössijaa.
Mullakin asuu tuttuja Varissuolla, jotka viihtyvät siellä, ja sanovat sitä rauhalliseksi, mutta eihän rikokset ja väkivalta kadulla välttämättä näy, vaan sitä tapahtuu myös neljän seinän sisällä.

Hyvä ystäväni on toiminut vartiointihommissa Turun lähiöissä, ja kaksi kaveria ovat poliiseja, heiltä olen saanut hyvin tietoa siitä mihin lähiöihin ja mihin taloihin missäkin lähiöissä uskaltaa muuttaa, ja mitkä kannattaa kiertää mahdollisimman kaukaa :/ . Kaikkien kolmen mukaan Varissuo on pahin.

Vaikka sielläkin on niitä rauhallisia nurkkia ja taloyhtiöitä.
Näiden juttujen perusteella tunnen aina itseni kakkosluokan kansalaiseksi kun Varissuolla asun. Oon asunu koko ikäni. Oon asunu myös Halisissa, oli aivan ihana yhtiö ja naapurit, harmi kun asunto jäi pieneksi. Liedossa myöskin ja en tykännyt yhtään. Naapurit oli ihan sekoja, appivanhempien varaston takana majaili huumeporukkaa, yks oli vielä joku kunnanjohtajan lapsi.
Varissuo saanu huonon maineen eikä siitä eroon pääse vaikka mitä tehtäis. Ei suhteuteta paikan kokoa ja väkimäärää.
Itse tykkään täällä asua ja ostin jopa täältä oman asunnon :D Ihan siinäkin pelossa että tulee ihana yläkerran huivipäinen rouva vastaan. :)
 
jeps
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja tilasto:
Alkuperäinen kirjoittaja Tara:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja Tara:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
mä en sulata tuota hervantaa, olikohan 2 v sitten tampereen turvallisin lähiö. pakko kai mennä ostaan ite se lehti ja kattoo :kieh:
No se ei ole turvallisin lähiö (114 henkeen ja terveyteen kohdistunutta rikosta joista suurin osa tapahtuu neljän seinän sisällä)
siis hervannassa tapahtunut tuon verran rikoksia vuodessa jotka kohdistuu ihmiseen. ei se mun mielestä kyllä paljoa ole jos täällä on 25 000 asukasta :eek:
Mutta se on tilastollisesti eniten. Eniten niitä tapahtuu tietenkin läntisellä keskusta-alueella (348kpl) ja yhteensä koko tampereella 6 henkirikosta ja 1497 henkeen ja terveyteen kohdistunutta.
Näitä on ihan järjetöntä verrata absoluuttisina lukuina, ottamatta väkilukua huomioon. Kun suhteutataan väkilukuun:
koko Tampere: n. 7,5 kpl / 1000 henkilöä
Hervanta: n. 4,6 kpl / 1000 henkilöä

Eli suhteessa väkilukuun Hervannassa tapahtuu lähes puolet vähemmän (n. 60 %) henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia siitä mitä koko kaupungissa. Eli huomattavasti keskiarvoa vähemmän. Ei kuulosta kovin vaaralliselta.
Jos aletaan tälleen miettiä, niin pitäs tietää Tampereen muidenkin kaupunginosien suhteelliset rikostilastot. Kaupunginosia kuitenkin piisaa aika paljon. Tuo hieman keksivertoa alempi tulos Hervannalle saattaa kuitenkin olla enemän kun mitä muille kaupunginosille tulisi asukaslukuun nähden.

Vaikka mun ei oo kyllä koskaan tarttenu Hervannassa pelätä mitään. Kukaan ei oo koskaan uhannut tms.
Eikä sen puolen täälä missä nyt asutaan, vaikka tänään viimeks luin että tämä seutu on ihan rikollisten kansoittamaa suunilleen. Koskaan ei oo tarttenu pelätä tai kukaan ei oo tullu uhkaamaan vaikka mihin aikaan olis liikkeellä.
joka vuosi aamulehti julkasee tilastot missä eniten tampereella tapahtuu kyllä se on ollut tesoma kärkipäässä parina vuotena.
 
