Suuseksi ja syöpä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pitkä liitto takana ja suuseksiä lähes joka seksikerralla. Nyt olen alkanut pelkäämään kurkku-tai suusyöpää. Onko peli jo menetetty eli enää ei hyödytä suojata itseään käyttämällä suuseksissäkin kondomia? Harmittaa kun ei ole tuota tullut ajatelleeksi aikaisemmin! Voiko miehen elimistössä mahdollisesti elävä papilloomavirus aktivoitua koska vain vai olisiko se tarttunut jo jos olisi tarttuakseen? Muiden seksikumppanien olemassaolo on epätodennäköinen...
 
vierailija
Pitkä liitto takana ja suuseksiä lähes joka seksikerralla. Nyt olen alkanut pelkäämään kurkku-tai suusyöpää. Onko peli jo menetetty eli enää ei hyödytä suojata itseään käyttämällä suuseksissäkin kondomia? Harmittaa kun ei ole tuota tullut ajatelleeksi aikaisemmin! Voiko miehen elimistössä mahdollisesti elävä papilloomavirus aktivoitua koska vain vai olisiko se tarttunut jo jos olisi tarttuakseen? Muiden seksikumppanien olemassaolo on epätodennäköinen...
 
vierailija
Nuo jo tiesinkin, mitä joku oli ystävällisesti laittanut linkiksi. Mutta siis, jos miehelläni ei ole ollut muita seksikumppaneita, voiko häneltä silti tarttua tuo papilloomavirus minulle suuseksin yhteydessä?? Vai onko hänen pitänyt saada tartunta joltain?
 
vierailija
Ensinnäkin, virus EI AIHEUTA syöpää, vaan siihen tarvitaan muutakin. Toiseksi, mikäli saat viruksen elimistöösi, on se joka puolella elimistöä, mikäli immuunipuolustus ei sitä kykene tappamaan (suurin osa papilloomasta paranee itsekseen). Kolmanneksi, jos kerran olet lutkuttanut tervettä munaa vuosikaudet ilman virus- tai bakteeritartuntoja, niin miten ne nyt yhtä-äkkiä siihen terveeseen munaan tulisivat?

Summa summarum: pelkosi on täysin aiheeton.
 
vierailija
Nuo jo tiesinkin, mitä joku oli ystävällisesti laittanut linkiksi. Mutta siis, jos miehelläni ei ole ollut muita seksikumppaneita, voiko häneltä silti tarttua tuo papilloomavirus minulle suuseksin yhteydessä?? Vai onko hänen pitänyt saada tartunta joltain?
Jos luit tuon tutkimuksen linkin, nii siinähän sanotaan, että hpv:n saa jo esim kohdussa, tai synnytyksen aikana äidiltä.
Eli ihan sinulla itselläsikin se on.
Käytännössä kaikilla yli 20-vuotiailla se on, siksi meitä ei edes rokoteta. Se on meillä elimistössä vaikka aktiivisuustesti on negatiivinen.

Luepas nyt uudestaan ajatuksella loppuun asti tuo turun yliopiston linkki.
 

Yhteistyössä