Mä en yhtään ihmettele tuota Varissuota, pojalla on muutaman kerran kk Varissuon jäähallilla treenit ja olen tehnyt kävelylenkkejä ympäristössä ja aika "pelottavan" näköisiä ihmisiä tulee välillä vastaan...Myös humalaisia ja muissa aineissa selvästi olevia näkyy aina. Mutta monet siellä asuvat kehuvat kovasti, itse en muuttaisi lasten kanssa mistään hinnasta.
Minäkin olen asunut Halisissa, mikä sekin on levoton alue muttei kuitenkaan lähellekään Varissuota.
 
Miksi aina muistellaan vain "huonojen" paikkojen huonoimpia puolia?
Mäkin Varissuolaisena olenko pelottavan näköinen, varmasti juoppo.....???
En ainakaan töissä ja asun vuokratalossa???

Täälläkin on oma terveyskeskus, kauppakeskus, jopa sossu jos sitä tarvitsee, kouluja pari, päiväkoteja, työttömille toimintaa, kirjasto. Leikkipaikkoja lapsille joka talon edustalla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Miksi aina muistellaan vain "huonojen" paikkojen huonoimpia puolia?
Mäkin Varissuolaisena olenko pelottavan näköinen, varmasti juoppo.....???
En ainakaan töissä ja asun vuokratalossa???

Täälläkin on oma terveyskeskus, kauppakeskus, jopa sossu jos sitä tarvitsee, kouluja pari, päiväkoteja, työttömille toimintaa, kirjasto. Leikkipaikkoja lapsille joka talon edustalla.
No, jos aiheena on suurimpien kaupunkien väkivaltaisimmat kaupunginosat, ja Varissuo johtaa tilastoja Turussa, niin tottakai silloin tulee esille ne alueen negatiivisimmat puolet.

Sitä, että siellä on paljon positiivistakin ja viihtyisiä & rauhallisia taloyhtiöitä ei kai kukaan kiistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Miksi aina muistellaan vain "huonojen" paikkojen huonoimpia puolia?
Mäkin Varissuolaisena olenko pelottavan näköinen, varmasti juoppo.....???
En ainakaan töissä ja asun vuokratalossa???

Täälläkin on oma terveyskeskus, kauppakeskus, jopa sossu jos sitä tarvitsee, kouluja pari, päiväkoteja, työttömille toimintaa, kirjasto. Leikkipaikkoja lapsille joka talon edustalla.

No et ole :D Ja suurin osa muistakin siellä on ihan tavallisia, mukavia ihmisiä, mutta sitä ei voi kieltää etteikö siellä kuitenkin muita kaupunginosia enemmän olisi myös niitä "laitapuolenkulkijoita".
Pari työkaverianikin asuu Varissuolla, joten todistettavasti siellä ei jokainen ole työtönkään (vaikka työttömyysprosentti Turun suurimpia onkin).


 
Alkuperäinen kirjoittaja merileijona:
Mä en yhtään ihmettele tuota Varissuota, pojalla on muutaman kerran kk Varissuon jäähallilla treenit ja olen tehnyt kävelylenkkejä ympäristössä ja aika "pelottavan" näköisiä ihmisiä tulee välillä vastaan...Myös humalaisia ja muissa aineissa selvästi olevia näkyy aina. Mutta monet siellä asuvat kehuvat kovasti, itse en muuttaisi lasten kanssa mistään hinnasta.
Minäkin olen asunut Halisissa, mikä sekin on levoton alue muttei kuitenkaan lähellekään Varissuota.
:LOL: :D no, enemmän minnuu pelottaa lausteella tai jyrkkälässä käyä ku varissuolla :D

onhan se tosi, kun on niin paljon eri yhteiskuntaluokkiin kuuluvia ihmisiä samalla alueella niin meno voi toisinaan olla levotonta. mutta kyllä sitä levottomuutta voi ihan hirvensalossakin olla. (eikös siellä tapettu mies sinne hiihtohissien luo???)

ja siinä ravistettava on oikeessa että harva se ilta ja monta kertaa illassa menee hälytyskalusto varissuolle päin. sitä en voi kieltää. mutten myöskään voi tietää että kuinka paljon partioita lähtee esim. runosmäkeen, halisiin, perno-pansio-suuntaan... :whistle:

varissuolla on paljon kaupungin vuokrataloja joka tietenki on edesauttanu sitä että sinne on hakeutunu/joutunu enemmän niitä yhteiskunnan vähäosasia. mutta eiköhän se tuosta tokene ku kaupunkihan "lupaa" myydä ne talot pois... :whistle:
 
Voi olla väkivaltaisin paikka mutta miksi aina kaikissa keskusteluissa muistetaan puhua vain huonoista puolista. Samoin just kun kaikki täällä asuvat ollaan jotan alakastia.

Yks työkaverikin on niin pölö ettei voi muka tulla Varissuolla asuvan ystävänsä luo kun ihan varmasti hänen autonsa varastetaan heti kun ovet sulkee :headwall:
Mun mielestä tuo on jo loukkaus. Ehkä oon herkkänahkainen mutta puolustan vain asuinaluettani, minä ja perheeni tykätään eikä oo pahaa sanottavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja merileijona:
Mä en yhtään ihmettele tuota Varissuota, pojalla on muutaman kerran kk Varissuon jäähallilla treenit ja olen tehnyt kävelylenkkejä ympäristössä ja aika "pelottavan" näköisiä ihmisiä tulee välillä vastaan...Myös humalaisia ja muissa aineissa selvästi olevia näkyy aina. Mutta monet siellä asuvat kehuvat kovasti, itse en muuttaisi lasten kanssa mistään hinnasta.
Minäkin olen asunut Halisissa, mikä sekin on levoton alue muttei kuitenkaan lähellekään Varissuota.
:LOL: :D no, enemmän minnuu pelottaa lausteella tai jyrkkälässä käyä ku varissuolla :D

onhan se tosi, kun on niin paljon eri yhteiskuntaluokkiin kuuluvia ihmisiä samalla alueella niin meno voi toisinaan olla levotonta. mutta kyllä sitä levottomuutta voi ihan hirvensalossakin olla. (eikös siellä tapettu mies sinne hiihtohissien luo???)

ja siinä ravistettava on oikeessa että harva se ilta ja monta kertaa illassa menee hälytyskalusto varissuolle päin. sitä en voi kieltää. mutten myöskään voi tietää että kuinka paljon partioita lähtee esim. runosmäkeen, halisiin, perno-pansio-suuntaan... :whistle:

varissuolla on paljon kaupungin vuokrataloja joka tietenki on edesauttanu sitä että sinne on hakeutunu/joutunu enemmän niitä yhteiskunnan vähäosasia. mutta eiköhän se tuosta tokene ku kaupunkihan "lupaa" myydä ne talot pois... :whistle:
Tästä ajaa tosiaan aika usein hälytysajoneuvot mutta menevät Littoisiin, Kaarinaan, Lietoon päinkin. Toki myöskin tänne. Viimeks oli yks mamma polttanu kattilan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Voi olla väkivaltaisin paikka mutta miksi aina kaikissa keskusteluissa muistetaan puhua vain huonoista puolista. Samoin just kun kaikki täällä asuvat ollaan jotan alakastia.

Yks työkaverikin on niin pölö ettei voi muka tulla Varissuolla asuvan ystävänsä luo kun ihan varmasti hänen autonsa varastetaan heti kun ovet sulkee :headwall:
Mun mielestä tuo on jo loukkaus. Ehkä oon herkkänahkainen mutta puolustan vain asuinaluettani, minä ja perheeni tykätään eikä oo pahaa sanottavaa.
No on oikeasti tyhmä työkaveri :D
Ja ketään ei (tässä keskustelussa ainakaan) ole jaotellut ihmisiä eri kasteihin asuinpaikan mukaan.
 

Yhteistyössä